Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip Dewinter (Vlaams Blok) - 16 tot 22 februari "De man die niet uit het nieuws is weg te branden. De opgang van zijn partij, het Vlaams Blok stond ook garant voor zijn persoonlijke carrière. Als grote tegenstander van het stemrecht voor migranten is hij ook nu actueel present. Als Bruggeling zete

 
 
Discussietools
Oud 21 februari 2004, 21:10   #1
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Gregory Mankiw, één van Bush zijn adviseurs zei onlangs: als jobs goedkoper kunnen gedaan worden in het buitenland is het goed voor onze economie dat ze in het buitenland gedaan worden.

http://www.economist.com/agenda/disp...ory_id=2454530


Ik ben het met hem eens. Maar wat is de mening van het Vlaams blok hierover?
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 21 februari 2004, 21:45   #2
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik ben het met hem eens. Maar wat is de mening van het Vlaams blok hierover?
In het programma van het Vlaams Blok staat het volgende te lezen:

Om de bedrijfsvlucht of delokalisatie te stoppen stelt het Vlaams Blok dat een eerlijke vrije handel slechts mogelijk is met landen met gelijklopende sociaal-economische inzichten. Daarom eisen wij dat de concurrentie met gelijke middelen wordt gevoerd. Het Vlaams Blok pleit er dan ook voor dat de Europese Unie pragmatische beschermende maatregelen neemt tegen landen die niet dezelfde hoge sociale en ecologische normen hanteren. Op die wijze kunnen we ook vermijden dat levensnoodzakelijke economische takken uit Europa verdwijnen.
(http://www.vlaamsblok.be/programma.php?id=96)
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 21 februari 2004, 21:49   #3
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik ben het met hem eens. Maar wat is de mening van het Vlaams blok hierover?
In het programma van het Vlaams Blok staat het volgende te lezen:

Om de bedrijfsvlucht of delokalisatie te stoppen stelt het Vlaams Blok dat een eerlijke vrije handel slechts mogelijk is met landen met gelijklopende sociaal-economische inzichten. Daarom eisen wij dat de concurrentie met gelijke middelen wordt gevoerd. Het Vlaams Blok pleit er dan ook voor dat de Europese Unie pragmatische beschermende maatregelen neemt tegen landen die niet dezelfde hoge sociale en ecologische normen hanteren. Op die wijze kunnen we ook vermijden dat levensnoodzakelijke economische takken uit Europa verdwijnen.
(http://www.vlaamsblok.be/programma.php?id=96)
mm, dezelfde sociaal-economische inzichten, klinkt nogal vaag. Dat zou in ieder geval geen oplossing zijn voor de torenhoge lasten op arbeid, die nog altijd de essentie van ons concurrentiëel nadeel zijn
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 21 februari 2004, 22:09   #4
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Ik vind dat sociaal programma nogal een flauw excuus. Hoe kan een land met een bruto nationaal product van 110$ per kop per jaar hetzelfde sociale stelsel bieden als wij in België?
In zo'n land een schoenenfabriek openen waar je de werknemers 1 $ per dag geeft: zo zorg je voor sociale ontwikkeling.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 21 februari 2004, 22:27   #5
Snellen Eddy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 februari 2004
Berichten: 1
Standaard

Ik vind wel da de vlaamse jobs behouden moeten worden.
Want alle fabrieken en multinationals verhuizen naar oostbloklanden en het oosten omdat de milieunormen en de lonen daa lager liggen.
Maar dan is er in de bedrijven weer een tekort aan geschoolde arbeiders, en zullen en heel deel van de vlaamsje jeugd na hun studies naar die landen moeten trekken om een job te vinden. Want hier in ons belgenlandje worden de goedbetaalde jobs waarvoor men hogere studies vereist schaarser en schaarser.
Bijgevolg zullen alle "slimme" vlamingen wegtrekken, de jobs achterna.
In het oostblok en azie worden de eisen voor jobs hoger en dus komt de plaatselijke bevolking niet aan de bak. Die mensen trekken dus naar hier want hier zijn genoeg jobs voor laaggeschoolden die wij toch niet willen doen.
GEVOLG : Alle vlamingen zitten in verre landen en Vlaanderen zit vol met migranten.

Zijn hier geen andere oplosingen voor ??
Snellen Eddy is offline  
Oud 21 februari 2004, 22:34   #6
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snellen Eddy
Ik vind wel da de vlaamse jobs behouden moeten worden.
Want alle fabrieken en multinationals verhuizen naar oostbloklanden en het oosten omdat de milieunormen en de lonen daa lager liggen.
Maar dan is er in de bedrijven weer een tekort aan geschoolde arbeiders, en zullen en heel deel van de vlaamsje jeugd na hun studies naar die landen moeten trekken om een job te vinden. Want hier in ons belgenlandje worden de goedbetaalde jobs waarvoor men hogere studies vereist schaarser en schaarser....
Zijn hier geen andere oplosingen voor ??
Lagere belastingen, en vooral: meer ondernemende Vlamingen.
Bij mijn weten zijn er trouwens nog veel jobs voor hooggeschoolden in Vlaanderen die niet ingevuld raken.
Daarnaast komen migranten niet naar hier als het hier slechter is dan in hun eigen land.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 22 februari 2004, 10:27   #7
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door programma blok
Daarom eisen wij dat de concurrentie met gelijke middelen wordt gevoerd. Het Vlaams Blok pleit er dan ook voor dat de Europese Unie pragmatische beschermende maatregelen neemt tegen landen die niet dezelfde hoge sociale en ecologische normen hanteren.
Reeds 2 eeuwen geleden werd aangetoond hoe dwaas zo'n uitspraak is:
http://bastiat.org/en/petition.html

Een vraag tot een verbod op het openen van luiken in huizen. De zon zorgt immers voor een oneerlijke concurrentie tov de mensen in de kaarsenfabrieken, ...

Verder lijkt het me normaal dat als dezelfde ecologische en sociale normen geëist worden als in Europa ... we dezelfde normen nemen van op het ogenblik dat Europa even arm was als die landen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
Oud 24 februari 2004, 10:17   #8
Filip Dewinter
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 februari 2004
Berichten: 82
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Gregory Mankiw, één van Bush zijn adviseurs zei onlangs: als jobs goedkoper kunnen gedaan worden in het buitenland is het goed voor onze economie dat ze in het buitenland gedaan worden.

http://www.economist.com/agenda/disp...ory_id=2454530


Ik ben het met hem eens. Maar wat is de mening van het Vlaams blok hierover?
Beste,

Dies geeft hierboven ons partijstandpunt al weer, waar ik me volledig achter schaar. Ik ben geen economist, maar ik weet niet of de stellingen van dh Mankiw ook hier zouden opgaan. Volgens Mankiw zouden het toch alleen maar minderwaardige jobs zijn die zouden vertrekken. Wat met bv. onze petrochemie dan? Onze wetgeving (sociaal, milieu,...) jaagt de kosten voor de ptrochemische bedrijven de hoogte in. In Oost-Europa zou de kostprijs voor deze bedrijven allicht heel wat lager liggen. Moeten we deze sector die duizenden goed betaalde jobs genereert dan zomaar laten vertrekken?

fdw
Filip Dewinter is offline  
Oud 24 februari 2004, 16:30   #9
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip Dewinter
Wat met bv. onze petrochemie dan? Onze wetgeving (sociaal, milieu,...) jaagt de kosten voor de ptrochemische bedrijven de hoogte in. In Oost-Europa zou de kostprijs voor deze bedrijven allicht heel wat lager liggen. Moeten we deze sector die duizenden goed betaalde jobs genereert dan zomaar laten vertrekken?

fdw
Laat ons starten met milieu: ofwel zijn onze normen terecht zo hoog. In dat geval winnen we geld als bedrijven hier wegtrekken omdat de normen hier te hoog zijn: we hebben dan goedkopere producten met minder vervuiling.

Ofwel zijn die normen onterecht zo hoog, en in dat geval zie ik niet waarom we ze zo hoog moeten houden.

Sociale maatregelen zijn een ander paar mouwen, omdat onze sociale zekerheid eigenlijk enkel zorgt voor een lager nettoloon. Maar het bruto-loon wordt door de markt bepaald.
Trekken bedrijven hier weg omdat de bruto-lonen te hoog zijn wil dat zeggen dat de werknemers in een ander bedrijf een hoger brutoloon kunnen krijgen. Ze trekken hier niet weg omdat het op een ander goedkoper is, maar omdat ze de concurrentie met de andere bedrijven op onze markt niet aankunnen. Een zinnige reden om de bedrijven in dat geval hier te houden is er dan niet.
Daarnaast zijn er een aantal marktverstorende sociale maatregelen, vooral het minmumloon, maar die veroorzaken enkel werkloosheid en hebben verder geen invloed op mensen die meer dan dat minimumloon verdienen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be