Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2012, 09:51   #1
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard Koopkracht

Velen klagen over te dure energie, teveel belastingen, te weinig koopkracht, dus had ik graag even van u een antwoord gekregen op de volgende vragen (mijn antwoorden staan er ook bij):

- Hebt u een eigen woning? ja
- Hoeveel laptops & PC's bezit uw gezin? 5
- Hoeveel tablets bezit uw gezin? 0
- Hoeveel smartphones bezit uw gezin? 3
- Hebt u breedband internet? ja
- Met hoeveel wagens wordt er gereden in uw gezin? 2
- Hoeveel daarvan zijn bedrijfswagens? 1
- Hoeveel keer per jaar gaat u op reis? 1 �* 2

Kwestie van de zaken wat in hun perspectief te plaatsen en te evalueren of de meerderheid het nu echt zo slecht heeft...

Alvast bedankt.
__________________
~ Klaag en zaag niet over wat een ander doet zonder te motiveren hoe je het zelf beter zou doen ~
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 12:03   #2
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
- Hebt u een eigen woning? Neen
- Hoeveel laptops & PC's bezit uw gezin? 0
- Hoeveel tablets bezit uw gezin? 1
- Hoeveel smartphones bezit uw gezin? 0
- Hebt u breedband internet? Neen
- Met hoeveel wagens wordt er gereden in uw gezin? 1
- Hoeveel daarvan zijn bedrijfswagens? 0
- Hoeveel keer per jaar gaat u op reis? 0 ,hoogsten eens een daguitstap
Eénoudergezin met 2 kleuters. Overzicht vaste kosten per maand:
huur 630
gas 120
electro 128
water 42
autoverzek 126
woningverzekering 15
diesel auto 250
rijtaks auto 30
totaal: 1341
die huur is te hoog, maar voor minder zit je in een hondenhok. Energie is te duur. Overdag werk ik, kids naar school en verwarming dus uit.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 12:10   #3
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
Velen klagen over te dure energie, teveel belastingen, te weinig koopkracht, dus had ik graag even van u een antwoord gekregen op de volgende vragen (mijn antwoorden staan er ook bij):

- Hebt u een eigen woning? ja
- Hoeveel laptops & PC's bezit uw gezin? 5
- Hoeveel tablets bezit uw gezin? 0
- Hoeveel smartphones bezit uw gezin? 3
- Hebt u breedband internet? ja
- Met hoeveel wagens wordt er gereden in uw gezin? 2
- Hoeveel daarvan zijn bedrijfswagens? 1
- Hoeveel keer per jaar gaat u op reis? 1 �* 2

Kwestie van de zaken wat in hun perspectief te plaatsen en te evalueren of de meerderheid het nu echt zo slecht heeft...

Alvast bedankt.

Als ik voor die items van mijn hypothetisch loon van € 200 er vroeger € 150 moest afgeven en nu € 199 dan zijn we er inderdaad op achteruit gegaan, want het verschil van € 49 kan nu niet meer in andere zaken geïnvesteerd worden.

Dus conclusie : je vertrekt vanuit de verkeerde basis.

Welvaart moet bepaald worden op basis van wat je met je loon kan kopen, niet op basis van wat je al hebt.

Een volgende vergelijking is wel correct in zekere zin :
(puur hypothetisch want ik ken de historische broodprijs niet)

broodprijs in 1999 : € 1,00
broodprijs in 2012 : € 2,20

Nettoloon in 1999 : € 2.000
Nettoloon in 2012 : € 2.300

M.a.w. in 1999 kocht ik met hetzelfde loon nog 2000/1 = 2000 broden.

In 2012 kocht ik met mijn loon 2300/2.20 = 1045 broden.

Derhalve is mijn loon in deze situatie met quasi 50 % gedevalueerd ondanks indexaanpassingen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 21 december 2012 om 12:17.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 12:52   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Hebt u een eigen woning? verkocht
- Hoeveel laptops & PC's bezit uw gezin? 1
- Hoeveel tablets bezit uw gezin? 1
- Hoeveel smartphones bezit uw gezin? 1
- Hebt u breedband internet? nee
- Met hoeveel wagens wordt er gereden in uw gezin? 2
- Hoeveel daarvan zijn bedrijfswagens? 0
- Hoeveel keer per jaar gaat u op reis? 365 dagen
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 13:39   #5
frank1234
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Als ik voor die items van mijn hypothetisch loon van € 200 er vroeger € 150 moest afgeven en nu € 199 dan zijn we er inderdaad op achteruit gegaan, want het verschil van € 49 kan nu niet meer in andere zaken geïnvesteerd worden.

Dus conclusie : je vertrekt vanuit de verkeerde basis.

Welvaart moet bepaald worden op basis van wat je met je loon kan kopen, niet op basis van wat je al hebt.

Een volgende vergelijking is wel correct in zekere zin :
(puur hypothetisch want ik ken de historische broodprijs niet)

broodprijs in 1999 : € 1,00
broodprijs in 2012 : € 2,20

Nettoloon in 1999 : € 2.000
Nettoloon in 2012 : € 2.300

M.a.w. in 1999 kocht ik met hetzelfde loon nog 2000/1 = 2000 broden.

In 2012 kocht ik met mijn loon 2300/2.20 = 1045 broden.

Derhalve is mijn loon in deze situatie met quasi 50 % gedevalueerd ondanks indexaanpassingen.
brood kost nog altijd 1€

trouwens, het leven is nog nooit zo goedkoop geweest
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 14:10   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
brood kost nog altijd 1€

trouwens, het leven is nog nooit zo goedkoop geweest
Mensen die op lange termijn denken vragen best vandaag al wat opslag, het zou nodig kunnen zijn.

Citaat:
Als we ons vandaag de vraag stellen hoeveel een brood zal kosten in het jaar 2500, dan lijkt in eerste instantie deze vraag eerder absurd, in het jaar 2500 leven we immers niet meer. In het beste geval zal echter de mensheid nog steeds bestaan, op basis van de huidige tendensen wordt vervolgens de vraag uiterst valabel en interessant om het denken te activeren. Een eenvoudige oefening geeft ons het antwoord

Stel

Een brood kost (anno 2011) 2,00 €
Algemeen aanvaarden we een jaarlijks inflatiecijfer van 3 % als normaal

Berekening in een eenvoudig rekenblad

2011 = 2,00 € + 3 % = 2,06 €
2012 = 2,06 € + 3 % = 2,12 €
2013 = 2,12 € + 3 % = 2,19 €
2014 = 2,19 € + 3 % = 2,25 €

2499 = 3.677.863 € + 3 % = 3.788.200 €
2500 = 3.788.200 € + 3 % = 3.901.846 €

Wiskundig

Na 1j: 2*(1+p), met p de % inflatie
Na 2j: [2*(1+p)]*(1+p) = 2*(1+p)²
Na 3j: 2*(1+p)²*(1+p) = 2*(1+p)³
Na n jaar: 2*(1+p)^n (tot de n-de macht)


http://www.chaospunt.org/?page_id=452
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 14:56   #7
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

De bedoeling van de vraag was eindelijk om eens te kijken hoeveel belang aan luxe gehecht wordt. Laptops, gsms, e.d. worden tegenwoordig als evident beschouwd. Iedereen wil "mee" zijn. Waarom een gsm van 25€ kopen als iedereen een smartphone heeft, al dient hij uiteindelijk enkel om te telefoneren?

Ik bedoel maar, leven velen onder ons niet wat boven onze stand? En hebben we dan nog recht tot klagen?
__________________
~ Klaag en zaag niet over wat een ander doet zonder te motiveren hoe je het zelf beter zou doen ~

Laatst gewijzigd door andy.v : 21 december 2012 om 14:57.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 15:07   #8
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
brood kost nog altijd 1€

trouwens, het leven is nog nooit zo goedkoop geweest
dat moet je me dringend het adres van je bakker geven.

Ik veronderstel dat mijnheer Frank in Zandbakkistani woont.

Laatst gewijzigd door Stingray : 21 december 2012 om 15:13.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 15:08   #9
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
De bedoeling van de vraag was eindelijk om eens te kijken hoeveel belang aan luxe gehecht wordt. Laptops, gsms, e.d. worden tegenwoordig als evident beschouwd. Iedereen wil "mee" zijn. Waarom een gsm van 25€ kopen als iedereen een smartphone heeft, al dient hij uiteindelijk enkel om te telefoneren?

Ik bedoel maar, leven velen onder ons niet wat boven onze stand? En hebben we dan nog recht tot klagen?
Ik heb geen iphone, smartphone, cheap ass 25 € cellphone. Made in the good old Chinaslaveheaven.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 15:10   #10
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andy.v Bekijk bericht
De bedoeling van de vraag was eindelijk om eens te kijken hoeveel belang aan luxe gehecht wordt. Laptops, gsms, e.d. worden tegenwoordig als evident beschouwd. Iedereen wil "mee" zijn. Waarom een gsm van 25€ kopen als iedereen een smartphone heeft, al dient hij uiteindelijk enkel om te telefoneren?

Ik bedoel maar, leven velen onder ons niet wat boven onze stand? En hebben we dan nog recht tot klagen?
Definieer 'boven uw stand leven'.

Ik denk dat dit wel heel subjectief zal zijn. Ten opzichte van een nomade in Zandbakkistani zullen wij met zijn allen wellicht serieus boven onze stand leven.

Volgens onze werkgevers leven wij ook altijd boven onze stand.

Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 15:51   #11
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Definieer 'boven uw stand leven'.

Ik denk dat dit wel heel subjectief zal zijn. Ten opzichte van een nomade in Zandbakkistani zullen wij met zijn allen wellicht serieus boven onze stand leven.

Volgens onze werkgevers leven wij ook altijd boven onze stand.

Het is maar een uitdrukking. Ik bedoel gewoon dat we veel teveel waarde hechten aan luxe. Zodra de mogelijkheid tot nog meer luxe in het gedrang komt spreken we van een tekort aan koopkracht.
__________________
~ Klaag en zaag niet over wat een ander doet zonder te motiveren hoe je het zelf beter zou doen ~
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 17:03   #12
frank1234
Gouverneur
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
dat moet je me dringend het adres van je bakker geven.

Ik veronderstel dat mijnheer Frank in Zandbakkistani woont.
Aldi, vers gemaakt
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 18:24   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Eénoudergezin met 2 kleuters. Overzicht vaste kosten per maand:
huur 630
gas 120
electro 128
water 42
autoverzek 126
woningverzekering 15
diesel auto 250
rijtaks auto 30
totaal: 1341
die huur is te hoog, maar voor minder zit je in een hondenhok. Energie is te duur. Overdag werk ik, kids naar school en verwarming dus uit.
Jij kan 400 euro besparen door geen auto te nemen. Zalig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 18:35   #14
Black Seven
Burger
 
Geregistreerd: 14 oktober 2012
Berichten: 166
Standaard

Eigen woning: 2 , hypotheek 0
Auto: 2 en nog een motor
Laptops en pc: 4
Reis: teveel om op te noemen

Is er sprake van crisis? Ja, tot voor de crisis konden we ons makkelijk 4 wagens veroorloven waarvan een paar SUV´s, de koopkracht is duidelijk minder geworden, maar het is nog mogelijk te overleven.
Black Seven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 21:11   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is belachelijk uw koopkracht af te meten aan de aantal onderbroeken en laptoppen en weet ik veel welke hebbedingens.

De enige echte vraag die belangrijk is; hoeveel kan je per maand nog spenderen aan niet noodzakelijke levensdingen en vaste afbetalingen.

Met andere woorden; hoeveel kan je door venster en deuren gooien?

Ik kan met enige zekerheid zeggen; velen kunnen 0€ versmossen. En dat is koopkracht.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 21:42   #16
creemej
Burger
 
Geregistreerd: 21 november 2012
Berichten: 101
Standaard

De echte crisis moet je volgens mij niet gaan zoeken in onze materiële welvaart/terugval, maar eerder in onze democratie of wat we denken dat ons in de toekomst overeind zal moeten houden. Dit vehicle, wat we democratie noemen, zal de komende jaren wel met heel wat uitdagingen geconfronteerd worden op alle vlakken. We voelen nu al dat we er niks meer van bakken en dat maakt ons op zijn minst ongerust. Er is veel meer aan de hand en dat is de echte crisis, maar die willen we niet zien. Ik ben al een tijdje gestopt met consumeren en dat vind ik spijtig, mijn enigste bijdrage aan de economie wordt me ontzegd! Vanaf nu zal de Staat en Europa zich over ons ontfermen en onze spaarcentjes nuttig gaan besteden om zo uit deze en de volgende crisissen te geraken.
__________________
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt (Einstein).
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org
creemej is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 10:03   #17
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
De echte crisis moet je volgens mij niet gaan zoeken in onze materiële welvaart/terugval, maar eerder in onze democratie of wat we denken dat ons in de toekomst overeind zal moeten houden. Dit vehicle, wat we democratie noemen, zal de komende jaren wel met heel wat uitdagingen geconfronteerd worden op alle vlakken. We voelen nu al dat we er niks meer van bakken en dat maakt ons op zijn minst ongerust. Er is veel meer aan de hand en dat is de echte crisis, maar die willen we niet zien. Ik ben al een tijdje gestopt met consumeren en dat vind ik spijtig, mijn enigste bijdrage aan de economie wordt me ontzegd! Vanaf nu zal de Staat en Europa zich over ons ontfermen en onze spaarcentjes nuttig gaan besteden om zo uit deze en de volgende crisissen te geraken.
Citaat:
Wat we nu vaststellen is bijzonder, de leningen hebben ons dan wel versneld welvaart gebracht, tegelijkertijd hebben we een berg schulden opgebouwd die ons nu in een zeer hachelijke positie brengt. Los van zuivere speculatie vloeit nu het kapitaal weg om in andere regio’s welvaart op te bouwen, wellicht volgens dezelfde dynamiek van leningen. Het goede nieuws wordt nu plots het slechte nieuws, werkloosheid stijgt en we belanden in een ‘laagconjunctuur’ met alle neveneffecten die daarbij komen kijken. Anders gezegd, deze dynamiek zorgt voor een element van omgekeerde effectiviteit (cfr Foucault).

In zekere zin – in functie van werkgelegenheid – hadden we ook minder efficiënt en veel trager kunnen werken, onze welvaart zou dan trager opgebouwd zijn maar we hadden misschien nog allemaal een job. De factor ‘winst’ speelt hier beslist een rol, ook hier zien we het goede en het slechte nieuws in dezelfde kiem. Winsthonger in zuiver monetaire zin verhoogt onze efficiëntie en opbouw van welvaart, na deze opbouw stroomt kapitaal weg en creëert het werkloosheid, een dubbel effect. Het moge duidelijk zijn dat hierdoor een conflictueuze situatie ontstaat, een situatie die het logische denken tart en tot ernstige reflectie dwingt. Kortom, door arbeid werd heel wat welvaart gerealiseerd, tegelijkertijd staan we oog in oog met een virtuele schuldenberg van (inmiddels) mondiale proportie. In zuiver economische zin is – ondanks een veelheid aan relaties – deze toestand redelijk transparant, door het aspect ‘speculatie’ wordt echter de complexiteit verhoogt. Verschillende drijfveren en meningen staan haaks op elkaar, goedbedoelde maatregelen stoten dan ook vaak op verzet en dat vooral van diegenen die het kapitaal in handen hebben. Maatschappelijk wordt deze situatie onhoudbaar maar net dan komt de spreekwoordelijke ‘bliksem bij heldere hemel’, we verklaren ons nader.

Volgens economen wordt een hoogconjunctuur gevolgd door een laagconjunctuur, dit wordt vaak als een onoverkomelijke wetmatigheid aanvaard, vertaald als een ‘economische cyclus’. In relatie tot het ‘opblazen’ en in het verlengde ‘nieuwe tendensen en processen’ zal de attractor of ‘bliksem’ nu meer betekenis krijgen. (lees verder)

http://www.chaospunt.org/?page_id=4726

Laatst gewijzigd door MIS : 22 december 2012 om 10:06.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 11:48   #18
december
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2008
Berichten: 569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is belachelijk uw koopkracht af te meten aan de aantal onderbroeken en laptoppen en weet ik veel welke hebbedingens.

De enige echte vraag die belangrijk is; hoeveel kan je per maand nog spenderen aan niet noodzakelijke levensdingen en vaste afbetalingen.

Met andere woorden; hoeveel kan je door venster en deuren gooien?

Ik kan met enige zekerheid zeggen; velen kunnen 0€ versmossen. En dat is koopkracht.
Door een beetje gezond verstand te gebruiken kan men gemakkelijk die vaste kosten reduceren. Waarom dure hypotheken afnemen of rijden met dure wagens, als men kan rijden met een fiets of leven in een staankaravan? Mensen doen zichzelf hun ongeluk aan.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 11:53   #19
december
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2008
Berichten: 569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door creemej Bekijk bericht
De echte crisis moet je volgens mij niet gaan zoeken in onze materiële welvaart/terugval, maar eerder in onze democratie of wat we denken dat ons in de toekomst overeind zal moeten houden. Dit vehicle, wat we democratie noemen, zal de komende jaren wel met heel wat uitdagingen geconfronteerd worden op alle vlakken. We voelen nu al dat we er niks meer van bakken en dat maakt ons op zijn minst ongerust. Er is veel meer aan de hand en dat is de echte crisis, maar die willen we niet zien. Ik ben al een tijdje gestopt met consumeren en dat vind ik spijtig, mijn enigste bijdrage aan de economie wordt me ontzegd! Vanaf nu zal de Staat en Europa zich over ons ontfermen en onze spaarcentjes nuttig gaan besteden om zo uit deze en de volgende crisissen te geraken.
² volledig mee eens. "Consumeren" vind ik wel een vies woord, of het nu crisis is of niet, ik koop niet meer of minder

Laatst gewijzigd door december : 22 december 2012 om 11:54.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2012, 17:49   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
Door een beetje gezond verstand te gebruiken kan men gemakkelijk die vaste kosten reduceren. Waarom dure hypotheken afnemen of rijden met dure wagens, als men kan rijden met een fiets of leven in een staankaravan? Mensen doen zichzelf hun ongeluk aan.
Volgens mij kan je zelfs leven zonder fiets en onder een brug gaan liggen als het regent.
Hey de koopkracht stijgt aanzienlijk op die manier.

Maar kom, gelukkig zijn de meeste mensen zo slim niet als jij.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be