Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 november 2017, 20:56   #40641
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Nederlandse premier Rutten: we moeten niet worden zoals België! Geen enkele multinational meer in België!!


Eerst en vooral zegt men dat niet over een buurland.

Tweedens, wat hij zegt is natuurlijk larie en apekool. Als premier van het land van Koning Pils Willem Alexander zou hij wel moeten weten waarover hij het heeft.

Effe een toelichting.

Eerst dat bedrijfsleven.
Premier Rutte kent alleen megabrouwer AB Inbev. Collega-premier Charles Michel reageerde: “Blijkbaar nooit gehoord van Solvay, UCVB, Bekaert, Umicore? Grote Belgische bedrijven met wereldfaam.” Typisch Belgische beheidenheid, want de lijst is veel langer. Zelfs in Wallonië - het Groningen van België maar dan zonder instortende huizen - duiken tussen de steenhopen en verlaten staalfabrieken bloeiende bedrijven op: lucht- en ruimtevaart, life sciences, farma, agro, duurzame energie. De winstbelasting? Op papier 34 procent (straks 29), maar iedere fiscalist brengt die naar goede Belgische gewoonte in een handomdraai naar nul. Lokkertjes voor grote bedrijven waren er al ver voordat Nederland ze uitvond. Mijn salaris komt elke maand uit België. Niet omdat ik er werk, maar omdat zo’n beetje de hele Nederlandse dagbladmarkt wordt gerund door Belgen - blijkbaar betere uitgevers dan Nederlanders.

2. Instellingen.
De instellingen? Nederland stelt momenteel alles in het werk om het Europees Medicijnagentschap (EMA) binnen te halen, en springt een gat in de lucht als dat lukt. Nederland huisvest dan, inclusief portier en koffiedame, 900 man extra, bovenop de 1.065 van Europol en de 253 van Eurojust, plus - om eerlijk te zijn - nog IPO (patenten), ESA (ruimtevaart) en wat VN- instellingen. Niet slecht, maar kruimelwerk vergeleken met België: 40.000 EU-medewerkers (Commissie, Raad en Parlement), 10.000 NAVO-mensen (Brussel/Mons) en 30.000 lobbyisten.
ADVERTISING
inRead invented by Teads


3. Groei
.
De Nederlandse groeicijfers zijn spectaculair beter dan de Belgische, dat klopt. Maar waarom? Omdat België nauwelijks last heeft gehad van de crisis en niet, zoals wij, uit een diep dal hoeft te komen. Op de Nederlandse werkloosheidscijfers, ongecorrigeerd voor deeltijdwerk en zzp’ers (zelfstandige zonder personeel), hoeft Vlaanderen zeker niet jaloers te zijn. De Belgische staatsschuld is Zuid-Europees hoog, maar dat zal menige Belg - riant wonend in zijn volledig afbetaalde villa - een rotzorg zijn. En zo is het al decennialang.
De Belgische staatsschuld is Zuid-Europees hoog, maar dat zal menige Belg - riant wonend in zijn volledig afbetaalde villa - een rotzorg zijn. En zo is het al decennialang.



4. Meer-partijenregeringen.
Rutte kan het met iedereen, maar kan hij het ook met een trio erbij? Dat moet hij nog bewijzen. In België tellen regeringen minimaal vier partijen, vaak vijf of zes. Er valt weleens een regering, politici kunnen elkaar fameus uitkafferen, maar met elkaar besturen ze zonder veel problemen een supercomplex land. “Ik ben blij in een land te wonen waar geschillen in dialoog worden opgelost”, zei vorige week nog het groene parlementslid Kristof Calvo - van Catalaanse origine.


5. Het goede leven.
Loop in België een willekeurige supermarkt binnen en de kreeften, oesters en kangoeroefiletjes blinken je tegemoet. Elk najaar in elke supermarkt een wijnbeurs. Vergelijk dat met de relatieve armoe in sommige Nederlandse supermarkten. De favoriete kroeg van mijn zoon (Delirium, in het Ilot Sacré) schenkt bijna 2.500 bieren, een overvloed die model staat voor het goede leven in België in heel veel vormen. Natuurlijk, ook Nederland heeft zijn sterrenrestaurants, zelfs vlak over de grens: er was Oud Sluis van Sergio Herman bijvoorbeeld, een Nederlander - een Zeeuws-Vlaming dan nog - die wel in België leerde koken. Nu is dat Pure C.
6. Sport en cultuur.
Oud-Eurocommissaris Frits Bolkestein brandde ooit het Brusselse cultuuraanbod tot op de grond toe af, in hetzelfde interview waarin hij zei dat hij bijna elk weekeinde in Nederland zat. Het is met de natte vinger, maar ik denk niet dat België en Nederland elkaar op dit vlak veel lessen schuldig zijn. En sport? “Ik trek me op aan het voetbal”, aldus topeconoom Paul De Grauwe gisteren. De Belgen wel naar het WK, Nederland niet, de Belgen met tal van topspelers op topplaatsen bij buitenlandse topclubs. Op wielen? Eddy Merckx, Jacky Ickx... (over tennis zullen we het maar niet hebben)


6,5. Tot slot
Ooit interviewde ik, op terugreis uit Congo, toenmalig buitenlandminister Louis Michel, de vader van de huidige premier. Terloops vroeg ik hem een oordeel over een Nederlandse ambtsgenoot. De oude Michel knikte naar de cassetterecorder: “Zet dat ding eens af!” En meteen daarna: “Twee keer niks. Zet maar weer aan.” Dat gaat waarschijnlijk in België ook beter: ze voelen er aan wanneer het geluid even uit moet..


Het is dus maar hoe men het bekijkt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 november 2017 om 21:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2017, 22:10   #40642
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederlandse premier Rutten: we moeten niet worden zoals België! Geen enkele multinational meer in België!!


Eerst en vooral zegt men dat niet over een buurland.

Tweedens, wat hij zegt is natuurlijk larie en apekool. Als premier van het land van Koning Pils Willem Alexander zou hij wel moeten weten waarover hij het heeft.

Effe een toelichting.

Eerst dat bedrijfsleven.
Premier Rutte kent alleen megabrouwer AB Inbev. Collega-premier Charles Michel reageerde: “Blijkbaar nooit gehoord van Solvay, UCVB, Bekaert, Umicore? Grote Belgische bedrijven met wereldfaam.” Typisch Belgische beheidenheid, want de lijst is veel langer. Zelfs in Wallonië - het Groningen van België maar dan zonder instortende huizen - duiken tussen de steenhopen en verlaten staalfabrieken bloeiende bedrijven op: lucht- en ruimtevaart, life sciences, farma, agro, duurzame energie. De winstbelasting? Op papier 34 procent (straks 29), maar iedere fiscalist brengt die naar goede Belgische gewoonte in een handomdraai naar nul. Lokkertjes voor grote bedrijven waren er al ver voordat Nederland ze uitvond. Mijn salaris komt elke maand uit België. Niet omdat ik er werk, maar omdat zo’n beetje de hele Nederlandse dagbladmarkt wordt gerund door Belgen - blijkbaar betere uitgevers dan Nederlanders.

2. Instellingen.
De instellingen? Nederland stelt momenteel alles in het werk om het Europees Medicijnagentschap (EMA) binnen te halen, en springt een gat in de lucht als dat lukt. Nederland huisvest dan, inclusief portier en koffiedame, 900 man extra, bovenop de 1.065 van Europol en de 253 van Eurojust, plus - om eerlijk te zijn - nog IPO (patenten), ESA (ruimtevaart) en wat VN- instellingen. Niet slecht, maar kruimelwerk vergeleken met België: 40.000 EU-medewerkers (Commissie, Raad en Parlement), 10.000 NAVO-mensen (Brussel/Mons) en 30.000 lobbyisten.
ADVERTISING
inRead invented by Teads


3. Groei
.
De Nederlandse groeicijfers zijn spectaculair beter dan de Belgische, dat klopt. Maar waarom? Omdat België nauwelijks last heeft gehad van de crisis en niet, zoals wij, uit een diep dal hoeft te komen. Op de Nederlandse werkloosheidscijfers, ongecorrigeerd voor deeltijdwerk en zzp’ers (zelfstandige zonder personeel), hoeft Vlaanderen zeker niet jaloers te zijn. De Belgische staatsschuld is Zuid-Europees hoog, maar dat zal menige Belg - riant wonend in zijn volledig afbetaalde villa - een rotzorg zijn. En zo is het al decennialang.
De Belgische staatsschuld is Zuid-Europees hoog, maar dat zal menige Belg - riant wonend in zijn volledig afbetaalde villa - een rotzorg zijn. En zo is het al decennialang.



4. Meer-partijenregeringen.
Rutte kan het met iedereen, maar kan hij het ook met een trio erbij? Dat moet hij nog bewijzen. In België tellen regeringen minimaal vier partijen, vaak vijf of zes. Er valt weleens een regering, politici kunnen elkaar fameus uitkafferen, maar met elkaar besturen ze zonder veel problemen een supercomplex land. “Ik ben blij in een land te wonen waar geschillen in dialoog worden opgelost”, zei vorige week nog het groene parlementslid Kristof Calvo - van Catalaanse origine.


5. Het goede leven.
Loop in België een willekeurige supermarkt binnen en de kreeften, oesters en kangoeroefiletjes blinken je tegemoet. Elk najaar in elke supermarkt een wijnbeurs. Vergelijk dat met de relatieve armoe in sommige Nederlandse supermarkten. De favoriete kroeg van mijn zoon (Delirium, in het Ilot Sacré) schenkt bijna 2.500 bieren, een overvloed die model staat voor het goede leven in België in heel veel vormen. Natuurlijk, ook Nederland heeft zijn sterrenrestaurants, zelfs vlak over de grens: er was Oud Sluis van Sergio Herman bijvoorbeeld, een Nederlander - een Zeeuws-Vlaming dan nog - die wel in België leerde koken. Nu is dat Pure C.
6. Sport en cultuur.
Oud-Eurocommissaris Frits Bolkestein brandde ooit het Brusselse cultuuraanbod tot op de grond toe af, in hetzelfde interview waarin hij zei dat hij bijna elk weekeinde in Nederland zat. Het is met de natte vinger, maar ik denk niet dat België en Nederland elkaar op dit vlak veel lessen schuldig zijn. En sport? “Ik trek me op aan het voetbal”, aldus topeconoom Paul De Grauwe gisteren. De Belgen wel naar het WK, Nederland niet, de Belgen met tal van topspelers op topplaatsen bij buitenlandse topclubs. Op wielen? Eddy Merckx, Jacky Ickx... (over tennis zullen we het maar niet hebben)


6,5. Tot slot
Ooit interviewde ik, op terugreis uit Congo, toenmalig buitenlandminister Louis Michel, de vader van de huidige premier. Terloops vroeg ik hem een oordeel over een Nederlandse ambtsgenoot. De oude Michel knikte naar de cassetterecorder: “Zet dat ding eens af!” En meteen daarna: “Twee keer niks. Zet maar weer aan.” Dat gaat waarschijnlijk in België ook beter: ze voelen er aan wanneer het geluid even uit moet..


Het is dus maar hoe men het bekijkt.
Rutte heeft zijn lompheid al toegegeven aan de regering van de Belgique, niet de eerste keer dat hij onzin verkoopt. Wij zijn hier wel gewend aan die onzin, maar in het zuiden zul je er toch nog aan moeten wennen!! 😂
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 november 2017 om 22:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2017, 22:12   #40643
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederlandse premier Rutten: we moeten niet worden zoals België! Geen enkele multinational meer in België!!


Eerst en vooral zegt men dat niet over een buurland.

Tweedens, wat hij zegt is natuurlijk larie en apekool. Als premier van het land van Koning Pils Willem Alexander zou hij wel moeten weten waarover hij het heeft.

Effe een toelichting.

Eerst dat bedrijfsleven.
Premier Rutte kent alleen megabrouwer AB Inbev. Collega-premier Charles Michel reageerde: “Blijkbaar nooit gehoord van Solvay, UCVB, Bekaert, Umicore? Grote Belgische bedrijven met wereldfaam.” Typisch Belgische beheidenheid, want de lijst is veel langer. Zelfs in Wallonië - het Groningen van België maar dan zonder instortende huizen - duiken tussen de steenhopen en verlaten staalfabrieken bloeiende bedrijven op: lucht- en ruimtevaart, life sciences, farma, agro, duurzame energie. De winstbelasting? Op papier 34 procent (straks 29), maar iedere fiscalist brengt die naar goede Belgische gewoonte in een handomdraai naar nul. Lokkertjes voor grote bedrijven waren er al ver voordat Nederland ze uitvond. Mijn salaris komt elke maand uit België. Niet omdat ik er werk, maar omdat zo’n beetje de hele Nederlandse dagbladmarkt wordt gerund door Belgen - blijkbaar betere uitgevers dan Nederlanders.

2. Instellingen.
De instellingen? Nederland stelt momenteel alles in het werk om het Europees Medicijnagentschap (EMA) binnen te halen, en springt een gat in de lucht als dat lukt. Nederland huisvest dan, inclusief portier en koffiedame, 900 man extra, bovenop de 1.065 van Europol en de 253 van Eurojust, plus - om eerlijk te zijn - nog IPO (patenten), ESA (ruimtevaart) en wat VN- instellingen. Niet slecht, maar kruimelwerk vergeleken met België: 40.000 EU-medewerkers (Commissie, Raad en Parlement), 10.000 NAVO-mensen (Brussel/Mons) en 30.000 lobbyisten.
ADVERTISING
inRead invented by Teads


3. Groei
.
De Nederlandse groeicijfers zijn spectaculair beter dan de Belgische, dat klopt. Maar waarom? Omdat België nauwelijks last heeft gehad van de crisis en niet, zoals wij, uit een diep dal hoeft te komen. Op de Nederlandse werkloosheidscijfers, ongecorrigeerd voor deeltijdwerk en zzp’ers (zelfstandige zonder personeel), hoeft Vlaanderen zeker niet jaloers te zijn. De Belgische staatsschuld is Zuid-Europees hoog, maar dat zal menige Belg - riant wonend in zijn volledig afbetaalde villa - een rotzorg zijn. En zo is het al decennialang.
De Belgische staatsschuld is Zuid-Europees hoog, maar dat zal menige Belg - riant wonend in zijn volledig afbetaalde villa - een rotzorg zijn. En zo is het al decennialang.



4. Meer-partijenregeringen.
Rutte kan het met iedereen, maar kan hij het ook met een trio erbij? Dat moet hij nog bewijzen. In België tellen regeringen minimaal vier partijen, vaak vijf of zes. Er valt weleens een regering, politici kunnen elkaar fameus uitkafferen, maar met elkaar besturen ze zonder veel problemen een supercomplex land. “Ik ben blij in een land te wonen waar geschillen in dialoog worden opgelost”, zei vorige week nog het groene parlementslid Kristof Calvo - van Catalaanse origine.


5. Het goede leven.
Loop in België een willekeurige supermarkt binnen en de kreeften, oesters en kangoeroefiletjes blinken je tegemoet. Elk najaar in elke supermarkt een wijnbeurs. Vergelijk dat met de relatieve armoe in sommige Nederlandse supermarkten. De favoriete kroeg van mijn zoon (Delirium, in het Ilot Sacré) schenkt bijna 2.500 bieren, een overvloed die model staat voor het goede leven in België in heel veel vormen. Natuurlijk, ook Nederland heeft zijn sterrenrestaurants, zelfs vlak over de grens: er was Oud Sluis van Sergio Herman bijvoorbeeld, een Nederlander - een Zeeuws-Vlaming dan nog - die wel in België leerde koken. Nu is dat Pure C.
6. Sport en cultuur.
Oud-Eurocommissaris Frits Bolkestein brandde ooit het Brusselse cultuuraanbod tot op de grond toe af, in hetzelfde interview waarin hij zei dat hij bijna elk weekeinde in Nederland zat. Het is met de natte vinger, maar ik denk niet dat België en Nederland elkaar op dit vlak veel lessen schuldig zijn. En sport? “Ik trek me op aan het voetbal”, aldus topeconoom Paul De Grauwe gisteren. De Belgen wel naar het WK, Nederland niet, de Belgen met tal van topspelers op topplaatsen bij buitenlandse topclubs. Op wielen? Eddy Merckx, Jacky Ickx... (over tennis zullen we het maar niet hebben)


6,5. Tot slot
Ooit interviewde ik, op terugreis uit Congo, toenmalig buitenlandminister Louis Michel, de vader van de huidige premier. Terloops vroeg ik hem een oordeel over een Nederlandse ambtsgenoot. De oude Michel knikte naar de cassetterecorder: “Zet dat ding eens af!” En meteen daarna: “Twee keer niks. Zet maar weer aan.” Dat gaat waarschijnlijk in België ook beter: ze voelen er aan wanneer het geluid even uit moet..


Het is dus maar hoe men het bekijkt.
VERLOREN DERBY
door Bart Haeck

Alleen wie zijn gemoedstoestand door het voetbal laat bepalen, kan blij zijn dat hij Belg is en geen Nederlander. In de politieke derby der Lage Landen klopt Rutte III ons met verve.

Niets minder dan de politieke derby der Lage Landen staat vandaag op de agenda. In Den Haag stelt Mark Rutte (VVD) het beleid voor van zijn derde regering, die later deze maand officieel aantreedt. In Brussel stelt premier Charles Michel (MR) in de Kamer zijn beleid voor het politieke jaar 2018-2019 voor, in een speech die sinds enkele jaren naar Amerikaans voorbeeld de ‘state of the union’ wordt genoemd.

Beide beleidsverklaringen vergelijken is niet helemaal fair. De regering-Rutte III moet nog van start gaan, de regering-Michel gaat stilaan de laatste rechte lijn naar verkiezingen in. Met het Zomerakkoord heeft ze wellicht haar laatste grote pakket sociaal-economische hervormingen klaar voor de verkiezingen van 2019.

Toch heeft de regering-Michel redenen om jaloers te zijn op Rutte III. De beslissing om lastige hervormingen en besparingen door te voeren is in Nederland de voorbije jaren doortastender en harder genomen dan in ons land, waardoor ze er nu ook achter de rug zijn. Toen onze noorderburen met de besparingen begonnen, keken sommige Belgische politici daar wat schamper op neer omdat je niet moet snoeien als het vriest. Maar anno 2017 zijn de vruchten en de bloemen er toch.

De Nederlandse begroting heeft dit jaar een overschot, terwijl de Belgische nog altijd stevig in het rood zit. De Nederlandse staatsschuld zakt dit jaar normaal gezien netjes onder de 60 procent van het bruto binnenlands product, zoals afgesproken in het Verdrag van Maastricht. De Belgische staat op 105 procent van het bbp. De Nederlandse werkloosheid zakt in de Europese metingen dit jaar naar 4,4 procent, terwijl de onze met 7,6 procent ruim de helft hoger is. In Nederland geeft de overheid bovendien maar 43 procent van het bbp uit, tegenover 52 procent bij ons. En toch scoren onze noorderburen beter op de armoede-index van de OESO dan wij.
Wie zich laat leiden door de zaken die er echt toe doen, kan niet anders dan met een flinke dosis afgunst naar Den Haag kijken.

In dezelfde traditie maakt de regering-Rutte III, die in moeilijke politieke omstandigheden tot stand kwam en vandaag het nationale record coalitiegesprekken sloopt, nog altijd heldere keuzes. De personenbelasting wordt simpeler door nog maar twee belastingschijven over te houden. De vennootschapsbelasting daalt tot onder het niveau waarop België ze de komende jaren laat zakken. En terwijl in ons land de dividendbelastingen in vijf jaar tijd verdubbeld zijn naar 30 procent, worden ze in Nederland afgeschaft, wat een immense besparing op belastingambtenaren mogelijk maakt.

Het contrast met ons land is pijnlijk groot. Wij maken ons op voor een nieuwe stakingsgolf omdat onze overheid, die een vierde groter is dan de Nederlandse, aan sociale afbraak zou doen. De realiteit is dat onze overheid te groot is, niet hard genoeg durft te beslissen over wat ze wél en wat ze niet moet doen, de belastingen op vermogens via de roerende voorheffing verhoogde en al maanden moeite moet doen om de gelederen te sluiten over een Zomerakkoord dat dateert van juli.

Alleen wie zijn gemoedstoestand laat bepalen door voetbalwedstrijden, kan op dit moment blij zijn dat hij Belg is en geen Nederlander. Wie zich laat leiden door de zaken die er echt toe doen - zoals je realistisch voorbereiden op de toekomst - kan niet anders dan met een flinke dosis afgunst naar Den Haag kijken.


Bron: De Tijd, 10 oktober 2017
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 08:21   #40644
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat een onzin. De geschiedenis spreekt u tegen. We zijn op geen enkele manier ‘vervreemd van onze wortels van onze noordnederlandse buren’. Hoe komt u daar nu bij? Het tegendeel is waar! We hebben nooit veel van doen gehad met onze noordnederlandse buren.

Hetgeen u hier poneert, is weer het zoveelste typisch ijdel gepraat van die enkele mensen die een groot-Nederlandse gedachte koesteren. Meer nog, het is een doebewuste (maar zeer onhandige) poging om de geschiedenis te verdraaien en naar uw politieke hand te zetten. Immers, die historische eenheid tussen Noord en Zuid heeft nooit lang bestaan. Hoogstens enkele decennia ten tijde van Karel V. En toen brak de 80-jarige Oorlog uit. En daarna leefden we meer dan 400 jaar gescheiden. Vergeten?
Willem van oranje was een prins voor alle Nederlanders van noord en zuid.

citaat NRC:

In De Prins. Willem van Oranje, 1533-1584 neemt historicus Ronald de Graaf een van de Duitse familierelaties van Willem van Oranje, zijn iets oudere zwager Günther von Schwarzburg, als uitgangspunt voor een levensbeschrijving van de prins.

Günther von Schwarzburg (1529-1583) was een bedreven militair en een behendig diplomaat. Hij trouwde in 1560 met Catharina van Nassau, de zuster van Willem van Oranje. Dit huwelijk betekende niet alleen een versteviging van de al langer bestaande banden tussen de grafelijke huizen van Schwarzburg en Nassau; het was ook de kroon op de bijzondere vriendschap tussen Günther en Willem.

Willem van Oranje was in 1544 als elfjarige jongen in Brussel terechtgekomen. Door vererving maakte hij aanspraak op de titel Prins van het vorstendommetje Orange in Zuid-Frankrijk. Reden voor keizer Karel V om de opvoeding van deze Duitse jongen naar zich toe te trekken, en hem klaar te stomen voor hoge posten in het Bourgondisch-Habsburgse militaire en politieke apparaat. In Brussel moest de luthers opgevoede Willem zich conformeren aan het katholicisme en de voertaal was er Frans. In 1551 kreeg hij in Brussel gezelschap van Günther von Schwarzburg, vier jaar ouder en al behoorlijk door de wol geverfd op de Europese slagvelden. Aan de hand van onuitgegeven correspondentie uit vooral Duitse archieven, valt in De Prins nieuw licht op de vriendschap tussen Günther en Willem, waarbij de eerste levenservaring inbrengt, en de laatste niet aarzelt daar steeds vaker een beroep op te doen naarmate hij dieper in de machtsspelletjes aan het Brusselse hof verstrikt raakt.


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/26...aille-a2752795

Laatst gewijzigd door cato : 28 oktober 2018 om 08:23.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 13:54   #40645
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:



Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Het is de eerste keer dat ik dit artikel uit 2009 hier lees op dit forum.. Wat system daar schrijft is gewoon zo! Ik weet dat omdat ik al 64 jaar zelf bij de Belgisch-Nederlandse grens woon. Zelf ben ik ook een beetje een Nederlander: mijn overgrootvader, langs moeders kant was iemand van Sluiskil. Hier zijn de relaties met de Nederlanders, in mijn gemeente (Assenede) gewoon dagelijkse kost! Ons moet ge niet overtuigen van wat system daar zegt. Wij, Vlamingen en Nederlanders verschillen gewoon teveel van mekaar! Onze staatsinrichting is al vele eeuwen zodanig verschillend dat bij een eventueel opnieuw samengaan er om het minste grote problemen gaan rijzen. Zoals bijvoorbeeld: hoe bepaalt ge de prijs van een product, hoeveel belasting moet ge betalen op uw loon of eigendom, wilt ge ergens elders gaan wonen dan gaat het zijn van welk soort woning ge gaat mogen bouwen. Hoe zit het met uw zorgverzekering? Hoeveel gaat ge krijgen voor uw pensioen? Mensen, toch, moest ik het willen dan kan ik het lijstje nog ellenlang uitbreiden. Ik begrijp system heel goed: bij het minste, het geringste, gaan er problemen en grote ruzies uitbreken als één of andere Nederlandse regelgever de Vlaamse tradities terzake gaat willen veranderen! Het zal pas dan zijn dat zal blijken dat de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zo groot zijn dat ze feitelijk onoverkomelijk zullen zijn. De Grootnederlanders gaan in die ruzies spoedig verstrikt geraken en terstond het eventueel eengemaakte Nederland en Vlaanderen opnieuw splitsen. Gewoon omdat het niet kan bestaan!! Als ge de Grootnederlandse of de Dietse zaak welgezind zijn dan zijt ge gewoon een hemelbestormer! Dan zijt ge gewoon bezig met uzelf te bedriegen. Stap daar toch eens vanaf, alstublieft! Moeten wij, grensbewoners, het nu toch elke keer weer herhalen? Nederland en België gaan niet samen, al honderden jaren niet! Waarom toch blijven een vlag achterna lopen die tot niets dient? Ook in Zwitserland wordt Frans gesproken, maar zijn die mensen daar dan ook Fransen?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:10   #40646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het is de eerste keer dat ik dit artikel uit 2009 hier lees op dit forum.. Wat system daar schrijft is gewoon zo! Ik weet dat omdat ik al 64 jaar zelf bij de Belgisch-Nederlandse grens woon. Zelf ben ik ook een beetje een Nederlander: mijn overgrootvader, langs moeders kant was iemand van Sluiskil. Hier zijn de relaties met de Nederlanders, in mijn gemeente (Assenede) gewoon dagelijkse kost! Ons moet ge niet overtuigen van wat system daar zegt. Wij, Vlamingen en Nederlanders verschillen gewoon teveel van mekaar!
U was nochtans degene die op dit forum de stelling lanceerde dat Zeeuws-Vlaanderen best bij België wordt ondergebracht, omdat de inwoners aan de andere kant van de grens dezelfde mentaliteit en cultuur hebben. Nu luidt het dat ze daar aan de andere kant toch weer eens heel anders zijn...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:11   #40647
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het is de eerste keer dat ik dit artikel uit 2009 hier lees op dit forum.. Wat system daar schrijft is gewoon zo! Ik weet dat omdat ik al 64 jaar zelf bij de Belgisch-Nederlandse grens woon. Zelf ben ik ook een beetje een Nederlander: mijn overgrootvader, langs moeders kant was iemand van Sluiskil. Hier zijn de relaties met de Nederlanders, in mijn gemeente (Assenede) gewoon dagelijkse kost! Ons moet ge niet overtuigen van wat system daar zegt. Wij, Vlamingen en Nederlanders verschillen gewoon teveel van mekaar! Onze staatsinrichting is al vele eeuwen zodanig verschillend dat bij een eventueel opnieuw samengaan er om het minste grote problemen gaan rijzen. Zoals bijvoorbeeld: hoe bepaalt ge de prijs van een product, hoeveel belasting moet ge betalen op uw loon of eigendom, wilt ge ergens elders gaan wonen dan gaat het zijn van welk soort woning ge gaat mogen bouwen. Hoe zit het met uw zorgverzekering? Hoeveel gaat ge krijgen voor uw pensioen? Mensen, toch, moest ik het willen dan kan ik het lijstje nog ellenlang uitbreiden. Ik begrijp system heel goed: bij het minste, het geringste, gaan er problemen en grote ruzies uitbreken als één of andere Nederlandse regelgever de Vlaamse tradities terzake gaat willen veranderen! Het zal pas dan zijn dat zal blijken dat de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zo groot zijn dat ze feitelijk onoverkomelijk zullen zijn. De Grootnederlanders gaan in die ruzies spoedig verstrikt geraken en terstond het eventueel eengemaakte Nederland en Vlaanderen opnieuw splitsen. Gewoon omdat het niet kan bestaan!! Als ge de Grootnederlandse of de Dietse zaak welgezind zijn dan zijt ge gewoon een hemelbestormer! Dan zijt ge gewoon bezig met uzelf te bedriegen. Stap daar toch eens vanaf, alstublieft! Moeten wij, grensbewoners, het nu toch elke keer weer herhalen? Nederland en België gaan niet samen, al honderden jaren niet! Waarom toch blijven een vlag achterna lopen die tot niets dient? Ook in Zwitserland wordt Frans gesproken, maar zijn die mensen daar dan ook Fransen?

Norbert
Wat moeten de dan met de EU ,waarin de verschillen tussen de staten al eeuwen bestaan?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:13   #40648
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het is de eerste keer dat ik dit artikel uit 2009 hier lees op dit forum.. Wat system daar schrijft is gewoon zo! Ik weet dat omdat ik al 64 jaar zelf bij de Belgisch-Nederlandse grens woon. Zelf ben ik ook een beetje een Nederlander: mijn overgrootvader, langs moeders kant was iemand van Sluiskil. Hier zijn de relaties met de Nederlanders, in mijn gemeente (Assenede) gewoon dagelijkse kost! Ons moet ge niet overtuigen van wat system daar zegt. Wij, Vlamingen en Nederlanders verschillen gewoon teveel van mekaar! Onze staatsinrichting is al vele eeuwen zodanig verschillend dat bij een eventueel opnieuw samengaan er om het minste grote problemen gaan rijzen. Zoals bijvoorbeeld: hoe bepaalt ge de prijs van een product, hoeveel belasting moet ge betalen op uw loon of eigendom, wilt ge ergens elders gaan wonen dan gaat het zijn van welk soort woning ge gaat mogen bouwen. Hoe zit het met uw zorgverzekering? Hoeveel gaat ge krijgen voor uw pensioen? Mensen, toch, moest ik het willen dan kan ik het lijstje nog ellenlang uitbreiden. Ik begrijp system heel goed: bij het minste, het geringste, gaan er problemen en grote ruzies uitbreken als één of andere Nederlandse regelgever de Vlaamse tradities terzake gaat willen veranderen! Het zal pas dan zijn dat zal blijken dat de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zo groot zijn dat ze feitelijk onoverkomelijk zullen zijn. De Grootnederlanders gaan in die ruzies spoedig verstrikt geraken en terstond het eventueel eengemaakte Nederland en Vlaanderen opnieuw splitsen. Gewoon omdat het niet kan bestaan!! Als ge de Grootnederlandse of de Dietse zaak welgezind zijn dan zijt ge gewoon een hemelbestormer! Dan zijt ge gewoon bezig met uzelf te bedriegen. Stap daar toch eens vanaf, alstublieft! Moeten wij, grensbewoners, het nu toch elke keer weer herhalen? Nederland en België gaan niet samen, al honderden jaren niet! Waarom toch blijven een vlag achterna lopen die tot niets dient? Ook in Zwitserland wordt Frans gesproken, maar zijn die mensen daar dan ook Fransen?

Norbert
Waarom is het voort grensbewoners zo moeilijk om te gaan met bewoners aan de andere kant van de grens?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:14   #40649
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Wij, Vlamingen en Nederlanders verschillen gewoon teveel van mekaar! Onze staatsinrichting is al vele eeuwen zodanig verschillend dat bij een eventueel opnieuw samengaan er om het minste grote problemen gaan rijzen.
U bent natuurlijk relatief nieuw op dit forum. Het ontgaat u dan ook dat system (nu HO) lange tijd de mening was toegedaan dat er best een Groot-Limburg wordt gecreëerd, want aan beide zijden van de grens hebben Limburgers dezelfde mentaliteit.

De staatsinrichting van nu heeft trouwens niets meer van doen met wat er eeuwen geleden bestond. De Republiek bestaat niet. De Spaanse of Oostenrijkse Nederlanden met de feodale eigenheden zijn al lang afgeschaft. In veel zaken gaan onze huidige regels terug op een tijd die we samen hebben gedeeld: de Franse tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:15   #40650
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom is het voort grensbewoners zo moeilijk om te gaan met bewoners aan de andere kant van de grens?
Omdat Strandkruier een typische belgicistische Ollanderhater is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:33   #40651
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom is het voort grensbewoners zo moeilijk om te gaan met bewoners aan de andere kant van de grens?
Dat is helemaal niet moeilijk! Dat komt omdat we mekaar kennen en we gaan met mekaar om op de meest hartelijke wijze! Maar het is net die eigenschap die ons waarschuwt voor de verschillen in staatsinrichting die er bestaan tussen ons en Nederland. Iemand die bijvoorbeeld 10 km verder het land in woont dan wij heeft daar allemaal geen noties van en die begint maar te dromen, over een "Dietsland," onder andere. Tussen Nederland en België wringt er dagelijks meer dan zij zichzelf kunnen voorstellen. 't Zou hen maar eens moeten overkomen dat er een hereniging komt van Vlaanderen en Nederland. Ik beloof u dat het niet lang zal duren of er zullen er hier in Vlaanderen veel zijn die zuur zullen opkijken! Als ge mij niet gelooft, komt dan hier zelf eens twintig jaar wonen, hé? Ge zult veel bijgeleerd hebben!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:38   #40652
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dat is helemaal niet moeilijk! Dat komt omdat we mekaar kennen en we gaan met mekaar om op de meest hartelijke wijze! Maar het is net die eigenschap die ons waarschuwt voor de verschillen in staatsinrichting die er bestaan tussen ons en Nederland.
Terwijl Strandkruier in september van dit jaar evenwel dit schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik wil Vlaanderen NIET bij Nederland. Hoegenaamd niet! Het enige stuk van Nederland dat ik wel bij Vlaanderen zou willen is Zeeuws-Vlaanderen. De volksaard van de mensen daar sluit nog nauw aan bij die van Vlaanderen en misschien geldt dat ook voor de grensstreek van Limburg.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=375

Eerst luidde het dat de mentaliteit hetzelfde was; nu lezen we al een tijdje dat ze daar "aan de andere kant" toch een andere mentaliteit hebben. Tja, hoe geloofwaardig is men dan eigenlijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 15:40   #40653
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat moeten de dan met de EU ,waarin de verschillen tussen de staten al eeuwen bestaan?
De E.U. is nog steeds geen 'nationale unie.' En met reden. Zo stom waren ze destijds ook niet om daar zoiets van te maken. Zelfs de Verenigde Staten zijn dat in zeker opzicht ook nog steeds niet. Waarom zou dat zijn, denkt ge? Daar hoeft ge toch geen vragen over te stellen waarom wij hier zelf ook nog steeds zover niet staan?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 16:07   #40654
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dat is helemaal niet moeilijk! Dat komt omdat we mekaar kennen en we gaan met mekaar om op de meest hartelijke wijze! Maar het is net die eigenschap die ons waarschuwt voor de verschillen in staatsinrichting die er bestaan tussen ons en Nederland. Iemand die bijvoorbeeld 10 km verder het land in woont dan wij heeft daar allemaal geen noties van en die begint maar te dromen, over een "Dietsland," onder andere. Tussen Nederland en België wringt er dagelijks meer dan zij zichzelf kunnen voorstellen. 't Zou hen maar eens moeten overkomen dat er een hereniging komt van Vlaanderen en Nederland. Ik beloof u dat het niet lang zal duren of er zullen er hier in Vlaanderen veel zijn die zuur zullen opkijken! Als ge mij niet gelooft, komt dan hier zelf eens twintig jaar wonen, hé? Ge zult veel bijgeleerd hebben!

Norbert
Ik heb 22 jaar lang op enkele kilometers van de Nederlandse grens gewoond.

Nooit problemen gehad met Nederlanders. Integendeel.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 16:22   #40655
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik heb 22 jaar lang op enkele kilometers van de Nederlandse grens gewoond.

Nooit problemen gehad met Nederlanders. Integendeel.
Dat geloof ik! Maar, hebt ge ooit al eens zelf in Nederland gewerkt? Of in België met hen samengewerkt? En waar hebt gij gewoond bij de Nederlandse grens? Hebben ze u ooit wel eens iets verteld hoe één en ander bij hen verloopt: sociaal, staatskundig, etc.?
Hoe vaak zijt gij in Nederland geweest en wat zijt ge daar gaan doen? Ik heb wel al problemen gehad met Nederlanders. Als ge met geen Nederlanders omgaat kunt ge er uiteraard nooit problemen mee hebben, het maakt niet uit of de afstand tussen de Nederlandse grens en uw woning maar een paar kilometer bedraagt, nietwaar?
En gij hebt 22 jaar bij de Nederlandse grens gewoond? Da's niet zo erg lang, hé? Ik woon al 64 jaar bij de Nederlandse grens. Dan verneemt ge beslist wat meer, denkt ge ook niet?!

Norbert

Laatst gewijzigd door Strandkruier : 29 oktober 2018 om 16:35.
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 17:30   #40656
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
En gij hebt 22 jaar bij de Nederlandse grens gewoond? Da's niet zo erg lang, hé? Ik woon al 64 jaar bij de Nederlandse grens. Dan verneemt ge beslist wat meer, denkt ge ook niet?!

Norbert
Wat verneemt die zekere Norbert dan wel? Een tijdje geleden wist hij met grote zekerheid nog te zeggen over die nabije Nederlanders:

Citaat:
Ik wil Vlaanderen NIET bij Nederland. Hoegenaamd niet! Het enige stuk van Nederland dat ik wel bij Vlaanderen zou willen is Zeeuws-Vlaanderen. De volksaard van de mensen daar sluit nog nauw aan bij die van Vlaanderen en misschien geldt dat ook voor de grensstreek van Limburg.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=375
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 18:50   #40657
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het is de eerste keer dat ik dit artikel uit 2009 hier lees op dit forum.. Wat system daar schrijft is gewoon zo! Ik weet dat omdat ik al 64 jaar zelf bij de Belgisch-Nederlandse grens woon. Zelf ben ik ook een beetje een Nederlander: mijn overgrootvader, langs moeders kant was iemand van Sluiskil. Hier zijn de relaties met de Nederlanders, in mijn gemeente (Assenede) gewoon dagelijkse kost!

Norbert
Bij welke grens ligt Assenede?

Laatst gewijzigd door cato : 29 oktober 2018 om 18:51.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 18:59   #40658
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Dat geloof ik! Maar, hebt ge ooit al eens zelf in Nederland gewerkt? Of in België met hen samengewerkt? En waar hebt gij gewoond bij de Nederlandse grens? Hebben ze u ooit wel eens iets verteld hoe één en ander bij hen verloopt: sociaal, staatskundig, etc.?
Hoe vaak zijt gij in Nederland geweest en wat zijt ge daar gaan doen? Ik heb wel al problemen gehad met Nederlanders. Als ge met geen Nederlanders omgaat kunt ge er uiteraard nooit problemen mee hebben, het maakt niet uit of de afstand tussen de Nederlandse grens en uw woning maar een paar kilometer bedraagt, nietwaar?
En gij hebt 22 jaar bij de Nederlandse grens gewoond? Da's niet zo erg lang, hé? Ik woon al 64 jaar bij de Nederlandse grens. Dan verneemt ge beslist wat meer, denkt ge ook niet?!

Norbert
De verschillen die u benoemd zijn voor u groot genoeg om niet samen te gaan, maar voor anderen voldoende gering om juist wel verder te gaan. Mijns inziens is een confederatie van Vlaanderen met Nederland bijna zoiets als een unie. Ik zie uw probleen niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 oktober 2018 om 19:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 19:10   #40659
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Omdat Strandkruier een typische belgicistische Ollanderhater is.
De grootste Ollanderhaters die ik ken zijn Nederlanders.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 19:13   #40660
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De verschillen die u benoemd zijn voor u groot genoeg om niet samen te gaan, maar voor anderen voldoende gering om juist wel verder te gaan. Mijns inziens is een confederatie van Vlaanderen met Nederland bijna zoiets als een unie. Ik zie uw probleen niet.
Ik kan u geloven dat gij mijn probleem niet ziet. Gij woont dan ook in het Graafschap Holland, nietwaar? Da's toch wel 'n eind van de Belgische grens, zou ik zo zeggen. Dan kan ik het goed begrijpen dat gij geen problemen ziet. Maar, hebt ge al eens 20 jaar in Vlaanderen gewoond? Dan zal mijn probleem u wel duidelijk worden!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be