Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2018, 12:09   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hephaistos Bekijk bericht
Daar bestaan musea voor.
Naast beelden had u het overduidelijk ook over gebouwen. "Vernietigen", zo luidde uw oproep. Geen idee waar die vernietigingsdrang vandaan komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 13:40   #122
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, al zovele malen heb ik op dit forum erover geschreven: de neergang van de modernisten.

Ik zie niet veel "verwoesting van Mariakapelletjes", integendeel. Er komen er nog bij en wat er is, wordt zelfs door niet-gelovigen als waardevolle folklore bewaard.
Men zou veldkapelletjes (en ook Mariakapelletjes) misschien kunnen beschouwen als gewilde of onbewuste menselijke contactpunten tussen het aardse en het numineuze. Het zou dwaas zijn ze te verwoesten. Integendeel, men zou deze kapelletjes moeten moeten koesteren.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 15:53   #123
Hephaistos
Burger
 
Hephaistos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2015
Berichten: 183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men zou veldkapelletjes (en ook Mariakapelletjes) misschien kunnen beschouwen als gewilde of onbewuste menselijke contactpunten tussen het aardse en het numineuze. Het zou dwaas zijn ze te verwoesten. Integendeel, men zou deze kapelletjes moeten moeten koesteren.
Steek er dan beeltenissen in van de enige werkelijke god: Mammon.
__________________
Bij nader inzien is het mij duidelijk gemaakt dat ik me steeds laat vangen om meer en meer privé-informatie weg te geven op dit forum. Mijn diploma's, mijn relaties, mijn woonplek, …

Veel haal ik er zelf ook niet terug uit.

Doei.
Hephaistos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2018, 17:44   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men zou veldkapelletjes (en ook Mariakapelletjes) misschien kunnen beschouwen als gewilde of onbewuste menselijke contactpunten tussen het aardse en het numineuze. Het zou dwaas zijn ze te verwoesten. Integendeel, men zou deze kapelletjes moeten moeten koesteren.
In haar wijsheid weet de katholieke Kerk dat het waardevol is om bepaalde zaken te veruitwendigen. Dat is met zovele aspecten in het leven, dus ook bij het religieuze luik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 08:49   #125
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In haar wijsheid weet de katholieke Kerk dat het waardevol is om bepaalde zaken te veruitwendigen. Dat is met zovele aspecten in het leven, dus ook bij het religieuze luik.
Ja, ja, dat de vrouwen zoveel mogelijk katholieke kindertjes moeten baren en de Paus daar helemaal geen zin in heeft....

Kortom: het uiterlijke is voor de zondige vrouw en het innerlijke voor de heilige Paus en zijn kardinalen, die zich eventueel aan de kindertjes mogen vergrijpen als daar God toch alles weer vergeeft.

Dat is dan de "wijsheid" uit de Middeleeuwen.

Amen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 15:04   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vanuit het dagelijkse leven kom ik tot de vaststelling dat de meest godsdienstige mensen juist de meest hypocriete mensen zijn.

Er zijn tal van voorbeelden, gaande van de diepgelovige Bush die vervolgens massa's mensen aan stukken bombardeert, over pedofiele priesters en atleten die doping gebruiken. In de laatste context als voorbeeld de bokslegende Evander Holyfield; betrapt op het gebruik van doping, 11 kinderen met 6 verschillende vrouwen, heeft zijn vrouwen afgeslagen ... en natuurlijk diepgelovig.
Het antwoord is heel eenvoudig: neen, natuurlijk niet. Geloof zonder goede werken is immers dood. Wie als gelovige slechte werken verricht, toont dat er iets niet klopt met zijn of haar geloof.

Hoe "diepgelovig" kan iemand als Holyfield zijn als hij volledig van de weg geraakt bij de praktische veruitwendiging van zijn geloof?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 15:05   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wel is stel vaak vast dat veel godsdienstige mensen ( en ze dus vredelievend, eerlijk enz zouden moeten zijn zoals de godsdienst voorschrijft ) krek het tegenovergestelde doen in de praktijk of naar eigen goeddunken. Zie aangehaalde voorbeelden.
Veel? Wat is veel? Welke gegevens hebt u dan wel afgewogen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 20:57   #128
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In haar wijsheid weet de katholieke Kerk dat het waardevol is om bepaalde zaken te veruitwendigen. Dat is met zovele aspecten in het leven, dus ook bij het religieuze luik.
Nou ja, de Kerk in haar wijsheid? Dat veruitwendigen doen zowat alle religies. Niet alleen met heilige huisjes klein en groot maar ook met afbeeldingen en relieken en met personen in bijzondere gewaden en met indrukwekkende hoofddeksels. En is de figuur van Jezus Christus niet de ultieme veruitwendiging? Het numineuze is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Uiteraard is dat ook een bedenksel van de Kerk met haar wijsheid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 21:29   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nou ja, de Kerk in haar wijsheid? Dat veruitwendigen doen zowat alle religies. Niet alleen met heilige huisjes klein en groot maar ook met afbeeldingen en relieken en met personen in bijzondere gewaden en met indrukwekkende hoofddeksels. En is de figuur van Jezus Christus niet de ultieme veruitwendiging? Het numineuze is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Uiteraard is dat ook een bedenksel van de Kerk met haar wijsheid.
Aan u om die "uiteraard" natuurlijk concrete gestalte te geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 22:15   #130
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aan u om die "uiteraard" natuurlijk concrete gestalte te geven.
Volstaat de geschiedenis van de concilies dan niet om de vergoddelijking van Jezus geheel en al aan de Kerk in haar wijsheid te kunnen toeschrijven?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 22:17   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Volstaat de geschiedenis van de concilies dan niet om de vergoddelijking van Jezus geheel en al aan de Kerk in haar wijsheid te kunnen toeschrijven?
Aan u om ook deze bewering te bewijzen en aan te tonen dat het ene in tegenspraak is met het andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2018, 22:43   #132
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aan u om ook deze bewering te bewijzen en aan te tonen dat het ene in tegenspraak is met het andere.
Heel eenvoudig. Ik volg de redenering van Timaeus over de vergoddelijking van de filosoof Empedocles, die net als Jezus spoorloos was verdwenen. Als Jezus ten hemel was opgenomen dan zou er toch een heiligdom zijn gebouwd op de plaats waar dat gebeurde? Nu, het eerst heiligdom werd daar gebouwd toen de vergoddelijking van Jezus als eeuwen oud was.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 18:38   #133
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Heel eenvoudig. Ik volg de redenering van Timaeus over de vergoddelijking van de filosoof Empedocles, die net als Jezus spoorloos was verdwenen. Als Jezus ten hemel was opgenomen dan zou er toch een heiligdom zijn gebouwd op de plaats waar dat gebeurde? Nu, het eerst heiligdom werd daar gebouwd toen de vergoddelijking van Jezus als eeuwen oud was.
Ik heb zo de indruk dat jij het beu bent hee, dat huiswerk dat meester Jan zo graag uitdeelt aan al wie het wil oppikken ?

Jezus was een jood, een vrome jood. In die kringen ging men heus niet fantaseren over de "zoon van god" wat voor de joden een onaanvaardbaar concept zou geweest zijn. Deze construct dateert van na de dood van de historische Jezus, en moet gezocht worden bij Marcus dus rond het jaar '71. Daarna is de mythevorming pas helemaal opgestart bij de andere auteurs van wat we nu kennen als het christendom. Maar dan zijn we echt al veel later in de geschiedenis.
"Het panterjong" van Charles Vergeer is over dit thema echt aan te raden leesvoer.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 20:03   #134
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vanuit het dagelijkse leven kom ik tot de vaststelling dat de meest godsdienstige mensen juist de meest hypocriete mensen zijn.

Er zijn tal van voorbeelden, gaande van de diepgelovige Bush die vervolgens massa's mensen aan stukken bombardeert, over pedofiele priesters en atleten die doping gebruiken. In de laatste context als voorbeeld de bokslegende Evander Holyfield; betrapt op het gebruik van doping, 11 kinderen met 6 verschillende vrouwen, heeft zijn vrouwen afgeslagen ... en natuurlijk diepgelovig.

https://www.youtube.com/watch?v=xgNq5RCCvn8

Hoe is uw ervaring met godsdienstige mensen?
Mensen die braaf zijn hebben geen godsdienst nodig om hun ziel te redden door het afkopen als aflaat.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 20:09   #135
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik heb zo de indruk dat jij het beu bent hee, dat huiswerk dat meester Jan zo graag uitdeelt aan al wie het wil oppikken ?

Jezus was een jood, een vrome jood. In die kringen ging men heus niet fantaseren over de "zoon van god" wat voor de joden een onaanvaardbaar concept zou geweest zijn. Deze construct dateert van na de dood van de historische Jezus, en moet gezocht worden bij Marcus dus rond het jaar '71. Daarna is de mythevorming pas helemaal opgestart bij de andere auteurs van wat we nu kennen als het christendom. Maar dan zijn we echt al veel later in de geschiedenis.
"Het panterjong" van Charles Vergeer is over dit thema echt aan te raden leesvoer.
Maar in die tijd geloofden men ook nog in tovenarij en elfjes, in de goede fee en de slechte heks. Zo hebben die brave gelovige massa's mensen levend de brandstapel op gezet en onthoofdingen waren dagelijks vertier.

Nee, ik heb geen hoge dunk van al wat gelovig is. Ge moet ook al serieus debiel zijn om de dag van heden nog gelovig te zijn, geloven in wat? In schimmen????? Dan ben je rijp voor de psychiatrie jong!

Laatst gewijzigd door Garry : 24 mei 2018 om 20:11.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2018, 18:48   #136
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik heb zo de indruk dat jij het beu bent hee, dat huiswerk dat meester Jan zo graag uitdeelt aan al wie het wil oppikken ?

Jezus was een jood, een vrome jood. In die kringen ging men heus niet fantaseren over de "zoon van god" wat voor de joden een onaanvaardbaar concept zou geweest zijn. Deze construct dateert van na de dood van de historische Jezus, en moet gezocht worden bij Marcus dus rond het jaar '71. Daarna is de mythevorming pas helemaal opgestart bij de andere auteurs van wat we nu kennen als het christendom. Maar dan zijn we echt al veel later in de geschiedenis.
"Het panterjong" van Charles Vergeer is over dit thema echt aan te raden leesvoer.
Dat huiswerk van Jan is een goedkope manier om zich er van af te maken als hij geen weerwoord heeft. Soms is het toch wel interessant om eens kennis van te nemen. Het zou hier saai worden als Jan er de brui aan zou geven. En Vergeer is hier al vele malen genoemd. Dat gaf steeds aanleiding tot zinloze speculaties en beledigingen. Ik heb er geen zin in.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2018, 19:30   #137
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat huiswerk van Jan is een goedkope manier om zich er van af te maken als hij geen weerwoord heeft. Soms is het toch wel interessant om eens kennis van te nemen. Het zou hier saai worden als Jan er de brui aan zou geven. En Vergeer is hier al vele malen genoemd. Dat gaf steeds aanleiding tot zinloze speculaties en beledigingen. Ik heb er geen zin in.
Ja, ik heb geen enkel probleem met Jan, maar de zin om mee te stappen in zijn klassieke trukendoos met sofismen is ondertussen opgebruikt. Dat kan eventjes leuk zijn, maar als dat op de duur nog het enige is dat rest omdat hij botst op geschiedkundige feiten en hij dat dogmatisch weigert te zien omdat die zijn religieus verhaal niet onderbouwen dan stopt het zowat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2018, 19:35   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ja, ik heb geen enkel probleem met Jan, maar de zin om mee te stappen in zijn klassieke trukendoos met sofismen is ondertussen opgebruikt. Dat kan eventjes leuk zijn, maar als dat op de duur nog het enige is dat rest omdat hij botst op geschiedkundige feiten en hij dat dogmatisch weigert te zien omdat die zijn religieus verhaal niet onderbouwen dan stopt het zowat.
Welke geschiedkundige feiten weiger ik dan wel te zien omwille van dogmatiek?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 19:17   #139
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Dit draadje is gestart met hypocrisie & religie, en heeft dan nogal wat verschillende toertjes beginnen maken.

Dit gesprek tussen Richard Dawkins en een katholieke priester vind ik een mooi voorbeeld om het omgekeerde van de OT ook eens te demonstreren. Namelijk een priester die binnen het respect van zijn traditie en zijn geloof toch open is in het accepteren van de wetenschap, en zelfs letterlijk zegt dat geloof nooit een wetenschappelijk feit kan weerleggen.
Uiterst jammer dat degene die het op youtube heeft gezet de drift voelde om er wat denigrerende commentaren bij te zetten, die man verdient beter.
Wie op dat niveau een discussie kan voeren met Dawkins is geen nitwit.
https://www.youtube.com/watch?v=FdD-uVbx5pk
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2018, 20:00   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Pandaman?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke geschiedkundige feiten weiger ik dan wel te zien omwille van dogmatiek?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be