Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2020, 13:38   #41
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Begrijp ik niet. Je kunt toch geleidelijk vanaf vandaag uw bedrijfswagenpark uitbreiden naar meer electrische modellen? Je hebt tijd tot 31 december 2025 voor de allerlaatste bedrijfswagen. Je begint met de oudste wagens, elke maand eentje gemiddeld ofzo. Je hebt 63 maanden tot einde 2025. Dat zijn er 63.

Wat jij beweert is dat alle bedrijven met al hun bedrijfswagens -rekenkundig- kunnen wachten tot pakweg 3e-4e kwartaal 2025 en dan pas eensklaps al hun ICEs vervangen door EV. Waarom zo laat?

Gaat wel een ICE-lockdownparty worden de laatste week van december 2025. lol.



Als ik de link hierboven goed begrijp zijn er zelfs 1,1 miljoen wagens ingeschreven op een bedrijf. (inclusief vrachtwagens dan, want voertuigen?) man man toch auto's is een begrip voor personenwagens.

In 2018 werden er bijna 300.000 nieuwe ingeschreven.
In 2023 zijn die 5 jaar....
Als je geen ICE wagens meer in je park mag hebben van 1 januari 2026 betekent dat in de praktijk dat je vanaf 1 januari 2021 geen enkele nieuwe ICE wagen in je wagenpark mag nemen (wij vervangen ze op 5 jaar). Dat is binnen 3 maand. Compleet onhaalbaar. Ik ben al 2 jaar bezig met dit project en vanaf ergens in 2021 zullen de zwaardere modellen elektrisch worden omdat daar effectief een markt is. Maar we hebben ook veel BMW1 en golf rondrijden. Momenteel is er geen treffelijk elektrisch alternatief voor te vinden. We gaan dus vanaf 2021 ongeveer voor 30% van de vervangingen die we doen een elektrische wagen leasen. Ik hoop van tegen 2023 dat dicht tegen de 100% te krijgen maar dat hangt ook af van de modellen die tegen dan beschikbaar zijn en van de laadinfrastructuur die voorzien wordt door de overheid. Want enkel laadcapaciteit voorzien op de werkparkings zal niet voldoende zijn.

Verder staan onze werknemers ook niet allemaal te springen. Zeker niet degene die in de stad wonen en geen parkeerplaats hebben waar een laadpaal voorzien kan worden.

Ik lees dat allemaal graag he, maar het moet een beetje haalbaar blijven ook. Kijk maar naar die bedrijfsleider die een paar weken terug in de krant stond. Had zijn volledige wagenparking in 1 keer verandert naar BMW I3. Ze staan te roesten op zijn parking omdat quasi niemand er mee wil rijden...Tjah, dan doe je beter eerst aan echt change management binnen uw bedrijfsmuren zodat er effectief een draagvlak ontstaat. En dat draagvlak creeer je niet op 2 dagen, zo werkt dat nu eenmaal.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 oktober 2020 om 13:40.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 13:38   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waar heb je het toch over? Diesel en benzinebedrijfswagens zijn nu al niet meer volledig aftrekbaar. Dat is afhankelijk van de CO2 uitstoot en volgens deze formule

120-(0.5* CO2 uitstoot). Dus voor een wagen met 100gr co2 uitstoot is de aftrekbaarheid 70%. Het minimum is 50% maar bij een uitstoot van meer dan 200gr wordt het 40%. Dat geldt voor alle kosten met betrekking tot de wagen.
EVs zijn 100% aftrekbaar dan, incl laadpalen enzo.

Dat weet ik, maar toch kiezen de meeste bedrijven vandaag en wslk volgend jaar nog voor nieuwe diesels.

Omdat ze goed willen staan of betere leasevoorwaarden krijgen voor vervuilende tech? De diesels met euro 6d-Temp hebben een houdbaarheidsdatum, die gaan ze nog gunstiger kunnen leasen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 13:42   #43
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
EVs zijn 100% aftrekbaar dan, incl laadpalen enzo.

Dat weet ik, maar toch kiezen de meeste bedrijven vandaag en wslk volgend jaar nog voor nieuwe diesels.

Omdat ze goed willen staan of betere leasevoorwaarden krijgen voor vervuilende tech? De diesels met euro 6d-Temp hebben een houdbaarheidsdatum, die gaan ze nog gunstiger kunnen leasen.
Zie vorig berichtje. Het is allemaal niet zo simpel als je hier laat uitschijnen. Ik daag je uit om een werknemer te vinden die zijn BMW1 wil inruilen voor een Nissan Leaf...

Maar het is wel correct dat EV momenteel 100% aftrekbaar is. Mijn CEO blijft echter ook sceptisch want de voorwaarden kunnen elk moment aangepast worden door onze overheid. Een overheid die niet meteen uitblinkt in standvastigheid...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 oktober 2020 om 13:42.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 13:42   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je geen ICE wagens meer in je park mag hebben van 1 januari 2026 betekent dat in de praktijk dat je vanaf 1 januari 2021 geen enkele nieuwe ICE wagen in je wagenpark mag nemen (wij vervangen ze op 5 jaar). Dat is binnen 3 maand. Compleet onhaalbaar. Ik ben al 2 jaar bezig met dit project en vanaf ergens in 2021 zullen de zwaardere modellen elektrisch worden omdat daar effectief een markt is. Maar we hebben ook veel BMW1 en golf rondrijden. Momenteel is er geen treffelijk elektrisch alternatief voor te vinden. We gaan dus vanaf 2021 ongeveer voor 30% van de vervangingen die we doen een elektrische wagen leasen. Ik hoop van tegen 2023 dat dicht tegen de 100% te krijgen maar dat hangt ook af van de modellen die tegen dan beschikbaar zijn en van de laadinfrastructuur die voorzien wordt door de overheid. Want enkel laadcapaciteit voorzien op de werkparkings zal niet voldoende zijn.

Verder staan onze werknemers ook niet allemaal te springen. Zeker niet degene die in de stad wonen en geen parkeerplaats hebben waar een laadpaal voorzien kan worden.

Ik lees dat allemaal graag he, maar het moet een beetje haalbaar blijven ook. Kijk maar naar die bedrijfsleider die een paar weken terug in de krant stond. Had zijn volledige wagenparking in 1 keer verandert naar BMW I3. Ze staan te roesten op zijn parking omdat quasi niemand er mee wil rijden...Tjah, dan doe je beter eerst aan echt change management binnen uw bedrijfsmuren zodat er effectief een draagvlak ontstaat. En dat draagvlak creeer je niet op 2 dagen, zo werkt dat nu eenmaal.
Nu dat je het duidelijk uitlegt, vooral met die fixe 5 jaar, is dat natuurlijk niet doenbaar. Thx.

Ik kende een tijdje geleden iemand die had altijd binnen de 2 jaar een nieuwe "salariswagen", zelfs als gepensioneerde (Mercedes middenklasse).
Was wel hoog kader bij Mercedes geweest...

Citaat:
Maar het is wel correct dat EV momenteel 100% aftrekbaar is. Mijn CEO blijft echter ook sceptisch want de voorwaarden kunnen elk moment aangepast worden door onze overheid. Een overheid die niet meteen uitblinkt in standvastigheid...
Evenzo dan de aftrekbaarheid van ICEs en hun voorwaarden....(40%-70%)

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 13:49   #45
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nu dat je het duidelijk uitlegt, vooral met die fixe 5 jaar, is dat natuurlijk niet doenbaar. Thx.

Ik kende een tijdje geleden iemand die had altijd binnen de 2 jaar een nieuwe "salariswagen", zelfs als gepensioneerde (Mercedes middenklasse).
Was wel hoog kader bij Mercedes geweest...
Ik ken er ook wel zulke. Dat is een 2/2 lease of zoiets maar daar ken ik de voorwaarden totaal niet van. Dat kom je niet zo vaak tegen. Heb daar enkel maar van gehoord binnen de bankenwereld. 4 jaar zie je wel erg veel, maar sommigen (waaronder wij) doen het op 5.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 13:51   #46
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


Evenzo dan de aftrekbaarheid van ICEs....(40%-70%)
Zeer zeker, daarom dat ik hem wel kunnen overtuigen heb. ALs de aftrekbaarheid van EV daalt, zal die van ICE nog meer dalen...En uiteindelijk ga je toch moeten switchen. Ik hoop nu alleen dat ze bij dat jaar 2026 blijven want ik zie ze nog terugkrabbelen...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 13:56   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ken er ook wel zulke. Dat is een 2/2 lease of zoiets maar daar ken ik de voorwaarden totaal niet van. Dat kom je niet zo vaak tegen. Heb daar enkel maar van gehoord binnen de bankenwereld. 4 jaar zie je wel erg veel, maar sommigen (waaronder wij) doen het op 5.
Hoeveel gemiddeld kms per jaar, louter uit nieuwsgierigheid?

5 jaar lijkt me ergens gunstiger, maar als er +20.000 km per jaar gereden wordt is het die symbolische 100k km die (ver) overschreden wordt.
Die wagen gaat tenslotte de tweedehandsmarkt op.
Naja veel verstand heb ik er niet van, van die leasingcontracten enzo.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 13:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 14:35   #48
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Dus in 2026 veel jobs die zullen sneuvelen en bedrijven die ofwel gaan inkrimpen ofwel gaan delokaliseren. E-wagens als bedrijfswagens werken niet, als salariswagens willen ze het niet.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 14:46   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dus in 2026 veel jobs die zullen sneuvelen en bedrijven die ofwel gaan inkrimpen ofwel gaan delokaliseren. E-wagens als bedrijfswagens werken niet, als salariswagens willen ze het niet.
Nee, meer jobs.

Bron Universiteit Brussel:

Welk effect heeft elektrificatie van vervoer op onze economie?

Studies spreken dat de elektrificatie zo’n 1 miljoen extra jobs in 2030 en 2 miljoen in 2050 kunnen bewerkstelligen in Europa. Deze jobs hebben te maken met de ontwikkeling en productie van componenten voor elektrische voertuigen, maar ook met de nieuwe diensten die geboden zullen worden op het vlak van laadinfrastructuur bijvoorbeeld. Sowieso is het een goede zaak want een andere zeer belangrijke parameter is de olie-afhankelijkheid. We jagen dagelijks 1 miljard euro uit onze Europese economie om olie te importeren. Door deze middelen in onze eigen economie te steken kan men heel wat extra tewerkstelling genereren.

Er wordt wel eens geopperd dat het verlies van inkomsten uit accijnzen op diesel een negatieve impact heeft op het overheidsbudget. Maar dit houdt dan geen rekening met de verbeterde luchtkwaliteit. We ontlopen dan niet alleen boetes die Europa oplegt. Er zullen door de verbeterde luchtkwaliteit minder overheidsuitgaven nodig zijn voor ziekenzorg, het schoonmaken van gebouwen en monumenten enz. Dit zijn overigens geen veronderstellingen, we ontwikkelden een ‘External Cost Calculator’ die dergelijke kosten in rekening kan brengen en overheden kan ondersteunen in het nemen van gefundeerde beleidsmaatregelen.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 14:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 14:49   #50
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Natuurlijk bedrijfsleiders zullen graag extra personeel betalen Of misschien tegen 11 euro/uur bruto.

HET ZIJN ZOTTEN DIE WERKEN. En circus Croo'ke heeft dat heel graag
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 14:56   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Natuurlijk bedrijfsleiders zullen graag extra personeel betalen Of misschien tegen 11 euro/uur bruto.

HET ZIJN ZOTTEN DIE WERKEN. En circus Croo'ke heeft dat heel graag
Ai, zoveel fijnstof geslikt door dat verkeer in de buurt?
Zeker door het lang warmlopen van die zware voertuigen?

Citaat:
https://www.bruzz.be/milieu/fijn-sto...20onderzoekers

Fijn stof is niet alleen een sluipende moordenaar, het tast ook onmiddellijk ons denkvermogen aan. Het kan ontstekingen in de longen veroorzaken, die op hun beurt tot ontstekingen in de hersenen leiden. Tot die bevindingen kwamen Nederlandse, Duitse en Amerikaanse onderzoekers.

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat fijn stof ons denkvermogen aantast.

Niet alleen op de lange termijn, maar ook acuut. Zo maken schakers opvallend meer grote fouten als er meer fijn stof in de lucht hangt. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht en IZA Bonn vergeleken 20.480 zetten van toernooischakers in Duitsland met de keuze die een computermodel zou maken.

Op die manier detecteerden ze kleine en grote 'fouten'. Die legden ze naast metingen van luchtkwaliteit in de zaal. Voor elke bijkomende 10 microgram per kub steeg het aantal zware fouten met bijna 10 procent. Onder tijdsdruk was de impact van fijn stof nog ?*nefaster. CO2 en temperatuur hadden geen effect op de foutenlast.

Ook bij studeren

Voor scheidsrechters geldt eveneens: hoe meer fijn stof, hoe meer ballen ze verkeerd inschatten. Dat blijkt uit een uitgebreide evaluatie van meer dan 600.000 scheidsrechterlijke inschattingen in het Amerikaanse baseball.

Ook studenten worden getroffen door fijn stof. Israëlische scholieren leggen aan het eind van het middelbaar onderwijs een eindexamen af. Wie onderdelen van het examen aflegde bij hoge fijnstofconcentraties, scoorde merkbaar slechter, beschrijft het vakblad American Economic Journal.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 14:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 15:00   #52
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeveel gemiddeld kms per jaar, louter uit nieuwsgierigheid?

5 jaar lijkt me ergens gunstiger, maar als er +20.000 km per jaar gereden wordt is het die symbolische 100k km die (ver) overschreden wordt.
Die wagen gaat tenslotte de tweedehandsmarkt op.
Naja veel verstand heb ik er niet van, van die leasingcontracten enzo.
5 jaar of 150.000 km, whatever comes first
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 15:03   #53
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Veel nagels op de wegen gelegd en ijzeren staven in de maisvelden gaan steken Ook een toffe is om geplooide ijzeren betonnetten in het veld te gaan graven. Geen enkele tractorband overleeft dat Wat ik pas ook zelf gezien heb is enkele tieners die 's avonds gaan flashen. Ze hadden een zelfgemaakte stroboscoop bij en zaten mooi weg gestoken langs de kant van de weg. Je moest die wagens en vrachtwagens op hun rem zien gaan staan. Bij sommigen kwam de rook van hun banden
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 17:20   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Er komt nog een EV model bij als mogelijke salariswagen, zelfs made in Belgium (na de Audi E tron-versies het tweede merk)

Hilde Crevits kreeg het genoegen de eerste Volvo XC40 P8 AWD Recharge van de band in Gent te rijden, rijbereik ~400 km met 75 kWh-bruikbaar batterijpack.

Een zeer krachtige (408 PK) maar niet te lange SUV (4,43 m) in de prijsklasse van Polestar 2 en Tesla m3 awd.

Specs

Was zelfs in het 18h00 nieuws.

In de eerste fase gaan er 600 per week van de band rollen.

Dit is wel een klassieke XC40 die eigenlijk wat omgebouwd is naar een EV.

Zijn "broer" de Polestar 2 (ook 408 PK, wel 5 deurs limo 4,6 m) is dan eigenlijk de betere keus want ook dezelfde prijs... imo.
(maar die is wel in China gemaakt)

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 17:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 20:22   #55
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
10%? Wslk op basis van de oude NEDC-sjoemelnorm?

En niet alleen personenwagens worden qua CO2 aangepakt door de Europese Commissie (dus ook de bestelwagens, wslk wordt dat -35% CO2)

Natuurlijk is dat prioriteit, want transport is de enige sector die nog niets gedaan heeft aan vermindering van GHG, zelfs integendeel, het loopt de spuigaten uit met al die zware SUVs.

Cijfers/grafiek op basis van sjoemelnorm NEDC die in de praktijk minstens gemiddeld 25% te laag is.
Nee, natuurlijk niet op basis van die onnozele normen. Simpel: op basis van verkochte brandstoffen. Simpel rekenwerk.

Cars en Light Trucks samen, dus dat wil zeggen alles onder de 3,5ton, staat in de EU voor 12% van de totale uitstoot. Meer is het niet. Absoluut geen 35% of zo, van geen kanten. Auto's wordt niet apart vermeld maar zal zeker geen 10% zijn. En die SUV's, dat is na de komma, misschien niet gewenst door sommigen, kan zijn, maar het maakt niets uit.

Het is belangrijk om dat in te zien

Alle transport, dus cars en light trucks en alle trucks en bussen en schepen en treinen en pijpleidingen en haveninfrastructuur en vliegverkeer, dat alles samen is ongeveer 20%.

Dat transport "nog niets gedaan heeft", dat kan zijn (klopt niet trouwens) maar dat is niet belangrijk, dat is niet waar het moet over gaan. Het moet gaan over de vraag waar je het meeste kan winnen met een altijd beperkt budget. En dat is niet met auto's en al zeker niet met bedrijfswagens, waar niet eens een definitie van bestaat.

Een 20% zijn mobiele toepassingen, een 80% zijn stationaire toepassingen.
Mobiele toepassingen zijn de moeilijkste toepassingen om over te zetten om de eenvoudige reden dat ze gaan lopen.
Stationaire toepassingen, die gaan niet lopen, dus veel eenvoudiger.
Maar we slagen er al van geen kanten in om die stationaire toepassingen om te zetten naar duurzame energie.
Meer nog, zelfs van de huidige elektriciteitsbehoefte komt maar iets van een 15% uit duurzame energie.

Verleden week in Knack een interview met Hans Bruyninckx, blijkbaar een topman van het Europees Milieuagentschap.
Blijkt (om het oneerbiedig te zeggen) een pol en soccer te zijn die zich over wetenschap uitspreekt.
Het artikel staat vol gekende cliché's en ik was me al flink aan het ergeren maar dan in de laatste alinea zegt hij: "(...)Dat heeft als consequentie dat er intussen keihard moet gewerkt worden aan een nieuw, duurzaam energiesysteem. (...)"

Ik kan het niet beter zeggen. Zo is het. Daar ligt de enige prioriteit nu, nergens anders.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 20:23   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Wat ik grappig vind: wat teveel fantasie destijds in een tv-programma over salariswagens heeft x maanden na datum tot gevolg dat het Kalf geen minister mocht worden.

Groen is nogal bijgedraaid: salariswagens gaan zeker blijven bestaan, tot ver na 2025.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 oktober 2020 om 20:24.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 21:29   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ik grappig vind: wat teveel fantasie destijds in een tv-programma over salariswagens heeft x maanden na datum tot gevolg dat het Kalf geen minister mocht worden.

Groen is nogal bijgedraaid: salariswagens gaan zeker blijven bestaan, tot ver na 2025.
En zelfs vette (fossiele) zuip-salariswagen tot einde 2030 als ze december 2025 ingeschreven worden.

Calvo in de diepvries...

Uit het Belang van Limburg:

Citaat:
Kristof Calvo grijpt naast ministerpost: “Almaci heeft hem een mes in de rug geplant”

Coup de théatre bij Groen. Federaal fractieleider Kristof Calvo grijpt naast een ministerspost. De politieke raad, die over de casting oordeelt, gaf nipt het voordeel aan Petra De Sutter. Op aangeven van voorzitter Meyrem Almaci, klinkt het. Calvo reageert erg teleurgesteld.
F*ck de zijlijn is de leuze van Kristof Calvo en de titel van zijn boek. Maar zijn partij houdt hem daar wel. Niet hij, maar Europarlementslid Petra De Sutter is de Groen-vicepremier en minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken.

Dat heeft de politieke raad van de partij in de vroege uurtjes op donderdag beslist. Want in tegenstelling tot de andere partijen maakt dat orgaan - bestaande uit zo’n vijftig verkozen leden - de casting uit en niet partijvoorzitter Meyrem Almaci. De basisdemocratie moet kunnen spelen.

Niet dat Almaci daar niets in te zeggen heeft, haar invloed speelt natuurlijk ook. Een trio van Brussels boegbeeld Elke Van den Brandt, Leuvens schepen David Dessers en de voorzitter van het partijbestuur Niel Staes hielden op vraag van de partij een brede consultatie en kwamen met het voorstel De Sutter en de Brusselse Tinne Van der Straeten op de proppen. Almaci presenteerde dat voorstel aan de politieke raad en zette haar volle politieke gewicht achter het duo.

Rekening gepresenteerd

”Ze heeft niet voor de twee vrouwen gereden, ze heeft tegen Kristof gereden”, zegt een bron. “Niemand is echt tegen Petra De Sutter.” De vraag was of de partij Calvo, één van dé gezichten van de partij en co-auteur van het regeerakkoord, konden laten vallen. Na uren discussiëren moest hij de duimen leggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 oktober 2020 om 21:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 21:51   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je geen ICE wagens meer in je park mag hebben van 1 januari 2026 betekent dat in de praktijk dat je vanaf 1 januari 2021 geen enkele nieuwe ICE wagen in je wagenpark mag nemen (wij vervangen ze op 5 jaar). Dat is binnen 3 maand. Compleet onhaalbaar. Ik ben al 2 jaar bezig met dit project en vanaf ergens in 2021 zullen de zwaardere modellen elektrisch worden omdat daar effectief een markt is. Maar we hebben ook veel BMW1 en golf rondrijden. Momenteel is er geen treffelijk elektrisch alternatief voor te vinden. We gaan dus vanaf 2021 ongeveer voor 30% van de vervangingen die we doen een elektrische wagen leasen. Ik hoop van tegen 2023 dat dicht tegen de 100% te krijgen maar dat hangt ook af van de modellen die tegen dan beschikbaar zijn en van de laadinfrastructuur die voorzien wordt door de overheid. Want enkel laadcapaciteit voorzien op de werkparkings zal niet voldoende zijn.

Verder staan onze werknemers ook niet allemaal te springen. Zeker niet degene die in de stad wonen en geen parkeerplaats hebben waar een laadpaal voorzien kan worden.

Ik lees dat allemaal graag he, maar het moet een beetje haalbaar blijven ook. Kijk maar naar die bedrijfsleider die een paar weken terug in de krant stond. Had zijn volledige wagenparking in 1 keer verandert naar BMW I3. Ze staan te roesten op zijn parking omdat quasi niemand er mee wil rijden...Tjah, dan doe je beter eerst aan echt change management binnen uw bedrijfsmuren zodat er effectief een draagvlak ontstaat. En dat draagvlak creeer je niet op 2 dagen, zo werkt dat nu eenmaal.
De meerderheid die nu een bedrijfswagen heeft werkt nu toch van thuis uit ? Waarom moeten die mensen nog een bedrijfswagen hebben staan voor de deur ? Om naar zee mee te rijden in het weekend ?
Waarom kiezen die niet voor centen ipv een auto die ze toch niet nodig hebben ?
Ik ken mensen met een bedrijfswagen en die rijden nooit voor het bedrijf...ze zitten al 7 maanden thuis.
We moeten zowat het enige land zijn met dat gedoe van bedrijfswagens.

En neen ze rijden niet met die BMWI3 ....natuurlijk niet ze zouden ook niet willen rijden met een echte bedrijfswagen in mijn ogen zijnde een camionette.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 oktober 2020 om 21:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 22:06   #59
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is noodzakelijk.
Met de overstap van kernenergie naar gascentrales is dat gewoon een vestzak-broekzakoperatie wat uitstoot betreft.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 22:12   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Niet echt he. Bij gascentrales zit aan +- 450 grCO2/kWh. Een EV verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 km, dus 6.7 kg CO2.

Tegen 6 liter diesel is dat 16.8 kg CO2/100 km.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be