Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2012, 14:02   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard Seksuele intimidatie

http://www.vandaag.be/binnenland/952...driessche.html

Niet dat seksuele intimidatie moet worden onderschat, of onder de mat moet worden geveegd. Ondertussen heeft iedere krant en vakbondsblad een mening verkondigd over de gewraakte feiten gepleegd door Pol Van Den Driessche.

De klokkenluidsters hebben hoogstwaarschijnlijk gelijk, in de feiten. Maar waarom komen die vrouwen dan zo laat over de brug ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:16   #2
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Liesbeth Van Impe over Pol Van Den Driessche: Waarom de stilte het echte probleem is

Citaat:
Acht jaar geleden was ik een beginnend Wetstraatjournaliste. De reputatie van Pol was hem al voorafgegaan, ik was gewaarschuwd dat hij handtastelijk kon zijn. Tijdens een lunch in de Senaat zat hij de hele tijd over mijn rug te wrijven, niet echt leuk, maar nu ook niet iets om moord en brand om te schreeuwen. Een tijdje later had ik weer prijs. Tijdens een perslunch van N-VA waar we allebei als journalisten waren, voelde ik plots een hand op mijn knie. Ik heb een schop onder tafel gegeven. Zover is Pol daarna nooit meer gegaan.

Voor alle duidelijkheid, ik voel me geen slachtoffer van Pol. Ik heb er geen trauma aan overgehouden en eens Pol de grenzen iets beter respecteerde, kon hij een fijne collega zijn. Wat me de hele week al stoort, is mijn eigen reactie van toen. Ik vond die hand op mijn knie echt niet oké, ik had er ook op geen enkele manier om gevraagd. Het deed me meer dan ik op voorhand had kunnen denken. Maar ik deed wat iedereen al jaren deed: maken dat je wegkomt en intussen doen alsof er niets gebeurd is. Niemand wil de preutse hysterica zijn, ik bleef dus cool. Onder collega's heb ik er nog goed mee gelachen. Het hoorde er nu eenmaal bij. Maar waarom eigenlijk?
...
Praten over seksuele intimidatie is bijzonder moeilijk. Vaak zijn er geen getuigen en geen bewijzen. Vaak gaat het om subtiliteiten. En wat perfect aanvaardbaar is voor de een, is een probleem voor een ander. Wie een incident navertelt, voelt zich al een beetje belachelijk. Er is namelijk geen duidelijke grens. Heel wat vrouwen kennen het bouwvakkersdilemma: nagefloten worden op straat kan intimiderend zijn, maar ook flatterend en soms zelfs beide.
...
En wat mezelf betreft, ik neem het mezelf kwalijk dat ik meegewerkt heb aan een sfeertje waarbij een jonge vrouw bijzonder veel moed moest hebben om tussen alle grappen door te zeggen dat ze het echt niet oké vond.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:22   #3
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Veel vrouwen/meiden doen geen aangifte van seksuele intimidatie, omdat ze bang zijn dat de daders de volgende keer dan alleen maar vervelender gaan doen. Met alle gevolgen van dien.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:22   #4
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
http://www.vandaag.be/binnenland/952...driessche.html

Niet dat seksuele intimidatie moet worden onderschat, of onder de mat moet worden geveegd. Ondertussen heeft iedere krant en vakbondsblad een mening verkondigd over de gewraakte feiten gepleegd door Pol Van Den Driessche.

De klokkenluidsters hebben hoogstwaarschijnlijk gelijk, in de feiten. Maar waarom komen die vrouwen dan zo laat over de brug ?
Omdat ze er in eerste instantie ( omdat het eerder onschuldig was , of zonder handgemeen en daad ) leuk over gefantaseerd hebben en op kantoor elkaar er over opgegeilt hebben . hoeveel vrouwen kikken er op dat ze nog goed in de makt liggen voor een complimentje of een aanraking ?

Nu ben ik een ordinaire sexist zeker ? alllleee vooruit , dat kan er ook nog bij .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:23   #5
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Omdat ze er in eerste instantie ( omdat het eerder onschuldig was , of zonder handgemeen en daad ) leuk over gefantaseerd hebben en op kantoor elkaar er over opgegeilt hebben . hoeveel vrouwen kikken er op dat ze nog goed in de makt liggen voor een complimentje of een aanraking ?

Nu ben ik een ordinaire sexist zeker ? alllleee vooruit , dat kan er ook nog bij .
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:24   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Liesbeth Van Impe over Pol Van Den Driessche:
En wat mezelf betreft, ik neem het mezelf kwalijk dat ik meegewerkt heb aan een sfeertje waarbij een jonge vrouw bijzonder veel moed moest hebben om tussen alle grappen door te zeggen dat ze het echt niet oké vond.
En nu wordt er plots niet meer meegewerkt wegens NVA kandidaat burgemeester in Brugge.

Nogmaals. waarom nu ? Of moeten we dit beschouwen als een soort Operatie Kelk, met tegenstanders van een politieke partij, tegenstanders die juist die vrouwen voor de kar gaan spannen en misbruiken als politieke munt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:25   #7
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Liesbeth Van Impe over Pol Van Den Driessche: Waarom de stilte het echte probleem is
Awel , dat is moedig en goed , als je het niet leuk vind , geef hem ne goei shot tegen zijn schenen , hij zal het wel beseffen dat het niet kan .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:28   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Veel vrouwen/meiden doen geen aangifte van seksuele intimidatie, omdat ze bang zijn dat de daders de volgende keer dan alleen maar vervelender gaan doen. Met alle gevolgen van dien.
Je spreekt in de tegenwoordige tijd. Dus gebeurt het nog steeds.
Als vrouwen solidair genoeg zijn kan het probleem toch in een mum van tijd worden opgelost ? Er bestaan toch vertrouwenspersonen, ombudsdiensten, vriendinnen, ...
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:29   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Awel , dat is moedig en goed , als je het niet leuk vind , geef hem ne goei shot tegen zijn schenen , hij zal het wel beseffen dat het niet kan .
Verkeerde oplossing.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:31   #10
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je spreekt in de tegenwoordige tijd. Dus gebeurt het nog steeds.
Als vrouwen solidair genoeg zijn kan het probleem toch in een mum van tijd worden opgelost ? Er bestaan toch vertrouwenspersonen, ombudsdiensten, vriendinnen, ...
Daar gaat het niet om, vrouwen zijn vaak gewoon te bang om aangifte te doen.
Ook net zo gek, als je seksueel geïntimideerd bent door 5 mannen die allemaal langer waren dan 1.90, met kille blikken in hun ogen. Die vertrouwenspersonen kunnen daar ook bar weinig doen, helaas.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:33   #11
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En nu wordt er plots niet meer meegewerkt wegens NVA kandidaat burgemeester in Brugge.

Nogmaals. waarom nu ? Of moeten we dit beschouwen als een soort Operatie Kelk, met tegenstanders van een politieke partij, tegenstanders die juist die vrouwen voor de kar gaan spannen en misbruiken als politieke munt.
Nu wordt er gesproken over dat éne geval, PVDD.
Al dan niet met politieke bijbedoelingen.

Of dat ten gronde iets gaat veranderen betwijfel ik. Machtsverhoudingen veranderen niet zo maar.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:34   #12
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Awel , dat is moedig en goed , als je het niet leuk vind , geef hem ne goei shot tegen zijn schenen , hij zal het wel beseffen dat het niet kan .
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:46   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

toch een moeilijke discussie hoor. niet altijd is alles wit/zwart. waar zijn de grenzen tussen onschuldige aanrakingen/woorden, onschuldig geflirt en ongewenste intimiteiten? is elke aanraking een ongewenste intimiteit?

het zal ook nog vrij persoonlijk liggen, de ene persoon kan daar beter mee om dan de andere, en van de ene persoon kan je al wat meer verdragen dan van iemand anders.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:49   #14
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
toch een moeilijke discussie hoor. niet altijd is alles wit/zwart. waar zijn de grenzen tussen onschuldige aanrakingen/woorden, onschuldig geflirt en ongewenste intimiteiten? is elke aanraking een ongewenste intimiteit?

het zal ook nog vrij persoonlijk liggen, de ene persoon kan daar beter mee om dan de andere, en van de ene persoon kan je al wat meer verdragen dan van iemand anders.
Dat klopt helemaal, voor ieder persoon is dat verschillend, alleen we hebben nog zo zoiets als aannemelijkheid.

Ik bedoel, ik denk dat toch zeker 95% van de vrouwen, het niet fijn vinden als een man ongewenst telkens aan der tieten zit.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:50   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Of dat ten gronde iets gaat veranderen betwijfel ik. Machtsverhoudingen veranderen niet zo maar.
Je klinkt fatalistisch. Mistoestanden aanklagen loont altijd. Als er geen klacht is heeft het melken jaren nadien geen zin. De vraag die ik mij stel is waarom er niet korter op de bal wordt gespeeld. Je zou op den duur kunnen veronderstellen dat vrouwen er doorgaans geen probleem mee hebben, behalve een opportuniteit.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:51   #16
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Verkeerde oplossing.
Te kort antwoord , Waarom ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:52   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat klopt helemaal, voor ieder persoon is dat verschillend, alleen we hebben nog zo zoiets als aannemelijkheid.

Ik bedoel, ik denk dat toch zeker 95% van de vrouwen, het niet fijn vinden als een man ongewenst telkens aan der tieten zit.
wel, dat is dus wit/zwart hé. aan de borsten zitten, laat staan tussen de benen, dat is voor iedereen te intiem en dus ongewenst in dergelijke situaties.

maar is een hand op de rug een ongewenste intimiteit of niet?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:55   #18
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Pak die dingen terecht aan , en direct to the point met de man in kwestie .

als je vreest voor je job , den ik dat dat enkel geldt als je er over rondbazuind bij en met collega's , dat komt dan wel aan zijn oren , denk maar niet dat uw vriendinnentje op kantoor haar mondje zal houden .

Dus als je het aan het klokzeel hangt en de man in kwestie niet durft aan te pakken en te zwak bent om je eigen persoon en gevoelens te verdedigen direct op de man, zal je waarschijnlijk in je werk ook maar weinig poiwer hebben .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:56   #19
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel, dat is dus wit/zwart hé. aan de borsten zitten, laat staan tussen de benen, dat is voor iedereen te intiem en dus ongewenst in dergelijke situaties.

maar is een hand op de rug een ongewenste intimiteit of niet?
Natuurlijk niet, een vrouw die dat als seksuele intimiteit ziet, moet bij haar zelf te raden gaan. Maar ook daar zit weer nuance, wanneer je een hand op de rug plaatst van een vrouw, en de vrouw zegt duidelijk dat ze dat niet fijn vind. En je gaat er toch mee door, dan valt het wel onder seksuele intimidatie.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:56   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Of tenminste ongewenste intimiteit.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be