Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2021, 13:27   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en een gepensioneerde met een inkomen van pakweg 800 euro?
na 5j is diens inkomen niet ineens verdubbeld hé
Die gepensioneerde heeft dan wel niet veel gepresteerd in zijn leven of zie ik dat verkeerd ?
Uw gans leven de krekel Pallieter uithangen maar erna willen aanspraak maken op hetzelfde als die mier is wat makkelijk niet ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2021, 18:44   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het concept van sociale woning is dan ook verkeerd.

Je moet weten dat in het dure Parijs, "sociale woningen" (van heel goeie kwaliteit en dus onbetaalbaar op de normale markt).... voornamelijk aan het personeel van sociale diensten wordt gegeven. Ik heb in mijn familie iemand die diensthoofd is in zo een sociale dienst, en die zelf een vrij riant appartement heeft als "sociale woning" die ikzelf niet zou kunnen huren daar op de prive markt, en die zijn zus, die onderwijzeres is, ook aan een mooi appartement heeft geholpen.

We hebben zelfs enkele jaren geleden het schandaal gehad van een minister die een "sociaal appartement" had in Parijs van iets van een 250 m2 in het 5de arrondissement of zo. Hij had 6 kinderen.
De voorbeelden die jij aanhaalt, vallen niet onder de categorie sociale woningen, maar wel soortement bedrijfswoning, ambtswoning, directeurswoning ... afijn, ter beschikking gesteld door de werkgever.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 13:46   #83
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Die gepensioneerde heeft dan wel niet veel gepresteerd in zijn leven of zie ik dat verkeerd ?
een alleenstaande met kinderen die af en toe ouderschapsvelrof nam, halftijds ging werken en nog een paar jaar mantelzorgster ws voor haar oude pa? dus nooit aan haar volledige carrière kwam?

nu goed
volgens jou een extreem en onbestaande uitzondering
wie geen 45J werkt is een bloedzuigende profiteur zeker

de kern is
wat bereik je als je zo iemand na 5j uit haar sociale woning zet?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 15:52   #84
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Ik denk dat als men dat onderzoek daadwerkelijk zou starten dat er velen zullen 'gevonden' worden die eigenlijk totaal géén recht hebben op een Sociale Woning.

Ik heb mij laten vertellen dat de wachtlijsten voor het verkrijgen van zo een woning door die mensen die ze eigenlijk nodig hebben vreselijk lang zijn.

De algemene regel die de meeste Sociale Woning Maatschappijen proberen na te leven is dan ook:

Sociale Woningen zijn er voor wie ze nodig heeft.

Als men van dat standpunt uitgaat denk ik dat men er best véél kan uitzetten.

Om op eigendom te controleren moet men de gegevens van de huurders en kandidaat-huurders gaan nakijken een huzarenwerk??? (GDPR)

p.s.

WonenVlaanderen Sociale huur

Artikel 6.8 en artikel 6.11 van de Vlaamse Codex Wonen

Vlaamse codex wonen van 2021

Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020 (citeeropschrift: "Vlaamse Codex Wonen van 2021")

Mocht er ooit een onderzoek komen (<<- tijfelachtige zaak) dan zullen er véél minderbegoede mensen een kansje maken denk ik.

Waar schuilt het addertje onder het gras?

Stel dat bepaalde minderbedeelden een sociaal huurpand toegewezen hebben gekregen maar soms in gebreke blijven van hun huur maandelijks te betalen wegens geen centjes dan komen de Sociale Huurmaatschappijen in de problemen in de zin van inkomstenverlies of zie ik dat verkeerd?

Met bovenstaande wil ik zeker niet goedpraten dat men het dan maar moet verhuren aan die mensen die totaal géén recht hebben op een Sociale Huurwoning.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 maart 2021 om 16:00.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 20:04   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De voorbeelden die jij aanhaalt, vallen niet onder de categorie sociale woningen, maar wel soortement bedrijfswoning, ambtswoning, directeurswoning ... afijn, ter beschikking gesteld door de werkgever.
Nee hoor, dat zijn wel degelijk sociale woningen. Dat zijn geen ambtswoningen, die bestaan niet voor die jobs.

http://srias.ile-de-france.gouv.fr/f...207/1222/file/

Je begrijpt goed dat het een koehandeltje is van wie kent wie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 maart 2021 om 20:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2021, 08:36   #86
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Wat zou de reden zijn dat men er nergens meer over bezig is, er géén 'haan' meer over kraait over al diegenen die het niet al te nauw nemen met de regels omtrent 'sociaal wonen?'
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 april 2021 om 08:37.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2021, 09:40   #87
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Niet alleen in 'ons' land rijst het probleem.

Bij onze noorderburen is het al even erg misschien wel erger ...

Citaat:
Je zult toch in Landsmeer vanaf je 18e jaar staan ingeschreven voor een sociale huurwoning. Dan mag je van geluk spreken als je op je 40e aan de beurt bent. Wachttijd is 22 jaar en 1 maand (geldt overigens niet voor asielzoekers met een verblijfstatus)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 17:40   #88
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Het lijkt nu toch wel een heksenjacht te worden waar geen enkele controle op is.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-j...kije~b4bbf38f/

Citaat:
Tot vier jaar geleden zou de LMH in het geval van Mehmet geen poot hebben gehad om op te staan. Artikel 3 van de Vlaamse Wooncode zei dat het recht op een sociale woning verviel bij bezit van een ‘volle eigendom of volledig in vruchtgebruik in binnen- of buitenland’. Spookerfenissen zoals bij Mehmet telden niet. Dat veranderde toen de Vlaamse regering op 3 maart 2017 twee woorden toevoegde: ‘of’ en ‘gedeeltelijk’.
Citaat:
In 2010 kwamen er vanuit Marokko verontrustende berichten over Salma’s moeder. Zij kon niet meer voor zichzelf zorgen. Na familieberaad besloten de kinderen samen een woning voor haar aan te kopen in Berkane, zodat daar mantelzorg kon worden georganiseerd. Salma nam het administratieve deel van de taak op zich en leende bij een Belgische bank 30.000 euro. In september 2017 ontving Amir een brief van Woonhaven. Hij moest er zijn handtekening onder zetten en de brief terugsturen. Hiermee gaf hij Woonhaven toestemming om hem en Salma te screenen op buitenlands onroerend goed.

Het Nederlandse onderzoeksbureau Soza Xpert werkt in Marokko samen met bureau Icotex in Casablanca. Dat levert op 20 maart 2019 een 25 pagina’s lang verslag af met foto’s van een onvoltooid gebouw in de wijk El Wifak in Berkane, waarover bij het lokale kadaster is vernomen dat 98 vierkante meter ervan in het bezit is van Salma. Welke verdieping of welk deel verduidelijkt Icotex niet. Het stelt in zijn rapport: “Gelieve te noteren dat wij de binnenkant van de woning niet hebben bezocht.” Toch schat Icotex de waarde op 1.020.000 Marokkaanse dirham of 93.724 euro.

Op 23 april 2019 zegt Woonhaven de huurovereenkomst met Amir en Salma op. Ze moeten er binnen de zes maanden uit en zien de huur opgetrokken tot 921 euro. Daarbovenop moeten ze aan Woonhaven voor 50.982 euro ten onrechte bekomen sociale korting terugbetalen. Als de zaak begin 2020 voor de vrederechtbank wordt bepleit, argumenteert hun advocate dat haar cliënten niet betwisten dat Salma op papier eigenares is van dat flatje, maar dat zij zich er nooit van bewust waren dat ze iets fouts deden: “Zij zijn allebei oud en volledig analfabeet.”

Als de vrederechtbank op 20 februari 2020 tot een uitspraak komt, is het verschuldigde bedrag opgelopen tot 60.850 euro, want Amir en Salma moeten onder meer ook opdraaien voor de 4.182 euro die Soza Xpert aanrekent
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 19:39   #89
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het lijkt nu toch wel een heksenjacht te worden waar geen enkele controle op is.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-j...kije~b4bbf38f/
Een flat kopen voor je zieke ouders is heel nobel, maar zorg dan dat je zelf nog geld genoeg hebt om op de reguliere huurmarkt een woning voor jezelf te huren, en niet moet terugvallen op een sociale woning waar je geen recht op hebt. Dit is bedrog tav het Belgische sociale systeem om een Marokkaans probleem op te lossen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 20:36   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Onwetendheid in verband met wetten en regels is geen excuus volgens de Blegische wetgeving.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 20:43   #91
wagner.666
Staatssecretaris
 
wagner.666's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2020
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het lijkt nu toch wel een heksenjacht te worden waar geen enkele controle op is.

https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-j...kije~b4bbf38f/
ochottekes toch, moeten we daar nu compassie mee hebben, ze leven waarschijnlijk al jaaaaaren op ons kosten (ocmw of doppers)
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 20:55   #92
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Onwetendheid in verband met wetten en regels is geen excuus volgens de Blegische wetgeving.
Als je retroactief geld gaat terugvragen op basis van een gewijzigde wet is er toch stront aan de knikker.

Citaat:
Spookerfenissen zoals bij Mehmet telden niet. Dat veranderde toen de Vlaamse regering op 3 maart 2017 twee woorden toevoegde: ‘of’ en ‘gedeeltelijk’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 21:17   #93
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je retroactief geld gaat terugvragen op basis van een gewijzigde wet is er toch stront aan de knikker.
Dat is dus onmogelijk in België.
Elke advocaat zijn naam waardig maakt gehakt van die zaak.

Maar de regels van de huisvestingsmaatschappij zijn wel duidelijk. Indien een sociaal huurder vastgoed verwerft waar hij/zij kan wonen vervalt het sociaal deel van de afspraak. En dat was al voor de "semantische verduidelijking".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2021, 21:19   #94
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is dus onmogelijk in België.
Elke advocaat zijn naam waardig maakt gehakt van die zaak.

Maar de regels van de huisvestingsmaatschappij zijn wel duidelijk. Indien een sociaal huurder vastgoed verwerft waar hij/zij kan wonen vervalt het sociaal deel van de afspraak. En dat was al voor de "semantische verduidelijking".
De wetswijziging was van 2017. Hoe kunnen zij dan op 3 jaar 50,000 euro te weinig betaald hebben?

En

volle eigendom of volledig in vruchtgebruik

Is toch wel niet enkel semantisch verschillend
Van

Gedeeltelijk

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 mei 2021 om 21:23.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 00:11   #95
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De wetswijziging was van 2017. Hoe kunnen zij dan op 3 jaar 50,000 euro te weinig betaald hebben?

En

volle eigendom of volledig in vruchtgebruik

Is toch wel niet enkel semantisch verschillend
Van

Gedeeltelijk
Hebben die mensen voor 2017 een contract afgesloten waarin staat dat het verwerven van vastgoed het sociale huurstatuut veranderen?

Ik weet dat het duidelijk vermeld stond in het huurcontract van mijn ouders, en da's verdorie van 1981 geleden.
Nu weet ik ook dat het verschilt van sociaal huurkantoor tot sociale huurmaatschappij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2021, 08:17   #96
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

naakte eigendom aanvaardt woonhaven zodner probleem
(1/16e eigendom waar je niets aan hebt)

de 70 jarige turk die 20 jaar geleden met zijn 8 broers een huisje heeft gekocht voor zijn ma in Turkije?
dat aanvaardt woonhaven dan blijkbaar niet

slaat natuurlijk ook nergens op

Laatst gewijzigd door 1207 : 13 mei 2021 om 08:17.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be