Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2021, 07:51   #21
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.737
Standaard

Van Ranst is weer aan het liegen al kan ik maar het begin van het artikel lezen.
https://www.hln.be/binnenland/hoe-ga...kers~a653bc1e/

Hij neemt de VS als voorbeeld dat daar versoepelingen zijn in bepaalde staten maar dat het nooit helemaal vrij is, bv afstand houden en de mondmaskers die blijven.

Dat is uiteraard een leugen, de winkel kan zelf kiezen voor mondmaskers maar het is niet verplicht. Er is enkel een uitzondering voor streken waar 15% van de ziekenhuizen gevuld zijn met covid patienten, dan kan een rechter opnieuw beperkingen opleggen maar dat is nog niet gebeurd.

https://guides.sll.texas.gov/covid-1...home-reopening

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 9 april 2021 om 07:52.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 08:29   #22
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Van Ranst is weer aan het liegen al kan ik maar het begin van het artikel lezen.
https://www.hln.be/binnenland/hoe-ga...kers~a653bc1e/

Hij neemt de VS als voorbeeld dat daar versoepelingen zijn in bepaalde staten maar dat het nooit helemaal vrij is, bv afstand houden en de mondmaskers die blijven.

Dat is uiteraard een leugen, de winkel kan zelf kiezen voor mondmaskers maar het is niet verplicht. Er is enkel een uitzondering voor streken waar 15% van de ziekenhuizen gevuld zijn met covid patienten, dan kan een rechter opnieuw beperkingen opleggen maar dat is nog niet gebeurd.

https://guides.sll.texas.gov/covid-1...home-reopening

.
Afstand houden en mondmaskers? Yes, sure...
https://www.facebook.com/737648456/v...57921663833457

... en het aantal besmettingen daar is op een paar weken tijd gehalveerd. In de staten waar men strenger is daarentegen is het aantal besmettingen gestegen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 08:33   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Afstand houden en mondmaskers? Yes, sure...
https://www.facebook.com/737648456/v...57921663833457

... en het aantal besmettingen daar is op een paar weken tijd gehalveerd. In de staten waar men strenger is daarentegen is het aantal besmettingen gestegen.
Het was dan ook inderdaad merkwaardig vorige zomer, dat de week dat Spanje en nadien Frankrijk de maskerplicht invoerden, de besmettingen begonnen te stijgen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 08:49   #24
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je vergeet er iets belangrijks bij te zeggen.
Je weet toch wat ?
Dat is hier anders al verschillende keren aan bod gekomen.
Dat de bevolking werd voorgelogen om een tekort te maskeren?

Dat vergeten we niet hoor. We wrijven het er gewoon graag nog eens impliciet in.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 08:51   #25
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het was dan ook inderdaad merkwaardig vorige zomer, dat de week dat Spanje en nadien Frankrijk de maskerplicht invoerden, de besmettingen begonnen te stijgen
Ik moet wel toegeven dat het vooral de noordelijke staten zijn die strenger zijn, en vooral zuidelijke staten die soepel zijn. Dus klimaat is ook een mogelijke verklaring.
Ik acht het niet bewezen dat mondmaskers de situatie zouden verergeren - wel dat ze niet bijdragen aan een verbetering.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 08:54   #26
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Van die 1,5 m afstand was nog geen sprake toen hij zei dat een mondmasker dragen totaal zinloos was.

En achteraf komt die leugenaar dan zeggen dat hij van in het begin voorstander was van het dragen van een mondmasker.
https://www.youtube.com/watch?v=6K9xfmkMsvM
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 09:10   #27
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik moet wel toegeven dat het vooral de noordelijke staten zijn die strenger zijn, en vooral zuidelijke staten die soepel zijn. Dus klimaat is ook een mogelijke verklaring.
Ik acht het niet bewezen dat mondmaskers de situatie zouden verergeren - wel dat ze niet bijdragen aan een verbetering.
Ik weet het niet, we weten dat mondmaskers langer dan 2 uur dragen zorgt voor een ophoping van schimmels en bacteriën, dat is geweten. Waarom zouden virussen zich daar ook niet in ophopen? Ik kan er evenwel geen onderzoek naar vinden, enkel die bacteriën en schimmels.

Het lijkt me dus niet vergezocht om te stellen dat mondmaskers meer besmettingen veroorzaken. Nederland toont dat ook aan, zolang ze geen mondmaskers hadden waren er daar minder besmettingen dan hier.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 09:16   #28
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik weet het niet, we weten dat mondmaskers langer dan 2 uur dragen zorgt voor een ophoping van schimmels en bacteriën, dat is geweten. Waarom zouden virussen zich daar ook niet in ophopen? Ik kan er evenwel geen onderzoek naar vinden, enkel die bacteriën en schimmels.

Het lijkt me dus niet vergezocht om te stellen dat mondmaskers meer besmettingen veroorzaken. Nederland toont dat ook aan, zolang ze geen mondmaskers hadden waren er daar minder besmettingen dan hier.
Aangezien mondmaskers al enkele decennia worden gebruikt in zones waar besmettingen ten alle tijden dienen vermeden te worden en geen enkele arts, waar ook ter wereld, dit nutteloos vindt, zou ik het debat over mondmaskers veilig of niet willen klasseren als bewezen.
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 09:21   #29
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik weet het niet, we weten dat mondmaskers langer dan 2 uur dragen zorgt voor een ophoping van schimmels en bacteriën, dat is geweten. Waarom zouden virussen zich daar ook niet in ophopen? Ik kan er evenwel geen onderzoek naar vinden, enkel die bacteriën en schimmels.
Een belangrijk verschil is alvast dat bacteriën en schimmels zich in een mondmasker kunnen vermenigvuldigen. Virussen hebben daarvoor levende cellen nodig. Een mondmasker dat je een dag in je zak houdt kan dus een broeihaard van bacteriën of schimmels zijn, maar kan maximaal evenveel virusmateriaal bevatten als wat je zelf de voorgaande dag bent tegengekomen.
Bovendien zijn virussen nog kleiner dan bacteriën en schimmels, dus is er meer kans dat ze dwars door het masker worden geblazen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 09:26   #30
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Aangezien mondmaskers al enkele decennia worden gebruikt in zones waar besmettingen ten alle tijden dienen vermeden te worden en geen enkele arts, waar ook ter wereld, dit nutteloos vindt, zou ik het debat over mondmaskers veilig of niet willen klasseren als bewezen.
Er zijn nochtans studies die beweren dat zelfs in een operatie-kamer er MINDER infecties zijn als de chirurg GEEN mondmasker draagt - en zoals je weet zijn de mondmaskers die daar gebruikt worden van een veel betere kwaliteit, en met veel meer discipline gebruikt, dan wat je in de C&A tegenkomt.
Het grootste bewezen voordeel van mondmaskers in een medische omgeving - en de reden waarom inderdaad geen enkele arts er tegen is - is dat het een signaal is, zowel bij de drager als bij de omgeving, "pas op, nu moet ik opletten wat ik doe".
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 09:34   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Aangezien mondmaskers al enkele decennia worden gebruikt in zones waar besmettingen ten alle tijden dienen vermeden te worden en geen enkele arts, waar ook ter wereld, dit nutteloos vindt, zou ik het debat over mondmaskers veilig of niet willen klasseren als bewezen.
Het gros van wat vermeden wordt met mondmaskers in medische omgevingen zijn BACTERIËLE infecties he.

Nu denk ik ook wel dat *tijdens het dragen* van een mondmasker, er een zekere vermindering is om virale infecties over te dragen. Wat echter tot niks maar dan ook helemaal tot niks dient, is om met een besmette 90% van de tijd een mondmasker te dragen, en dan 10% van de tijd samen te lunchen. Ik denk dat dat totaal equivalent is aan "geen mondmasker" dragen.

Als dusdanig kan men de efficientie van een mondmasker tijdens een in de tijd beperkte en welomkaderde interventie niet vergelijken met "dag in dag uit een masker dragen, 90% van de tijd".

De mate waarin in chirurgisch mondmasker virale infecties tegenhoudt, is ook twijfelachtig. Het zal wel iets doen, zeker bij de emissie, wanneer die nog niet aerosol is gegaan. Het zal ook wel iets filteren bij het inademen. Maar of het nu een significant effect heeft in de praktijk op de evolutie van de epidemie is twijfelachtiger.

Daar waar ik bijvoorbeeld denk dat een mondmasker wat kan helpen, is op het openbaar vervoer. Dat is redelijk kortstondig, je kan je masker daar dragen van in het begin tot het einde, en je hebt daar geen speciale interactie met anderen.

Op het werk is het een ander paar mouwen, wanneer je toch samen wat ontspanning neemt en zo. Ik denk dat het gewoon NIET MENSELIJK HOUDBAAR is om een gans jaar naar uw job te gaan met zo een dinges op uw bakkes van 's morgens tot 's avonds. Dus neem je het soms af. En dan is het totale effect misschien naar de vaantjes he, en totaal equivalent aan "er geen dragen".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 09:50   #32
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Aangezien mondmaskers al enkele decennia worden gebruikt in zones waar besmettingen ten alle tijden dienen vermeden te worden en geen enkele arts, waar ook ter wereld, dit nutteloos vindt, zou ik het debat over mondmaskers veilig of niet willen klasseren als bewezen.
Het is bewezen om speeksel tegen te houden als je het correct gebruikt en regelmatig ververst. Het is ook bewezen dat met correct gebruik er meer bacteriën en schimmels op de buitenkant aanwezig zijn dan aan de binnenkant. Vanaf dat je het vastneemt maak je het alleen maar erger, het probleem is dus dat 99% het verkeerd gebruikt en dus nutteloos of contraproductief is, zelfs al zou het zogezegd bewezen nuttig zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4202234/

The WHO states that the declared protective effect of these masks recommended during the SARS-CoV-2 pandemic can be severely reduced by their inappropriate use, such as improper donning or doffing, insufficient maintenance, long or repeated use of disposable masks, no dry cleaning of fabric masks, or using masks made of non-protective material

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7422455/

Main arguments against wearing a mask
- Masks give a false sense of security.
- It is essential to wear the mask correctly.
- ,Breathing dampens the mask. If there is excessive moisture, the masks become airtight. Therefore, air is inhaled and exhaled unfiltered around the edges, losing the protective effect for both the wearer and the environment.
- If masks are not exchanged regularly (or washed properly when made of cloth), pathogens can accumulate in the mask.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 9 april 2021 om 09:55.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 10:10   #33
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het gros van wat vermeden wordt met mondmaskers in medische omgevingen zijn BACTERIËLE infecties he.

Nu denk ik ook wel dat *tijdens het dragen* van een mondmasker, er een zekere vermindering is om virale infecties over te dragen. Wat echter tot niks maar dan ook helemaal tot niks dient, is om met een besmette 90% van de tijd een mondmasker te dragen, en dan 10% van de tijd samen te lunchen. Ik denk dat dat totaal equivalent is aan "geen mondmasker" dragen.

Als dusdanig kan men de efficientie van een mondmasker tijdens een in de tijd beperkte en welomkaderde interventie niet vergelijken met "dag in dag uit een masker dragen, 90% van de tijd".

De mate waarin in chirurgisch mondmasker virale infecties tegenhoudt, is ook twijfelachtig. Het zal wel iets doen, zeker bij de emissie, wanneer die nog niet aerosol is gegaan. Het zal ook wel iets filteren bij het inademen. Maar of het nu een significant effect heeft in de praktijk op de evolutie van de epidemie is twijfelachtiger.

Daar waar ik bijvoorbeeld denk dat een mondmasker wat kan helpen, is op het openbaar vervoer. Dat is redelijk kortstondig, je kan je masker daar dragen van in het begin tot het einde, en je hebt daar geen speciale interactie met anderen.

Op het werk is het een ander paar mouwen, wanneer je toch samen wat ontspanning neemt en zo. Ik denk dat het gewoon NIET MENSELIJK HOUDBAAR is om een gans jaar naar uw job te gaan met zo een dinges op uw bakkes van 's morgens tot 's avonds. Dus neem je het soms af. En dan is het totale effect misschien naar de vaantjes he, en totaal equivalent aan "er geen dragen".
Ik heb weet van
- bedrijven en ziekenhuizen waar verpleegkundig personeel -uiteraard zonder mondmasker- in een refter gezellig samen zit te eten.
- ziekenhuizen waar 20 verpleegkundigen tegelijk in hun eigen fitnessruimte aan het fitnessen zijn, zonder mondmasker
- ziekenhuizen waar de koffiecorner open is, en waar bezoekers, patiënten en personeel rustig ter plaatse op een stoel hun koffie kunnen opdrinken.
- scholen waar in de leraarskamer zonder mondmasker wordt vergaderd
- ...
... maar pas op als je om 9 uur 's avonds alleen op straat zonder mondmasker door Mechelen wandelt!
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 10:36   #34
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Er zijn nochtans studies die beweren dat zelfs in een operatie-kamer er MINDER infecties zijn als de chirurg GEEN mondmasker draagt - en zoals je weet zijn de mondmaskers die daar gebruikt worden van een veel betere kwaliteit, en met veel meer discipline gebruikt, dan wat je in de C&A tegenkomt.
Het grootste bewezen voordeel van mondmaskers in een medische omgeving - en de reden waarom inderdaad geen enkele arts er tegen is - is dat het een signaal is, zowel bij de drager als bij de omgeving, "pas op, nu moet ik opletten wat ik doe".
daar mag u eventjes een bron voor geven als het kan, trouwens in elk ziekenhuis/zorginstelling zijn alleen chirurgische maskers toegestaan, wat trouwens ook gedragen wordt door een aanzienkijk deel 'burgers'

U denkt toch niet chirurgen 'irritante' hulpmiddelen gaan gebruiken voor de 'show' of om een 'signaal' te geven ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 10:38   #35
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik heb weet van
- bedrijven en ziekenhuizen waar verpleegkundig personeel -uiteraard zonder mondmasker- in een refter gezellig samen zit te eten.
- ziekenhuizen waar 20 verpleegkundigen tegelijk in hun eigen fitnessruimte aan het fitnessen zijn, zonder mondmasker
- ziekenhuizen waar de koffiecorner open is, en waar bezoekers, patiënten en personeel rustig ter plaatse op een stoel hun koffie kunnen opdrinken.

- scholen waar in de leraarskamer zonder mondmasker wordt vergaderd
- ...
... maar pas op als je om 9 uur 's avonds alleen op straat zonder mondmasker door Mechelen wandelt!
ohja ? er is een uitdrukkelijk bezoekverbod in alle ziekenhuizen, maar u hebt weet van koffieparty's ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 10:49   #36
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
ohja ? er is een uitdrukkelijk bezoekverbod in alle ziekenhuizen, maar u hebt weet van koffieparty's ?
Elke afdeling heeft nog steeds z'n koffie kamertje waar ze samenkomen, dat gaan ze zich niet laten afnemen hoor.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 10:53   #37
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Sommige mensen willen het bochtenwerk gewoon zien vermoed ik.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 11:13   #38
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
ohja ? er is een uitdrukkelijk bezoekverbod in alle ziekenhuizen, maar u hebt weet van koffieparty's ?
Dat is de officiële regel, ja. En heel waarschijnlijk zijn er ziekenhuizen die die regel ook strikt toepassen. Ik bracht iemand weg die daar voor een kleine operatie moest zijn, maar tot mijn eigen grote verbazing mocht ik zelf als bezoeker ook innen, en mocht ik daar een koffie drinken.

Laatst gewijzigd door gertc : 9 april 2021 om 11:15.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 11:24   #39
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
daar mag u eventjes een bron voor geven als het kan, trouwens in elk ziekenhuis/zorginstelling zijn alleen chirurgische maskers toegestaan, wat trouwens ook gedragen wordt door een aanzienkijk deel 'burgers'

U denkt toch niet chirurgen 'irritante' hulpmiddelen gaan gebruiken voor de 'show' of om een 'signaal' te geven ?
Ik herinner me een tijd terug dat gelezen te hebben. Die specifieke studie kan ik niet direct meer terugvinden, maar google gaf al snel dit resultaat:
Citaat:
It has never been shown that wearing surgical face masks decreases postoperative wound infections. On the contrary, a 50% decrease has been reported after omitting face masks. The present study was designed to reveal any 30% or greater difference in general surgery wound infection rates by using face masks or not. During 115 weeks, a total of 3,088 patients were included in the study. Weeks were denoted as "masked" or "unmasked" according to a random list. After 1,537 operations performed with face masks, 73 (4.7%) wound infections were recorded and, after 1,551 operations performed without face masks, 55 (3.5%) infections occurred. This difference was not statistically significant (p greater than 0.05) and the bacterial species cultured from the wound infections did not differ in any way, which would have supported the fact tha the numerical difference was a statistically "missed" difference. These results indicated that the use of face masks might be reconsidered. Masks may be used to protect the operating team from drops of infected blood and from airborne infections, but have not been proven to protect the patient operated by a healthy operating team.
Nu, ik vermoed dat deze studie discutabel is, en waarschijnlijk zijn er meer studies die het nut ervan bewijzen dan studies die het nut in twijfel trekken. Maar zekerheid dat het werkt, zelfs in die specifieke context, lijkt er toch niet te zijn.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2021, 14:36   #40
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik herinner me een tijd terug dat gelezen te hebben. Die specifieke studie kan ik niet direct meer terugvinden, maar google gaf al snel dit resultaat:


Nu, ik vermoed dat deze studie discutabel is, en waarschijnlijk zijn er meer studies die het nut ervan bewijzen dan studies die het nut in twijfel trekken. Maar zekerheid dat het werkt, zelfs in die specifieke context, lijkt er toch niet te zijn.
Het is natuurlijk een 2-wegstraatje, in de studie zegt men duidelijk dat het wel degelijk de artsen en aanwezig medisch personeel beschermt tegen besmettingen en ook beschermend werkt tegen aerosole besmettingen in beide richtingen.

Bacteriologisch gezien zijn de andere hygiënische maatregelingen zeker zo belangrijk
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be