Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Neal Raes (L², JongProgressieven, voorheen Jong Spirit) (forumsessie 14 juli t.e.m. 20 juli)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Neal Raes (L², JongProgressieven, voorheen Jong Spirit) (forumsessie 14 juli t.e.m. 20 juli) Lic. politieke & sociale wetenschappen, voorzitter Jong Spirit (het vroegere Prego), de jongerenafdeling van de VlaamsProgressieven.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2008, 09:17   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard Pensioensleeftijd optrekken ?

Beste

mijn economische logica zegt het volgend

1° ik studeer tot 20-25jaar
2° ik werk tot 55jaar
3° ik ben in pensioen tot 85jaar

Dus in 30 jaar tijd moet ik 85jaar van mijn leven financieren...
Wat is het spaarquotum die een mens nodig heeft om een pensioen van 20.000euro te behouden na pensioneleeftijd.

20.000 * 30 = 600.000euro.

Dit veronderstelt dat je 600.000euro per persoon, of 1.2M euro kunt aan de kant plaatsen om die welstand te financieren.

Wetende dat de overheid een royale 10.000euro kan voorzien moet je feitelijk maar de helft sparen, en de andere helft wordt afgepakt van uw kindjes die als slaven mogen werken voor u. Dus 0.6M euro is het bedrag die je feitelijk maar moet sparen. Bij mijn weten lopen er in Belgie 70.000 vermogende belgen rond die deze vermogenstatus bereiken.

Apart van al de sociale en electorale populisme die afstraalt van het verhogen van pensioenen en verlagen van pensioenleeftijden.


1° Ziet u een goeie manier om dit te blijven financieren ?
2° Bent u voor of tegen UITGROEI banen ?
3° Bent u voor extra sparen via pensioenspaarfondsen, en inhaaloperaties ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 19:08   #2
Neal Raes
 
 
Neal Raes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 46
Standaard

L² is voorstander van het geleidelijk optrekken van de pensioensgerechtigde leeftijd, totdat die in 2020 op 67 jaar komt. Samen met deze verhoging wil L² een persoonlijke loopbaanrekening invoeren die het mogelijk maakt om gedurende bepaalde perioden op individuele basis meer of minder te werken. Daarenboven staat het iedereen vrij aan pensioensparen te doen.
__________________
Persoonlijke website:
http://www.nealraes.be/
Jong Spirit:
http://www.jongspirit.be/
Neal Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 22:58   #3
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neal Raes Bekijk bericht
L² is voorstander van het geleidelijk optrekken van de pensioensgerechtigde leeftijd, totdat die in 2020 op 67 jaar komt. Samen met deze verhoging wil L² een persoonlijke loopbaanrekening invoeren die het mogelijk maakt om gedurende bepaalde perioden op individuele basis meer of minder te werken. Daarenboven staat het iedereen vrij aan pensioensparen te doen.
Werken tot we sterven is uw motto?
Vele mensen kunnen al niet meer als ze 60 zijn,niet verwonderlijk dat jullie geen kiezers hebben,wat zitten jullie trouwens te doen bij sp-a,ik ben daar allerminst blij om,liberalen moeten bij de vld zitten!
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 18:34   #4
Neal Raes
 
 
Neal Raes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 46
Standaard

De betaalbaarheid van de pensioenen is een belangrijke zaak. De generaties die momenteel voor het eerst aan de slag gaan, hebben ook het recht op een uitkering wanneer zij pensioengerechtigd zijn. Intergenerationele solidariteit staat voor L² voorop.

Uiteraard zijn er bepaalde beroepsgroepen die recht moeten kunnen hebben op een afwijking van deze verlenging tot 67 jaar. Maar grosso modo lijkt ons de enige manier om de pensioenen betaalbaar te houden het optrekken van de leeftijdsgrens. Natuurlijk sta ik steeds open voor andere suggesties?

Tussen haakjes, iets wat ik toch altijd wat vreem vind... Wanneer we identieke standpunten innemen als onze kartelpartner, dan wordt er gevraagd waarom we uberhaupt nog twee afzonderlijke partijen zijn. Wanneer er verschilpunten zijn, schreeuwt iedereen moord en brand dat het een schande is dat we in kartel zitten.

Het mooie en unieke aan de kartelformule is nu eenmaal dat een groot deel van je programma gelijk is en dat je over het overgrote deel ook daadwerkelijk een overeenkomst hebt. Over andere aspecten verschillen we dan weer en kunnen er andere accenten gelegd worden. In se is dat niet zo anders dan in de meeste traditionele partijen, waar je ook verschillende strekkingen hebt.
__________________
Persoonlijke website:
http://www.nealraes.be/
Jong Spirit:
http://www.jongspirit.be/
Neal Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 14:13   #5
Matthias Vanneste
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Locatie: Deerlijk
Berichten: 5
Standaard

Ik stel mij toch ook wel wat vragen bij het idee dat er zou moeten gewerkt worden tot 67 jaar. Je moet toch rekenen dat merendeel van de beroepsgroepen zullen afwijken van die verlenging. Tel daarbij nog eens de mensen die door ziekte en andere fysieke problemen niet kunnen werken tot 67 jaar en er zal al een groot stuk weg vallen. Toegegeven, er zal zowiso een goot aantal van de mensen met fysieke klachten uit die afwijkende beroepsgroepen komen.

Nog een feit, zelfs de meer belastende beroepen zijn vandaag de dag niet meer zo belastend als vroeger door allerhande technologische verbeteringen. Komt daar nog bij dat meer en meer jongeren de kans krijgen hogere studies te doen en in confortabelere werksituaties terrecht komen.

Toch lijkt mij 67 jaar een hoge leeftijd, zeker gezien momenteel slechts +/- 40% van de 50 - 64 jarigen nog aan de slag is.
Matthias Vanneste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 15:46   #6
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Snotneuzen die nog maar een paar jaren gewerkt hebben zullen het eens zeggen, zie.

Het valt ook op dat degenen die steeds pleiten voor het optrekken van de pensioenleeftijd, in jobs zitten waar de lichamelijke fitheid van secundair belang is.

In Wallonie is er een verbijsterende jeugdwerkloosheid.
Maar er wordt weinig over gesproken.

Neenee, ... de oudjes moeten nog maar wat langer werken !
Grotesk.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 15:49   #7
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Werken tot je 67? Ben je gek? De gemiddelde levensverwachting voor een man is 72-75 jaar. Dus mag je een dikke vijf jaar genieten van je pensioen. Reken daar nog eens een a twee jaar ziekte bij. Amai, dat is wel een ideale maatschappij! /ironiebutton off.

Een 40 jarige loopbaan is een mooi criterium, waar we ons aan moeten houden. Maar iemand die begint te werken op zijn 18, zou dus maar liefst 49 jaar werken? Kom op, zijt eens realistisch.

Men moet het geld halen waar het zit, en dat is bij de mensen met inkomsten uit kapitaal. Belast hen eens tegoei gelijk aan de belasting+lasten aan arbeid en stop de druk steeds bij de werkende mens te leggen. Schandalig dat je dat ook maar durft opperen en je tegelijk links te noemen. Er is 8-10 miljard nodig om de vergrijzing te kunnen dragen tegen 2030, zonder dat we de pensioenleeftijd moeten optrekken en dezelfde pensioenen behouden.

Moet ik u even de kadootjes van rechts in kaart brengen? Wat de verlaging van de vennootschapsbelasting, de enorme kost van senaat+provincies, de notionele interestaftrek, de rentes van de staatsschuld etc etc kost? Kom op man. Werken aan die toekomst, handen af van de pensioenleeftijd. 40 jaar loopbaan criterium is heilig!

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 18 juli 2008 om 15:56.
Bart Wolput is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 16:07   #8
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neal Raes Bekijk bericht
L² is voorstander van het geleidelijk optrekken van de pensioensgerechtigde leeftijd, totdat die in 2020 op 67 jaar komt. Samen met deze verhoging wil L² een persoonlijke loopbaanrekening invoeren die het mogelijk maakt om gedurende bepaalde perioden op individuele basis meer of minder te werken. Daarenboven staat het iedereen vrij aan pensioensparen te doen.
Makkelijk praten als je een bureaujobke hebt.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 17:14   #9
Matthias Vanneste
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Locatie: Deerlijk
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Snotneuzen die nog maar een paar jaren gewerkt hebben zullen het eens zeggen, zie.
Dat is waar, maar uiteindelijk gaat het ook wel om onze toekomst niet ?

We moeten zowiso gaan denken over wat er kan aan gedaan worden, nu werken tot 67 vind ik zeker niet te doen. De oplossingen liggen in een volledige herziening van het economisch systeem van België, vrees ik.
Matthias Vanneste is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be