Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2017, 17:10   #221
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dikke kabels naar het buitenland...
En wat daar ?

Een pan-europees stroomnet, ja, ik ben daar helemaal voor.

Maar de EU vraagt om nationale plannen he. Landen gaan niet investeren in capaciteit om hun buuranden te voorzien van stroom. Een donkere en windstille dag in Belgie betekent hoogst waarschijnlijk ook dezelfde omstandigheden in FR, UK, NL en DE.

Dan ligt de boel plat.

Buffercapaciteit die meerdere dagen kan overbruggen is ontiegelijk duur, en alleen mogelijk in landen zoals Noorwegen waar ze fordjen genoeg hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 17:11   #222
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Je gaat in je nieuwe stroomnet een bepaalde hoeveelheid kernenergie moeten inbouwen.

Dat men ten minste de woningen kan bevoorraden, dat men op dat soort dagen de grote fabrieken afkoppelt, daar kan ik mee leven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 17:16   #223
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En wat daar ?

Een pan-europees stroomnet, ja, ik ben daar helemaal voor.

Maar de EU vraagt om nationale plannen he. Landen gaan niet investeren in capaciteit om hun buuranden te voorzien van stroom. Een donkere en windstille dag in Belgie betekent hoogst waarschijnlijk ook dezelfde omstandigheden in FR, UK, NL en DE.

Dan ligt de boel plat.

Buffercapaciteit die meerdere dagen kan overbruggen is ontiegelijk duur, en alleen mogelijk in landen zoals Noorwegen waar ze fordjen genoeg hebben.
Een hogedrukgebied met inversieweer kan idd "een paar kleinere landen omvatten", tijdelijk.

Dat Europees stroomnet gaat van Noorwegen tot Griekenland en tot Schotland-Ierland, men spreekt zelfs van Ijsland...

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl...gastroomkabels

HVDC kabels dan (zoals Nemo 2019)

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 17:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 17:32   #224
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En wat daar ?

Een pan-europees stroomnet, ja, ik ben daar helemaal voor.

Maar de EU vraagt om nationale plannen he. Landen gaan niet investeren in capaciteit om hun buuranden te voorzien van stroom. Een donkere en windstille dag in Belgie betekent hoogst waarschijnlijk ook dezelfde omstandigheden in FR, UK, NL en DE.

Dan ligt de boel plat.

Buffercapaciteit die meerdere dagen kan overbruggen is ontiegelijk duur, en alleen mogelijk in landen zoals Noorwegen waar ze fordjen genoeg hebben.
Ik heb hier al gezegd dat het geen slecht idee zou zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Ik bedoel dan dat België geld investeert in buitenlandse centrales.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 december 2017 om 17:33.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 17:59   #225
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb hier al gezegd dat het geen slecht idee zou zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Ik bedoel dan dat België geld investeert in buitenlandse centrales.
Hinkley Point in UK wordt toch ook hoofdzakelijk betaald door het Franse EDF en een kleiner deel door CNG van China. Als ze er winst uit kunnen slaan gaan ze het zeker doen...

http://www.bbc.com/news/business-34587650
Laatste nieuws: http://www.telegraph.co.uk/business/...start-delayed/

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 18:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 18:29   #226
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je gaat in je nieuwe stroomnet een bepaalde hoeveelheid kernenergie moeten inbouwen.

Dat men ten minste de woningen kan bevoorraden, dat men op dat soort dagen de grote fabrieken afkoppelt, daar kan ik mee leven.
Hoh ik weet eigenlijk niet of dat zo interessant is om producties af te koppelen waar ze dan irreversibele schade hebben aan de machines.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 18:41   #227
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb hier al gezegd dat het geen slecht idee zou zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Ik bedoel dan dat België geld investeert in buitenlandse centrales.
dat mag volgens mij, het moet volgens mij kunnen via een eenvoudige vennootschap zelfs, dat een Belgische zonnecentrale wordt gebouwd in Spanje om zo de energie te leveren aan Belgie. Het zou zelfs 10x goedkoper zijn dan onze daken vollegen met zonnepanelen die hier 3x minder opbrengen en 3x duurder kosten in installatie dan op utility scale geinstalleerd
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 20:07   #228
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat mag volgens mij, het moet volgens mij kunnen via een eenvoudige vennootschap zelfs, dat een Belgische zonnecentrale wordt gebouwd in Spanje om zo de energie te leveren aan Belgie. Het zou zelfs 10x goedkoper zijn dan onze daken vollegen met zonnepanelen die hier 3x minder opbrengen en 3x duurder kosten in installatie dan op utility scale geinstalleerd
Duitse overtallige stroom wordt zelfs opgeslagen in Noorse Hydro-opslag:
http://www.spiegel.de/wissenschaft/t...-a-834472.html

Een paar fjorden zijn zeker nog geschikt...

Ook Nederland heeft een HVDC-kabel liggen tot Noorwegen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/NorNed-kabel

Laatst gewijzigd door Micele : 28 december 2017 om 20:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 10:22   #229
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat mag volgens mij, het moet volgens mij kunnen via een eenvoudige vennootschap zelfs, dat een Belgische zonnecentrale wordt gebouwd in Spanje om zo de energie te leveren aan Belgie. Het zou zelfs 10x goedkoper zijn dan onze daken vollegen met zonnepanelen die hier 3x minder opbrengen en 3x duurder kosten in installatie dan op utility scale geinstalleerd
Energie kopen in Frankrijk of in Spanje, consumptiegoederen uit China, transport en bouw door Polen en Roemenen en de belgen aan het werk op het ministerie van arbeid, papieren van de ene kant van de tafel naar de andere kant verschuiven en denken daarmee het land recht te kunnen houden.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 10:23   #230
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duitse overtallige stroom wordt zelfs opgeslagen in Noorse Hydro-opslag:
http://www.spiegel.de/wissenschaft/t...-a-834472.html

Een paar fjorden zijn zeker nog geschikt...

Ook Nederland heeft een HVDC-kabel liggen tot Noorwegen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/NorNed-kabel
Juist, lijkt mij een goed idee eerst wat Fjorden aan te leggen in de Noordzee om dan groene energie te kunnen in opslaan....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 12:21   #231
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Energie kopen in Frankrijk of in Spanje, consumptiegoederen uit China, transport en bouw door Polen en Roemenen en de belgen aan het werk op het ministerie van arbeid, papieren van de ene kant van de tafel naar de andere kant verschuiven en denken daarmee het land recht te kunnen houden.
ja kijk je kunt maar energie produceren volgens de vrije ruimte die je hebt hé...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 14:13   #232
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Juist, lijkt mij een goed idee eerst wat Fjorden aan te leggen in de Noordzee om dan groene energie te kunnen in opslaan....
Awel, je hebt wel gelijk. Alleen noemen ze dat dan geen Fjord, maar een energie-eiland. Het omgekeerd Plan Lievense .
Verdorie een idee van 40 jaar geleden...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 19:32   #233
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Evolutie aandeel hernieuwbare energie Duitsland (aan nettostroomproductie), best verbruiken of exporteren en-of het overschot oplaan...

Laatste grafiek 2017 (38,3 %):


Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2017 om 19:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 23:13   #234
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, je hebt wel gelijk. Alleen noemen ze dat dan geen Fjord, maar een energie-eiland. Het omgekeerd Plan Lievense .
Verdorie een idee van 40 jaar geleden...
Is een idee opgerakeld door de baggerlobby. Als je toch energie wil produceren om hem duurder te stockeren dan dat productie nucleair kost, steek hem dan in desoxydatieprocessen van elementen die exotherm oxideren, zoals Fe of koperoxides, of maak H2 aan door electrolyse van water.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 23:30   #235
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://newsmonkey.be/article/84917
Nu gans de druk komt van Elia, die de overheid in een rapport haar 'opinie' geeft hoe ze de kerncentrales gaat vervangen.
Ze is dus van plan de kernuitstap te doen mt 2Gigawatt gas centrale in WKK ??
Hoe je 6Gigawatt kunt opvangen met 2Gigawatt begrijp ik niet
We zitten nu al met 20% tekort, en we gaan voor 50% tekort denk ik dan

dit is link naar rapport elia
http://www.elia.be/~/media/files/Eli...cyScenario.pdf
Ik weet niet welke krachten er achter de belgische politiek zitten, maar het lijkt mij dat het destructieve krachten zijn: een van onze voornaamste troeven om voor welvaart te zorgen, nl betrouwbare, betaalbare energie moet hier blijkbaar weg.
Ook al wat met Katholicisme te maken heeft moet hier weg blijkbaar, om de een of de andere duistere reden en moet vervangen worden door de islam.
Al wat enigszins opbouwend is en idealistisch is, zoals ontwikkelingssamenwerking, moet weg.
Ik begrijp het niet meer: belgie is in vrije val. Ik zie geenenkele politieker van enig niveau. Ik zie alleen nog populisme.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 23:45   #236
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is een idee opgerakeld door de baggerlobby. Als je toch energie wil produceren om hem duurder te stockeren dan dat productie nucleair kost, steek hem dan in desoxydatieprocessen van elementen die exotherm oxideren, zoals Fe of koperoxides, of maak H2 aan door electrolyse van water.
Pompcentrales zijn eigenlijk de enige grootschalige gecentraliseerde buffermogelijkheid. Probleem in België is uiteraard het plaatsgebrek.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 01:09   #237
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is een idee opgerakeld door de baggerlobby. Als je toch energie wil produceren om hem duurder te stockeren dan dat productie nucleair kost, steek hem dan in desoxydatieprocessen van elementen die exotherm oxideren, zoals Fe of koperoxides, of maak H2 aan door electrolyse van water.
Ik wil een kerncentrale in mijn tuin. Op zijn minst een 3Kw RTG, dan kan ik er nog mee verwarmen ook.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 01:19   #238
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is een idee opgerakeld door de baggerlobby.
Het voordeel van het omgekeerd plan Lievense is dat het totaal niet uitmaakt waar je de elektriciteit voor de pompen vandaan haalt.
Windmolens, zonnepanelen, getijden of golfkrachtcentrales, geothermisch of koeiescheten, deze hebben het voordeel dat er geen schaarser wordende grondstoffen voor gebruikt worden. Eenmaal de infrastructuur gebouwd is het een kwestie van onderhoud en de hernieuwbare energie kan gebruikt worden met een stabiel net.
En ja, dat mag wat duurder zijn dan nucleair. De splijtstoffen zie ik liever gebruikt worden voor ruimtevaart. In de ruimte regent het soep, we moeten alleen de soepkommen maken.

Citaat:
Als je toch energie wil produceren om hem duurder te stockeren dan dat productie nucleair kost, steek hem dan in desoxydatieprocessen van elementen die exotherm oxideren, zoals Fe of koperoxides, of maak H2 aan door electrolyse van water.
Alleen is dat "desoxideren" een ferme milieulast, om ijzer te desoxideren ben je bezig met hoogovens. Die bergen cokes gebruiken. Dan is het bouwen van een steenkoolcentrale een simpelere oplossing.

En het maken van waterstof door electrolyse. Tof, voor elke Kw die je kan winnen door het oxideren van waterstof heb je minstens 2.2kw nodig om de hoeveelheid waterstof uit water te halen.
En dan spreken we nog niet over opslag van dat kleine slipperige rotzakje dat zonder veel problemen door de wanden van de meest zwaar uitgevoerde tanks kan kruipen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 08:20   #239
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, je hebt wel gelijk. Alleen noemen ze dat dan geen Fjord, maar een energie-eiland. Het omgekeerd Plan Lievense .
Verdorie een idee van 40 jaar geleden...
Bij een oppervlakte van 40 km² en een waterdiepte variërend tussen 32 en 40 m onder de zeespiegel kan dan zo'n 20 GWh (? 70 TJ) opgeslagen worden

AL die zeeministers klinkt dat als muziek in de oren hé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2017, 08:22   #240
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Is een idee opgerakeld door de baggerlobby. Als je toch energie wil produceren om hem duurder te stockeren dan dat productie nucleair kost, steek hem dan in desoxydatieprocessen van elementen die exotherm oxideren, zoals Fe of koperoxides, of maak H2 aan door electrolyse van water.
zo'n hydro is om de zaagtand vorm van de windmolenproductie op te vangen, het voordeel is dat de windenergie dus meer en langer kan produceren.

20GWh is een paar uur electriciteit voor Belgie.
Nu tussen haakjes, ze zijn eerder van plan om vooral de waterval van Coo daarvoor te gebruiken, en ze gaan een COO3 maken..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be