Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2019, 09:27   #1281
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.154
Standaard

Ik heb zelf als kind meegemaakt dat de onderwijzer rookte in de klas.
En later zelf vernomen van een lid van de schoonfamilie, dat hij op dat ogenblik nog rookte voor de klas.

Tot aan het globale rookverbod, rookte men volop in de kantines van de sportzalen.
Ik zag dan jonge sporters in competitieverband de ziel uit hun lijf spelen in de zaal, om even later te gaan napraten en wat drinken in die vuil-rokerige ruimte.
Ongelooflijk.
Eerst de longen goed geopend; daarna vollen bak de nicotine er in pompen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 09:42   #1282
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb zelf als kind meegemaakt dat de onderwijzer rookte in de klas.
En later zelf vernomen van een lid van de schoonfamilie, dat hij op dat ogenblik nog rookte voor de klas.

Tot aan het globale rookverbod, rookte men volop in de kantines van de sportzalen.
Ik zag dan jonge sporters in competitieverband de ziel uit hun lijf spelen in de zaal, om even later te gaan napraten en wat drinken in die vuil-rokerige ruimte.
Ongelooflijk.
Eerst de longen goed geopend; daarna vollen bak de nicotine er in pompen.
ocharme, arm dutske toch...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 09:50   #1283
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ocharme, arm dutske toch...
Moet je inbeelden hoe plezant ik het vond dat mijn eigen vader, altijd rokende in de living, door mijn moeder buiten gesmeten werd om te roken, omdat oma vreesde dat ze de eerstgeboren kleinzoon minder zou mogen aanschouwen ....
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 09:51   #1284
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moet je inbeelden hoe plezant ik het vond dat mijn eigen vader, altijd rokende in de living, door mijn moeder buiten gesmeten werd om te roken, omdat oma vreesde dat ze de eerstgeboren kleinzoon minder zou mogen aanschouwen ....
zo'n aimabel mens dat jij bent!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 11:58   #1285
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
ik geloof er niks van, gij zit hier dik te liegen! tenzij dat gij 105 jaar oud zijt!
het is nochtans WAAR!
En gij rookte zonder enig schuldinzicht? Gij had er geen enkel moreel probleem mee anderen te vergiftigen met uw kanker rook? Dat geloof ik zelfs niet. Uw opinie geeft blijk van een gestoord moreel kompas.
Er zullen er allicht in die bewuste restaurants meer met salmonella naar buiten zijn gegaan dan met iets aan hun longen van de rook.

Soit als je ieder fabeltje wil geloven dan is dat uw recht.

Mijn moreel kompas is zuiverder dan het kompas van charlatans die om het even wat staan te Lullen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 13:41   #1286
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Twee leraars gehad die zijn blijven roken in de klas, ondanks verbod. Ik spreek over 1980. De directie keek bewust de andere kant op.
In het college jaren 70 ook. Er werd niet gerookt tijdens de les zelf maar de broeders en of leraars kwamen wel al rokend binnen en doofden hun sigaret in de asbak op hun bureel. Na de les staken ze hun sigaret op en gingen al rokend naar het volgende leslokaal.
Ik herinner me dat het verboden was om te roken in de bussen van De Lijn maar dat velen hun sigaret al opstaken wanneer de halte er omzeggens aankwam.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 13:59   #1287
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb zelf als kind meegemaakt dat de onderwijzer rookte in de klas.
En later zelf vernomen van een lid van de schoonfamilie, dat hij op dat ogenblik nog rookte voor de klas.

Tot aan het globale rookverbod, rookte men volop in de kantines van de sportzalen.
Ik zag dan jonge sporters in competitieverband de ziel uit hun lijf spelen in de zaal, om even later te gaan napraten en wat drinken in die vuil-rokerige ruimte.
Ongelooflijk.
Eerst de longen goed geopend; daarna vollen bak de nicotine er in pompen.
op Atheneum (vanaf 1978) rookten +/- de helft vd leraars tijdens het lesgeven. Toen ik laatstejaars was, gebeurde het al eens dat een prof mij in de klas een sigaret vroeg, toen hij de zijn/haar in zijn/haar auto was vergeten.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 8 juni 2019 om 14:00.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 15:14   #1288
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
...
Mijn moreel kompas is zuiverder dan het kompas van charlatans die om het even wat staan te Lullen.
Er zijn er die hun moreel kompas als ventilator kunnen gebruiken. Handig met die klimaatopwarming.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 17:51   #1289
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zullen er allicht in die bewuste restaurants meer met salmonella naar buiten zijn gegaan dan met iets aan hun longen van de rook.
Veel moeite in argumentatie steekt gij ook niet, hé!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Soit als je ieder fabeltje wil geloven dan is dat uw recht.

Mijn moreel kompas is zuiverder dan het kompas van charlatans die om het even wat staan te Lullen.
dat blijkt dan toch niet uit uw schrijfsels hier. Want uw boodschap is het volgende: ikke ikke ikke, en de rest kan stikken.

geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 18:35   #1290
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik heb nooit geweten dat een leraar in de klas een sigaret opstak hoor, gij wel?
meermaals en ik ben geen 105 jaar oud
Meermaals maar toch zeer uitzonderlijk
Blijkbaar was er al een ongeschreven iets vanuit de didactiek dat dat niet erg gepast was of een slecht voorbeeld gaf.
Toch gebeurde dat, vaak in minder actieve les-momenten, tijdens een toets of een extra studie-uurtje, ergens half hangend uit de open vensterraam

Laatst gewijzigd door praha : 8 juni 2019 om 18:35.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 18:36   #1291
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Twee leraars gehad die zijn blijven roken in de klas, ondanks verbod. Ik spreek over 1980. De directie keek bewust de andere kant op.
awel ... zo kan ik het me ook herinneren
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 19:06   #1292
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.154
Standaard

Afijn, dat was toen de heersende cultuur.
Het gezondheidsbesef is pas later ingetreden en evolueerde zeer langzaam.
Er was tegenstand allerhande: de verslaafde rokers, de tabaklobby, horeca die vreesde voor omzetverlies ...

Nu staan we veel verder, maar nog niet helemaal daar.

We gaan voor de volledige verbanning van tabaksrook.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 19:13   #1293
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afijn, dat was toen de heersende cultuur.
Het gezondheidsbesef is pas later ingetreden en evolueerde zeer langzaam.
Er was tegenstand allerhande: de verslaafde rokers, de tabaklobby, horeca die vreesde voor omzetverlies ...

Nu staan we veel verder, maar nog niet helemaal daar.

We gaan voor de volledige verbanning van tabaksrook.
Zou men niet beter wat meer de mensen gerust laten die willen roken?
Tot hier toe is het probleem van kanker en allerhande op zijn minst even vaak te zien bij nooit rokers dan wel rokers.
Deze week nog in de gazet gestaan dat het meer een dna kwestie is dan een rook kwestie.

Maar eens deftig en serieus naar passende medicatie zoeken dat is al heel wat minder.
Daar zouden ze beter eens wat over staan zagen.
Die moralisten van het zevende knoopsgat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 23:03   #1294
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
ik geloof er niks van, gij zit hier dik te liegen! tenzij dat gij 105 jaar oud zijt!
Ik ben ergens tussen de 30 en 35, ik heb in laatse middelbaar er 2 gehad die de laatse 10 minuten van de les bewaarden om 'thuiswerk' voor te bereiden en snel een sigaretje te consumeren.
Dat jaar hebben we ook een kanjer gehad die een krat vol met sterke drank meenam naar de les om zijn 4-jarige ziekte tot het pensioen aan te kondigen. Gelukkig was er niemand met de wagen die dag...
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 23:25   #1295
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zou men niet beter wat meer de mensen gerust laten die willen roken?
Tot hier toe is het probleem van kanker en allerhande op zijn minst even vaak te zien bij nooit rokers dan wel rokers.
Deze week nog in de gazet gestaan dat het meer een dna kwestie is dan een rook kwestie.

Maar eens deftig en serieus naar passende medicatie zoeken dat is al heel wat minder.
Daar zouden ze beter eens wat over staan zagen.
Die moralisten van het zevende knoopsgat.
Deze week ook op de radio gehoord dat men een welverdiend merci dient te geven aan rokers daar ze de schatkist zeer duchtig spijzen
(btw niet teveel geloof aan hechten)
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 07:59   #1296
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zou men niet beter wat meer de mensen gerust laten die willen roken?
...
Leden van een gemeenschapspartij willen zorg dragen voor mekaar, bijvoorbeeld via een gezondheidsBELEID.
Het beleid moet dus voor deze mensen op actieve wijze het roken ontraden.


In de eerste plaats gericht op zero-tolerantie om anderen te hinderen door tabaksrook.
In de tweede plaats preventie van roken zelf.
Dat is niet zozeer gericht op het straffen van hij/zij die rookt (alhoewel het daar wel op neerkomt, en liefst zo hard als mogelijk, om zo duidelijk als mogelijk te zijn)
maar wel zoveel als mogelijk voorkomen dat een nieuweling begint te roken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 juni 2019 om 08:02.
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 08:04   #1297
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
...
Tot hier toe is het probleem van kanker en allerhande op zijn minst even vaak te zien bij nooit rokers dan wel rokers.
...
Ge moogt liegen dat ge zwart ziet, maar ge moet niet denken dat één levende ziel daar in trapt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 08:17   #1298
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zou men niet beter wat meer de mensen gerust laten die willen roken?
Tot hier toe is het probleem van kanker en allerhande op zijn minst even vaak te zien bij nooit rokers dan wel rokers.
Deze week nog in de gazet gestaan dat het meer een dna kwestie is dan een rook kwestie.

Maar eens deftig en serieus naar passende medicatie zoeken dat is al heel wat minder.
Daar zouden ze beter eens wat over staan zagen.
Die moralisten van het zevende knoopsgat.
Kijk eens in wat beters dan jouw fake-gazet wat er staat over passief roken.

https://www.kanker.be/kankerpreventi...oken-en-kanker

Of denk je dat uw kleding niet dagenlang in de wind stinkt als je bij rokers vertoefde zonder zelf te roken? Welke lucht ademt men dan in? Verse berglucht? Lol. Al een rokerswagen proberen te verkopen? Een rokerswoning?
Al een rokerswoning geprobeerd te renoveren?

Al eens de (ultra)fijnstof gemeten van tabaksrook in een wagen?
Awel er zijn mensen die dat kunnen (jij als denial niet natuurlijk):
Hop van 10.000 ultrafijne stofdeeltjes naar 3 miljoen UFP door sigarettenrook van 1 sigaret.

Citaat:
https://www.knack.be/nieuws/gezondhe...eck=1560065087

Diverse landen verbieden roken in de auto in aanwezigheid van minderjarigen. Belgische politici namen tot dusver geen gelijkaardig initiatief, tot ergernis van de Stichting tegen Kanker. Hoe groot zijn de risico's voor de gezondheid?

Roken in een gesloten ruimte, zoals de auto, veroorzaakt een piek van fijn stof. Deze ultrakleine stofdeeltjes worden ingeademd door iedereen die in de auto zit. Kleine kinderen die worden blootgesteld aan passief roken, krijgen last van hoofdpijn, hoest en duizeligheid. En ze lopen meer risico op wiegendood (het risico verdubbelt wanneer de ouders roken), luchtweginfecties, oorontstekingen, astma en - eens ze volwassen zijn - op kanker. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat passief roken bij kinderen jonger dan 18 maanden jaarlijks verantwoordelijk is voor 150.000 tot 300.000 gevallen van bronchitis en longontsteking. In de auto zijn kinderen extra kwetsbaar voor passief roken, omdat het om een kleine afgesloten ruimte gaat.

Professor Tim Nawrot van de Universiteit Hasselt mat in 2014 de toename aan fijn stof in de auto voor en na het roken van één sigaret, met gesloten en met open raam. De concentratie aan fijn stof bedroeg 10.000 ultrafijne stofdeeltjes per cm³ zonder roken en liep meteen op tot 3 miljoen fijnstofdeeltjes na het roken van 1 sigaret in de auto met gesloten ramen.
Kleine kinderen die passief roken, lopen meer risico op ernstige luchtweginfecties, wiegendood en later ook op kanker

Met het raam open daalt de fijnstofconcentratie onmiddellijk, maar ze blijft nog steeds gevaarlijk hoog: 233.000 fijnstofdeeltjes per cm³. Sigarettenrook bevat zo'n 4.000 chemicaliën waarvan er meer dan 250 schadelijk zijn en minstens 50 kankerverwekkend.

Roken in de auto, zelfs met het raam open, verhoogt de concentratie aan schadelijke stofdeeltjes met minstens een factor 20. Kleine kinderen die passief roken lopen meer risico op ernstige luchtweginfecties, wiegendood en op latere leeftijd ook op kanker. Wanneer ouders regelmatig roken in de auto, met de kindjes erbij, worden deze laatste zo goed als zeker vaker ziek. Herinnert u zich nog het straffe filmpje over roken in de huiskamer in het bijzijn van kinderen? De auto is nog een veel kleinere ruimte dan de huiskamer. Een gelijkaardig filmpje, met kindjes in de auto, is meer dan welkom. En in geval sensibilisering onvoldoende helpt, is een verbod gekoppeld aan boetes wenselijk om deze kinderen te beschermen.

Citaat:
Deze week nog in de gazet gestaan dat het meer een dna kwestie is dan een rook kwestie.
Ik weet niet hoe jij gazetten leest maar (passief) roken zorgt nu net voor dna-mutaties. Niet verwonderlijk dat door verstokte rokers generaties dna-geschadigd geboren worden.

Citaat:
https://www.demorgen.be/tech-wetensc....google.com%2F

Kanker

DNA-studie legt verwoestende genetische schade door roken bloot

Roken verandert het DNA en veroorzaakt zo meer dan tien soorten kanker.


Dat is het besluit van een grote internationale DNA-studie naar een van de belangrijkste oorzaken van kanker. De onderzoekers ontdekten dat rokers in elke longcel gemiddeld 150 mutaties opstapelen per jaar dat ze een pakje per dag roken.

JILL CASTERS 4 november 2016, 12:41

De studie, die verschenen is in het vakblad Science, legt een rechtstreeks verband tussen het aantal sigaretten dat iemand in zijn leven rookt en het aantal mutaties in het DNA van de tumor. Het grootste aantal mutaties werd gevonden in longkankers, maar ook tumoren in andere delen van het lichaam bevatten deze tabaksgerelateerde mutaties. Dat verklaart volgens de onderzoekers hoe roken verschillende soorten kanker kan veroorzaken.

Volgens Tabakstop sterven in België elke dag 40 mensen door tabaksgebruik. Roken kost nu al minstens zes miljoen levens per jaar, en als de huidige trend zich voortzet voorspelt de Wereldgezondheidsorganisatie deze eeuw meer dan een miljard tabaksgerelateerde overlijdens. Eerdere studies linkten roken aan 17 soorten kanker, maar tot nu toe kon niemand de vinger leggen op de mechanismen die veel van die kankersoorten veroorzaken.

Kanker wordt veroorzaakt door mutaties in het DNA van een cel. Voor het eerst hebben onderzoekers nu een omvangrijke analyse gemaakt van het DNA van tabaksgerelateerde kankers. Ze onderzochten meer dan 5.000 tumoren en vergeleken de kankers bij rokers met die van mensen die nooit in hun leven gerookt hebben. Zo vonden ze in het DNA van de rokers verschillende specifieke mutaties, die niet bij de niet-rokers voorkwamen.

RUSSISCHE ROULETTE
Gemiddeld leidt een pakje sigaretten per dag tot 150 mutaties in elke longcel per jaar. Elk van die mutaties is een potentiële impuls die uiteindelijk kan leiden tot kanker. Het aantal mutaties in elke kankercel varieert van persoon tot persoon, maar dat roken de genetische belasting vergroot is door deze studie duidelijk aangetoond.

"Je kan het zien als Russische roulette", zegt onderzoeker Ludmil Alexandrov van het Los Alamos National Lab in New Mexico. "Zelfs als je weinig rookt, speel je een gevaarlijk spel." Dat komt door de manier waarop die mutaties ontstaan. De stoffen die een roker inademt, veroorzaken mutaties op willekeurige plekken in het genoom. Hoe meer iemand rookt, hoe groter de kans is dat er mutaties ontstaan op specifieke plaatsen in het DNA die cellen kwaadaardig maken. Dat verklaart waarom sommige mensen tientallen jaren kunnen roken zonder kanker te krijgen, terwijl anderen de ziekte vrijwel meteen ontwikkelen.

BLAAS EN LEVER
Ook andere organen werden aangetast. De studie toont aan dat een pakje per dag leidde tot een gemiddelde van 97 mutaties per jaar in elke cel in het strottenhoofd, 39 in de keelholte, 23 in de mond, 18 in de blaas en zes in de lever.

Vooral intrigerend is hoe tabaksrook mutaties veroorzaakt in weefsels die niet rechtstreeks worden blootgesteld aan rook, zoals de blaas en de lever. Dat was tot nu toe niet helemaal duidelijk. De nieuwe studie legt een vijftal verschillende mechanismen bloot. Het meest voorkomende is een proces waarbij stoffen in tabaksrook hun weg vinden naar verschillende weefsels, waar ze de interne klok van de cellen versnellen. Zo worden er sneller mutaties opgebouwd.

Dat was onverwacht, zeggen de onderzoekers. "Bij blaaskanker is die sneller tikkende interne klok het enige proces dat bij rokers zorgt voor extra mutaties", zegt Alexandrov. "Dit is heel afhankelijk van hoeveel je rookt."

OBESITAS
"Ons onderzoek geeft aan dat de manier waarop tabaksrook kanker veroorzaakt veel complexer is dan we dachten", zegt onderzoeker Mike Stratton van het Wellcome Trust Sanger Institute. "En er zijn nog andere gekende oorzaken van kanker, zoals obesitas, waarvan we de onderliggende mechanismen niet kennen. Onze studie bewijst dat het nuttig is om naar het DNA van kankers te kijken om te achterhalen hoe kanker zich ontwikkelt en, mogelijk, hoe dat voorkomen kan worden."

De wetenschappers zullen dezelfde technieken nu gebruiken in DNA-onderzoek naar de effecten van alcohol, obesitas en andere factoren waarvan geweten is dat ze het risico op kanker vergroten.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2019 om 08:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 08:56   #1299
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

vervolg, dit zou een verplichte app moeten worden (voor de denials op het startscherm lol)

Niet dat de lucht daar beter van wordt maar toch helpt het wat de dna-geschadigden wat meer na te denken en bij te leren. (of ze dat nog kunnen?)

Citaat:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/v...l-1418105.html



Vlaamse Milieumaatschappij lanceert app om luchtkwaliteit te meten

17/01/19 om 15:33. Bron : Belga

Wie een smartphone heeft, kan met een nieuwe app van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) in realtime de luchtkwaliteit opvragen.

'Belair' werd donderdag gelanceerd door Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V). Op elke locatie in België beoordeelt de app de actuele luchtkwaliteit en de impact op je gezondheid. De VMM stelt in 'Belair' de data van haar luchtmeetnet ter beschikking. De app interpreteert de aangeleverde waarden en zet die om in een BelAQI-luchtkwaliteitsindex. Zo krijgt de gebruiker meteen een cijfer tussen 1 en 10, die de impact van de actuele luchtkwaliteit op de gezondheid inschat. De app kan ook voorspellingen doen op basis van de beschikbare informatie. Zo krijgt de gebruiker zicht op de belangrijkste parameters: stikstofdioxide (NO2), Ozon, fijn stof (PM10, PM2,5 en roet). De luchtkwaliteit is de voorbije 10 jaar verbeterd in Vlaanderen, maar de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie worden niet gehaald. 'Er zijn bijkomende maatregelen nodig om die te halen', zegt Schauvliege. 'Niet alleen van de industrie en de landbouw, maar ook van iedere Vlaming.' Het VMM wil met 'Belair' correcte informatie ter beschikking stellen en verder sensibiliseren rond luchtkwaliteit. De app is beschikbaar voor Android en iOS.
Helaas nog altijd geen permanente monitoring van ultrafijnstofmetingen of kleiner dan 100 nanometer. (enkel plaatselijk worden UFP en BC wel gedaan)

PM 2,5-meters ( - prijsklasse 700 Euro - meten in de regel groter dan 500 nanometer (onderste grens) of zeker boven 100 nanometer deeltjesdiameter. Dieselmotoren bvb stoten voor 80% roetdeeltjes onder de 100 nanometer uit. Die worden met PM 2,5 niet gemeten...


neen, en dit zijn niet de nieuwe snelheidsborden in den Haag:


https://www.fijnstofmeter.com/

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2019 om 09:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2019, 09:42   #1300
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moogt liegen dat ge zwart ziet, maar ge moet niet denken dat één levende ziel daar in trapt.
Ze zouden beter eens gazetten lezen zodat ze ook eens op de hoogte blijven.

3 feiten zijn verschenen;

1) veel koffie drinken is totaal niet ongezond.
2) veel zout eten zorgt dat immuun cellen tumoren terug aanvallen
3) evenveel niet rokers krijgen kanker dan wel rokers zodoende dat het niet gerelateerd is.

Alle 3 waren nochtans taboe.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 juni 2019 om 09:43.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be