Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2020, 20:51   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard Jurylid wraken omwille van religie?

Een opmerkelijke uitspraak van Walter van Steenbrugge zet kwaad bloed bij Mark van de Voorde. Het gaat om volgende uitspraak:

'Later deze maand begint een assisenproces van drie artsen, voor het niet naleven van de voorwaarden voor euthanasie. Walter Van Steenbrugge zal er pleiten voor een van de artsen. Wat als de jury toevallig vol diepgelovigen zit? "Dan zou dat kunnen een probleem zijn" zegt hij. "Ik moet er niet flauw over doen. Het proces is een heel politiek en religieus beladen proces. Wanneer ik effectief zou te weten komen dat een kandidaat-jurylid heel streng religieus is dan ga ik effectief de betrokkene wraken omdat er toch een bepaald geurtje en kleurtje aan deze zaak hangt.' (Bron)

Nu, de tegenpartij zou natuurlijk ook juryleden kunnen laten wraken op grond van streng-atheïstische overtuigingen of iets dergelijks. Mijn vraag is dan ook eerder of het hebben van een bepaalde overtuiging werkelijk als wrakingsgrond kan worden ingeroepen. Per slot van rekening zal elk jurylid wel een overtuiging hebben, hetzij bekend aan de advocaten, hetzij niet. Een volksjury bestaat nu eenmaal niet uit robotten. Het beroep op zo'n jury impliceert dan ook dat sowieso wordt aanvaard dat er in zulke kwesties altijd méér speelt dan enkel een strikt juridische toetsing. Of zie ik dat verkeerd?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:02   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
...

Mijn vraag is dan ook eerder of het hebben van een bepaalde overtuiging werkelijk als wrakingsgrond kan worden ingeroepen.
...
Elke reden is goed om een jurylid te wraken, zowel voor het OM als voor de verdediging. Ik meen zelfs niet dat je moet motiveren.

Als het over abortus/euthanasie gaat en er zit een priester of bisschop in de jury, dan stuur je die toch direct wandelen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:04   #3
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Het is een kwestie van tijd voor JvdB deze draad vindt.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:09   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als het over abortus/euthanasie gaat en er zit een priester of bisschop in de jury, dan stuur je die toch direct wandelen.
Waarom?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:24   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Elke reden is goed om een jurylid te wraken, zowel voor het OM als voor de verdediging. Ik meen zelfs niet dat je moet motiveren.
Als er geen reden wordt aangehaald, kan men moeilijk een jurylid wraken. Je kan niet vragen om een jurylid zomaar te verwijderen. Motivering is noodzakelijk. Wraking heeft nu eenmaal een grond. Dan wordt geoordeeld of de aangehaald motivering van tel is of niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:51   #6
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Ergens is het wel logisch dat in een seculiere staat een streng religieus jurylid wordt gewraakt. Is er nu één religieuze die dat erg zou vinden? Je bent ineens verlost van de verplichting om te zetelen.

Maar wat ik me nog afvraag is wie de artsen nu wil vervolgen? En waarom?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:04   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom?
Omdat je zo weinig mogelijk vijandige juryleden wil hebben.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:10   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ergens is het wel logisch dat in een seculiere staat een streng religieus jurylid wordt gewraakt. Is er nu één religieuze die dat erg zou vinden? Je bent ineens verlost van de verplichting om te zetelen.
Dat is niet logisch. In een "seculiere staat" speelt het juist geen enkele rol welke levensbeschouwing een burger aanhangt. In België (en ook Frankrijk) is het trouwens verboden om overheidsstatistieken bij te houden over de religieuze achtergrond van de burgers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:10   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Maar wat ik me nog afvraag is wie de artsen nu wil vervolgen? En waarom?
De familie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:22   #10
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat je zo weinig mogelijk vijandige juryleden wil hebben.
Natuurlijk wil een advocaat het liefst allemaal juryleden die op zijn hand zijn. De vraag is eerder of in dit geval een rechter op zo'n wrakingsverzoek moet ingaan.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:35   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Natuurlijk wil een advocaat het liefst allemaal juryleden die op zijn hand zijn. De vraag is eerder of in dit geval een rechter op zo'n wrakingsverzoek moet ingaan.
Uiteraard, er zijn de rechten van de verdediging.

Een rechter die een vijandig jurylid er speciaal inhoudt om iemand - de beklaagde - te koeioneren/veroordeeld te krijgen, ik zie het zo gauw niet gebeuren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:42   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uiteraard, er zijn de rechten van de verdediging.
Wraking is geen automatisch recht. Je dient als advocaat een met redenen omkleed wrakingsverzoek in. Aan de rechter om het dan aan te nemen of te verwerpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 22:51   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wraking is geen automatisch recht. Je dient als advocaat een met redenen omkleed wrakingsverzoek in. Aan de rechter om het dan aan te nemen of te verwerpen.
Bron?

Hoeveel wrakingen worden er verworpen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 23:01   #14
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uiteraard, er zijn de rechten van de verdediging.

Een rechter die een vijandig jurylid er speciaal inhoudt om iemand - de beklaagde - te koeioneren/veroordeeld te krijgen, ik zie het zo gauw niet gebeuren.
Maar de jury moet natuurlijk wel opereren binnen wettelijk voorziene kaders, hé. Ik zou denken dat een volksjury nu juist bedoeld is om de speelruimte binnen die kaders niet te laten afhangen van één rechter, maar van een soort dwarsdoorsnede van de bevolking, waarin alle denkbare strekkingen kunnen vertegenwoordigd zijn. (Absurd natuurlijk, want 12 mensen kunnen statistisch gezien nooit representatief zijn, maar het gaat om het idee.)
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 23:07   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bron?

Hoeveel wrakingen worden er verworpen?
Ik heb me blijkbaar vergist. Motiveringsplicht geldt blijkbaar alleen voor de wraking van een rechter. Ik herinner mij dat er een tiental jaar geleden een parlementair debat was over het wraken van juryleden en dat men de wet toen had veranderd. Blijkbaar niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 23:10   #16
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb me blijkbaar vergist. Motiveringsplicht geldt blijkbaar alleen voor de wraking van een rechter. Ik herinner mij dat er een tiental jaar geleden een parlementair debat was over het wraken van juryleden en dat men de wet toen had veranderd. Blijkbaar niet.
Dus als er geen motiveringsplicht is kan een rechter zo'n verzoek tot wraking eigenlijk niet weigeren?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 23:18   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dus als er geen motiveringsplicht is kan een rechter zo'n verzoek tot wraking eigenlijk niet weigeren?
Als ik het goed gelezen heb, is er slechts een beperking in het aantal mogelijk te wraken juryleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 07:52   #18
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik het goed gelezen heb, is er slechts een beperking in het aantal mogelijk te wraken juryleden.
Inderdaad. De limiet is: wanneer een bijkomende wraking het invullen van het aantal juryleden niet mogelijk zou maken.
Als je de laatste op de lijst zijt, en er moet nog één jurylid aangeduid worden, kan je dus niet meer gewraakt worden.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 08:27   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een opmerkelijke uitspraak van Walter van Steenbrugge zet kwaad bloed bij Mark van de Voorde. Het gaat om volgende uitspraak:

'Later deze maand begint een assisenproces van drie artsen, voor het niet naleven van de voorwaarden voor euthanasie. Walter Van Steenbrugge zal er pleiten voor een van de artsen. Wat als de jury toevallig vol diepgelovigen zit? "Dan zou dat kunnen een probleem zijn" zegt hij. "Ik moet er niet flauw over doen. Het proces is een heel politiek en religieus beladen proces. Wanneer ik effectief zou te weten komen dat een kandidaat-jurylid heel streng religieus is dan ga ik effectief de betrokkene wraken omdat er toch een bepaald geurtje en kleurtje aan deze zaak hangt.' (Bron)

Nu, de tegenpartij zou natuurlijk ook juryleden kunnen laten wraken op grond van streng-atheïstische overtuigingen of iets dergelijks. Mijn vraag is dan ook eerder of het hebben van een bepaalde overtuiging werkelijk als wrakingsgrond kan worden ingeroepen. Per slot van rekening zal elk jurylid wel een overtuiging hebben, hetzij bekend aan de advocaten, hetzij niet. Een volksjury bestaat nu eenmaal niet uit robotten. Het beroep op zo'n jury impliceert dan ook dat sowieso wordt aanvaard dat er in zulke kwesties altijd méér speelt dan enkel een strikt juridische toetsing. Of zie ik dat verkeerd?
Een wraking van een jury lid moet gemotiveerd worden, daar de wraking pas gebeurd na de samenstelling van de jury.
Bij de samenstelling een jury zijn de advocaten van beide partijen immers reeds aanwezig
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 09:00   #20
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een wraking van een jury lid moet gemotiveerd worden, daar de wraking pas gebeurd na de samenstelling van de jury.
Bij de samenstelling een jury zijn de advocaten van beide partijen immers reeds aanwezig
Neen, de wraking vindt plaats bij de samenstelling van de jury.

Of je moet het hebben om de wrakingen tijdens het proces, maar dan is de reden meestal heel duidelijk.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be