Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2019, 21:57   #881
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Als Vlamingen in het Frans zingen, wordt het dit en het gaat in verschillende richtingen. Om te beginnen, een hommage aan iemand die ook populair in Franstalig België was :

https://www.youtube.com/watch?v=D1C9i-9XLR0
https://www.youtube.com/watch?v=qCePiAHhYoo
https://www.youtube.com/watch?v=8kOqWnVxRYg
https://www.youtube.com/watch?v=tmPws7eXcVk
https://www.youtube.com/watch?v=NcKAdFENqig
https://www.youtube.com/watch?v=go1sTvQTJA8
https://www.youtube.com/watch?v=D9TuPNHFjP4
https://www.youtube.com/watch?v=1eWuZJf54tc
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:58   #882
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

En als u de moeite had gedaan van in het begin alles aandachtig te lezen, wist u niet dat dit mijn voorkeur wegdraagt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat een vanzelfsprekende waarheid is, dan kan men in het onderwijssysteem gerust de vrije keuze invoeren. Ouders zullen dan in alle vrijheid wel het Frans kiezen als eerste vreemde taal voor hun kinderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:58   #883
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Vlamingen in het Frans zingen, wordt het dit en het gaat in verschillende richtingen. Om te beginnen, een hommage aan iemand die ook populair in Franstalig België was :
"was", ja dat is het woord, "was".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 21:59   #884
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"was", ja dat is het woord, "was".
Hij is overleden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 22:01   #885
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hij is overleden.
Ook het Frans "was" ooit populair.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 22:01   #886
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Met iemand contact hebben is niet in iemands gezelschap vertoeven, voor alle duidelijkheid.

En voor evenveel duidelijkheid : het enige wat u in mijn gezelschap zou kunnen opsnuiven is een héél bescheiden vermoeden van eau de parfum, en dezer tijden is dat in de regel Insolence de Guerlain. Hop, nog maar eens een stukje waas van mysterie dat opgeklaard is…..
Ik zal daar aan denken op 14 februari.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 22:48   #887
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar deed u niet de moeite de zaken aandachtig te lezen:



Ik geef hierin geen voorkeur. Ik som mogelijkheden op.
Dat is precies wat ik stel : u ziet die mogelijkheid. U bent er derhalve geen tegenstander van, want anders zou u dat niet als een mogelijkheid beschouwen en zou het niet in uw opsomming van mogelijkheden voorkomen. Nu, dat u er geen tegenstander van bent betekent vanzelfsprekend nog niet dat het uw voorkeur geniet, en dat heb ik dus ook niet gesteld.

Kijk, ik begrijp wel dat u de gewoonte hebt (gehad) om kleuters te onderrichten, maar het strekt u absoluut niet tot eer om er losjes van uit gaan dat de deelnemers aan dit discussieplatform dan ook wel kleuters zullen zijn die niet eens een A van een B kunnen onderscheiden, en die u noodzakelijkerwijs als een alwetende godheid beschouwen.

Als ik hier of elders iets schrijf weet ik zeer goed wat ik schrijf, zelfs in uw taal, en wat ik schrijf is wat ik bedoel. Wat u er van maakt is louter uw persoonlijke misvatting, en die kunt u mij of een ander niet ten kwade duiden.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 22:55   #888
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik zal daar aan denken op 14 februari.
Dat is charmant van u, mijnheer. Maar 14 februari van dit jaar is al voorbij, en die van volgend jaar is nog een heel eind weegs. Bovendien is Insolence de Guerlain een eau de parfum voor de lente en de zomer. Tijdens de winter gebruik ik uiteraard een parfum of eau de parfum dat beter past in koudere dagen, en ik durf veronderstellen dat uw gade, aan wie u zult denken op 14 februari, dat niet anders zal zien.

Laten we aldus afspreken : herinner mij - bij leven en voldoende welzijn - rond de jaarwende aan uw vraag, en ik zal u dan graag raad geven omtrent welke eau de parfum of eau de toilette uw gade ongetwijfeld gelukkig zal maken.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 23:35   #889
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
- lol -

Wat een idiote post.

Ga anders eens in Wallonie zeggen, geen Nederlands, goed maar dan ook geen Frans meer.
Vrijheid blijheid iedereen doet wat hij wil, geen communistische regelneverij meer hé. Dat is toch wat jullie willen blijkbaar?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 23:36   #890
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dezelfde regelneef die verhindert dat ik mijn kind naar een Nederlandstalige school in Aarlen kan sturen.
Ik denk dat de Franstaligen daar geen probleem mee zouden hebben, moesten er overal in Vlaanderen Franstalige scholen komen. Elke ouder kiest zelf in welke taal hun kind naar school gaat, prachtig toch? Weg met de regelneven...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 23:38   #891
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In sommige delen van het Europa van de koude jaren '30 en de bloedhete jaren '40 was de 'strijd tegen het Bolsjwisme' wellicht een ver-van-mijn-bed show; voor de Esten was 'het Bolsjewisme' een kwestie van invasie, bezetting, zuivering, ...


Overigens is 'onze' hoofdstad stééds minder "Franstalig" aan het worden, hé.

Het Nederlands stagneert er, maar vooral het Engels, in iets mindere mate het Arabisch en daarnaast nog verschillende andere talen zijn in opmars.

In 'onze' hoofdstad spreek ik steeds Nederlands, en blijkbaar vinden niet weinig (en steeds talrijker wordende) stadsgenoten een goede kennis van deze taal (naast een officiële taal die door zowat 55% landgenoten als moedertaal wordt gebruikt, én een vereiste op de arbeidsmarkt) duidelijk ook een economische troef (of méér).

Ze proberen mij in elk geval in het Nederlands te woord te staan.

De meeste andere mensen die ik hier ontmoet zijn meestal heel blij dat ik mij ook in het Engels uit de slag kan trekken. Dan kunnen ze namelijk tonen hoe goed ze wel zijn in het leren van een vreemde taal (tenminste voor zover het hun moedertaal niet is).

Laat iederéén maar gewoon Engels als éérste vreemde taal leren, als hij/zij dat het beste vindt.



Frans is hier af en toe nog wel écht nuttig; bijvoorbeeld tijdens betogingen, braderieën, relletjes en straatruzies, en in gesprekken met bedelaars die men overal in de stad tegenkomt.
Ook in de openbare ruimte (het openbaar vervoer en het nachtleven inbegrepen) is het soms best wel interessant een conversatie of een discussie te kunnen volgen.

Toeristen zijn sowieso altijd aangenaam verrast als ze hun eigen taal kunnen & mogen gebruiken.
Als je geen deftig Frans kent mag je een deftige job in Brussel wel vergeten.
En ja, Brussel is en blijft overwegend Franstalig. De nieuwkomers leren Frans, geen Nederlands.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 juni 2019 om 23:38.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 23:40   #892
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand. Die vrijheid bestaat nu ook.
OK, dus als iemand een Franstalige school wil beginnen in Oostende kan dat, meent U dat nu echt?
Ik zeg het U, nu kan dat niet, maar zou U een maatregel steunen die dat mogelijk maakt? U die zo tegen regelneverij bent moet zoiets toch steunen?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 23:42   #893
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Niemand, mooi hé?

U bent hier de regelneef.
Dus jullie beweren dat het wettelijk mogelijk is een Franstalige school te beginnen in Vlaanderen? Een Franstalige school die lager of middelbaar algemeen onderwijs aanbiedt, en waar de voertaal Frans is dus, met Nederlands als keuzevak.
Als dat mogelijk zou zijn, ken ik er nu al heel wat die hun kinderen daar onmiddellijk zouden inschrijven.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 juni 2019 om 23:42.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2019, 23:44   #894
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waar haalt U dat ? Onze hoofdstad is tweetalig. Het is niet opdat uw taxi chauffeur geen Nederlands zou spreken of begrijpen dat de hoofdstad Franstalig is.
Brussel is een tweetalig gewest.

Alle officiële dingen handel ik hier af in het Nederlands. In de privé moet je al eens op je strepen staan maar in 90% van de gevallen word ik in mijn taal bediend.

Trouwens het Frans is in Brussel al lang geen dominerende taal meer....In het centrum is dat nogal een mix van vele talen. Frans word wel nog dikwijls aangewend als aanspreek taal.
Hoeveel Brusselaars hebben bij de laatste verkiezingen op een Nederlandstalige partij gestemd? Ook niet vergeten dat Marine Le Pen, in Brussel, Franstaligen opriep om op het VB te gaan stemmen. (in Wallonië kreeg het VB liefst 200000 stemmen of zoiets dus er zullen zeker ook Franstalige Brusselaars op gestemd hebben...)
10% maximum hebben op Nederlandstalige partijen gestemd.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 juni 2019 om 23:45.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 03:15   #895
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat is charmant van u, mijnheer. Maar 14 februari van dit jaar is al voorbij, en die van volgend jaar is nog een heel eind weegs. Bovendien is Insolence de Guerlain een eau de parfum voor de lente en de zomer. Tijdens de winter gebruik ik uiteraard een parfum of eau de parfum dat beter past in koudere dagen, en ik durf veronderstellen dat uw gade, aan wie u zult denken op 14 februari, dat niet anders zal zien.

Laten we aldus afspreken : herinner mij - bij leven en voldoende welzijn - rond de jaarwende aan uw vraag, en ik zal u dan graag raad geven omtrent welke eau de parfum of eau de toilette uw gade ongetwijfeld gelukkig zal maken.
Ach, wat mijn gade wil is mij reeds lang gekend. Toch bedankt voor het aanbod.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 07:02   #896
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ach, wat mijn gade wil is mij reeds lang gekend. Toch bedankt voor het aanbod.
Dan wens ik u en uw gade alvast een prettige 14 februari 2020 toe.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 20 juni 2019 om 07:02.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 11:35   #897
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vrijheid blijheid iedereen doet wat hij wil, geen communistische regelneverij meer hé. Dat is toch wat jullie willen blijkbaar?
Wat ik wil is een Vlaamse staat/republiek, waarin de beslissingen over Vlaanderen genomen worden door Vlamingen in functie van Vlaanderen.

Daar hoort ook vrije keuze bij over welke talen iemand wil leren op school.

Gewoon echte democratie zeg maar.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 17:19   #898
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

1) Als je geen deftig Frans kent mag je een deftige job in Brussel wel vergeten.

En ja, Brussel is en blijft overwegend Franstalig.

2) De nieuwkomers leren Frans, geen Nederlands.
1) Ofschoon ik niet goed weet wat u onder 'deftig' verstaat, kan ik wel zeggen dat verschillende mensen uit mijn kennissen- en vriendenkring hier in het Brusselse die géén 'deftig Frans' kennen, toch een 'deftige job in Brussel' mochten vinden.

Voor vergeten was er zelfs amper tijd, zo snel ging het.

2) Er zijn véél nieuwkomers die inderdaad korte tijd Frans leerden, maar zich nu in groten getale proberen in te schrijven voor de verschillende cursussen Nederlands die hier aangeboden worden. Er zijn ook nieuwkomers die van in het begin opteren voor Nederlands, en pas gaandeweg ook Frans leren.

Brussel is écht waar steeds minder 'overwegend Franstalig'; omdat Engels nu eenmaal steeds meer gebruikt wordt, en ook Arabisch en andere immigranten-talen terrein winnen.

Brussel wordt gewoon steeds méér 'polyglot', en hoewel het Frans nog héél lang een belangrijke rol zal blijven spelen, zal de échte 'tussentaal' een soort Engels worden, met héél uiteenlopende accenten.

Het Nederlands zal niet zo heel vlug verdwijnen zolang 'Vlaamse Brusselaars' en 'Brusselse Vlamingen' het durven te gebruiken waar en wanneer het maar kan, en als bezoekers uit Vlaanderen hen daarbij durven te helpen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 17:28   #899
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
citaat De Morgen:

'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat.' Strafpleiter Vic Van Aelst trad dit weekend toe tot de N-VA en lanceert meteen een beladen voorstel.
De Franse les in de Vlaamse scholen is voor de topadvocaat overbodig. "Waarom zouden we in Vlaanderen niet doen wat in Wallonië al 180 jaar gebeurt? Daar onderwijzen ze toch ook Engels als tweede taal? Dat wij Frans geven, wordt door de Franstaligen als excuus gebruikt om hier Frans te spreken. De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt."

Niet alleen de strijd tegen de verfransing in Vlaanderen is voor Van Aelst een motief. "Het Frans heeft zijn status als wereldtaal compleet verloren. Het is een onbeduidende taal geworden: 1,5 procent van de wereldbevolking spreekt de taal, evenveel kent wat Frans. Dat is dus maar 3 procent. In geen enkel geciviliseerd land, zelfs niet in Italië, begrijpen de mensen je nog als je in het Frans begint."

De strafpleiter ziet niet in waarom zijn voorstel een provocatie zou zijn aan het adres van de Franstaligen. "Hebben zij Nederlands geleerd de afgelopen twee eeuwen? Zij provoceren ons, brave Vlamingen, omdat ze weigeren onze taal te leren. Van onze vriendelijkheid maken zij een recht. Zij oogsten wat ze gezaaid hebben. Dat ik dit voorstel doe, is niet de fout van de Vlamingen, maar van de Franstaligen."
Het Frans is NIET verplicht als 2de taal.
Hierover beslist het Oudercomité !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2019, 17:32   #900
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Ofschoon ik niet goed weet wat u onder 'deftig' verstaat, kan ik wel zeggen dat verschillende mensen uit mijn kennissen- en vriendenkring hier in het Brusselse die géén 'deftig Frans' kennen, toch een 'deftige job in Brussel' mochten vinden.

Voor vergeten was er zelfs amper tijd, zo snel ging het.

2) Er zijn véél nieuwkomers die inderdaad korte tijd Frans leerden, maar zich nu in groten getale proberen in te schrijven voor de verschillende cursussen Nederlands die hier aangeboden worden. Er zijn ook nieuwkomers die van in het begin opteren voor Nederlands, en pas gaandeweg ook Frans leren.

Brussel is écht waar steeds minder 'overwegend Franstalig'; omdat Engels nu eenmaal steeds meer gebruikt wordt, en ook Arabisch en andere immigranten-talen terrein winnen.

Brussel wordt gewoon steeds méér 'polyglot', en hoewel het Frans nog héél lang een belangrijke rol zal blijven spelen, zal de échte 'tussentaal' een soort Engels worden, met héél uiteenlopende accenten.

Het Nederlands zal niet zo heel vlug verdwijnen zolang 'Vlaamse Brusselaars' en 'Brusselse Vlamingen' het durven te gebruiken waar en wanneer het maar kan, en als bezoekers uit Vlaanderen hen daarbij durven te helpen.
OK zelfs in het leger is tweetaligheid een écht pluspunt; ook in veel ministeries.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be