Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 augustus 2019, 11:06   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan zijn we t eens, mijn kinderen hebben ook nooit een brommer gekregen.
Ik kreeg dat ook niet. Ik ben daar voor gaan werken in de vakantie.
Een Honda CB 50. De tweede dag reed die al tegen de 70 per uur.
Those where the days.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 11:07   #22
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik kreeg dat ook niet. Ik ben daar voor gaan werken in de vakantie.
Een Honda CB 50. De tweede dag reed die al tegen de 70 per uur.
Those where the days.
ook niet mogen kopen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 11:09   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ook niet mogen kopen.
Ha dan had ik het toch goed begrepen
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 11:10   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ook niet mogen kopen.
Even ernstig. Staat daar een minimum leeftijd op op zo'n speed elec ?
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 11:23   #25
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Even ernstig. Staat daar een minimum leeftijd op op zo'n speed elec ?
Je hebt er een bromfietsrijbewijs voor nodig of een B-rijbewijs, dat lukt sowieso niet voor je 16!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 12:11   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan zijn we t eens, mijn kinderen hebben ook nooit een brommer gekregen.
Maar jijzelf rijdt met de moto.

Dus je gaat er vanuit dat je als volwassene beter kan inschatten wat het gevaar is.

Awel, hetzelfde geldt voor die speedelecs. Gewoon vertragen bij ander verkeer (of versnellen om mee te gaan met de wagens in zone 50).

Het probleem is dat je met die speedelec niet kan fietsen gelijk de student die met zijn half gesloten rammelbak door leuven koerst. Je zal je moeten gedragen zoals een bromfiets of zelfs in sommige gevallen een wagen, lees: je plaats op de weg kennen en je snelheid aanpassen.

Dat ligt dus niet aan de speedelec maar de gebruiker.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 13:26   #27
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat ligt dus niet aan de speedelec maar de gebruiker.
Klopt volledig. Enkele jaren geleden besloot men hier in Mechelen om de pizza-brommertjes aan te pakken. Die brommertjes reden roekeloos en reden waar ze het niet mochten. Ze hadden totaal geen respect voor de wegcdoe of de andere weggebruikers.
Ondertussen heeft men deze pizza-brommertjes vervangen door elektrische fietsen. Ze rijden nog steeds even roekeloos! Je ziet ze nu regelmatig rondrijden zonder handen aan het stuur terwijl ze met hun GSM prutsen. De fietsen zijn trouwens zo ingesteld dat ze quasi niet moeten trappen. Het zijn dus eigenlijk geen elektrische fietsen maar eerder bromfietsen cat. A.

Deze pizza-idioten gaan van hun zuurverdiende centjes binnen een paar jaar een auto kopen. Ik zie geen enkele reden waarom ze daar wel verantwoord zullen mee omgaan.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 13:29   #28
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie als valide fitte mens gaat wandelen op een dijk aan de Belgische kust is ook wat idioot bezig. De enige mensen die daar zouden mogen zijn zijn mensen die heel slecht te been zijn met een rollator of mensen in een rolstoel.
Daar gaat het totaal niet over, weer antwoord je naast de kwestie, ik denk dan maar "als de rook om je hoofd is verdwenen".

PS. Men gebruikt die dijk ook om zich van punt A naar punt B te begeven.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 13:29   #29
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Klopt volledig. Enkele jaren geleden besloot men hier in Mechelen om de pizza-brommertjes aan te pakken. Die brommertjes reden roekeloos en reden waar ze het niet mochten. Ze hadden totaal geen respect voor de wegcdoe of de andere weggebruikers.
Ondertussen heeft men deze pizza-brommertjes vervangen door elektrische fietsen. Ze rijden nog steeds even roekeloos! Je ziet ze nu regelmatig rondrijden zonder handen aan het stuur terwijl ze met hun GSM prutsen. De fietsen zijn trouwens zo ingesteld dat ze quasi niet moeten trappen. Het zijn dus eigenlijk geen elektrische fietsen maar eerder bromfietsen cat. A.

Deze pizza-idioten gaan van hun zuurverdiende centjes binnen een paar jaar een auto kopen. Ik zie geen enkele reden waarom ze daar wel verantwoord zullen mee omgaan.
Als ge de trapsensor foefelt, zijn dat mobiletten ja....ik ken ene die een kapotte trapsensor had en zijn speedelec ging scooteren.

Niet aangenaam.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 14:28   #30
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar jijzelf rijdt met de moto.

Dus je gaat er vanuit dat je als volwassene beter kan inschatten wat het gevaar is.

Awel, hetzelfde geldt voor die speedelecs. Gewoon vertragen bij ander verkeer (of versnellen om mee te gaan met de wagens in zone 50).

Het probleem is dat je met die speedelec niet kan fietsen gelijk de student die met zijn half gesloten rammelbak door leuven koerst. Je zal je moeten gedragen zoals een bromfiets of zelfs in sommige gevallen een wagen, lees: je plaats op de weg kennen en je snelheid aanpassen.

Dat ligt dus niet aan de speedelec maar de gebruiker.
heb dat ook altijd zo gezegd tegen mijn zonen, ne moto kopen, ok, maar wacht tot ge 35 zijt.

draag je beschermende kledij? schouderstukken en wervelkolombescherming?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 14:33   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb dat ook altijd zo gezegd tegen mijn zonen, ne moto kopen, ok, maar wacht tot ge 35 zijt.

draag je beschermende kledij? schouderstukken en wervelkolombescherming?
Dat is ook idioot. Venten met een midlifecrisis die een moto kopen. Op je 35 met een auto leren rijden is al even gevaarlijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 14:36   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb dat ook altijd zo gezegd tegen mijn zonen, ne moto kopen, ok, maar wacht tot ge 35 zijt.

draag je beschermende kledij? schouderstukken en wervelkolombescherming?
Waarom zou ik dat moeten doen ?

Ik ga niet met 120 per uur de vangrails in, gelijk motorrijders of snowboarders.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 14:38   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is ook idioot. Venten met een midlifecrisis die een moto kopen. Op je 35 met een auto leren rijden is al even gevaarlijk.
Als iemand daarmee wilt rijden, moet dat kunnen.

Maar het is heel hypocriet om af te geven op speedeleccers en zelfs met de motorfiets te rijden. Het gevaar bij die groep is veel, veel groter. Een motorfiets is snel enkele honderden kilos, heeft heel veel vermogen en kan gemakkelijk 200-250 km per uur.

Dat is wat anders dan een speedelec met een 840 W motorke van 25 kg.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 17:48   #34
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
Het klopt helaas... zelf ben ik speed-pedelec rijder en ik moet vaststellen dat in de stad (Gent), er toch veel zijn die zich als cowboys gedragen zonder respect voor de medeweggebruikers of de verkeersregels... je kan die 40 a 45 km/u gewoon niet veilig aanhouden in een stedelijke omgeving (als het al mag, want meestal zone 30).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 18:09   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb dat ook altijd zo gezegd tegen mijn zonen, ne moto kopen, ok, maar wacht tot ge 35 zijt.

draag je beschermende kledij? schouderstukken en wervelkolombescherming?
Niet opgemerkt dat de verkeerswet gewijzigd is? (niet erg streng qua opgelegde voorwaarden, maar ik vind het toch best zo als het nu is; anders moeten ze gaan normeren met alle miserie van prijsstijgingen en vervalsingen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2019, 13:17   #36
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
Dat komt omdat de speed pedelec bestuurders voorheen met de auto reden. Ze hebben hun vervoermiddel dus ingeruild, maar hun rijgedrag van toen ze nog met de auto reden nemen ze wel gewoon mee over.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2019, 13:20   #37
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het was weer zalig deze ochtend, door nationaal park hoge kempen sjezen, helemaal alleen.

Ik wil de gemeenschap danken om die fietspaden voor mij aan te leggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2019, 13:31   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En ja, verboden toegang voor allen, met onderbord uitgezonderd fietsen, bromfietsen inclusief P
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2019, 16:56   #39
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het was weer zalig deze ochtend, door nationaal park hoge kempen sjezen, helemaal alleen.

Ik wil de gemeenschap danken om die fietspaden voor mij aan te leggen.
Enjoy !
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2019, 09:21   #40
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

En nog maar eens ééntje, ... Helaas!

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190819_04566299
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be