Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 augustus 2010, 13:10   #1
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard Dorpskern 50km/u

Eindelijk weet ik waarvoor het zwart op wit bord dorpskern dient: snelheidsovertredingen opschrijven!
Jullie hebben het allemaal wel al eens meegemaakt: op de gekste plaatsen plant de gemeente een dorpkernbord en je mag maar 50 km per uur rijden.
O wee als je net op dat moment moet opletten voor een voorrang van rechts, een of ande manoeuvre van een andere weggebruiker en je ziet dat bord niet.
Dan ga je naar de bakker, doet een wandelingteje in het park, een gezellige babbel met je vrienden, en kruipt weer de wagen in. Wie weet op dat moment nog of hij dan wel of niet in die dorpskern zit?
Soms rij je op een dubbelrijvlak in groene velden tewrijl je nog steeds in de 'dormpkern' zit.
Dorpskernborden zijn er gewoon om boetes te kunnen uitschrijven. Ik heb gediscussieerd met de politie, maar die kennen enkel als antwoord: 'Je had het bord maar moeten zien (en onthouden tot je weer een bord ziet dat je de dormpskern verlaat)'. Punt. Of dit waanzin is of niet trekken zij hun niets van aan.
In Humo schreef iemand dat ze beter via gekleurden lijnen zouden aangeven welke snelheid je kan rijden. Prima. Dat had ik ook al bedacht. Maar dat komt er nooit want dan houden er meer mensen zich aan de snelheid en kunnen er niet voldoende boetes uitgeschreven worden.
Trouwens, de politie flitst jou niet daar waar er winkels en voetgangers zijn, want daar houden de meesten zich netjes aan de snelheid en is er geen gevaar. Het is daar waar niemand (terecht) het nut ziet om maar 50 km te rijden dat ze u gaan flitsen.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 13:21   #2
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Eigenlijk ga ik akkoord met jou.

Bebouwde kom en woongebied zouden perfect moeten samenvallen.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 16:08   #3
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
In Humo schreef iemand dat ze beter via gekleurden lijnen zouden aangeven welke snelheid je kan rijden. Prima. Dat had ik ook al bedacht. Maar dat komt er nooit want dan houden er meer mensen zich aan de snelheid en kunnen er niet voldoende boetes uitgeschreven worden.
Wat met kleurenblinden?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 16:19   #4
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Wat met kleurenblinden?
Correct. Niet aan gedacht.
Maar dat lost het probleem van die dorpskern nog niet op.

Misshien streepjes of punt-streep enzo?
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 16:22   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Doorgaans staan er nog wel meer signalen die aangeven dat je in de dorpskern komt of dat je je erin bevindt. Wegmarkeringen en regelmatig 50-borden. Misschien zijn er dorpen waar er niets meer staat, dat weet ik niet. Alleszins, onoverkomelijk zijn die borden niet.

Wat niet wegneemt dat je een serieus punt hebt wat betreft het misbruik dat de politie van deze zones maakt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 17:37   #6
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Verplichte wegenstudie voor de wegen waarop je je wenst te begeven. Zoals bij het spoor. En in de praktijk en in theorie op wegenplannen. Bij je rijbewijs zit dan een bijlage met daarop op welke wegen je mag rijden. Eerst studeren dus alvorens de baan op te gaan. Geen uitvluchten over in de weg staande camions, kort gerokte vrouwen, bierogen, ... .
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 07:46   #7
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Eigenlijk ga ik akkoord met jou.

Bebouwde kom en woongebied zouden perfect moeten samenvallen.
Heel Vlaanderen is bebouwde kom. Eingelijk zou men moeten doen zoals in andere dichtbevolkte landen, zoals Japan bijvoorbeeld. Gewoon 90 km/u op de autosnelwegen, 50 km/u overal elders. Lekker simpel...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 08:04   #8
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Gewoon 90 km/u op de autosnelwegen, 50 km/u overal elders. Lekker simpel...
Das maar om te lachen zekers?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 08:07   #9
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Das maar om te lachen zekers?
Nee, da's bittere ernst. Vergeet niet dat wij wat betreft verkeersveiligheid een Afrikaans land zijn.

Dat komt onder andere door het feit dat er systematisch veel te snel wordt gereden op alle wegen, en de pakkans daarbij belachelijk laag is.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 09:17   #10
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Nee, da's bittere ernst. Vergeet niet dat wij wat betreft verkeersveiligheid een Afrikaans land zijn.

Dat komt onder andere door het feit dat er systematisch veel te snel wordt gereden op alle wegen, en de pakkans daarbij belachelijk laag is.
Zeg, beetje serieus blijven hé.
Ziet ge mij al aan 50km\u van Gent naar Knokke rijen over den Expresweg of de ouwebaan langs Maldegem enz?
Das niet te doen.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 09:30   #11
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

De "dorpskern" van Brussel wordt 30 km/uur...

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw.../100805_Zone30

Dat wordt lachen

Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 6 augustus 2010 om 09:30.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 09:45   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Nee, da's bittere ernst. Vergeet niet dat wij wat betreft verkeersveiligheid een Afrikaans land zijn.

Dat komt onder andere door het feit dat er systematisch veel te snel wordt gereden op alle wegen, en de pakkans daarbij belachelijk laag is.
Dat is vooral omdat er een hoop onnozelaars niet kunnen rijden en alleen maar gefixeerd zijn op die snelheid en al de rest vierkant hun kloten vegen of gewoon niet snappen dat ze het anders moeten doen...

Voorrang van rechts is zo al bvb een totaal debiele regel. Wat op de hoofdbaan is heeft voorrang. Simpel dus,

Leer de mensen eens rijden op ronde punten en pak hun rijbewijs af als ze niet pinken, or er te lang links of rechts rijden ... maar ja, daar moet ge wel iets meer voor doen als ne camera hangen.

Pak middenvaktoeristen ook hun rijbewijs af, Ze rijden de autostrade op tegen 110 (jean pas oep dat ze u nie flitsen he... ) gaan naar de middelste rijstrook en hop daar cruisen ze dan...

Beboet mensen die continue te traag rijden, ja je kent ze wel die sukkels die gewoon overal 40 rijden omdat ze schrik hebben geflitst te worden.

Van die pipo`s die nooit hun richtingaanwijzers gebruiken, ... ze zijn blijkbaar te geconcentreerd bezig met hun stuur vast te houden op tien voor twee en hebben dus geen hand vrij zeker ?

Wat ik wil zeggen is dat het perfect mogelijk is, om op bepaalde wegen 90 te rijden, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn als iedereen de regels volgt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 12:49   #13
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Zeg, beetje serieus blijven hé.
Ziet ge mij al aan 50km\u van Gent naar Knokke rijen over den Expresweg of de ouwebaan langs Maldegem enz?
Das niet te doen.
Men moet natuurlijk de expresswegen ombouwen tot echte autosnelwegen. Verder vind ik inderdaad dat je als autobezitter inderdaad niet automatisch recht hebt op snel rijden.
Dan rij je dus maar 50 kph. Zo kom je er ook.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 13:14   #14
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wat ik wil zeggen is dat het perfect mogelijk is, om op bepaalde wegen 90 te rijden, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn als iedereen de regels volgt.
Tuurlijk is dat mogelijk, net zoals het ook mogelijk is om op bepaalde autosnelwegen (of stukken ervan) sneller dan 120 te rijden.

Die fixatie op snelheid an sich heeft niks met verkeersveiligheid te maken. Dingen zoals je hierboven beschrijft, die zijn belangrijk, maar die zijn moeilijker te controleren.

De voorbije dagen 1300km afgemaald in Duitsland, waarvan een groot stuk ook aan snelheden van 190-200. No issue with that.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 13:20   #15
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is vooral omdat er een hoop onnozelaars niet kunnen rijden en alleen maar gefixeerd zijn op die snelheid en al de rest vierkant hun kloten vegen of gewoon niet snappen dat ze het anders moeten doen...

Voorrang van rechts is zo al bvb een totaal debiele regel. Wat op de hoofdbaan is heeft voorrang. Simpel dus,

Leer de mensen eens rijden op ronde punten en pak hun rijbewijs af als ze niet pinken, or er te lang links of rechts rijden ... maar ja, daar moet ge wel iets meer voor doen als ne camera hangen.

Pak middenvaktoeristen ook hun rijbewijs af, Ze rijden de autostrade op tegen 110 (jean pas oep dat ze u nie flitsen he... ) gaan naar de middelste rijstrook en hop daar cruisen ze dan...

Beboet mensen die continue te traag rijden, ja je kent ze wel die sukkels die gewoon overal 40 rijden omdat ze schrik hebben geflitst te worden.

Van die pipo`s die nooit hun richtingaanwijzers gebruiken, ... ze zijn blijkbaar te geconcentreerd bezig met hun stuur vast te houden op tien voor twee en hebben dus geen hand vrij zeker ?

Wat ik wil zeggen is dat het perfect mogelijk is, om op bepaalde wegen 90 te rijden, dat hoeft niet gevaarlijk te zijn als iedereen de regels volgt.
En ik wil hier ook aan toevoegen:
Auto's die via de 'oprit' op een autosnelweg komen (altijd per definitie via 'rechts' dus) hebben GEEN voorang! Weinigen beseffen dit blijkbaar
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 13:41   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Eindelijk weet ik waarvoor het zwart op wit bord dorpskern dient: snelheidsovertredingen opschrijven!
En dat zijn dan eigenlijk nog de grootste borden. De nieuwe rage echter, de "zone 70-50-30" borden beslaan maar (maximum) een vierde van het oppervlak van de bebouwde kom borden (ruwe schatting), maar zijn even nefast voor de feest-, euhm, rij-vreugde.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 13:50   #17
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
En dat zijn dan eigenlijk nog de grootste borden. De nieuwe rage echter, de "zone 70-50-30" borden beslaan maar (maximum) een vierde van het oppervlak van de bebouwde kom borden (ruwe schatting), maar zijn even nefast voor de feest-, euhm, rij-vreugde.
ja, zo is het gemakklijk om boetes te schrijven.
weggebruiker is altijd in fout.
Zet een paal in het midden van de autosnelweg, en als er een auto aan 120km/u tegenknalt dan zegt politie: is zijn eigen fout. Moet maar opletten.
Belachelijk.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 14:57   #18
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Zeg, beetje serieus blijven hé.
Ziet ge mij al aan 50km\u van Gent naar Knokke rijen over den Expresweg of de ouwebaan langs Maldegem enz?
Das niet te doen.
Op den expressweg (straks autostrade) is er geen bebouwing, dus daar mag dan 90, straks 120 en voor mijn part meer zelfs.
Idem voor E40 Drongen-Aalter en N44 (straks ook autostrade) tot in Maldegem.

Wat is dan het probleem ? Je kunt moeilijk alles wat langs de N9 zit (kleuterscholen en rusthuizen en wat nog al) verwijderen...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 15:10   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Tja dichtbevolkt landje hé. Vlaanderen heeft een bevolkingsdichtheid van 460 inw/ km².
Neem daar nog eens onze lintbebouwing bij die zich alleen nog maar verder ontwikkelt en binnenkort is heel Vlaanderen bebouwde kom .

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 augustus 2010 om 15:10.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 17:03   #20
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Van die pipo`s die nooit hun richtingaanwijzers gebruiken, ... ze zijn blijkbaar te geconcentreerd bezig met hun stuur vast te houden op tien voor twee en hebben dus geen hand vrij zeker ?
En met welk hand moet ik dan mijn broodje en mijn gsm vasthouden, misschien?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be