Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari Vlaming en Brusselaar, zo zegt hij zelf. Momenteel zit deze advocaat in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, met de verkiezingen komt hij op voor een zitje in het federale halfrond. Opgelet: deze sessie begint pas op woensdag, maar zal ook iets langer duren.

 
 
Discussietools
Oud 24 februari 2007, 18:10   #1
kunstenaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2006
Berichten: 263
Standaard Onderwijs in Brussel

Ik heb mijn kantoor in Brussel.
Elk jaar geven we een aantal laatstejaarsleerlingen van een beroepsschool de kans bij ons wat ervaring op te doen. Meestal een mix van Belgische en allochtone jongeren. Wat me opvalt is dat die jongeren eentalig Frans opgeleid worden en dat voor een kantoorrichting !?

Rekening houdend met het feit dat voor zeer veel jobs in Brussel tweetaligheid vereist is doet men die jongeren toch absoluut geen plezier met dit soort onderwijs. Ze hebben al de handicap van een leermoeilijkheid of beperktere capaciteiten, sommigen hebben het extra moeilijk omdat ze allochtoon zijn en dan neemt men ze een cruciale troef voor de Brusselse arbeidsmarkt af. Ik heb het daar moeilijk mee.

Deelt u deze bekommernis? En als dat zo is wat kan je daar als Brussels politicus effectief rond doen?
Of rijd je jezelf binnen de kortste keren vast in het debat tussen extreme Franstaligen en extreme Vlamingen?
__________________
En wie betaalt de zwaarste prijs voor links en rechts extremisme?
De gewone man, ALTIJD de gewone man !

Laatst gewijzigd door kunstenaar : 24 februari 2007 om 18:19.
kunstenaar is offline  
Oud 26 februari 2007, 08:38   #2
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Binnen de Nederlandstalige beroepsopleiding stelt zich dit probleem minder accuut. In het Franstalig onderwijs is de taalleergang 'dramatisch'. De staatshervorming ( gemeenschapsvorming) staat niet toe als Vlaming hierin tussen te komen. We kunnen enkel vaststellen. Alleen de arbeidmarkt werkt regulerend ( geen tweetaligheid, geen job). Advies : niet toegeven, taalkennis blijven eisen als essentieel onderdeel van het arbeidcontract.
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 27 februari 2007, 15:23   #3
kunstenaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2006
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Binnen de Nederlandstalige beroepsopleiding stelt zich dit probleem minder accuut. In het Franstalig onderwijs is de taalleergang 'dramatisch'. De staatshervorming ( gemeenschapsvorming) staat niet toe als Vlaming hierin tussen te komen. We kunnen enkel vaststellen. Alleen de arbeidmarkt werkt regulerend ( geen tweetaligheid, geen job). Advies : niet toegeven, taalkennis blijven eisen als essentieel onderdeel van het arbeidcontract.
Bedankt voor het antwoord. En ik deel de mening die u als advies meegeeft. Wij eisen effectief de taalkennis. En als die onvoldoende aanwezig is bij competente mensen (ongeacht hun scholingsniveau) dan brengen we die zelf bij.

Om volledig te zijn wil ik er bij vermelden dat de allochtone stagairs in de praktijk zeer open staan om de Nederlandse taal te verwerven. Zij beseffen het belang van die tweetaligheid voor hun toekomst op de arbeidsmarkt. Een openheid die ik zelden vaststel bij de autochtone Franstalige Brusselaars. Jammer, maar dan kunnen ze hier ook niet aan de slag.
__________________
En wie betaalt de zwaarste prijs voor links en rechts extremisme?
De gewone man, ALTIJD de gewone man !
kunstenaar is offline  
Oud 27 februari 2007, 17:52   #4
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Volledig akkoord met uw mening
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 27 februari 2007, 18:25   #5
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht

Om volledig te zijn wil ik er bij vermelden dat de allochtone stagairs in de praktijk zeer open staan om de Nederlandse taal te verwerven. Zij beseffen het belang van die tweetaligheid voor hun toekomst op de arbeidsmarkt. Een openheid die ik zelden vaststel bij de autochtone Franstalige Brusselaars. Jammer, maar dan kunnen ze hier ook niet aan de slag.
Over welke soort allochtone stagairs heeft u het? Ik bedoel (Marokkanen, Turken,..)
Want houdt "Brusselse tweetaligheid" (Nederlands en Frans) voor hen dan niet eigenlijk drietaligheid in?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 27 februari 2007, 20:04   #6
kunstenaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2006
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Over welke soort allochtone stagairs heeft u het? Ik bedoel (Marokkanen, Turken,..)
Want houdt "Brusselse tweetaligheid" (Nederlands en Frans) voor hen dan niet eigenlijk drietaligheid in?
Diverse nationaliteiten. Momenteel heb ik een zeer competente Marokkaanse stagaire die, na enkele maanden, al beter Nederlands praat dan enkele notoire Belgen. En ja, voor die mensen gaat het inderdaad over meertaligheid. En van ons krijgen ze de ruimte om die te ontwikkelen.

Want om de boel te laten draaien hebben we mensen nodig met kennis, vaardigheden én de juiste attitudes. En als ze de juiste mix van dat alles hebben, of echt bereid zijn om dingen bij te leren, kan het ons geen bal schelen wat hun huidskleur, nationaliteit, religie, enz ... is. Gezien we heel sterk internationaal werken kunnen we enggeestige mensen missen als kiespijn.
__________________
En wie betaalt de zwaarste prijs voor links en rechts extremisme?
De gewone man, ALTIJD de gewone man !

Laatst gewijzigd door kunstenaar : 27 februari 2007 om 20:18.
kunstenaar is offline  
Oud 27 februari 2007, 20:17   #7
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht
Diverse nationaliteiten, momenteel heb ik een zeer competente Marokkaanse stagaire die, na enkele maanden, al beter Nederlands praat dan enkele notoire Belgen. En ja, voor die mensen gaat het inderdaad over meertaligheid. En van ons krijgen ze de ruimte om die te ontwikkelen.
Maar dat wil ik best geloven, mijn vraag is gewoon of die dan eigenlijk twee talen aan het leren zijn (frans en nederlands)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 27 februari 2007, 20:21   #8
kunstenaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2006
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar dat wil ik best geloven, mijn vraag is gewoon of die dan eigenlijk twee talen aan het leren zijn (frans en nederlands)
Neen. Die generatie spreekt over het algemeen vloeiend Frans, naast hun Arabische of Slavische of whatever moedertaal. En zoals boven gezegd door mezelf en bevestigd door onze gast hebben ze niet eens de kans gekregen om Nederlands te leren. Da's mijn verwijt aan het Franstalig onderwijs in Brussel.
__________________
En wie betaalt de zwaarste prijs voor links en rechts extremisme?
De gewone man, ALTIJD de gewone man !
kunstenaar is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be