Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2009, 19:15   #41
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alamoet Bekijk bericht
U kan dat proberen en zien wat er gebeurt.

U tijd zou in ieder geval nuttiger besteed worden, als u er in zou slagen om onderstaande van de LSP site af te halen of te laten rechtzetten:



De arme zielen maken zich er compleet belachelijk mee, en ik denk dat ze zelf nog niet eens doorhebben waarom.
Ik ben helaas geen lid van de LSP.

Waarom zou ik dat proberen, als je het antwoord ook kent. Natuurlijk zou er reactie op komen.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 01:02   #42
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Ik ben helaas geen lid van de LSP.
Laat ons dit even analyseren: helaas: dat betekent dus dat je eigenlijk wel lid zou willen zijn maar dat je om een of andere reden geen lid kan/wil worden.

Dan zijn er twee mogelijkheden:
LSP wil je niet, dat pleit gezien het niveau van je interventies hier, voor LSP.
Jij wil niet, en dat betekent in elk geval dat je je naam goed gekozen hebt: theorie. Laat dat bijvoegelijk 'kritisch' maar vallen. Belachelijke theorie past je beter.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 01:20   #43
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
LSP groeit momenteel. Ik heb geen idee van concrete cijfers, maar je mag gerust zijn. Natuurlijk zijn we nog niet in staat om 1.200 man bijeen te brengen zoals de PVDA (waren het er op het vorige congres trouwens geen 1.500? -> voor alle duidelijkheid: dit was een opmerking in "vavli-stijl", 1.200 blijft echt wel veel hoor). Maar betekent dit dat onze politieke inhoud niet relevant zou zijn? Ik dacht het niet.

Anti-fascisme is helemaal niet onze core-business, het is een belangrijk aspect maar wij bouwen aan een revolutionaire partij met een basis onder werkenden en jongeren. In mijn eigen afdeling heb ik gezien hoe we de afgelopen jaren van een organisatie van jongeren zijn doorgegroeid naar een organisatie gedomineerd door jonge werkenden die geleidelijk aan syndicale posities beginnen uit te bouwen.

Het idee van een nieuwe arbeiderspartij schrikt je blijkbaar wat af, bang van verandering? Of denk je dat een kleine partij als PVDA in staat is om op haar eentje het politieke vacuüm te vullen? Denk je niet dat het nodig zal zijn dat een groter deel van de arbeidersbeweging zelf aan politiek zal doen? En denk je dat zoiets rechtlijnig via de PVDA zou gebeuren? Een partij die nota bene om met pakweg De Bruyn samen te werken, eerder bereid bleek om zelfs een discussie over de eigen naam te overwegen?

Ongetwijfeld hebben we langs beide kanten veel vragen over wat er ter linkerzijde gebeurt. Dat kan leiden tot nuttige discussies, maar dan moeten we wel proberen om politieke discussies te voeren. Ik heb het gevoel dat de discussies in dit soort fora teveel beperkt blijven tot het eeuwige argument van "wij zijn groter" en dergelijke. Links in het algemeen is klein in dit land, terwijl er wel potentieel is.
Ik heb, intussen al weer een hele tijd geleden, de opmerking geplaatst dat de rubriek 'In en om de partij' van LSP die ondermeer het woord geeft aan nieuwe leden, bijna nooit het woord geeft aan nieuwe leden. Nadat ik dat hier als opmerking plaatste, werd erkent dat dat inderdaad een tekortkoming was en men zou het woord geven aan nieuwe leden. Wel, beste lezer: neem eens een kijkje op de LSPwebsite: elke week publiceren ze de rubriek in en om de partij, veel nieuwe leden komen er niet aan het woord. Vorige week was er een nationale dag van het anti-kapitalisme en internationaal verzet in gent. In totaal waren er een 100tal mensen geweest, de website zegt dat het wat tegenviel, uitleg: er waren allerlei andere akties. Tja, zo is er altijd wel wat. Een week geleden heeft Comac in Brussel een tweedaagse gehad, geen nationale dag, enkel voor jongeren uit Brusselse wijken: daar waren 800 jongeren. En op 22 maart, toen in Brussel de nationale happening doorging, had mijn afdeling in noord limburg, een lokale activiteit: die was al lang gepland en ging dus door: 340 aanwezigen.
Wat ik wil zeggen: politieke inhoud heeft geen enkele betekenis als er geen politieke slagkracht is. Je kan het vraagstuk niet herleiden tot wie de grootste is, maar je moet jezelf wel de vraag stellen: wie heeft impact. Wie heeft de potentie om uit te groeien tot een anti-kapatilistische formatie. En dan is het antwoord: niet de cap, niet sap, niet lsp, mogelijkerwijs wel pvda en sorry hoor: of lsp daarbij aansluit doet amper terzake gezien jullie omvang want op circa twee maanden winnen we nu evenveel leden als jullie hele organisatie telt.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 10:06   #44
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Laat ons dit even analyseren: helaas: dat betekent dus dat je eigenlijk wel lid zou willen zijn maar dat je om een of andere reden geen lid kan/wil worden.

Dan zijn er twee mogelijkheden:
LSP wil je niet, dat pleit gezien het niveau van je interventies hier, voor LSP.
Jij wil niet, en dat betekent in elk geval dat je je naam goed gekozen hebt: theorie. Laat dat bijvoegelijk 'kritisch' maar vallen. Belachelijke theorie past je beter.
Helaas, voor jou, bedoelde ik.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 10:15   #45
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Ik heb, intussen al weer een hele tijd geleden, de opmerking geplaatst dat de rubriek 'In en om de partij' van LSP die ondermeer het woord geeft aan nieuwe leden, bijna nooit het woord geeft aan nieuwe leden. Nadat ik dat hier als opmerking plaatste, werd erkent dat dat inderdaad een tekortkoming was en men zou het woord geven aan nieuwe leden. Wel, beste lezer: neem eens een kijkje op de LSPwebsite: elke week publiceren ze de rubriek in en om de partij, veel nieuwe leden komen er niet aan het woord. Vorige week was er een nationale dag van het anti-kapitalisme en internationaal verzet in gent. In totaal waren er een 100tal mensen geweest, de website zegt dat het wat tegenviel, uitleg: er waren allerlei andere akties. Tja, zo is er altijd wel wat. Een week geleden heeft Comac in Brussel een tweedaagse gehad, geen nationale dag, enkel voor jongeren uit Brusselse wijken: daar waren 800 jongeren. En op 22 maart, toen in Brussel de nationale happening doorging, had mijn afdeling in noord limburg, een lokale activiteit: die was al lang gepland en ging dus door: 340 aanwezigen.
Wat ik wil zeggen: politieke inhoud heeft geen enkele betekenis als er geen politieke slagkracht is. Je kan het vraagstuk niet herleiden tot wie de grootste is, maar je moet jezelf wel de vraag stellen: wie heeft impact. Wie heeft de potentie om uit te groeien tot een anti-kapatilistische formatie. En dan is het antwoord: niet de cap, niet sap, niet lsp, mogelijkerwijs wel pvda en sorry hoor: of lsp daarbij aansluit doet amper terzake gezien jullie omvang want op circa twee maanden winnen we nu evenveel leden als jullie hele organisatie telt.
De PVDA lukt dat nooit. 1 Ze kunnen niet breken met hun verleden, dus mensen blijven hen koppelen aan de oude PVDA 2 het resist avontuur blijft in de herinnering 3 De oude krokodillen zijn nog allemaal aanwezig 4 de manier hoedat ze de andere klein linkse formaties aanvallen getuigt dat ze de al overtuigden van een radicaal linkse koers niet kunnen overtuigen bij hen te komen, laat staan dat ze dan gematigde mensen over de streep zouden kunnen trekken 5 Wanneer er economische crisis is wordt die daarna gecorrigeerd, vaanf dat er teveel protest en opstand is, zal er plots wel geld van de kapitalisten naar een sociale zekerheid vloeien en wordt het subjectief bewustzijn gevoed 6 De pvda heeft in heel haar verleden nog nooit bewezen een massapartij te kunnen zijn 7 Ze zitten in crisis tussen het communisme dat ze wensen te verwezelijken en de sociaal democratische voorstellen die ze formuleren 8 ze wensen naar telvisie te focussen ipv zich te verstevigen in de wijken 9 ze erkennen bepaalde problemen niet die in onze samenleving aanwezig zijn 10 wanneer er verkeerde zaken in de media over hen worden geschreven, dan brengen ze geen correcties aan. Zo strijdvaardig zijn ze. Of eerder zo een grote januskop hebben ze.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 10:31   #46
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Wie heeft de potentie om uit te groeien tot een anti-kapatilistische formatie. En dan is het antwoord: niet de cap, niet sap, niet lsp,...
moet dat dan niet zijn een anti-capatilistische formatie ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:03   #47
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
De PVDA lukt dat nooit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
1 Ze kunnen niet breken met hun verleden, dus mensen blijven hen koppelen aan de oude PVDA
Waarom zou de PVDA moeten breken met haar verleden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
2 het resist avontuur blijft in de herinnering
Is dat uw nummer 2? Zwak hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
3 De oude krokodillen zijn nog allemaal aanwezig
Wat u oude krokodillen noemt, behoren tot de beste kaders die het Belgische marxisme de laatste 20 jaar heeft voortgebracht. U kan dat betreuren, maar niet ontkennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
4 de manier hoedat ze de andere klein linkse formaties aanvallen getuigt dat ze de al overtuigden van een radicaal linkse koers niet kunnen overtuigen bij hen te komen, laat staan dat ze dan gematigde mensen over de streep zouden kunnen trekken
Waar en wanneer valt de PVDA andere formaties aan? Kan u dat bewijzen of bent u weer uit uw nek aan t kletsen? Ik kan u alleszins een hele lijst aan LSP-publicaties van de jongste maanden laten zien waarin de PVDA of SP.a-Rood er aan moeten geloven. Kan u hetzelfde laten zien voor de PVDA?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
5 Wanneer er economische crisis is wordt die daarna gecorrigeerd, vaanf dat er teveel protest en opstand is, zal er plots wel geld van de kapitalisten naar een sociale zekerheid vloeien en wordt het subjectief bewustzijn gevoed
Wat heeft dit nu weer te betekenen? En wie gaat dat protest organiseren? Of gebeurt dat allemaal vanzelf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
6 De pvda heeft in heel haar verleden nog nooit bewezen een massapartij te kunnen zijn
Op nationaal vlak niet, op lokaal vlak wel en dat steeds meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
7 Ze zitten in crisis tussen het communisme dat ze wensen te verwezelijken en de sociaal democratische voorstellen die ze formuleren
De enige die in een crisis zit, bent u. Een crisis tussen uw ongefundeerde waanbeelden en de realiteit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
8 ze wensen naar telvisie te focussen ipv zich te verstevigen in de wijken
Kan u dat bewijzen? Is dat een of/of-kwestie of kan je beiden doen? Zouden beiden elkaar niet kunnen versterken of is dat onmogelijk voor een dogmaticus als u?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
9 ze erkennen bepaalde problemen niet die in onze samenleving aanwezig zijn
Beetje vaag niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
10 wanneer er verkeerde zaken in de media over hen worden geschreven, dan brengen ze geen correcties aan. Zo strijdvaardig zijn ze. Of eerder zo een grote januskop hebben ze.
Waar slaat dat nu weer op? Is een rechtzetting schrijven jou definitie van strijdvaardigheid?
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:02   #48
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
De PVDA lukt dat nooit. 1 Ze kunnen niet breken met hun verleden, dus mensen blijven hen koppelen aan de oude PVDA 2 het resist avontuur blijft in de herinnering 3 De oude krokodillen zijn nog allemaal aanwezig 4 de manier hoedat ze de andere klein linkse formaties aanvallen getuigt dat ze de al overtuigden van een radicaal linkse koers niet kunnen overtuigen bij hen te komen, laat staan dat ze dan gematigde mensen over de streep zouden kunnen trekken 5 Wanneer er economische crisis is wordt die daarna gecorrigeerd, vaanf dat er teveel protest en opstand is, zal er plots wel geld van de kapitalisten naar een sociale zekerheid vloeien en wordt het subjectief bewustzijn gevoed 6 De pvda heeft in heel haar verleden nog nooit bewezen een massapartij te kunnen zijn 7 Ze zitten in crisis tussen het communisme dat ze wensen te verwezelijken en de sociaal democratische voorstellen die ze formuleren 8 ze wensen naar telvisie te focussen ipv zich te verstevigen in de wijken 9 ze erkennen bepaalde problemen niet die in onze samenleving aanwezig zijn 10 wanneer er verkeerde zaken in de media over hen worden geschreven, dan brengen ze geen correcties aan. Zo strijdvaardig zijn ze. Of eerder zo een grote januskop hebben ze.
Zelden zoveel vooringenomenheid in zo weinig zinnen gelezen. Alamoet heeft er al op geantwoord. Nog een paar aanvullingen:
Bij de opmerkingen dat 'de mensen' pvda blijven koppelen aan het verleden: je doet aan projectie. De overgrote meerderheid van de bevolking heeft geen idee wat de pvda vroeger zei en deed. We beginnen nu pas meer aan bod te komen in de media en via campagnes ivm de Kiwi, de 6% BTW op energie, bereiken we vele 10.000-den. Heel wat waarnemers stellen dat de PvdA nu wel het potentieel heeft om door te breken.
De PvdA focust op TV ipv zich te versterken in de wijken: waar baseer je je op. We werken nu juist veel meer dan ooit voorheen in de wijken en het is dankzij die werking dat de PvdA de voorbije jaren evenveel leden heeft gewonnen dan daarvoor in 30 jaar ! Het is ook omdat onze invloed aan de basis groeit dat we meer in de media komen: steeds meer journalisten maken de inschatting dat de PvdA zal doorbreken. Le Soir stelde onlangs dat de Spa rekening zal moeten gaan houden met een speler op haar linkerzijde.
Je zegt dat de PvdA sommige problemen in onze samenleving niet erkent: ik zou graag weten welke problemen je bedoelt. In de voorbereiding van de kiescampagne wilden we 10.000 mensen bevragen: we kregen uiteindelijk de mening van 22.000 mensen binnen. Ik ben echt beneiuwd om van jou te vernemen welke problemen jij nog ziet die door die 22.000 mensen niet zijn aangebracht !
Nog een concrete vraag: vermits jij vindt dat de werking van pvda op niks trekt: welke linkse politieke formatie doet het dan beter en waarom?
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:08   #49
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alamoet Bekijk bericht
Waarom zou de PVDA moeten breken met haar verleden?

Is dat uw nummer 2? Zwak hoor.

Wat u oude krokodillen noemt, behoren tot de beste kaders die het Belgische marxisme de laatste 20 jaar heeft voortgebracht. U kan dat betreuren, maar niet ontkennen.

Waar en wanneer valt de PVDA andere formaties aan? Kan u dat bewijzen of bent u weer uit uw nek aan t kletsen? Ik kan u alleszins een hele lijst aan LSP-publicaties van de jongste maanden laten zien waarin de PVDA of SP.a-Rood er aan moeten geloven. Kan u hetzelfde laten zien voor de PVDA?

Wat heeft dit nu weer te betekenen? En wie gaat dat protest organiseren? Of gebeurt dat allemaal vanzelf?

Op nationaal vlak niet, op lokaal vlak wel en dat steeds meer.

De enige die in een crisis zit, bent u. Een crisis tussen uw ongefundeerde waanbeelden en de realiteit.

Kan u dat bewijzen? Is dat een of/of-kwestie of kan je beiden doen? Zouden beiden elkaar niet kunnen versterken of is dat onmogelijk voor een dogmaticus als u?

Beetje vaag niet?

Waar slaat dat nu weer op? Is een rechtzetting schrijven jou definitie van strijdvaardigheid?
1 Aangezien je nooit een de grote massa van de mensen achter je krijgt als zoalng je maoisme, stalinisme, etc. probeert goed te praten. 2 Misschien denkt u dat niemand het resist avontuur zal aanhalen? Misschien denkt u soms dat niemand u op abou zal wijzen? In dat geval bent u gewoon naief. 3 Als uw kaders iets betekenden dan hadden ze allang het beleid vorm gegeven. Nu zullen ze sterven als oude krokodillen die veel voor mensen hebben gedaan, (waarvoor alle bewondering) maar politiek nooit iets deftigs hebben gerealiseerd. 4 Ik merk dat vavli en alamoet het niet kunnen laten om voortdurend te kappen op de andere linkse partijen. De lsp lijkt mij vaak in dat zelfde bedje ziek. 5 Als u marxist bent dan zou u veronderstellen dat dat protest uit zichzelf uit de materiele omstandigheden tot stand komen 6 Wat hebt u op lokaal vlak bereikt dan? 7 Ik ben de enige crisis? Mooi, nu gaan onze maoistjes zelfs niet meer naar de economische crisis verwijzen. Zo erg is het dus blijkbaar al gekomen. Maar goed, kan u zeggen hoe u communisme koppelt aan uw sociaal democratische voorstellen? 8 Ik hoorde dat pvda-ers beweren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Maar een linkse partij die meedoet aan verkiezingen moet ook een pak meer mensen bereiken om zichzelf en haar verkiezingsprogramma bekend te maken bij die mensen. Dat gaat zeker zo efficiënt middels een paar geslaagde TV-optredens. En als de programma's goed gekozen worden zelfs beter.
9 Hoe denkt u VB-ers te overtuigen? 10 Neen, maar zelfs nog niet een rechtzetting publiceren, getuigt volgens mij juist dat men niet strijdvaardig is.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:20   #50
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Zelden zoveel vooringenomenheid in zo weinig zinnen gelezen. Alamoet heeft er al op geantwoord. Nog een paar aanvullingen:
Bij de opmerkingen dat 'de mensen' pvda blijven koppelen aan het verleden: je doet aan projectie. De overgrote meerderheid van de bevolking heeft geen idee wat de pvda vroeger zei en deed. We beginnen nu pas meer aan bod te komen in de media en via campagnes ivm de Kiwi, de 6% BTW op energie, bereiken we vele 10.000-den. Heel wat waarnemers stellen dat de PvdA nu wel het potentieel heeft om door te breken.
De PvdA focust op TV ipv zich te versterken in de wijken: waar baseer je je op. We werken nu juist veel meer dan ooit voorheen in de wijken en het is dankzij die werking dat de PvdA de voorbije jaren evenveel leden heeft gewonnen dan daarvoor in 30 jaar ! Het is ook omdat onze invloed aan de basis groeit dat we meer in de media komen: steeds meer journalisten maken de inschatting dat de PvdA zal doorbreken. Le Soir stelde onlangs dat de Spa rekening zal moeten gaan houden met een speler op haar linkerzijde.
Je zegt dat de PvdA sommige problemen in onze samenleving niet erkent: ik zou graag weten welke problemen je bedoelt. In de voorbereiding van de kiescampagne wilden we 10.000 mensen bevragen: we kregen uiteindelijk de mening van 22.000 mensen binnen. Ik ben echt beneiuwd om van jou te vernemen welke problemen jij nog ziet die door die 22.000 mensen niet zijn aangebracht !
Nog een concrete vraag: vermits jij vindt dat de werking van pvda op niks trekt: welke linkse politieke formatie doet het dan beter en waarom?
De pvda beweert al meer dan 25 jaar door te breken, dit lukt ze niet echt. Ik vind dat alle linkse formaties te bekritiseren vallen. De cap vind ik theoretisch het mooiste concept, maar in realiteit een flop zonder slagkracht. De lsp heeft veel mooie acties, vaak rake analyses, maar zien zichzelf teveel als een revolutionaire voorhoede, wachtend op de revolutie die maar niet wil komen. Spa-rood heeft een zeer mooi doel voor ogen, maar geen enkel slagkracht binnen de spa, de spa heeft trouwens zo een negatief verleden waar ze niet meer van af zullen geraken. De pvda heeft ook zo een verleden, alleen dan een ander, waar ze ook niet resoluut met wensen te breken, ik geloof er dus niet in dat ze zullen doorbreken, ook omdat ze soms nog erg naieve standpunten innemen, maar het knappe bij de pvda vind ik vooral dat ze daarwerkelijk acties voeren waarbij ze mensen helpen, 'geneeskunde voor et volk' vind ik bijvoorbeeld een prachtinitiatief. Ik vind mijn gading dus niet bij onze klein linkse partijen in Belgie, ik heb wel bewondering voor de sp in nederland , en die linke in duitsland. Zelf ben ik met een aantal kameraden aan het werken rond een nieuw project. Zeer sociaal, democratisch, concurentieel en vooral met de bedoeling om nu op deze moment daadwerkelijk op bepaalde vlakken het leven van mensen beter te maken en vooral gericht om een groot doelpubliek te bereiken. Wat deze plannen juist inhouden, wens ik echter pas mee te delen, wanneer het intiatief volledig is uitgewerkt, etc. Met halve plannen afkomen lijkt mij voor niets goed.
__________________


Laatst gewijzigd door Kritische Theorie : 24 maart 2009 om 13:24.
Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:42   #51
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
1 Aangezien je nooit een de grote massa van de mensen achter je krijgt als zoalng je maoisme, stalinisme, etc. probeert goed te praten.
De PVDA praat niets goed, maar de geschiedenis heeft haar rechten. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet in de eerste plaats aan de PVDA is om die rechten te verdedigen. Iets waar ze vroeger wel teveel mee bezig waren. Maar het verleden van de PVDA betekent in de eerste plaats: mei 68, de Antwerpse dokstaking, Geneeskunde voor het Volk, de mijnstakingen in Limburg, de strijd om Renault Vilvoorde en Forges de Clabecq, de objectiefcampagne in de jaren negentig, ... Ik zie niet in waarom de PVDA daarmee zou moeten breken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
2 Misschien denkt u dat niemand het resist avontuur zal aanhalen? Misschien denkt u soms dat niemand u op abou zal wijzen? In dat geval bent u gewoon naief.
So what als ze dat doen? De PVDA heeft ingezien dat Resist een fout was en ze heeft dat toegegeven. U bent van mening dat veel mensen daarom niet bij de PVDA willen komen, ik heb daar in mijn omgeving niet veel van gemerkt. U hebt dus uw perceptie en ik de mijne, maar kan u bewijzen dat er een aanzienlijke hoeveelheid mensen is, die niet bij de PVDA willen komen omwille van Resist? Ik betwijfel eerlijk gezegd dat dit het geval is.

En daarbij de man zijn naam is Dyab Abou Jahjah en niet den abou. Persoonlijk vond ik hem één van de intelligentste en verfrissendste politici die de laatste jaren in België actief waren. Of bent u ook zo iemand die Abou Jahjah als een fundamentalist beschouwt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
3 Als uw kaders iets betekenden dan hadden ze allang het beleid vorm gegeven. Nu zullen ze sterven als oude krokodillen die veel voor mensen hebben gedaan, (waarvoor alle bewondering) maar politiek nooit iets deftigs hebben gerealiseerd.
Hoe rijmt u, groot marxist zijnde, bovenstaande uitspraak met degene hieronder?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
5 Als u marxist bent dan zou u veronderstellen dat dat protest uit zichzelf uit de materiele omstandigheden tot stand komen
Voor alle duidelijkheid, beide uitspraken zijn bullshit van de grootste soort, maar het zou u sieren mocht u een poging doen om toch nog enigszins consistent met uzelf te blijven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
4 Ik merk dat vavli en alamoet het niet kunnen laten om voortdurend te kappen op de andere linkse partijen. De lsp lijkt mij vaak in dat zelfde bedje ziek.
1. En dan? Vindt u dat de PVDA ons moet 'verbieden' om nog op politics te zitten? Zou dat niet wat stalinistisch zijn?

2. Het kan zijn dat ik mij al eens heb laten gaan, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen ben ik op dit forum tussen gekomen na een aanval van een andere partij op de PVDA. En ben ik zelf geen aanval op anderen begonnen. Mag dat ook niet meer? Of zitten we hier weer met een geval waarbij u niet weet waarover u spreekt?

3. Bottomline: u kan dus niet aantonen dat de PVDA andere partijen aanvalt. u bent dus een zeveraar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
6 Wat hebt u op lokaal vlak bereikt dan?
Veel. Gaande van de sanering van de wijk Moretusburg tot het openhouden van de ziekenhuizen Erasmus en Stuivenberg, tot cruciale steun in het dossier van de Oosterweelverbinding aan actiegroepen als SG en Ademloos (trouwens waarom haalt de LSP wel 5000 handtekeningen voor zichzelf op en niet voor de petitie van Ademloos? Is de gezondheid van de arbeidersklasse van Deurne niet belangrijk genoeg voor de LSP?), en nog veel meer. Maar de revolutie heeft de PVDA idd nog niet gemaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
7 Ik ben de enige crisis? Mooi, nu gaan onze maoistjes zelfs niet meer naar de economische crisis verwijzen. Zo erg is het dus blijkbaar al gekomen.
Op uw retorisch gezever ga ik niet antwoorden. U stelt zich aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Maar goed, kan u zeggen hoe u communisme koppelt aan uw sociaal democratische voorstellen?
Zo bijvoorbeeld:
http://www.pvda.be/weekblad/artikel/...-planning.html

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
8 Ik hoorde dat pvda-ers beweren.
Van horen zeggen dus? En dan nog wel door een anonieme forummer? flink hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
9 Hoe denkt u VB-ers te overtuigen?
Zo:
http://www.pvda.be/nieuws/artikel/pv...t-bij-atv.html

Of dat het werkt, zullen we moeten afwachten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
10 Neen, maar zelfs nog niet een rechtzetting publiceren, getuigt volgens mij juist dat men niet strijdvaardig is.
Nu moet u mij toch eens uitleggen, welk voordeel de PVDA er aan zou hebben om een rechtzetting te publiceren? Als de positieve aspecten van een actie niet afwegen tegen de negatieve dan is dat een foute actie. Behalve voor principiële fundamentalisten zoals u blijkbaar.
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 14:02   #52
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
1 Aangezien je nooit een de grote massa van de mensen achter je krijgt als zoalng je maoisme, stalinisme, etc. probeert goed te praten.
Dat doet de PVDA al zeer lang niet meer, hoezeer andere 'kameraden' dat ook blijven herhalen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
2 Misschien denkt u dat niemand het resist avontuur zal aanhalen? Misschien denkt u soms dat niemand u op abou zal wijzen? In dat geval bent u gewoon naief.
De persoon die u bedoelt heet niet 'abou' maar Abou Jahjah. Of hebben al veel mensen u begrepen wanneer u hen op 'Ver' of 'De' wees? Het resist avontuur speelt niet zozeer bij de grote massa van arbeiders als wel bij de 'kameraden' van andere linkse organisaties die er een argument in zien (zie ook uw punt 1) om arbeiders ervan te overtuigen dat die 'Amadezen' nooit echt te vertrouwen zijn. Zij en extreem-rechts zijn de enigen die daar een punt van maken en weigeren de hand in eigen boezem terzake van de PVDA te zien (ja als je vieze woorden zoals 'zelfkritiek' en 'rectificatie' wil vermijden moet je soms rare constructies bedenken)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
3 Als uw kaders iets betekenden dan hadden ze allang het beleid vorm gegeven. Nu zullen ze sterven als oude krokodillen die veel voor mensen hebben gedaan, (waarvoor alle bewondering) maar politiek nooit iets deftigs hebben gerealiseerd.
De kaders van de PVDA hadden stuk voor stuk het beleid kunnen vormgeven. Ze hadden daarvoor enkel de weg van veel van hun 'kameraden' uit '68 moeten volgen of de weg van de ex-anarchist Vande Lanotte of de ex-trotskist Vandenbroucke. Ze zouden dan sterven als oude krokodillen die niks nul de botten voor de mensen gedaan hebben. Maar het zouden wel geen 'maoisten' geweest zijn die de weg van 'Dien het volk' gekozen zouden hebben natuurlijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
4 Ik merk dat vavli en alamoet het niet kunnen laten om voortdurend te kappen op de andere linkse partijen. De lsp lijkt mij vaak in dat zelfde bedje ziek.
Ik ben er vrij zeker van dat wanneer er niemand van PVDA-signatuur binnen de paar dagen reageert op een van GC's topics er al snel een giftige post onder zou verschijnen van een van de aanwezige 'kameraden' die als strekking zou hebben 'zie je wel, ze reageren niet dus het moet wel waar zijn'. Volgens mij zijn daar zelfs voorbeelden van te vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
5 Als u marxist bent dan zou u veronderstellen dat dat protest uit zichzelf uit de materiele omstandigheden tot stand komen
Wellicht daarom dat Marx het belangrijk vond om een arbeidersorganisatie op te richten en hij pamfletten schreef om de arbeiders bewust te maken van de mechanismen van het kapitalisme en hen op te roepen zich te organiseren en in verzet te komen. Gek toch dat hij zich niet gewoon een goede hengel aanschafte en het verloop der gebeurtenissen ging afwachten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
6 Wat hebt u op lokaal vlak bereikt dan?
En u?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
7 Ik ben de enige crisis? Mooi, nu gaan onze maoistjes zelfs niet meer naar de economische crisis verwijzen. Zo erg is het dus blijkbaar al gekomen. Maar goed, kan u zeggen hoe u communisme koppelt aan uw sociaal democratische voorstellen?
Opgepast, je wekt de schijn veel minder 'kameraad' te zijn dan je graag wil laten uitschijnen door je gefeem over de 'dokters van het volk'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
8 Ik hoorde dat pvda-ers beweren.
Wie waar wanneer in welke context. Wellicht vragen die voor de ware Kritische Theorist totaal irrelevant zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
9 Hoe denkt u VB-ers te overtuigen?
VB-ers moeten niet overtuigd worden. Arbeiders die totnogtoe verkeerdelijk denken dat het VB voor hen oplossingen gaat bieden des te meer.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
10 Neen, maar zelfs nog niet een rechtzetting publiceren, getuigt volgens mij juist dat men niet strijdvaardig is.
Hoofdzaken en bijzaken. Zoek daar anders eens iets over op.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 14:06   #53
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
De lsp heeft veel mooie acties, vaak rake analyses, maar zien zichzelf teveel als een revolutionaire voorhoede, wachtend op de revolutie die maar niet wil komen.
Beschouwt u dit als een 'rake analyse'?

Citaat:
Nu reeds wordt duidelijk wat de beperkingen van zo'n aanpak zijn. Arafat ligt onder vuur vanwege het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina omdat hij de militanten die in de Geboortekerk in Betlehem gevangen zaten na onderhandelingen met Sharon en de Europese Unie liet "verbannen" naar Italië. Ahmed Jibril, een van de leiders van het Volksfront, verklaarde naar aanleiding van het akkoord dat Arafat sloot dat dit "de tweede toegeving was op korte termijn". Verder stelde hij: Arafat "zal eerder vallen dan dat hij de Palestijnse zaak heeft kunnen doen vallen" (De Morgen, 8 mei). Benieuwd wie de PVDA langs Palestijnse kant, voor zolang het weer zal duren, nu voor 100% zal steunen. http://www.socialisme.be/marxisme/populismepd.html
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 15:15   #54
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

De PVDA is professioneler dan CAP en heeft een intellectuelere basis. Ze is daarmee ook geloofwaardiger.


Maar als ik mag kiezen, dan toch nog liever de 'amateurs' van het CAP/LSP: een partij met Stalinaanbidders als Merckx in haar gelederen is in principe even erg als de Hitlerianen van Vlaams Belang.
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 15:21   #55
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

De grote fout die zogenaamde links-socialisten maken is dat ze zich blijven fixeren op de zogenaamde 'arbeidersstrijd'. De sociale realiteit is veranderd!

Natuurlijk bestaat armoede nog en natuurlijk moet men mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van anderen sociale bescherming bieden, maar er is gewoon geen zichtbare associatie 'arbeider-armoede' meer. Leer ermee leven!

PVDA heeft zich met haar 'dokters voor het volk'-project al verassend veel van deze wijsheden eigen gemaakt, meer dan ze wellicht zelf willen toegeven.
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 15:24   #56
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
De PVDA is professioneler dan CAP en heeft een intellectuelere basis. Ze is daarmee ook geloofwaardiger.


Maar als ik mag kiezen, dan toch nog liever de 'amateurs' van het CAP/LSP:
Dat is uw goed recht. Maar dat geeft u of CAP/LSP nog altijd geen vrijgeleide om zomaar de grootste onzin over de PVDA uit hun botten te slaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
een partij met Stalinaanbidders als Merckx in haar gelederen is in principe even erg als de Hitlerianen van Vlaams Belang.
Deze uitspraak duidt op grote intellectuele zwakte of luiheid van uw kant. Het zij zo.
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 16:36   #57
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alamoet Bekijk bericht
Dat is uw goed recht. Maar dat geeft u of CAP/LSP nog altijd geen vrijgeleide om zomaar de grootste onzin over de PVDA uit hun botten te slaan.



Deze uitspraak duidt op grote intellectuele zwakte of luiheid van uw kant. Het zij zo.

Bij mijn weten slaat het juist op intellectuele rijkdom. Immers: is een stalinist beter dan een hitleriaan? Volgens Van Duppen wel, naar ik las in een interview met hem.

Massamoordenaars zijn massamoordenaars, punt aan de lijn.
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 16:40   #58
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Als je niks zinnigs te vertellen hebt, zwijg dan aub

Ik vind dat vrij zinnig: stel nu dat zijn vrouw 5000 euro per maand verdient, dan verandert dat de hele realiteit toch?
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 17:14   #59
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Ik vind dat vrij zinnig: stel nu dat zijn vrouw 5000 euro per maand verdient, dan verandert dat de hele realiteit toch?
De vrouw van Kris werkte in het onderwijs, is nu gepensioneerd en heeft dus nooit 5000 euro of iets dat in die buurt komt verdient.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 17:17   #60
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
De vrouw van Kris werkte in het onderwijs, is nu gepensioneerd en heeft dus nooit 5000 euro of iets dat in die buurt komt verdient.
Awel antwoord dat dan ipv de vraag af te kraken...
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be