Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

 
 
Discussietools
Oud 19 mei 2005, 23:00   #41
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
U vraagt naar onafhankelijke meningen en u begint alvast zelf met een knoert van een propagandaleugen. Knoop het in uw oren: franstaligen mogen op franstalige partijen stemmen, of op chineestalige of oezbeekstalige, in het verleden, nu en in de toekomst. Met of zonder een gesplitst BHV, de splitsing heeft niets te zien met de taal van de partijen op de kieslijsten. Het kiesarrondissement is voor de Vlaamse verkiezingen al gesplitst en er zit een franstalige in het Vlaams parlement.
Rest ons alleen de vraag of de leugen die u hierboven impliceert, bewuste misleiding of het gevolg van uw onwetendheid is.

Egidius
't Zal onwetendheid zijn want ik heb helemaal geen belangstelling voor kiesarrondissementen. Allèèn, als ik het mis heb en de taal van de partijen op de kiestlijsten hebben er niets mee te zien, weet ik dan ook niet meer hoe dat tot een communautaire zaak verworden is. Het staat u vrij mij uit te schelden voor gelijk wat behalve voor propagandist. Ik ben lid van geen enkele vereniging noch partij noch vakbond, dat mag u gerust weten. Niemand knauwt mijn meningen voor, die vorm ik voor mezelf op grond informatie waarover ik beschik.
Smile is offline  
Oud 19 mei 2005, 23:09   #42
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
't Zal onwetendheid zijn want ik heb helemaal geen belangstelling voor kiesarrondissementen. Allèèn, als ik het mis heb en de taal van de partijen op de kiestlijsten hebben er niets mee te zien, weet ik dan ook niet meer hoe dat tot een communautaire zaak verworden is. Het staat u vrij mij uit te schelden voor gelijk wat behalve voor propagandist. Ik ben lid van geen enkele vereniging noch partij noch vakbond, dat mag u gerust weten. Niemand knauwt mijn meningen voor, die vorm ik voor mezelf op grond informatie waarover ik beschik.
Als u zich uitgescholden voelt, mijn excuses.
Mijn bloed gaat alleen koken als ik voor de zoveelste keer die propagandaleugen lees, als zouden de Vlamingen in de Rand door de splitsing willen verhinderen dat Franstaligen op Franstalige partijen stemmen.

Bekijk deze eenvoudige feiten. Voor de regionale verkiezingen is BHV al jaren gesplitst. Bij die verkiezingen komt in Halle-Vilvoorde al jaren een Franstalige partij op, het UF, en die haalt al jaren 1 zetel. De genaamde Christian Van Eycken zit al jaren in het Vlaams parlement, als vertegenwoordiger van de Franstalige Vlamingen uit de Rand. Hij is daar nog nooit buitengegooid, zoals Toon Van Overstraeten destijds uit de Waalse Gewestraad. Integendeel, hij krijgt altijd de spreektijd die hij nodig heeft en verschijnt regelmatig in de Vlaamse pers.

Dit alles zal zich herhalen op federaal en Europees vlak indien BHV ook daarvoor gesplitst wordt. Het enige wat dan niet meer zal kunnen is dat lijsten die ingediend zijn in Namen of in Brussel stemmen kunnen ronselen tot in Kapelle-op-den-Bos en Mazenzele, omdat het nu eenmaal nergens ter wereld bestaat dat een kiesarrondissement zich uitstrekt over twee regio's.

Volstaat dit?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 20 mei 2005, 01:11   #43
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Als u zich uitgescholden voelt, mijn excuses.
Mijn bloed gaat alleen koken als ik voor de zoveelste keer die propagandaleugen lees, als zouden de Vlamingen in de Rand door de splitsing willen verhinderen dat Franstaligen op Franstalige partijen stemmen.

Bekijk deze eenvoudige feiten. Voor de regionale verkiezingen is BHV al jaren gesplitst. Bij die verkiezingen komt in Halle-Vilvoorde al jaren een Franstalige partij op, het UF, en die haalt al jaren 1 zetel. De genaamde Christian Van Eycken zit al jaren in het Vlaams parlement, als vertegenwoordiger van de Franstalige Vlamingen uit de Rand. Hij is daar nog nooit buitengegooid, zoals Toon Van Overstraeten destijds uit de Waalse Gewestraad. Integendeel, hij krijgt altijd de spreektijd die hij nodig heeft en verschijnt regelmatig in de Vlaamse pers.

Dit alles zal zich herhalen op federaal en Europees vlak indien BHV ook daarvoor gesplitst wordt. Het enige wat dan niet meer zal kunnen is dat lijsten die ingediend zijn in Namen of in Brussel stemmen kunnen ronselen tot in Kapelle-op-den-Bos en Mazenzele, omdat het nu eenmaal nergens ter wereld bestaat dat een kiesarrondissement zich uitstrekt over twee regio's.

Volstaat dit?

Egidius
Dank voor uw duidelijk antwoord. Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle begrip voor de Vlaamse Zaak en ik ben er mij heel goed van bewust hoe dom en chauvinistisch Franstaligen kunnen zijn. De naam Christian Van Eycken als franstalige afgevaardigde in het Vlaams Parlement ondersteunt nu juist m'n stelling. Z'n achternaam is Vlaams. Waarom hij franstalig is, weet ik niet, en, hijzelf kan er ook niets aan doen. Hij werd geboren en door z'n ouders opgevoed. Neem nu Toon Van Overstraeten, kan het Vlaamsers? En toch zat hij in de Waalse Gewestraad. Steunt dat m'n stelling niet, dat Vlamingen, ondanks alle heisa, zich beter in België thuis kunnen voelen dan in Groot-Nederland?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een afgesproken afkeer van het Franstalig fanatisme maar, eerlijk gezegd, waar komt dat tot uiting? In België, in Canada, in Frankrijk versus de verengelsig van hun taal. Het is gewoon het gevolg van angst en onzekerheid in de harten en de gevoelens van de mensen, gevoelens die door hun politici schaamteloos worden misbruikt. Het probleem van Wallonië ligt niet bij hun inwoners maar bij hun politici. En, wat ik zie, en betreur, is, dat Vlaanderen als grootste deelstaat onmachtig is, die Waalse politici de mond te snoeren. En waarom? Vlaamssprekend Rood en Franssprekend Rood blijft Rood, niet? Ons Belgisch probleem is niet Vlaams versus Frans, het is Liberaal versus Leninisme (van de grote Waalse steden, Luik, Namen, Mons, Charleroi). Maar ja, als Vlamingen moeten we nu een keuze maken. Een keuze voor ons gezin, voor onze nabestaanden, niet één voor onze politici. Ik blijf er bij, Vlaanderen "onafhankelijk" en ik verhuis zodra die onzin werkelijkheid wordt.
Smile is offline  
Oud 20 mei 2005, 01:13   #44
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Dank voor uw duidelijk antwoord. Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle begrip voor de Vlaamse Zaak en ik ben er mij heel goed van bewust hoe dom en chauvinistisch Franstaligen kunnen zijn. De naam Christian Van Eycken als franstalige afgevaardigde in het Vlaams Parlement ondersteunt nu juist m'n stelling. Z'n achternaam is Vlaams. Waarom hij franstalig is, weet ik niet, en, hijzelf kan er ook niets aan doen. Hij werd geboren en door z'n ouders opgevoed. Neem nu Toon Van Overstraeten, kan het Vlaamsers? En toch zat hij in de Waalse Gewestraad. Steunt dat m'n stelling niet, dat Vlamingen, ondanks alle heisa, zich beter in België thuis kunnen voelen dan in Groot-Nederland?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een afgesproken afkeer van het Franstalig fanatisme maar, eerlijk gezegd, waar komt dat tot uiting? In België, in Canada, in Frankrijk versus de verengelsig van hun taal. Het is gewoon het gevolg van angst en onzekerheid in de harten en de gevoelens van de mensen, gevoelens die door hun politici schaamteloos worden misbruikt. Het probleem van Wallonië ligt niet bij hun inwoners maar bij hun politici. En, wat ik zie, en betreur, is, dat Vlaanderen als grootste deelstaat onmachtig is, die Waalse politici de mond te snoeren. En waarom? Vlaamssprekend Rood en Franssprekend Rood blijft Rood, niet? Ons Belgisch probleem is niet Vlaams versus Frans, het is Liberaal versus Leninisme (van de grote Waalse steden, Luik, Namen, Mons, Charleroi). Maar ja, als Vlamingen moeten we nu een keuze maken. Een keuze voor ons gezin, voor onze nabestaanden, niet één voor onze politici. Ik blijf er bij, Vlaanderen "onafhankelijk" en ik verhuis zodra die onzin werkelijkheid wordt.
Smile is offline  
Oud 20 mei 2005, 01:35   #45
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Als u zich uitgescholden voelt, mijn excuses.
Mijn bloed gaat alleen koken als ik voor de zoveelste keer die propagandaleugen lees, als zouden de Vlamingen in de Rand door de splitsing willen verhinderen dat Franstaligen op Franstalige partijen stemmen.

Bekijk deze eenvoudige feiten. Voor de regionale verkiezingen is BHV al jaren gesplitst. Bij die verkiezingen komt in Halle-Vilvoorde al jaren een Franstalige partij op, het UF, en die haalt al jaren 1 zetel. De genaamde Christian Van Eycken zit al jaren in het Vlaams parlement, als vertegenwoordiger van de Franstalige Vlamingen uit de Rand. Hij is daar nog nooit buitengegooid, zoals Toon Van Overstraeten destijds uit de Waalse Gewestraad. Integendeel, hij krijgt altijd de spreektijd die hij nodig heeft en verschijnt regelmatig in de Vlaamse pers.

Dit alles zal zich herhalen op federaal en Europees vlak indien BHV ook daarvoor gesplitst wordt. Het enige wat dan niet meer zal kunnen is dat lijsten die ingediend zijn in Namen of in Brussel stemmen kunnen ronselen tot in Kapelle-op-den-Bos en Mazenzele, omdat het nu eenmaal nergens ter wereld bestaat dat een kiesarrondissement zich uitstrekt over twee regio's.

Volstaat dit?

Egidius
Even persoonlijk. Nogmaals dank voor uw verduidelijking en als de situatie in BHV u persoonlijk moeilijkheden bezorgt, heeft u mijn sympathie en steun ik u in de eis tot splitsing.
Toch blijft het mij eender hoe we onze afgevaardigden kiezen. Ik zou het liefst kiezen op gelijk wie die mij aanstaat al woonde hij in een door god vergeten gat in de brousse van de Vlaanders of van de Ardennen. En, of m'n afgevaardigde Vlaams spreekt, of Frans, zal me 'n zorg zijn! Ik verwacht van hem dat hij het land degelijk tracht te besturen en de welvarendheid van de burgers in de hand te werken.
Uw stelling "dat het nu eenmaal nergens ter wereld bestaan dat een kiesarrondissement zich uitstrekt over twee regio's" vind ik absoluut prachtig.
Alleen al zoiets maakt ons "speciaal" in de Wereld. Naast Leffe zouden we daar echt een touristische propaganda rond moeten maken! Uniek in de Wered! Het Vreedzaam Treffen Van Twee Verschillende Culturen Alleen Mogelijk In Een Land Als België. Zoiets haalt de wereldpers. Doen we het?
Smile is offline  
Oud 20 mei 2005, 01:54   #46
despeRRado
Burger
 
despeRRado's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Alleen al zoiets maakt ons "speciaal" in de Wereld. Naast Leffe zouden we daar echt een touristische propaganda rond moeten maken! Uniek in de Wered! Het Vreedzaam Treffen Van Twee Verschillende Culturen Alleen Mogelijk In Een Land Als België. Zoiets haalt de wereldpers. Doen we het?
Beste, we halen met die grondwettelijke anomalie al volop de (wereld)pers, en steeds in negatieve zin. 't Is zo erg dat bijkans geen enkele buitenlander snapt waar BHV over gaat, en het is ook een groteske situatie om te moeten uitleggen aan een Egyptenaar of een Mexicaan wat Egidius hierboven zo accuraat heeft uiteengezet.

PS Pet Sounds is beter
__________________
Hoe oorverdovend zou het gejammer zijn, als dom zijn pijn deed...
despeRRado is offline  
Oud 20 mei 2005, 06:35   #47
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

SPa en VLD zijn de enige schuldigen om het dossier BHV te kelderen !

SPa en VLD om die waalse valse en hebberige waalse vriendjes te plezieren !

De VLD, die nog veel stemmen haalt bij de "rijke bourgeoisie", waar ze nog liefst frans ratelen in deze hogere kringen, waar zelfs gebroken frans chiquer klinkt dat plat "gheints" of het "fluts" van Knokke-le-Soute".

Spa en VLD hebben de franstalige virendjes gevraagd welke prijs er moest betaald worden voor de splitsing : dat was de deur wagenwijd openzetten voor chantage zonder limieten !

Toppunt : in de commissie voor BHV zat geen enkele Vlaamse politicus uit de regio BHV !! maar bij de franstalige politici was dat wel 4 op 6 !! Deze Vlaamse politici hadden geen enkele kennis of voeling met dit dossier ! Het dossier interesserde hen geen bal !!
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 20 mei 2005, 07:36   #48
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Even persoonlijk. Nogmaals dank voor uw verduidelijking en als de situatie in BHV u persoonlijk moeilijkheden bezorgt, heeft u mijn sympathie en steun ik u in de eis tot splitsing.
Waarvoor dan weer mijn dank.

Mijn persoonlijk belang in de zaak BHV bestaat hierin: zolang het kiesarrondissement niet gesplitst is, blijft Halle-Vilvoorde voor een stukje aan het Brussels Gewest hangen (en zelfs aan Wallonië voor de Europese verkiezingen). Het kan niet dat Brussel en Wallonië zich kunnen inmengen in een stukje Vlaanderen, terwijl dat omgekeerd helemaal niet het geval is.

Citaat:
Toch blijft het mij eender hoe we onze afgevaardigden kiezen. Ik zou het liefst kiezen op gelijk wie die mij aanstaat al woonde hij in een door god vergeten gat in de brousse van de Vlaanders of van de Ardennen. En, of m'n afgevaardigde Vlaams spreekt, of Frans, zal me 'n zorg zijn! Ik verwacht van hem dat hij het land degelijk tracht te besturen en de welvarendheid van de burgers in de hand te werken.
U beseft wel dat als we van België één grote kieskring zouden maken, er ongeveer 95 Vlaamse volksvertegenwoordigers zouden verkozen worden tegenover een 55 Franstaligen? Denkt u dat aan de Belgische Franstaligen verkocht te krijgen?

Citaat:
Uw stelling "dat het nu eenmaal nergens ter wereld bestaan dat een kiesarrondissement zich uitstrekt over twee regio's" vind ik absoluut prachtig.
Alleen al zoiets maakt ons "speciaal" in de Wereld.
Helaas is het onbehoorlijk bestuur. Democratie vereist nu eenmaal een afgelijnd territorium. Het kan niet dat burgers van de ene regio niet loyaal hoeven te zijn aan hun regio maar kunnen kiezen voor een regio waar ze niet wonen. Daarom bestaat het nergens ter wereld.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 28 mei 2005, 00:31   #49
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door despeRRado
Beste, we halen met die grondwettelijke anomalie al volop de (wereld)pers, en steeds in negatieve zin. 't Is zo erg dat bijkans geen enkele buitenlander snapt waar BHV over gaat, en het is ook een groteske situatie om te moeten uitleggen aan een Egyptenaar of een Mexicaan wat Egidius hierboven zo accuraat heeft uiteengezet.

PS Pet Sounds is beter
Ik heb lang moeten nadenken over uw tweedelige stelling hier (denken duurt bij mij altijd lang) en mijn conclusie is de volgende:
grondwettelijke anomalie is en contradictio in terminis. De grondwet van een natie kan nooit of te nimmer een anomalie zijn. Als mensen kunnen we er voor- of tegenstander van zijn maar een door een twee derde meerderheid goedgekeurde wet kan moeilijk als een anomalie gekenmerkt worden.
Aan de pers, zij het de lokale- of de Wereldpers heb ik lak. Journalisten zijn individuen die schrijven voor hun broodwinning. Hun meningen laten me koud. Veel mèèr dan "brood en spelen" vertegenwoordigen ze in elk geval toch niet.
Ik ben burger van dit land, mijn mening zou meer doorslaggevend moeten zijn dan die van niet-burgers, buitenstaanders, broodschrijvers. Voor mij is een gazet een heel handig (maar vèèl te duur) ding om m'n haard mee aan te steken.
Hoe anomalistisch ons land ook moge voorgesteld worden, vooral door al diegenen die er jaloers op zijn, ik ben er gelukkig mee in dat land te wonen en te leven. Alleen al de toevloed van buitenstaanders die er heel hun vermogen voor over hebben om hier illegaal binnen te geraken, is voor mij het bewijs van m'n stelling dat we geen apen-land zijn, of waren. Ik zeg "waren" omdat we onszelf met onze zelf-kritiek mèèr kwaad dan goed doen. We hebben ons over niets, absoluut niets, te schamen, zeker niet in de Wereldpers. En nog iets, ik zal het GV eeuwig kwalijk nemen dat hij zich "in onze naam" in Rwanda is gaan verontschuldigen! Van anomalie gesproken! Dat was er wel eentje van eerste order. Niet? Tot daar aan toe als hij het in z'n eigen naam gedaan had maar "in onze naam" van ons allemaal? Is die gek of verdwaasd?

Als aflsuiter nog een mooie. GV met z'n mode-verontschuldiging, want dat is wel in de mode, heeft me wars van al m'n overtuigingen, verleden verkiezingen VB doen stemmen. En, ik zal dat blijven doen tot onze politici tot hun zinnen komen wat absoluut niet betekent dat ik het Vb genegen ben. Ik geniet alleen maar van leedvermaak als ik Miet en Wivina met tranen in de ogen en een snik in de stem voor tv hoor verklaren "dat de kiezer ongelijk heeft"! Vrouwen in de politiek, dat is pas een anomalie! Daarom wilde ik wel iemand in dit forum vinden, die wars van alle slogans en vooroordelen in diepte over een onderwerp wilde nadenken en het gegeven wilde toetsen op z'n eigen leven en op het welzijn van z'n nabestaanden eerder dan de mening van de Wereldpers als argument aan te voeren. Die clowns zijn al lang vergeten waarover ze schreven. En, wat betreft ons land uitleggen aan een Arabier of gelijk welke andere Midden-Ooster. Waarom? Wat hebben die er mee te maken. Verdienen ze al niet genoeg, die super-democraten, aan onze petroleumaankopen? Ik ben burger van mijn land en ik denk er niet aan mezelf daarvoor te verontschuldigen bij de eerste de beste buitenstaander. In 't Antwerps zeggen ze: den boom in. Wat die Antwerpenaars daarmee bedoelen, is mij niet helemaal duidelijk maar, het klinkt wèl stevig.
Smile is offline  
Oud 28 mei 2005, 11:22   #50
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Uniek in de Wered! Het Vreedzaam Treffen Van Twee Verschillende Culturen Alleen Mogelijk In Een Land Als België. Zoiets haalt de wereldpers. Doen we het?
1. Die term 'vreedzaam' is relatief. Tot halverwege deze eeuw werden geregeld de wapens ingezet tegen de eigen vlaamse bevolking. Het rechterlijke wapen en dat van de media wordt trouwens nu ook nog zeer stevig gehanteerd.

2. Belangrijker is echter dat dit samenleven enkel mogelijk is doordat de vlamingen zich opstellen als (en behandeld worden als) een mindere van de franstaligen.

Dat uit zich op alle mogelijke vlakken:
- Een vlaamse stem is minder waard dan een waalse. ('Minder zetel voor je stem')
- paritaire ministerraad in ruil voor een minimale vertegenwoordiging in Brussel.
- Vlaanderen krijgt vanaf dag 1 (1830) tot nu steevast minder geld dan het geeft. Ook toen wallonië een relatief rijk industrieel gebied en vlaanderen een verpauperde regio was. 'Solidariteit' is enkelrichtingsverkeer in België.
- De taaldiscriminaties. Ze bestaan nog steeds. Al eens in een waalse 'faciliteiten'gemeente geweest? Waarschijnlijk niet...


Dat is een voor mij onacceptabele prijs. Liever een democratisch onafhankelijk vlaanderen dan een 'vreedzaam samenleven tussen 2 culturen' onder bovengestelde voorwaarden.
Rr00ttt is offline  
Oud 28 mei 2005, 11:39   #51
Sergei
Burgemeester
 
Sergei's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Berichten: 581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
1. Die term 'vreedzaam' is relatief. Tot halverwege deze eeuw werden geregeld de wapens ingezet tegen de eigen vlaamse bevolking. Het rechterlijke wapen en dat van de media wordt trouwens nu ook nog zeer stevig gehanteerd.

2. Belangrijker is echter dat dit samenleven enkel mogelijk is doordat de vlamingen zich opstellen als (en behandeld worden als) een mindere van de franstaligen.

Dat uit zich op alle mogelijke vlakken:
- Een vlaamse stem is minder waard dan een waalse. ('Minder zetel voor je stem')
- paritaire ministerraad in ruil voor een minimale vertegenwoordiging in Brussel.
- Vlaanderen krijgt vanaf dag 1 (1830) tot nu steevast minder geld dan het geeft. Ook toen wallonië een relatief rijk industrieel gebied en vlaanderen een verpauperde regio was. 'Solidariteit' is enkelrichtingsverkeer in België.
- De taaldiscriminaties. Ze bestaan nog steeds. Al eens in een waalse 'faciliteiten'gemeente geweest? Waarschijnlijk niet...


Dat is een voor mij onacceptabele prijs. Liever een democratisch onafhankelijk vlaanderen dan een 'vreedzaam samenleven tussen 2 culturen' onder bovengestelde voorwaarden.
Kort en misschien iets te simplistisch omschreven maar wel volledig korrekt.
Ik pleit daarom ook voor de totale autonomie met een verkozen regering die zich houd aan een bindend referendum.
Waar oh waar is de partij die er alles aan doet om dit te realiseren.
Sergei is offline  
Oud 28 mei 2005, 14:10   #52
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard BHV 2 verschillende kieskringen ?

Toen we België "federalizeerden" moesten er grenzen getrokken worden
Voeren - Ploegsteert - faciliteitengemeenten ..... de onderhandelingen resulteerden inderdaad in de kieskring BHV waarbij het tweetalige (maat overwegend franstalige Brussel verenigd werd met het overwegend Nederlandstalige Halle + Vilvoorde).. De Vlamingen hebben dit toen geslikt
waarschijnlijk vanuit een idee dat in een kieshokje een bollleke rood of zwartmaken eigenlijk niets te maken heeft met het taalgedrag buiten dat kieshokje & dat het een goede zaak is voor de Vlaamse Brusselaars om door
een groot aantal Halle Vilvoordenaars die Nederlandstalig zijn gesteund te worden.

De meerderheid van Vlaamse burgemeesters in het gebied Halle, Vilvoorde ziet dit nu echter anders : ze denken dat als iemand in de beslotenheid van een kieshoje op een Waals-franstalige partij kan stemmen hij/zij obstinaat franstalig
blijft.

Ik stel indien Halle-Vilvoorde los van Brussel kiestechnisch met dse rest van de proovincie Vlaams-Brabant gaat stemmen, komt er waarschijnlijk een Vlaams-Brabantse Francophone lijst .. en blijft alles eigenlijk zoals het was, behalve dan dat de Vlamingen in Brussel moeilijker aan verkozenen zullen geraken...

Het balangrijkste is een systeem te hebben dat voor elke burger van dit land gelijk is om te verkiezen en verkozen te geraken...

Waarom bv. geen dubbelstem : 1ste stem voor een lokale kandidaat en een 2de voor een nationale lijst ...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 29 mei 2005, 08:22   #53
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Sorry he, maar dat is allemaal manifest ONJUIST.

1. De VLD heeft zelf bij monde van haar voorzitter Somers GESTELD ... dat BHV onerwijld zou gesprlits worden.
2. Het is omwille van de wetwijziging, juist voor de vorige verkiezingen, DOOR DE VLD, dat het arrest inzake de splitsing er gekomen is.

Dus alleen de VLD draagt de schuld!
Nee niet alleen vld draaagt schuld ook de spa is de grote schuldige
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline  
Oud 29 mei 2005, 21:30   #54
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Nee niet alleen vld draaagt schuld ook de spa is de grote schuldige
zij verraadden allebei de Vlaamse kiezers en de burgemeesters !!!!!!!!

liever die Vlaamse broeders... in plaats van hun waalse en valse loeders
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 30 mei 2005, 19:15   #55
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Dus alleen de VLD draagt de schuld!
Schuld??? Weeral het verschrikkelijkste woord dat de mensheid ooit heeft uitgevonden??? Schuld???

Nietzsche zou zeggen: "Hier heb ik je, nihilist!"
jjohanvdb is offline  
Oud 1 juni 2005, 01:51   #56
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
1. Die term 'vreedzaam' is relatief. Tot halverwege deze eeuw werden geregeld de wapens ingezet tegen de eigen vlaamse bevolking. Het rechterlijke wapen en dat van de media wordt trouwens nu ook nog zeer stevig gehanteerd.

2. Belangrijker is echter dat dit samenleven enkel mogelijk is doordat de vlamingen zich opstellen als (en behandeld worden als) een mindere van de franstaligen.

Dat uit zich op alle mogelijke vlakken:
- Een vlaamse stem is minder waard dan een waalse. ('Minder zetel voor je stem')
- paritaire ministerraad in ruil voor een minimale vertegenwoordiging in Brussel.
- Vlaanderen krijgt vanaf dag 1 (1830) tot nu steevast minder geld dan het geeft. Ook toen wallonië een relatief rijk industrieel gebied en vlaanderen een verpauperde regio was. 'Solidariteit' is enkelrichtingsverkeer in België.
- De taaldiscriminaties. Ze bestaan nog steeds. Al eens in een waalse 'faciliteiten'gemeente geweest? Waarschijnlijk niet...


Dat is een voor mij onacceptabele prijs. Liever een democratisch onafhankelijk vlaanderen dan een 'vreedzaam samenleven tussen 2 culturen' onder bovengestelde voorwaarden.
Ik heb geen moeite om de door u opgesomde Vlaamse klachten te begrijpen en te aanvaarden maar het lijkt me dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen op zulke punten eisen eerder een bewijs van zwakte zijn dan van sterkte en van zelfvertrouwen. Ongeacht de ogenschijnlijke sterke argumenten voor een onafhankelijk Vlaanderen zie ik daar twee grote nadelen in:
1. Wallonië gaat op de dool en wordt door Frankrijk ingepalmd. Zeg niet direct, dat zal me een zorg zijn! Dat zal voor velen van ons een zorg worden, daar kunt ge van overtuigd zijn. Hebben we getallen over het aantal Vlamingen, die in Wallonië 'n zaak drijven en bv uit Tourisme hun inkomsten verwerven? Of, van Vlamingen die in de Ardennen een tweede verblijf bezitten? En, aan Frankrijk belastingsplichtig zouden worden? In Wallonië wordt Vlaams gesproken, in Frankrijk niet! Persoonlijk heb ik een Parijzenaar, die een in het Nederlands opgestelde telex ontving, horen zeggen: "tu veux me traduire ça, parce que moi, je ne parle pas le Belge". Hij zei niet: le Néerlandais of le Flamand, hij zij le Belge.
2. Vlaanderen wordt in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd. Terug naar 1815. Vijfien jaar lang heeft Willem de Iste (of was het de IIde?) z'n best gedaan, zo goed z'n best, dat geen enkele belangrijke openbare post door een Belg bekleed werd, deswege 1830. Ik verzeker u dat de geschiedenis zich zal herlalen. Ik ben op dat punt nu helemaal achterdochtig gezien Leterme even naar Holland overwipt en de dossiers Schelde (hangend verhaal sedert 1830) en de ijzeren Rijn (hangend sinds de nmbs er de heropening van vroeg) op een paar uurtjes kon oplossen. De Nederlanders kennend, moet dat duurder geweest zijn dan onze zogenaamde transferts naar Wallonië.

Vlaanderen onafhankelijk, ook van Nederland, ik bedoel echt onafhankelijk zonder de plicht elk essay, elke roman door Nederlanders te laten bewerken vooraleer hij mag uitgegeven worden, mij goed. Vlaanderen als 12de provincie van Nederland en ik verhuis op staande voet naar Wallonië of ergens anders naartoe. Want, ik zou graag weten welk gewicht Vlaanderen in een Groot-Nederland kan leggen als het nog niet eens in staat is het armzalig zooitje van Waalse politici in toom te houden.

Nog één verhaaltje, echt gebeurd. Ergens in de jaren 80 bezochten m'n vrouw en ik Brussel. Op de middag gingen we een snackbar binnen om iets te bestellen. We waren de enige klanten. Twee meisjes achter de toog gunden ons geen blik waardig. M'n vrouw en ik spraken hardop Vlaams; zij spraken samen een soort vlaams Frans met haar op waar de beste kapster in paniek van weglopen zou. Toen ze zich vergewaardigden ons aan te spreken, deden ze dat in hetzelfde soort Frans hoewel ze duidelijk gehoord moeten hebben dat we Vlaams spraken. Ik heb toen m'n bestelling in 't Vlaams gedaan en, dat zinde die twee boerengeiten uit weet ik veel waar helemaal niet. 't Is maar, uit welke hoek waait de wind echt?
Smile is offline  
Oud 1 juni 2005, 20:54   #57
Bolter
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: Zonhoven
Berichten: 1.087
Standaard

Verbazend dat ze met zoveel modder gooien naar de CD&V..

Waarschijnlijk een stevige concurrent bij de volgende verkiezingen...8)

Dat ze verdorie ook eens over de taalgrens kijken..
En in eigen boezem...
Bolter is offline  
Oud 2 juni 2005, 08:35   #58
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Ik heb geen moeite om de door u opgesomde Vlaamse klachten te begrijpen en te aanvaarden maar het lijkt me dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen op zulke punten eisen eerder een bewijs van zwakte zijn dan van sterkte en van zelfvertrouwen. Ongeacht de ogenschijnlijke sterke argumenten voor een onafhankelijk Vlaanderen zie ik daar twee grote nadelen in:
1. Wallonië gaat op de dool en wordt door Frankrijk ingepalmd. Zeg niet direct, dat zal me een zorg zijn! Dat zal voor velen van ons een zorg worden, daar kunt ge van overtuigd zijn. Hebben we getallen over het aantal Vlamingen, die in Wallonië 'n zaak drijven en bv uit Tourisme hun inkomsten verwerven? Of, van Vlamingen die in de Ardennen een tweede verblijf bezitten? En, aan Frankrijk belastingsplichtig zouden worden? In Wallonië wordt Vlaams gesproken, in Frankrijk niet! Persoonlijk heb ik een Parijzenaar, die een in het Nederlands opgestelde telex ontving, horen zeggen: "tu veux me traduire ça, parce que moi, je ne parle pas le Belge". Hij zei niet: le Néerlandais of le Flamand, hij zij le Belge.
2. Vlaanderen wordt in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd. Terug naar 1815. Vijfien jaar lang heeft Willem de Iste (of was het de IIde?) z'n best gedaan, zo goed z'n best, dat geen enkele belangrijke openbare post door een Belg bekleed werd, deswege 1830. Ik verzeker u dat de geschiedenis zich zal herlalen. Ik ben op dat punt nu helemaal achterdochtig gezien Leterme even naar Holland overwipt en de dossiers Schelde (hangend verhaal sedert 1830) en de ijzeren Rijn (hangend sinds de nmbs er de heropening van vroeg) op een paar uurtjes kon oplossen. De Nederlanders kennend, moet dat duurder geweest zijn dan onze zogenaamde transferts naar Wallonië.

Vlaanderen onafhankelijk, ook van Nederland, ik bedoel echt onafhankelijk zonder de plicht elk essay, elke roman door Nederlanders te laten bewerken vooraleer hij mag uitgegeven worden, mij goed. Vlaanderen als 12de provincie van Nederland en ik verhuis op staande voet naar Wallonië of ergens anders naartoe. Want, ik zou graag weten welk gewicht Vlaanderen in een Groot-Nederland kan leggen als het nog niet eens in staat is het armzalig zooitje van Waalse politici in toom te houden.

Nog één verhaaltje, echt gebeurd. Ergens in de jaren 80 bezochten m'n vrouw en ik Brussel. Op de middag gingen we een snackbar binnen om iets te bestellen. We waren de enige klanten. Twee meisjes achter de toog gunden ons geen blik waardig. M'n vrouw en ik spraken hardop Vlaams; zij spraken samen een soort vlaams Frans met haar op waar de beste kapster in paniek van weglopen zou. Toen ze zich vergewaardigden ons aan te spreken, deden ze dat in hetzelfde soort Frans hoewel ze duidelijk gehoord moeten hebben dat we Vlaams spraken. Ik heb toen m'n bestelling in 't Vlaams gedaan en, dat zinde die twee boerengeiten uit weet ik veel waar helemaal niet. 't Is maar, uit welke hoek waait de wind echt?
Waarom zou Wallonië op den dool gaan en door Frankrijk ingepalmd worden?
Als de Waalse minister-president in het jaar 2000 op een kongres in Frankrijk Wallonië zowat op een presenteerbladje aanbood (zoals Stan de Jong dat ooit uitdrukte), dan lijkt dat meer op weloverwogen kiezen dan op dolen.
En voor ons? Waarom zou ons dat zorgen moeten baren? Ik zou de Vlamingen die een optrekje hebben in Frankrijk de kost niet willen geven en hoeveel mensen wippen niet de eerste de beste grens over om de Heer Ontvanger van Belastingen een neus te zetten?
Kom nou, als we elkaar écht willen eerbiedigen, moeten we ophouden ons met elkaars zaken te bemoeien. Dat houdt in dat wat Wallonië doet voor ons worst móet wezen.

Dat Vlaanderen in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd zou worden, vind ik nou eens n�*et erg. We zijn tenslotte Nederlanders, ook al zijn we geen Hollanders. Als we geen Nederlanders gebleven waren, zouden we ons met graagte hebben laten verfransen...
Jij weet blijkbaar veel meer over de periode 1815-30 dan ik. Je zou me een plezier doen me wat bronnenmateriaal te bezorgen, want ik herinner me alleen dat het Willem I was (ja, hoor het was de Eerste ) die de universiteit oprichtte waaraan ik heb kunnen studeren.
Ik weet ook dat hij het Nederlands in- en herinvoerde als bestuurstaal, en dat is een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten (waar heb ik dat nog gehoord?). Ik kan me best voorstellen dat hij na de Napoleontische ravage niet zomaar in het Nederlands opgeleide kandidaat-ambtenaren op de zuidelijke plank had liggen. Vandaar zijn inspanningen voor het onderwijs, denk ik. De geschiedkundigen Coen Tamse en Els Witte schrijven daarover: Talrijk waren inderdaad de Franstalige intellectuelen die, opgeleid in de Franse tijd, hun anti-houding ontleenden aan het besef dat ze zonder de beheersing van het Nederlands in hun carrièremogelijkheden belemmerd werden.
Zoals ik het zie is het de onverenigbaarheid van de Franse en Nederlandse volkeren die verantwoordelijk was voor het separatisme van 1830, én voor het op de rem gaan staan van de Walen bij elke poging de Benelux nieuw leven in te blezen, én vandaag voor de beschamende knoeiboel die België heet.

Vlaanderen bij Nederland: zeker weten!
Vergeet dat van die romans maar... Het zijn onze eksegeten die de nieuwe bijbelvertaling mee op poten gezet hebben, net zoals destijds de Statenbijbel.
Het zijn onze Komil Foo's en konsoorten die in Amsterdam de toon zetten.
Het zijn de havenbesturen van Antwerpen en Rotterdam, die beseft hebben dat elkaar aanvullen meer zaad in het bakje brengt dan elkaar bekampen.
Het is nijverheid die bereid is tussen de regio's Antwerpen en Amsterdam een doorstroomweg mee te financieren, als de overheden in gebreke blijven...
Ik kèn de Nederlanders, ik heb er de helft van mijn loopbaan mee samengewerkt. Met die vooroordelen �* la de Nederlanders kennend heb ik noodgedwongen al lang afgerekend.

Misschien moest je maar plannen beginnen maken om Herman de Croo gezelschap te gaan houden: die zoekt ook een andere plek om aan de Noormannen te ontsnappen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Leo on 02-06-2005 at 09:49
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Ik heb geen moeite om de door u opgesomde Vlaamse klachten te begrijpen en te aanvaarden maar het lijkt me dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen op zulke punten eisen eerder een bewijs van zwakte zijn dan van sterkte en van zelfvertrouwen. Ongeacht de ogenschijnlijke sterke argumenten voor een onafhankelijk Vlaanderen zie ik daar twee grote nadelen in:
1. Wallonië gaat op de dool en wordt door Frankrijk ingepalmd. Zeg niet direct, dat zal me een zorg zijn! Dat zal voor velen van ons een zorg worden, daar kunt ge van overtuigd zijn. Hebben we getallen over het aantal Vlamingen, die in Wallonië 'n zaak drijven en bv uit Tourisme hun inkomsten verwerven? Of, van Vlamingen die in de Ardennen een tweede verblijf bezitten? En, aan Frankrijk belastingsplichtig zouden worden? In Wallonië wordt Vlaams gesproken, in Frankrijk niet! Persoonlijk heb ik een Parijzenaar, die een in het Nederlands opgestelde telex ontving, horen zeggen: "tu veux me traduire ça, parce que moi, je ne parle pas le Belge". Hij zei niet: le Néerlandais of le Flamand, hij zij le Belge.
2. Vlaanderen wordt in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd. Terug naar 1815. Vijfien jaar lang heeft Willem de Iste (of was het de IIde?) z'n best gedaan, zo goed z'n best, dat geen enkele belangrijke openbare post door een Belg bekleed werd, deswege 1830. Ik verzeker u dat de geschiedenis zich zal herlalen. Ik ben op dat punt nu helemaal achterdochtig gezien Leterme even naar Holland overwipt en de dossiers Schelde (hangend verhaal sedert 1830) en de ijzeren Rijn (hangend sinds de nmbs er de heropening van vroeg) op een paar uurtjes kon oplossen. De Nederlanders kennend, moet dat duurder geweest zijn dan onze zogenaamde transferts naar Wallonië.

Vlaanderen onafhankelijk, ook van Nederland, ik bedoel echt onafhankelijk zonder de plicht elk essay, elke roman door Nederlanders te laten bewerken vooraleer hij mag uitgegeven worden, mij goed. Vlaanderen als 12de provincie van Nederland en ik verhuis op staande voet naar Wallonië of ergens anders naartoe. Want, ik zou graag weten welk gewicht Vlaanderen in een Groot-Nederland kan leggen als het nog niet eens in staat is het armzalig zooitje van Waalse politici in toom te houden.

Nog één verhaaltje, echt gebeurd. Ergens in de jaren 80 bezochten m'n vrouw en ik Brussel. Op de middag gingen we een snackbar binnen om iets te bestellen. We waren de enige klanten. Twee meisjes achter de toog gunden ons geen blik waardig. M'n vrouw en ik spraken hardop Vlaams; zij spraken samen een soort vlaams Frans met haar op waar de beste kapster in paniek van weglopen zou. Toen ze zich vergewaardigden ons aan te spreken, deden ze dat in hetzelfde soort Frans hoewel ze duidelijk gehoord moeten hebben dat we Vlaams spraken. Ik heb toen m'n bestelling in 't Vlaams gedaan en, dat zinde die twee boerengeiten uit weet ik veel waar helemaal niet. 't Is maar, uit welke hoek waait de wind echt?
Waarom zou Wallonië op den dool gaan en door Frankrijk ingepalmd worden?
Als de Waalse minister-president in het jaar 2000 op een kongres in Frankrijk Wallonië zowat op een presenteerbladje aanbood (zoals Stan de Jong dat ooit uitdrukte), dan lijkt dat meer op weloverwogen kiezen dan op dolen.
En voor ons? Waarom zou ons dat zorgen moeten baren? Ik zou de Vlamingen die een optrekje hebben in Frankrijk de kost niet willen geven en hoeveel mensen wippen niet de eerste de beste grens over om de Heer Ontvanger van Belastingen een neus te zetten?
Kom nou, als we elkaar écht willen eerbiedigen, moeten we ophouden ons met elkaars zaken te bemoeien. Dat houdt in dat wat Wallonië doet voor ons worst móet wezen.

Dat Vlaanderen in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd zou worden, vind ik nou eens n�*et erg. We zijn tenslotte Nederlanders, ook al zijn we geen Hollanders. Als we geen Nederlanders gebleven waren, zouden we ons met graagte hebben laten verfransen...
Jij weet blijkbaar veel meer over de periode 1815-30 dan ik. Je zou me een plezier doen me wat bronnenmateriaal te bezorgen, want ik herinner me alleen dat het Willem I was (ja, hoor het was de Eerste ) die de universiteit oprichtte waaraan ik heb kunnen studeren.
Ik weet ook dat hij het Nederlands in- en herinvoerde als bestuurstaal, en dat is een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten (waar heb ik dat nog gehoord?). Ik kan me best voorstellen dat hij na de Napoleontische ravage niet zomaar in het Nederlands opgeleide kandidaat-ambtenaren op de zuidelijke plank had liggen. Vandaar zijn inspanningen voor het onderwijs, denk ik. De geschiedkundigen Coen Tamse en Els Witte schrijven daarover: Talrijk waren inderdaad de Franstalige intellectuelen die, opgeleid in de Franse tijd, hun anti-houding ontleenden aan het besef dat ze zonder de beheersing van het Nederlands in hun carrièremogelijkheden belemmerd werden.
Zoals ik het zie is het de onverenigbaarheid van de Franse en Nederlandse volkeren die verantwoordelijk was voor het separatisme van 1830, én voor het op de rem gaan staan van de Walen bij elke poging de Benelux nieuw leven in te blezen, én vandaag voor de beschamende knoeiboel die België heet.

Vlaanderen bij Nederland: zeker weten!
Vergeet dat van die romans maar... Het zijn onze eksegeten die de nieuwe bijbelvertaling mee op poten gezet hebben, net zoals destijds de Statenbijbel.
Het zijn onze Komil Foo's en konsoorten die in Amsterdam de toon zetten.
Het zijn de havenbesturen van Antwerpen en Rotterdam, die beseft hebben dat elkaar aanvullen meer zaad in het bakje brengt dan elkaar bekampen.
Het is nijverheid die bereid is tussen de regio's Antwerpen en Amsterdam een doorstroomweg mee te financieren, als de overheden in gebreke blijven...
Ik kèn de Nederlanders, ik heb er de helft van mijn loopbaan mee samengewerkt. Met die vooroordelen �* la de Nederlanders kennend heb ik noodgedwongen al lang afgerekend.

Misschien moest je maar plannen beginnen maken om Herman de Croo gezelschap te gaan houden: die zoekt ook een andere plek om aan de Noormannen te ontsnappen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Ik heb geen moeite om de door u opgesomde Vlaamse klachten te begrijpen en te aanvaarden maar het lijkt me dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen op zulke punten eisen eerder een bewijs van zwakte zijn dan van sterkte en van zelfvertrouwen. Ongeacht de ogenschijnlijke sterke argumenten voor een onafhankelijk Vlaanderen zie ik daar twee grote nadelen in:
1. Wallonië gaat op de dool en wordt door Frankrijk ingepalmd. Zeg niet direct, dat zal me een zorg zijn! Dat zal voor velen van ons een zorg worden, daar kunt ge van overtuigd zijn. Hebben we getallen over het aantal Vlamingen, die in Wallonië 'n zaak drijven en bv uit Tourisme hun inkomsten verwerven? Of, van Vlamingen die in de Ardennen een tweede verblijf bezitten? En, aan Frankrijk belastingsplichtig zouden worden? In Wallonië wordt Vlaams gesproken, in Frankrijk niet! Persoonlijk heb ik een Parijzenaar, die een in het Nederlands opgestelde telex ontving, horen zeggen: "tu veux me traduire ça, parce que moi, je ne parle pas le Belge". Hij zei niet: le Néerlandais of le Flamand, hij zij le Belge.
2. Vlaanderen wordt in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd. Terug naar 1815. Vijfien jaar lang heeft Willem de Iste (of was het de IIde?) z'n best gedaan, zo goed z'n best, dat geen enkele belangrijke openbare post door een Belg bekleed werd, deswege 1830. Ik verzeker u dat de geschiedenis zich zal herlalen. Ik ben op dat punt nu helemaal achterdochtig gezien Leterme even naar Holland overwipt en de dossiers Schelde (hangend verhaal sedert 1830) en de ijzeren Rijn (hangend sinds de nmbs er de heropening van vroeg) op een paar uurtjes kon oplossen. De Nederlanders kennend, moet dat duurder geweest zijn dan onze zogenaamde transferts naar Wallonië.

Vlaanderen onafhankelijk, ook van Nederland, ik bedoel echt onafhankelijk zonder de plicht elk essay, elke roman door Nederlanders te laten bewerken vooraleer hij mag uitgegeven worden, mij goed. Vlaanderen als 12de provincie van Nederland en ik verhuis op staande voet naar Wallonië of ergens anders naartoe. Want, ik zou graag weten welk gewicht Vlaanderen in een Groot-Nederland kan leggen als het nog niet eens in staat is het armzalig zooitje van Waalse politici in toom te houden.

Nog één verhaaltje, echt gebeurd. Ergens in de jaren 80 bezochten m'n vrouw en ik Brussel. Op de middag gingen we een snackbar binnen om iets te bestellen. We waren de enige klanten. Twee meisjes achter de toog gunden ons geen blik waardig. M'n vrouw en ik spraken hardop Vlaams; zij spraken samen een soort vlaams Frans met haar op waar de beste kapster in paniek van weglopen zou. Toen ze zich vergewaardigden ons aan te spreken, deden ze dat in hetzelfde soort Frans hoewel ze duidelijk gehoord moeten hebben dat we Vlaams spraken. Ik heb toen m'n bestelling in 't Vlaams gedaan en, dat zinde die twee boerengeiten uit weet ik veel waar helemaal niet. 't Is maar, uit welke hoek waait de wind echt?
Waarom zou Wallonië op den dool gaan en door Frankrijk ingepalmd worden?
Als de Waalse minister-president in het jaar 2000 op een kongres in Frankrijk Wallonië zowat op een presenteerbladje aanbood (zoals Stan de Jong dat ooit uitdrukte), dan lijkt dat meer op weloverwogen kiezen dan op dolen.
En voor ons? Waarom zou ons dat zorgen moeten baren? Ik zou de Vlamingen die een optrekje hebben in Frankrijk de kost niet willen geven en hoeveel mensen wippen niet de eerste de beste grens over om de Heer Ontvanger van Belastingen een neus te zetten?
Kom nou, als we elkaar écht willen eerbiedigen, moeten we ophouden ons met elkaars zaken te bemoeien. Dat houdt in dat wat Wallonië doet voor ons worst móet wezen.

Dat Vlaanderen in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd zou worden, vind ik nou eens n�*et erg. We zijn tenslotte Nederlanders, ook al zijn we geen Hollanders. Als we geen Nederlanders gebleven waren, zouden we ons met graagte hebben laten verfransen...
Jij weet blijkbaar veel meer over de periode 1815-30 dan ik. Je zou me een plezier doen me wat bronnenmateriaal te bezorgen, want ik herinner me alleen dat het Willem I was (ja, hoor het was de Eerste ) die de universiteit oprichtte waaraan ik heb kunnen studeren.
Ik weet ook dat hij het Nederlands in- en herinvoerde als bestuurstaal, en dat is een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten (waar heb ik dat nog gehoord?). Ik kan me best voorstellen dat hij na de Napoleontische ravage niet zomaar in het Nederlands opgeleide kandidaat-ambtenaren op de zuidelijke plank had liggen. Vandaar zijn inspanningen voor het onderwijs, denk ik. De geschiedkundigen Coen Tamse en Els Witte schrijven daarover: Talrijk waren inderdaad de Franstalige intellectuelen die, opgeleid in de Franse tijd, hun anti-houding ontleenden aan het besef dat ze zonder de beheersing van het Nederlands in hun carrièremogelijkheden belemmerd werden.

Vlaanderen bij Nederland: zeker weten!
Vergeet dat van die romans maar... Het zijn onze eksegeten die de nieuwe bijbelvertaling mee op poten gezet hebben, net zoals destijds de Statenbijbel.
Het zijn onze Komil Foo's en konsoorten die in Amsterdam de toon zetten.
Het zijn de havenbesturen van Antwerpen en Rotterdam, die beseft hebben dat elkaar aanvullen meer zaad in het bakje brengt dan elkaar bekampen.
Het is nijverheid die bereid is tussen de regio's Antwerpen en Amsterdam een doorstroomweg mee te financieren, als de overheden in gebreke blijven...

Misschien moest je maar plannen beginnen maken om Herman de Croo gezelschap te gaan houden: die zoekt ook een andere plek om aan de Noormannen te ontsnappen.[/size]
[/edit]
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 2 juni 2005 om 08:49.
Leo is offline  
Oud 2 juni 2005, 12:42   #59
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
primo wanneer is de cvp anti-vlaams geweest?
bv Bij de goedkeuring van de grendelgrondwet.
luc broes is offline  
Oud 2 juni 2005, 17:13   #60
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
bv Bij de goedkeuring van de grendelgrondwet.
Ja natuurlijk, compromissen sluiten is anti-Vlaams. Liever een burgeroorlog starten en een concentratiekamp voor franstaligen oprichten, d�*t dient pas het Vlaams Belang...
jjohanvdb is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be