Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2003, 11:38   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Met veel trommels en trompetten (ik zag in verbeelding al een paar Vlaams-nationale vendelzwaaiers) werd het debat tussen Matthias Storme (Professor, en lid van de Nieuw-Vlaamse Alliantie) en Marc Reynebeau (gisteren bij Nachtwacht op Canvas" aangekondigd.
Nu hoor ik daar echter niets van.
Omdat onze Vlaams-nationalistische vrienden zwijgen, zal ik dat even toelichten.
Storme ging vanaf de eerste tussenkomst van Reynebeau (volgens JVDB geen Belgicist, maar hij verdedigde toch met brio de Belgische Federale Staat ) af als een gieter! Met de komst van dichter Benno Barnhard (Belgicist, doch Nederlander van geboorte, en ondertekenaar van de Bplus-brief) viel hij helemaal door de mand en stond hij daar met zijn retrograad Vlaams-nationaal betoog.
Zoals Benno Barnhard en J. Roth reeds zeiden: "Eerst schiep God de nationalisten, en daarna de apen."
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 11:42   #2
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze niets vertellen over Storme. Naast Marc Reynebeau werd die namelijk van tafel geveegd. Veel onweerlegbare argumenten had hij niet, en voordat hij een repliek gaf, zat hij meestal naar adem te happen als een vis op het droge.

Maar hij begon niet te schelden. Toch een pluspunt.
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 11:45   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze niets vertellen over Storme. Naast Marc Reynebeau werd die namelijk van tafel geveegd. Veel onweerlegbare argumenten had hij niet, en voordat hij een repliek gaf, zat hij meestal naar adem te happen als een vis op het droge.

Maar hij begon niet te schelden. Toch een pluspunt.
Hij had absoluut een meerwaarde tegenover bv een Vlaams Blokker die niet zo snel met zijn mond vol tanden zal komen te zitten, maar wel idiote slogans en scheldwoorden zou beginnen scanderen... dat maakt hem inderdaad een goed debatteur, maar of hij zichzelf geloofwaardig maakt bij de Vlaams-nationalisten door zichzelf 'Belg' te noemen toen hij geen andere uitweg meer zag...?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 12:43   #4
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Ik had nochtans een andere indruk hoor.
Ach ja, jullie kunnen het gewoon niet begrijpen. Waarom dan ook proberen?
Jullie zullen bij de onafhankelijkheid wel tot inzicht komen, en anders, jullie blijven marginalen.

Wat me wel opviel is dat reynebau slechts door de woorden van Storme te (proberen) te verdraaien hij in discussie wilde treden (tolhuisjes, etc).
Dit is blijkbaar een typisch belgiscistisch fenomeen.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 13:03   #5
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Jullie zullen bij de onafhankelijkheid wel tot inzicht komen, en anders, jullie blijven marginalen.
dan moet VB en N-VA nog wel wat meer stemmen halen, hoor.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 13:57   #6
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

De NVA mag dus zoeken naar een nieuwe partij-ideoloog. Dat wordt leuk !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 14:33   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De NVA mag dus zoeken naar een nieuwe partij-ideoloog. Dat wordt leuk !

Veel keus hebben ze niet... de Geert zelf misschien?

NVA: doet de laatste het licht uit?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 14:34   #8
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

ze moeten nog wel de elektriciteitsrekening kunnen betalen
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 15:32   #9
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze niets vertellen over Storme. Naast Marc Reynebeau werd die namelijk van tafel geveegd. Veel onweerlegbare argumenten had hij niet, en voordat hij een repliek gaf, zat hij meestal naar adem te happen als een vis op het droge.

Maar hij begon niet te schelden. Toch een pluspunt.
Ha Vlaminghaterke Johnny Blacky zit hier ook.
Weet je nog dat je beweerde spijt te hebben over wat je had geschreven?

Ik ben er persoonlijk niet trots op om Vlaming te zijn. Het Vlaamse volk is er een van achterlijke boeren, erg goed manipuleerbaar en niet in staat om zelfstandig te zijn (kijk maar naar de collaboratie: meeheulen met een ander terwijl men toen wìst – laat je niet om de tuin leiden door praatjes als wir haben das nicht gewusst, men wist het maar al te goed wat er in Auschwitz gebeurde toen – dat het verkeerd was).
Nu is het bij de Vlaamsgezinden niet anders: het zijn mensen die voornamelijk niet gestudeerd hebben en hun vakanties in Blankenberge of – als ze gefortuneerder zijn – in Benidorm doorbrengen. Ze zijn achterdochtig, boers, xenofobisch, eerzuchtig en dan nog hautain ook (oeioeioei, een Frans woord, nu weet de Vlaamsgezinde niet over wat ik het heb!).
En het bewijs om aan te tonen dat ze achterlijk zijn is wel het argument dat ze zelf ten tonele voeren om hun beweging te rechtvaardigen: “de Walen hebben ons vroeger onderdrukt, dus nu moeten wij ook geen geld meer oversluizen naar de Walen”. Ik zeg, die redenering van oog om oog, tand om tand was misschien de hoogste vorm van recht die ze kenden ten tijde van Hammurabi, maar tegenwoordig, 4000 jaar later, mogen we het toch iets verfijnder en beschaafder verwachten, niet? Dat o zo katholieke Vlaamse volk kent dan toch haar bijbel niet: “als iemand u een klap geeft op de ene wang, keer hem ook de andere toe”. Dat is dan het tweede bewijs dat een Vlaming geen capaciteit heeft om te leren, en dus onderontwikkeld en achterlijk is en blijft.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 15:34   #10
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

En Bob Vangeel, hoeveel nazi's heb je deze week gevangen?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 15:45   #11
Johan Blaekdal
Partijlid
 
Johan Blaekdal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 272
Standaard

(zucht)
__________________


Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 15:45   #12
Trol
Provinciaal Gedeputeerde
 
Trol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2003
Locatie: Broechem (BELGIË)
Berichten: 959
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
En Bob Vangeel, hoeveel nazi's heb je deze week gevangen?

euh rara commentaar waar ik niet helemaal mee akkoord kan gaan..
__________________


"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 15:50   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Spijtig, maar ik heb Nachtwacht gemist wegens op de lappen. De laatste zaterdagavond voor het nieuwe schooljaar moet men er van profiteren, niet?

En ik ben het dus ook vergeten op te nemen... Weet iemand of dat nog wordt heruitgezonden?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:01   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Spijtig, maar ik heb Nachtwacht gemist wegens op de lappen. De laatste zaterdagavond voor het nieuwe schooljaar moet men er van profiteren, niet?
Welke studie doe jij, Zeno? Ik wil dat ook.

(Ben al twee weken bezig)

Citaat:
En ik ben het dus ook vergeten op te nemen... Weet iemand of dat nog wordt heruitgezonden?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb 'm ook gemist en het schijnt nogal interessant geweest te zijn. Helaas doet de VRT niet aan televisieprogramma's op internet zetten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:09   #15
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde
 
Renaud's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Spijtig, maar ik heb Nachtwacht gemist wegens op de lappen. De laatste zaterdagavond voor het nieuwe schooljaar moet men er van profiteren, niet?
Welke studie doe jij, Zeno? Ik wil dat ook.

(Ben al twee weken bezig)

Citaat:
En ik ben het dus ook vergeten op te nemen... Weet iemand of dat nog wordt heruitgezonden?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb 'm ook gemist en het schijnt nogal interessant geweest te zijn. Helaas doet de VRT niet aan televisieprogramma's op internet zetten.
Je hebt niet veel gemist
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:30   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Welke studie doe jij, Zeno? Ik wil dat ook.

(Ben al twee weken bezig)
Maakt niet uit welke studie: in Vlaanderen beginnen alle hogescholen pas midden september. (reken maar even uit: al half juni gedaan met de examens, dat maakt 3 maanden vakantie! Goh, I love this country )
De KUL begint zelfs pas in oktober!

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nu wel ècht gedaan is...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:34   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Omdat onze Vlaams-nationalistische vrienden zwijgen, zal ik dat even toelichten.
U vergist zich. Gisteren al heb ik na de uitzending op dit forum het al over het debat gehad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:39   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Storme ging vanaf de eerste tussenkomst van Reynebeau (volgens JVDB geen Belgicist, maar hij verdedigde toch met brio de Belgische Federale Staat ) af als een gieter!
Neen, dat was duidelijk niet het geval. Professor Storme is geen vlotte spreker, maar wel eerder een denker. Reynebeau daarentegen is wel begiftigd is met verbale kwaliteiten en die daarenboven heel oneerlijk in debat treedt. Tekenend voor de manier waarop hij voortdurend alles verdraait (professor Storme had het daar ook over trouwens) was zijn manier waarop hij Vlaamse onafhankelijkheid en de betrachting van de Vlaamsnationalisten voorstelde. Reynebeau had het over het afsluiten van de grenzen voor iedere vreemde invloed, het optrekken van muren rond Vlaanderen. Professor Storme probeerde hier tegen in te gaan, maar was duidelijk te beleefd om onmiddellijk met luide stem dergelijke onzin naar fabeltjesland te verwijzen. Hij wachtte tot hij het woord kreeg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:40   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
(volgens JVDB geen Belgicist, maar hij verdedigde toch met brio de Belgische Federale Staat )
Eerder voerde u Reynebeau op als een voorstander van het unitaire België. Dat is hij niet. Zoals hij zelf verklaarde, is hij voorstander van het federale België. Niet onmiddellijk een geestesgenoot van de Blubbers dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:46   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Met de komst van dichter Benno Barnhard (Belgicist, doch Nederlander van geboorte, en ondertekenaar van de Bplus-brief) viel hij helemaal door de mand en stond hij daar met zijn retrograad Vlaams-nationaal betoog.
Eerlijk gezegd heb ik van Barnard (zonder h trouwens) niet echt veel zinnigs gehoord. Hij begon wat te zeveren over een zogezegd kunstmatige grens in de provincie Brabant omdat er Waalse kinderen ook naar Vlaamse scholen gaan en Walen ook over de taalgrens komen winkelen. Professor Storme probeerde het debat weer op de juiste baan te krijgen door erop te wijzen dat het helemaal niet gaat om individuele relaties, maar om de vraag hoe men een staat wil bestuderen. Welnu, d�*t onderwerp gingen onze twee belgicisten angstvallig uit de weg. Reynebeau ging zelfs zo ver om te stellen dat wat professor Storme zei niet democratisch is... Professor Storme antwoordde trouwens gevat op de bewering van Barnard: zijn er dan een menselijke contacten tussen de twee Limburgen, tussen Antwerpen en Noord-Brabant? Professor Storme wou daarop verder gaan, maar werd eens te meer ruw onderbroken.

Zoals altijd toonde professor Storme zich een beetje te beleefd tegenover mensen die het debat eigenlijk voortdurend op andere banen willen leiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be