Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2018, 07:40   #121
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat me hierbij ook opvalt is dat het Algemeen Nederlands doorgaans grammaticaal correcter wordt gebezigd in Nederland. Uit armoede heeft de Taalunie zelfs een slordigheid uit ons taalgebruik goedgekeurd (bijvoorbeeld 'zo'n + meervoud' i.p.v. 'zulke + meervoud' dat zelfs onze nieuwslezers wel eens durven laten vallen). Op zich is het niet zo erg, maar het is wat het is, de Nederlander heeft over het algemeen meer respect voor de standaardtaal.

Maar wat me wel opvalt is dat naarmate de generaties vorderen de Nederlander zijn accent de vrije loop begint te nemen. De volkse, informele taal is daarmee niets aan de hand, maar bij formeel taalgebruik hoort geen platte Hollandse dialectische tongval. Ik hoor die laatste zelf ook graag, en dat is een zeldzaam standpunt voor iemand van Antwerpen. Toch werd mij aangeleerd mijn uitspraak te verzorgen bij bepaalde gelegenheden en dat verwacht ik ook bij Nederlanders.

Dit is zeer milde kritiek echter, de taalsituatie is vrij stabiel zoals die nu is. Sterker, naar mijn mening hebben Nederlanders veel meer respect voor het Nederlands dan Vlamingen, al zijn er eigenaardigheden aan ons taalgebruik die zeker niet mis zijn. Nederlanders houden meer van het Nederlands waar de jonge Vlaming schijnbaar het Engels ziet als bevrijder van de verfransing. De gemiddelde Nederlander heeft een grotere woordenschat dan de gemiddelde Vlaming en scheldt doorgaans in het Nederlands als hij zijn teen stoot, waar de Vlaming 'fuck' zegt.
Je mening deel ik dat Vlamingen vaak Engelse woorden gebruiken, zoals parking en jobstudent.
Vlamingen blijven meestal dichter bij het dialect als ze AN spreken dan Nederlanders.
Een plat Hollandse tongval, is inderdaad een overblijfsel van dialect in Hollandse steden als Amsterdam , Rotterdam en Den Haag.
Ook in Nederland bestaat bij een aantal mensen de neiging, om die dialectkenmerken weer te accentueren,
niet alleen in de Randstad ook in de buitengewesten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2018, 08:05   #122
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Of dat verleden sedert 1830 nog doorwerkt bij de jonge generatie moet men mij toch maar eens aantonen...
Wat blijft er nog over van de Vlaamse Beweging die eens de exponent was van de reaktie tegen die "staat van een ander" ?
De PS klaagt erover dat de Vlamingen België hebben overgenomen en de Franstaligen gaan leven in "de staat van een ander".
Nederland heeft meer dan 400 jaar een onafhankelijke staat en
Vlaanderen is nog kort een deelstaat en op weg een onafhankelijke staat te worden.
Natuurlijk heeft dit ook gevolgen gehad voor de taal en het taalgebruik.
Dit geen kwestie van schuld , maar van oorzaak en gevolg.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:14   #123
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je vergeet toch echt een heel stuk geschiedenis als je pas bij Napoleon begint...
Vlamingen zijn inmiddels behoorlijk gelatiniseerd en dat zal een bron worden van conflicten na een hereniging.
Nu kun je dat natuurlijk ondervangen maar dan krijg je weer een soort Belgie en doe je alle voordelen van een samengaan teniet.
In Nederland is niet alleen door eeuwen protestantisme en humanisme ook
het vrijdenken van de Germanen meer cultureel dominant dan in het katholieke België.
citaat Trouw:
Over het boek ‘Seven types of atheism’ van de Britse filosoof John Gray, verschijnt er een Nederlandse speelfilm over de moedige strijd van een atheïstische Friese koning tegen oprukkende christenen.
‘Redbad’ heet die film, naar koning Radboud, die leefde van circa 680 tot 719. De film draait vanaf deze week in de bioscoop en producent Klaas de Jong legt in de VPRO-gids uit welke gedachte erachter zit. Het historische verhaal van Redbad (die de Franken versloeg) had nog iets nodig om voortgestuwd te worden, zegt hij, en zo werd de koning atheïst: “Dat was ingegeven door iets waar ik heel sterk in geloof. Ik ben ervan overtuigd dat grote leiders niet gelovig kunnen zijn.” Ze doen wel alsof, om het volk houvast te bieden, maar zelf weten ze beter. “Hoe slimmer je wordt, hoe meer je gaat twijfelen. En het geloof staat twijfel niet toe.”

Daarmee is deze film, aldus de VPRO-gids, ‘niet alleen een actiespektakel van twee uur, maar ook een pleidooi voor de vrijheid van meningsvorming en meningsuiting’. Mij deed dat op de een of andere manier eerder denken aan de 21ste eeuw dan aan de 8ste, misschien ook omdat De Jong de noordelijke cultuur uit die middeleeuwse tijd ‘heel vrijzinnig’ noemt.


https://www.trouw.nl/opinie/atheiste...nken~a3d12651/

Laatst gewijzigd door cato : 27 juni 2018 om 08:15.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:46   #124
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Allez de verbelziekte "Vlaams-nationalisten" met een Hollandofobie zijn bekend.
Niks tegen Nederlanders, maar Hollanders zijn nog erger dan Walen.
Het is niet zonder reden dat men in 1830 den Hollander heeft buiten gezet.
Het is niet zonder reden dat zo veel Nederlanders naar België verhuizen.

Weinig mensen staan er bij stil en weinig mensen denken er verder over na, maar de Hollanders schaden onze economie meer dan de Walen.
De Hollanders kosten ons meer dan de Walen.

We hebben geprobeerd om met de Hollanders in een unie samen te werken, BENELUX was de naam van die unie, en op ene paar zaken na, werd het een grote flop, dankzij de Hollanders.
Buiten enkele aanrakeningen binnen de taal, hebben de Vlamingen niks gemeenschappelijk met de Hollanders.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:21   #125
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niks tegen Nederlanders, maar Hollanders zijn nog erger dan Walen.
Het is niet zonder reden dat men in 1830 den Hollander heeft buiten gezet.
Het is niet zonder reden dat zo veel Nederlanders naar België verhuizen.

Weinig mensen staan er bij stil en weinig mensen denken er verder over na, maar de Hollanders schaden onze economie meer dan de Walen.
De Hollanders kosten ons meer dan de Walen.

We hebben geprobeerd om met de Hollanders in een unie samen te werken, BENELUX was de naam van die unie, en op ene paar zaken na, werd het een grote flop, dankzij de Hollanders.
Buiten enkele aanrakeningen binnen de taal, hebben de Vlamingen niks gemeenschappelijk met de Hollanders.
We weten dit en daarom bestaat België en dit zal zo blijven.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 10:03   #126
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niks tegen Nederlanders, maar Hollanders zijn nog erger dan Walen.
Het is niet zonder reden dat men in 1830 den Hollander heeft buiten gezet.
Het is niet zonder reden dat zo veel Nederlanders naar België verhuizen.

Weinig mensen staan er bij stil en weinig mensen denken er verder over na, maar de Hollanders schaden onze economie meer dan de Walen.
De Hollanders kosten ons meer dan de Walen.

We hebben geprobeerd om met de Hollanders in een unie samen te werken, BENELUX was de naam van die unie, en op ene paar zaken na, werd het een grote flop, dankzij de Hollanders.
Buiten enkele aanrakeningen binnen de taal, hebben de Vlamingen niks gemeenschappelijk met de Hollanders.
geef mij maar een rationele hardwerkende Nederlander ipv zo'n luierende profiterende en stakende Waal. Vlaanderen + Nederland met de twee grootste en belangrijkste havens van Europa, zou een economische wereldmacht kunnen worden.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 10:27   #127
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
geef mij maar een rationele hardwerkende Nederlander ipv zo'n luierende profiterende en stakende Waal. Vlaanderen + Nederland met de twee grootste en belangrijkste havens van Europa, zou een economische wereldmacht kunnen worden.
De Ijzeren Rijn, de uitdieping van de Schelde, de tunnel onder het kanaal Gent Terneuze,
Moet ik verder gaan?

En dan moet je eens naar de namen van die zogezegde luie, stakende profiterende Walen kijken.
Niet veel Waals aan.

De generatie van mijn ouders en ex-schoonouders ging nog in Wallonië werken, omdat er daar nog werk was, terwijl Vlaanderen lag te zielogen op zijn verloren ouderwetse economie.

Vele vergeten dat de Haven van Antwerpen juist groot is omdat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.
Vele vergeten dat onze kusthavens hun bestaan juist hebben te danken aan het feit dat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.

Eens de Hollanders ook maar enige inspraak krijgen over Vlaanderen, dat is het gedaan met Vlaanderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 10:34   #128
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Ijzeren Rijn, de uitdieping van de Schelde, de tunnel onder het kanaal Gent Terneuze,
Moet ik verder gaan?

En dan moet je eens naar de namen van die zogezegde luie, stakende profiterende Walen kijken.
Niet veel Waals aan.

De generatie van mijn ouders en ex-schoonouders ging nog in Wallonië werken, omdat er daar nog werk was, terwijl Vlaanderen lag te zielogen op zijn verloren ouderwetse economie.

Vele vergeten dat de Haven van Antwerpen juist groot is omdat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.
Vele vergeten dat onze kusthavens hun bestaan juist hebben te danken aan het feit dat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.

Eens de Hollanders ook maar enige inspraak krijgen over Vlaanderen, dat is het gedaan met Vlaanderen.
En hoeveel Vlaams geld gaat er ondertussen al decennia lang naar Wallonië om hun financiële putten te vullen ???
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 10:56   #129
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
En hoeveel Vlaams geld gaat er ondertussen al decennia lang naar Wallonië om hun financiële putten te vullen ???
Denk dat je het niet goed begrijpt!!!
Dat geld gaat naar Franstalige Vlamingen en Franstalige buitenlanders, de Walen krijgen daar niks van.
Het meeste verdwijnt trouwens naar Brussel en niet naar Wallonië.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 10:59   #130
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niks tegen Nederlanders, maar Hollanders zijn nog erger dan Walen.
Het is niet zonder reden dat men in 1830 den Hollander heeft buiten gezet.
Het is niet zonder reden dat zo veel Nederlanders naar België verhuizen.

Weinig mensen staan er bij stil en weinig mensen denken er verder over na, maar de Hollanders schaden onze economie meer dan de Walen.
De Hollanders kosten ons meer dan de Walen.

We hebben geprobeerd om met de Hollanders in een unie samen te werken, BENELUX was de naam van die unie, en op ene paar zaken na, werd het een grote flop, dankzij de Hollanders.
Buiten enkele aanrakeningen binnen de taal, hebben de Vlamingen niks gemeenschappelijk met de Hollanders.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Ijzeren Rijn, de uitdieping van de Schelde, de tunnel onder het kanaal Gent Terneuze,
Moet ik verder gaan?

En dan moet je eens naar de namen van die zogezegde luie, stakende profiterende Walen kijken.
Niet veel Waals aan.

De generatie van mijn ouders en ex-schoonouders ging nog in Wallonië werken, omdat er daar nog werk was, terwijl Vlaanderen lag te zielogen op zijn verloren ouderwetse economie.

Vele vergeten dat de Haven van Antwerpen juist groot is omdat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.
Vele vergeten dat onze kusthavens hun bestaan juist hebben te danken aan het feit dat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.

Eens de Hollanders ook maar enige inspraak krijgen over Vlaanderen, dat is het gedaan met Vlaanderen.
zelden zo'n ongefundeerd haatproza gelezen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 11:00   #131
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
zelden zo'n ongefundeerd haatproza gelezen.
2!
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 11:46   #132
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niks tegen Nederlanders, maar Hollanders zijn nog erger dan Walen.
Het is niet zonder reden dat men in 1830 den Hollander heeft buiten gezet.
Het is niet zonder reden dat zo veel Nederlanders naar België verhuizen.

Weinig mensen staan er bij stil en weinig mensen denken er verder over na, maar de Hollanders schaden onze economie meer dan de Walen.
De Hollanders kosten ons meer dan de Walen.

We hebben geprobeerd om met de Hollanders in een unie samen te werken, BENELUX was de naam van die unie, en op ene paar zaken na, werd het een grote flop, dankzij de Hollanders.
Buiten enkele aanrakeningen binnen de taal, hebben de Vlamingen niks gemeenschappelijk met de Hollanders.
Ik mis de verdere onderbouwing al zouden " Hollanders " de economie schaden. Goedkope retoriek vooralsnog.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 juni 2018 om 11:48.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 11:59   #133
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Ijzeren Rijn, de uitdieping van de Schelde, de tunnel onder het kanaal Gent Terneuze,
Moet ik verder gaan?

En dan moet je eens naar de namen van die zogezegde luie, stakende profiterende Walen kijken.
Niet veel Waals aan.

De generatie van mijn ouders en ex-schoonouders ging nog in Wallonië werken, omdat er daar nog werk was, terwijl Vlaanderen lag te zielogen op zijn verloren ouderwetse economie.

Vele vergeten dat de Haven van Antwerpen juist groot is omdat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.
Vele vergeten dat onze kusthavens hun bestaan juist hebben te danken aan het feit dat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.

Eens de Hollanders ook maar enige inspraak krijgen over Vlaanderen, dat is het gedaan met Vlaanderen.
Mis verdere onderbouwing al zou Antwerpen vooral bestaan bij de gratie van de Belgique.

Bovendien laat de overheid bij ons de havens net zo gemakkelijk vallen, er is keiharde concurrentie tussen de havens.

Verder alle door u genoemde projecten gaan gewoon door. Bij de Hedwigepolder was vooral een Vlaming die als laatste protest aantekende, bij de treinverbinding vooral problemen met de aansluiting in Duitsland. De rest is zeer detaillistisch en niet echt relevant. Misschien dan behalve bij de verstokte Hollander haters.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 17:46   #134
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tja, een Hollander gaat ook niet beslissen dat we een andere taal spreken hoor. Feiten blijven feiten en we spreken varianten van dezelfde taal. Een Nederlander die Engels tegen mij praat, dat heb ik nog nooit voorgehad. Mocht dat voorvallen dan vertel ik hem gewoon 'je mag gerust Nederlands praten hoor, je moet niet zo verlegen zijn.' Indien het een Hollander betrof wat zou dat dan voor een tegengesteld cliché kunnen tellen. De mondige Belg die de timide Hollander uit zijn schulp helpt, maar dat zou dan een atypische Hollander zijn.

Niets anders dan belachelijk maak je jezelf als je maar zelfs denkt geen Nederlands te praten.
In Amsterdam heb ik dat in minstens de helft van de horeca zaken waar we geweest zijn meegemaakt. Voertaal engels, tenzij je aandrong. Meestal jonge gasten, jobstudenten. In de hotels nog veel erger : hoofdzakelijk buitenlanders die iedereen in het engels antwoorden. Super aangename stad, maar ik vroeg me echt af waarom een dergelijke historische stad haar hele horeca sector zich gedraagt alsof ze een angelsaksisch land zijn ? Museum doen ? Engelstalige gids. Bootje varen op de grachten ? Nederlandse gids die vraag of we het niet erg vinden dat hij heel zijn uitleg in het engels doet...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 18:10   #135
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In Amsterdam heb ik dat in minstens de helft van de horeca zaken waar we geweest zijn meegemaakt. Voertaal engels, tenzij je aandrong. Meestal jonge gasten, jobstudenten. In de hotels nog veel erger : hoofdzakelijk buitenlanders die iedereen in het engels antwoorden. Super aangename stad, maar ik vroeg me echt af waarom een dergelijke historische stad haar hele horeca sector zich gedraagt alsof ze een angelsaksisch land zijn ? Museum doen ? Engelstalige gids. Bootje varen op de grachten ? Nederlandse gids die vraag of we het niet erg vinden dat hij heel zijn uitleg in het engels doet...
In het toeristische deel van de stad is dat zeker waar.

In Brussel daarentegen moet je frans spreken als toerist ,
want met Engels wordt het daar in veel gevallen moeilijk.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 18:31   #136
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Op schooltrip naar A'dam sprak iedereen Nederlands, zelfs gewone burgers die we aanspraken. Dat was wel in 2003.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 19:18   #137
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Op schooltrip naar A'dam sprak iedereen Nederlands, zelfs gewone burgers die we aanspraken. Dat was wel in 2003.
Amsterdammers spreken Nederlands en toeristen spreken Engels.
In de binnenstad zijn veel horeca-gelegenheden erg ingesteld op de toeristen.
Mijn ervaring in Brussel is dat je met Nederlands nauwelijks of niet wordt geholpen en met Engels gaat het vaak ook nog moeilijk.
Dus in die zin is er een groot verschil tussen Brussel en Amsterdam.

Laatst gewijzigd door cato : 27 juni 2018 om 19:19.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 23:06   #138
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niks tegen Nederlanders, maar Hollanders zijn nog erger dan Walen.
Erg is zo een inhoudloze platitude.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is niet zonder reden dat men in 1830 den Hollander heeft buiten gezet.
Maar wel om de verkeerde redenen. De taalkwestie was was immers geen punt voor de Vlamingen, maar enkel voor de Franstaligen. En op de godsdienstkwestie van toen, kijken we nu meewarig neer.
Het is niet zonder reden dat bijvb. Louis De Potter, één van de helden van de Belgische revolutie, het zich nadien allemaal erg beklaagde.
Maar niet alleen hij, ook een ander lid van het Voorlopig Bewind, Emmanuel Van der Linden d' Hoogvorst, die in februari-maart 1831 betrokken was bij een mislukte kontrarevolutionaire aktie tegen het erg Fransgezinde Voorlopig Bewind met de bedoeling koning Willem of zijn zoon weer op de Belgische troon te brengen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Weinig mensen staan er bij stil en weinig mensen denken er verder over na, maar de Hollanders schaden onze economie meer dan de Walen. De Hollanders kosten ons meer dan de Walen.
We hebben geprobeerd om met de Hollanders in een unie samen te werken, BENELUX was de naam van die unie, en op ene paar zaken na, werd het een grote flop, dankzij de Hollanders.
Nu dat nog allemaal aantonen….

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En dan moet je eens naar de namen van die zogezegde luie, stakende profiterende Walen kijken. Niet veel Waals aan.
Ge hebt het over de eerste generatie, die van vader Onckelix. De volgende generatie reeds, werd geassimileerd tot voorbeeldige Walen. Geen grotere wallingante dan zijn dochter Laurette.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De generatie van mijn ouders en ex-schoonouders ging nog in Wallonië werken, omdat er daar nog werk was, terwijl Vlaanderen lag te zielogen op zijn verloren ouderwetse economie.
Maar zonder miljardenstroom van Wallonië naar Vlaanderen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Ijzeren Rijn, de uitdieping van de Schelde, de tunnel onder het kanaal Gent Terneuze,
Moet ik verder gaan?
We kunnen verder gaan met de stellen dat het Willem I was die gestalte gaf aan het kanaal Gent-Terneuzen door de oude Sassevaart te verlengen tot in Terneuzen, waar twee sluizen werden gebouwd, zodat Gent zeeschepen kon ontvangen, hetgeen een geweldige impuls gaf aan de Gentse ekonomie.
We kunnen verder gaan met erop te wijzen dat tijdens het VKN:
- de "Willemsvaart" werd gegraven, een korter en vooral betrouwbaarder alternatief voor de Maas vormen, tot dan de belangrijkste verbinding tussen de industrie rondom Luik en de grote handelsplaatsen in Limburg en Noord-Brabant.
- men begon met het Ourthekanaalkanaal, dat een verbinding moest vormen tussen de Maas te Luik en de Moezel te Wasserbillig. Na 1830 werden de werken gestopt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vele vergeten dat de Haven van Antwerpen juist groot is omdat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.
Wat velen vergeten is dat de haven van Antwerpen door Willem I verder werd uitgebouwd en gemoderniseerd. Handel en scheepvaart bloeiden op tijdens zijn regeerperiode. Antwerpen werd in de periode 1815-1830 groter dan Rotterdam. Het zuiden profiteerde mee van de opbrengsten en afzetmogelijkheden in de Nederlandse koloniën.
Zelfs nadat in 1830 het Koninkrijk uiteen ging en zich splitste in Nederland, België en Luxemburg, zorgde hij ervoor dat in het scheidingsverdrag (1839) werd bepaald dat de Schelde ten allen tijde toegankelijk moest zijn voor de scheepvaart.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vele vergeten dat onze kusthavens hun bestaan juist hebben te danken aan het feit dat Vlaanderen niet bij Nederland hoort.
Wat men alleen kan beweren als men vergeet dat onder het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden nieuwe dokken werden in gebruik genomen in de haven van Oostende...
Wat velen vergeten is dat de werken van het kanaal Brussel-Charleroi begonnen in de Nederlandse tijd, dat Willem I de oude Sassevaart verlengde tot in Terneuzen zodat Gent kon bereikt worden door zeeschepen, etc...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eens de Hollanders ook maar enige inspraak krijgen over Vlaanderen, dat is het gedaan met Vlaanderen.
De geschiedkundige feiten tonen nu net het tegenovergestelde aan.
Tijdens de regeerperiode van Willem I, toen "de Hollanders ook maar enige inspraak kregen in Vlaanderen":
- werd er tevens een uitgebreid netwerk van verharde landwegen werd aangelegd.
- Werd de Algemeene Nederlandsche Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt op, een maatschappij met als doel de groei van de welvaart in het Zuiden te stimuleren. Later zou die uitgroeien tot de Société Generale.
- verdubbelde het aantal lagereschoolkinderen van 150.000 tot 300.000 dankzij de oprichting van 1500 nieuwe scholen.
- werd te Gent een universiteit opgericht.
- werd de beginnende verfransing van Brussel stopgezet en zelfs omgekeerd
Enz....

Spijtig dat na 15 jaar een einde kwam aan het elan waarmee wij, Nederlanders, op weg waren om uit te groeien tot een grootmacht.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juni 2018 om 23:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2018, 08:25   #139
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

mooie opsomming. interessant om te weten
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2018, 11:01   #140
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Erg is zo een inhoudloze platitude.
Maar wel om de verkeerde redenen. De taalkwestie was was immers geen punt voor de Vlamingen, maar enkel voor de Franstaligen. En op de godsdienstkwestie van toen, kijken we nu meewarig neer.
Het is niet zonder reden dat bijvb. Louis De Potter, één van de helden van de Belgische revolutie, het zich nadien allemaal erg beklaagde.
Maar niet alleen hij, ook een ander lid van het Voorlopig Bewind, Emmanuel Van der Linden d' Hoogvorst, die in februari-maart 1831 betrokken was bij een mislukte kontrarevolutionaire aktie tegen het erg Fransgezinde Voorlopig Bewind met de bedoeling koning Willem of zijn zoon weer op de Belgische troon te brengen.

Nu dat nog allemaal aantonen….


Ge hebt het over de eerste generatie, die van vader Onckelix. De volgende generatie reeds, werd geassimileerd tot voorbeeldige Walen. Geen grotere wallingante dan zijn dochter Laurette.
Maar zonder miljardenstroom van Wallonië naar Vlaanderen.
We kunnen verder gaan met de stellen dat het Willem I was die gestalte gaf aan het kanaal Gent-Terneuzen door de oude Sassevaart te verlengen tot in Terneuzen, waar twee sluizen werden gebouwd, zodat Gent zeeschepen kon ontvangen, hetgeen een geweldige impuls gaf aan de Gentse ekonomie.
We kunnen verder gaan met erop te wijzen dat tijdens het VKN:
- de "Willemsvaart" werd gegraven, een korter en vooral betrouwbaarder alternatief voor de Maas vormen, tot dan de belangrijkste verbinding tussen de industrie rondom Luik en de grote handelsplaatsen in Limburg en Noord-Brabant.
- men begon met het Ourthekanaalkanaal, dat een verbinding moest vormen tussen de Maas te Luik en de Moezel te Wasserbillig. Na 1830 werden de werken gestopt.

Wat velen vergeten is dat de haven van Antwerpen door Willem I verder werd uitgebouwd en gemoderniseerd. Handel en scheepvaart bloeiden op tijdens zijn regeerperiode. Antwerpen werd in de periode 1815-1830 groter dan Rotterdam. Het zuiden profiteerde mee van de opbrengsten en afzetmogelijkheden in de Nederlandse koloniën.
Zelfs nadat in 1830 het Koninkrijk uiteen ging en zich splitste in Nederland, België en Luxemburg, zorgde hij ervoor dat in het scheidingsverdrag (1839) werd bepaald dat de Schelde ten allen tijde toegankelijk moest zijn voor de scheepvaart.
Wat men alleen kan beweren als men vergeet dat onder het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden nieuwe dokken werden in gebruik genomen in de haven van Oostende...
Wat velen vergeten is dat de werken van het kanaal Brussel-Charleroi begonnen in de Nederlandse tijd, dat Willem I de oude Sassevaart verlengde tot in Terneuzen zodat Gent kon bereikt worden door zeeschepen, etc...
De geschiedkundige feiten tonen nu net het tegenovergestelde aan.
Tijdens de regeerperiode van Willem I, toen "de Hollanders ook maar enige inspraak kregen in Vlaanderen":
- werd er tevens een uitgebreid netwerk van verharde landwegen werd aangelegd.
- Werd de Algemeene Nederlandsche Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt op, een maatschappij met als doel de groei van de welvaart in het Zuiden te stimuleren. Later zou die uitgroeien tot de Société Generale.
- verdubbelde het aantal lagereschoolkinderen van 150.000 tot 300.000 dankzij de oprichting van 1500 nieuwe scholen.
- werd te Gent een universiteit opgericht.
- werd de beginnende verfransing van Brussel stopgezet en zelfs omgekeerd
Enz....

Spijtig dat na 15 jaar een einde kwam aan het elan waarmee wij, Nederlanders, op weg waren om uit te groeien tot een grootmacht.
Zeer indrukwekkend, dat een buitengesmeten vorst een verdrag afdwingt dat bepaald dat zijn volk doorvaart van zeeschepen naar de haven van Antwerpen via de Schelde NOOIT mag verhinderen.
Zou het kunnen dat hij uit het verleden wist dat zonder dat verdrag de Hollanders de Schelde de doorvaart van zeeschepen onmogelijk zouden maken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be