Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers 6 9,52%
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank 57 90,48%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2009, 21:33   #361
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

[quote=respublica;4505008]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zal niet zeggen dat de sluiting van Opel ermee tegengehouden zou kunnen worden, maar een Vlaams doelgericht beleid (daarvoor hoeft Vlaanderen niet eens onafhankelijk te zijn, dat kan na federalisering van werk ook al) zou in elk geval positieve gevolgen hebben voor Vlaanderen, omdat we erg een eigen economische situatie hebben.
Dat is juist, maar ik betwijfel of er minder werklozen zouden zijn. Nederland heeft ook een 'eigen economische situatie'. En die hebben een aangepast beleid voor hun eigen economische situatie. Maar daar zijn ook zeer vele werklozen niettegenstaande hun 'gericht' beleid. Overlaatst las ik nog de doelstellingen van de Vlaamse regering op het vlak van de tewerkstelling. Allemaal mooie woorden en goede voornemens. Edoch, we doen het voor het ogenblik niet goed in Vlaanderen. En ik betwijfel tenzeerste of we het beter zouden gedaan hebben moest Vlaanderen onafhankelijk zijn geweest. En op internationaal vlak in ieder geval zou de berg een muis baren.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 21:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 23:03   #362
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vlaamse onafhankelijkheid zal Vlaanderen niet vooruithelpen. Dat is een illusie dit te geloven. Mensen die dit denken maken zichzelf en anderen iets wijs. De Vlamingen moeten slim zijn: nu dat ze de hefbomen van de macht in handen hebben in België en zo goed als de eerste viool spelen in dit land, moeten ze deze positie koesteren in plaats van fata morgana's te scheppen.
Wilt u zo goed zijn deze 'positie' eens uit te leggen aan mensen die dat allemaal zo goed niet snappen?


Waarom kan het Waals Gewest nu reeds VIJF JAAR lang ongestraft geen rekeningen meer indienen bij het Rekenhof?

Wat moeten wij koesteren aan een staatsschuld van een dikke € 31.000,- per persoon?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 00:35   #363
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Petje af voor degenen die het wel durven. Moeten zeer stoere mannen zijn!!

over moedig gesproken zou gij Bert Anciaux hier niet verdedigen

http://forum.politics.be/showthread.php?t=133010
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 00:44   #364
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

[quote=system;4505017]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht

Dat is juist, maar ik betwijfel of er minder werklozen zouden zijn. Nederland heeft ook een 'eigen economische situatie'. En die hebben een aangepast beleid voor hun eigen economische situatie. Maar daar zijn ook zeer vele werklozen niettegenstaande hun 'gericht' beleid. Overlaatst las ik nog de doelstellingen van de Vlaamse regering op het vlak van de tewerkstelling. Allemaal mooie woorden en goede voornemens. Edoch, we doen het voor het ogenblik niet goed in Vlaanderen. En ik betwijfel tenzeerste of we het beter zouden gedaan hebben moest Vlaanderen onafhankelijk zijn geweest. En op internationaal vlak in ieder geval zou de berg een muis baren.
In feite stelt u hetzelfde vast als ik, maar u concludeert er andere dingen uit. Ik kan niet bewijzen dat Vlaanderen het beter had gedaan, maar is het niet nogal logisch dat een afgestemd beleid efficiënter is? In het huidige federale werkbeleid gaat men gewoon alle doelgroepen ondersteunen, ook waar het niet nodig is; dit is natuurlijk geldverspilling.
Uiteraard hangt werkgelegenheid echter vooral af van economische factoren. Maar dat wil nog niet zeggen dat een daadkrachtige overheid geen positieve rol kan spelen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 01:07   #365
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
over moedig gesproken zou gij Bert Anciaux hier niet verdedigen

http://forum.politics.be/showthread.php?t=133010
Waarom dan wel? Om met de lezers van 't Pallieterke en Dietsland-Europa in de clinch te gaan? Oufti ! Veel verder dan wat gescheld over wie zij dan 'den bleiter' noemen (stoere Vlaamse mannen mogen geen emoties tonen nietwaar) gaat dat toch niet met die stoere Kerels van Vlaenderen.


foto : de redactie van 't Pallieterke staat paraat !

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 23 december 2009 om 01:17.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 01:14   #366
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid, maar ik vind dat een positieve stap naar meer zelfbeschikking en meer kans op politieke, sociale en economische ontwikkeling. 'Separatist' vind ik een half scheldwoord, want onafhankelijkheid gaat om meer dan weglopen en splitsen.
Volledig mee akkoord!
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 08:06   #367
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vlaamse onafhankelijkheid zal Vlaanderen niet vooruithelpen. Dat is een illusie dit te geloven. Mensen die dit denken maken zichzelf en anderen iets wijs. De Vlamingen moeten slim zijn: nu dat ze de hefbomen van de macht in handen hebben in België en zo goed als de eerste viool spelen in dit land, moeten ze deze positie koesteren in plaats van fata morgana's te scheppen.
dat is het juist, system. We zijn met meer en we doen het economisch goed, maar de Belgische grondwet maakt het onmogelijk om echt vooruit te gaan.
Als de Vlaamse partijen die grondwet willen veranderen dan krijgen ze 2 antwoorden: "non" en "élargissement de Bruxelles".

maw, we hebben helemaal geen hefbomen van de macht in België, laat staan dat we de eerste viool spelen in dit land.
het drama is natuurlijk dat ook de Walen dat niet hebben en niet doen. ook zij zien zich geblokkeerd door Vlaanderen, vanwege de soms geheel tegengestelde situaties in de verschillende regio's.

België blokkeert zowel de Vlaamse als de Waalse toekomst en mensen zoals jij en Henri1 juichen dat toe.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 10:00   #368
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is het juist, system. We zijn met meer en we doen het economisch goed, maar de Belgische grondwet maakt het onmogelijk om echt vooruit te gaan.
Als de Vlaamse partijen die grondwet willen veranderen dan krijgen ze 2 antwoorden: "non" en "élargissement de Bruxelles".

maw, we hebben helemaal geen hefbomen van de macht in België, laat staan dat we de eerste viool spelen in dit land.
het drama is natuurlijk dat ook de Walen dat niet hebben en niet doen. ook zij zien zich geblokkeerd door Vlaanderen, vanwege de soms geheel tegengestelde situaties in de verschillende regio's.

België blokkeert zowel de Vlaamse als de Waalse toekomst en mensen zoals jij en Henri1 juichen dat toe.
Wij doen het economisch goed?? Dat weet ik nog zo niet. We behoren niet tot de slechtste van de klas, maar zeker niet tot de beste. We zitten in een goede middenmoot, maar of we daar zullen blijven en niet afzakken dat, is nog maar de vraag. Wanneer Vlaanderen bijvoorbeeld nog altijd mordicus blijft vasthouden aan een voorbijgestreefde industrietak zoals de auto-assemblage, is het maar op dezelfde manier bezig als de Walen indertijd met hun staalindustrie.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 10:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 10:09   #369
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij doen het economisch goed?? Dat weet ik nog zo niet. We behoren niet tot de slechtste van de klas, maar zeker niet tot de beste. We zitten in een goede middenmoot, maar of we daar zullen blijven en niet afzakken dat, is nog maar de vraag. Wanneer Vlaanderen bijvoorbeeld nog altijd mordicus blijft vasthouden aan een voorbijgestreefde industrietak zoals de auto-assemblage, is het maar op dezelfde manier bezig als de Walen indertijd met hun staalindustrie.
en daarom hebben we meer middelen nodig, moeten we onze arbeidsmarkt kunnen hervormen. maar dat kan niet, dat wordt federaal geblokkeerd.

wel raar dat je enkel daar op antwoordt....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 10:43   #370
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

[quote=system;4504787]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht

Moest Vlaanderen onafhankelijk zijn, dan zou het aantal werklozen in Vlaanderen op dezelfde hoogte zitten. Het feit dat er zoveel werkloosheid in Vlaanderen is, bewijst dit. Want indien Opel beslist te vertrekken uit Vlaanderen, dan moet u toch niet denken dat de Vlaamse regering dit kan tegenhouden. Ook niet moest Vlaanderen onafhankelijk zijn. Meer nog, ik denk dat België op internationaal vlak meer gewicht in de schaal kan leggen dan Vlaanderen. Of het allemaal zou helpen is natuurlijk een andere kwestie.
Een verenigde (of confederale) republiek der Nederlanden (al dan niet met Wallonië en Groothertogdom Luxemburg er bij) kan op internationaal gebied veel meer gewicht in de schaal leggen dan België.
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:00   #371
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en daarom hebben we meer middelen nodig, moeten we onze arbeidsmarkt kunnen hervormen. maar dat kan niet, dat wordt federaal geblokkeerd.

wel raar dat je enkel daar op antwoordt....
De Nederlanders hebben wel middelen genoeg en ze doen het geen sikkepit beter. Daar ligt het dus niet aan. Het punt dat ik wil maken is dat men de mensen een rad voor de ogen draait als men beweert dat, moest Vlaanderen onafhankelijk zijn, alles beter zou gaan. Dat is volgens mij gewoon niet zo.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 11:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:03   #372
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlanders hebben wel middelen genoeg en ze doen het geen sikkepit beter. Daar ligt het dus niet aan. Het punt dat ik wil maken is dat men de mensen een rad voor de ogen draait als men beweert dat, moest Vlaanderen onafhankelijk zijn, alles beter zou gaan. Dat is volgens mij gewoon niet zo.
zij worden niet geblokkeerd door een minderheid van hun land.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:05   #373
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zij worden niet geblokkeerd door een minderheid van hun land.
Men overdrijft hierin. Vlaanderen is vooralsnog welvarend. Moest alles zo 'geblokkeerd' worden zoals u stelt, dan zou dit niet mogelijk zijn. Bovendien nemen de transfers elk jaar af.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 11:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:14   #374
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men overdrijft hierin. Vlaanderen is welvarend. Moest alles zo 'geblokkeerd' worden zoals u stelt, dan zou dit niet mogelijk zijn. Bovendien nemen de transfers elk jaar af.
jamaar, wat is het nu, gaat het goed in Vlaanderen of niet???

en ik heb het niet over de transfers, die kunnen me maar matig boeien.

ik heb het over het beleid zelf. Je hebt een ander beleid nodig in Vlaanderen dan in Wallonië en dat kan niet nu, want alles moet federaal op dezelfde manier gebeuren, met het resultaat dat het voor niemand goed is.

maar op zich is dit niet juist. ook binnen Vlaanderen en binnen Wallonië heb je verschillen die anders moeten aangepakt moeten worden. in principe zou dit op federaal niveau kunnen.

neem bv het werkgelegenheidsbeleid. Milquet had heel simpel verschillende maatregelen kunnen treffen die verschillen per regio. Limburg heeft een andere aanpak nodig dan Antwerpen, dat dan weer op sommige zaken raakvlakken zal hebben met Brussel. de as Namen-Luxemburg zou dan weer ongeveer dezelfde maatregelen kunnen gebruiken dan die van Oost- en West-Vlaanderen en een volledig andere aanpak die van Henegouwen.

maw, Milquet kon hier het perfecte bewijs kunnen gegegeven hebben dat België wel kan werken.
maar neen, ze moest en ze zou bewijzen dat 1 maatregel voor het hele land het beste is. resultaat: veel geld weggesmeten en praktisch niemand gaat geholpen worden.

Gaat het regionaliseren van deze bevoegdheid het wondermiddel zijn? neen als ze in Vlaanderen en Wallonië dezelfde fout maken, ja als niet dezelfde fout maken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 11:25   #375
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De Nederlanders hebben wel middelen genoeg en ze doen het geen sikkepit beter. Daar ligt het dus niet aan. Het punt dat ik wil maken is dat men de mensen een rad voor de ogen draait als men beweert dat, moest Vlaanderen onafhankelijk zijn, alles beter zou gaan. Dat is volgens mij gewoon niet zo.
Het grote voordeel zou gelegen zijn dat we van de ergernis verlost zijn waarmee de Franstaligen ons voortdurend overvallen. Het zou geen probleemloze samenleving zijn, maar dan toch eentje waar we over allerlei sociaal-economische problemen zelf kunnen beslissen. De Tsjechen en de Slowaken hadden dit ook door. Ze hebben de logische conclusie getrokken en iedereen vaart er beter bij. Dat kan bij ons evenzeer. En het eeuwig gemekker van de Belgicisten over "Bruxelles" is gewoon raddraaierij. Als die grotendeels Franstalige stad niet met ons meewil, dan is dat nog steeds geen ramp. Het is de Europese hoofdstad en de Vlamingen zullen geen pasje nodig hebben om daar te gaan werken of er gewoon rond te lopen. Die stad is cultureel toch al lang geen Nederlandstalige entiteit meer. Vlaanderen kan zijn eigen administratie gewoon overbrengen naar (liefst meerdere) andere Vlaamse steden. De ondernemingen die er hun administratieve zetel hebben gevestigd kunnen er rustig blijven, daar heeft "Bruxelles" alle belang bij. En de Vlamingen gaan er gewoon werken zoals anders. Voor de Vlaamse federale ambtenaren kan een geleidelijk afvloeiïngsplan worden opgesteld. "Bruxelles" kan niet moelijk ons bedreigen, zij zijn, net als de Waaltjes, voor een flink stuk afhankelijk van onze centjes.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 23 december 2009 om 11:27.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:32   #376
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jamaar, wat is het nu, gaat het goed in Vlaanderen of niet???
en ik heb het niet over de transfers, die kunnen me maar matig boeien.

ik heb het over het beleid zelf. Je hebt een ander beleid nodig in Vlaanderen dan in Wallonië en dat kan niet nu, want alles moet federaal op dezelfde manier gebeuren, met het resultaat dat het voor niemand goed is.

maar op zich is dit niet juist. ook binnen Vlaanderen en binnen Wallonië heb je verschillen die anders moeten aangepakt moeten worden. in principe zou dit op federaal niveau kunnen.

neem bv het werkgelegenheidsbeleid. Milquet had heel simpel verschillende maatregelen kunnen treffen die verschillen per regio. Limburg heeft een andere aanpak nodig dan Antwerpen, dat dan weer op sommige zaken raakvlakken zal hebben met Brussel. de as Namen-Luxemburg zou dan weer ongeveer dezelfde maatregelen kunnen gebruiken dan die van Oost- en West-Vlaanderen en een volledig andere aanpak die van Henegouwen.

maw, Milquet kon hier het perfecte bewijs kunnen gegegeven hebben dat België wel kan werken.
maar neen, ze moest en ze zou bewijzen dat 1 maatregel voor het hele land het beste is. resultaat: veel geld weggesmeten en praktisch niemand gaat geholpen worden.

Gaat het regionaliseren van deze bevoegdheid het wondermiddel zijn? neen als ze in Vlaanderen en Wallonië dezelfde fout maken, ja als niet dezelfde fout maken.
Als we bij de goede middenmoot zitten, gaat het dus goed. En geef toe, Vlaanderen is inderdaad welvarend. Vraag is natuurlijk in hoeverre we die welvaart kunnen vasthouden. En wat de maatregelen van Milquet betreft, daar ben ik het met u eens. Maar let op, Peeters was ook van plan 400 miljoen € te 'geven' aan Opel. En Opel ligt in de provincie Antwerpen... En daar moeten we voorzichtig in zijn. Want wat Antwerpen krijgt, moet Brabant, of Oost-Vlaanderen of Limburg dus missen. De overheid kan niet blijven geven: op een gegeven ogenblik is het geld op.

Dat is het probleem van de federale regering. Er is zoveel geld versluist naar de gemeenschappen dat de Federale regering niet zoveel meer heeft en dus half uitgekleed werd. En toch heeft diezelfde federale regering geld uitgetrokken om uit het financiële debacle te geraken en heeft ze de KBC en Dexia kunnen redden of toch heeft ze die banken goed kunnen (moeten) ondersteunen. Maar Fortis heeft ze laten vallen als bank. Ten onrechte volgens mij. Het tegoed van de Fortisspaarders echter, heeft de federale regering ook veilig gesteld.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 12:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:33   #377
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Ook zouden Vlaamse en Waalse politici de volledige verantwoordelijkheid dragen voor hun beleid. Dat is veel gezonder dan politici die het altijd op de andere gemeenschap kunnen steken als het fout loopt en een volk dat maar de helft van zijn federale ministers kan kiezen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:34   #378
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als we bij de goede middenmoot zitten, gaat het dus goed. En geef toe, Vlaanderen is inderdaad welvarend. Vraag is natuurlijk in hoeverre we die welvaart kunnen vasthouden. En wat de maatregelen van Milquet betreft, daar ben ik het met u eens. Maar let op, Peeters was ook van plan 400 miljoen € te 'geven' aan Opel. En Opel ligt in de provincie Antwerpen...
Het openhouden van Opel is wel belangrijk voor héél Vlaanderen en héél België. Al die werklozen wegen enorm op de sociale zekerheid.
Het viel mij op dat de Franstaligen eenheid blijkbaar niet meer zo belangrijk vonden toen ze weigerden de 'Vlaamse' KBC te steunen toen die in nood zat. Dat heeft de Vlaamse regering toen zelf moeten bekostigen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:41   #379
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het openhouden van Opel is wel belangrijk voor héél Vlaanderen en héél België. Al die werklozen wegen enorm op de sociale zekerheid.
Het viel mij op dat de Franstaligen eenheid blijkbaar niet meer zo belangrijk vonden toen ze weigerden de 'Vlaamse' KBC te steunen toen die in nood zat. Dat heeft de Vlaamse regering toen zelf moeten bekostigen.
Dat is nog maar de vraag. Het kan ook geld stoppen zijn in een bodemloze put.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:44   #380
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ook zouden Vlaamse en Waalse politici de volledige verantwoordelijkheid dragen voor hun beleid. Dat is veel gezonder dan politici die het altijd op de andere gemeenschap kunnen steken als het fout loopt en een volk dat maar de helft van zijn federale ministers kan kiezen.
dat en duidelijke homogene bevoegdheidspaketten en we staan al een pak verder.

maar we botsen constant op een "non", maar de systems en de Henri1's van deze wereld vinden dat goed of in het beste geval spijtig.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be