Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari Deze jonge CD&V'er zit al sinds 2002 in het parlement. Hij werkt er oa rond mobiliteit en zorg. Ook de West-Vlaamse belangen krijgen zijn aandacht in het parlement.

 
 
Discussietools
Oud 13 februari 2007, 10:53   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard drugs

In de Westhoek heeft Ieper een nogal triestige reputatie als drugsstad.
Wat gaat de CD&V ondernemen om hierin verandering te brengen?
jan hyoens is offline  
Oud 13 februari 2007, 17:30   #2
Roel Deseyn
 
 
Roel Deseyn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 48
Standaard

Ik ken de specifieke problemen van Ieper niet (zal ik zeker eens nagaan): gaat het over slachtoffers hard drugs of party drugs. Of is er overlast door dealen ? Men moet niet alles op een hoopje gooien.
Jammer dat de overheid met de drugswet een volledig verkeerd signaal heeft gegeven. Drugs, neen bedankt.
Roel Deseyn is offline  
Oud 14 februari 2007, 09:47   #3
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Het gaat van dealen tot gebruik van allerlei soft en harddrugs.
Zelfs procureur des Konings Marie-Christine Durieu heeft het over een stijgend drugsgebruik in het arrondissement bij steeds jongere gebruikers (12 jaar!). Spijtig genoeg vind ik geen officiële cijfers over het drugsgebruik in Ieper. Misschien kan u die wel verkrijgen.
jan hyoens is offline  
Oud 15 februari 2007, 14:47   #4
Roel Deseyn
 
 
Roel Deseyn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 48
Standaard

Hierbij enkele artikels over drugspreventie in Ieper (van de afgelopen jaren). Schepen Dieter Deltour is erover aangesproken en onderzoekt de zaak.

Bibliotheken kicken af
De bibliotheken van Ieper, Langemark-Poelkapelle, Zonnebeke, Mesen, Poperinge, Staden, Moorslede en Wervik sensibiliseren tegen drugs. Ze stappen samen in de campagne ,,Drugmobiel Hippe Kick(er).zonder''. Een infostand reist om de drie weken van de ene bib naar de andere.
Andres HOLLEBEKE

Frank Flamey, voorzitter van het Regionaal Overlegplatform Alcohol en Drugs: ,,Het Druginformatiepunt (DIP) in Ieper biedt als uitleendienst didactisch materiaal zoals informatieve spelen, lespakketten, video's en brochures die betrekking hebben op legale en illegale drugs. Het aanbod richt zich enerzijds tot ouders die zich willen informeren, anderzijds tot leerkrachten, opvoeders, jeugdwerkers, huisartsen en apothekers.'' Het DIP vind je in de gebouwen van Ambulante Drugzorg Ieper en in jeugdcentrum De Kouter in Poperinge. Tot 16 december nemen de bibliotheken van Ieper, Langemark-Poelkapelle, Zonnebeke, Mesen, Poperinge, Staden, Moorslede en Wervik deel aan de sensibiliseringscampagne. Een infostand reist om de drie weken van de ene bib naar de andere. De bezoeker kan er deelnemen aan een wedstrijd, de bib plaatst de collectie over drugs- en andere verslavingen in de kijker.

MEGA-project wordt wellicht afgeblazen
Drugsproblematiek prioritair voor politiezone arro Ieper


De Zonale Veiligheidsraad van de politiezone arro Ieper schuift in haar zonaal veiligheidsplan vier prioriteiten naar voren. Eén ervan is de drugsproblematiek. Hierrond werd een projectgroep opgericht, bestaande uit interne en externe partners. Ondertussen is de toekomst van het succesvolle MEGA-project, dat in het basisonderwijs loopt, wel onzeker.
,,Om meer greep te krijgen op de drugsproblematiek, wil de projectgroep komen tot het uittekenen en permanent bijsturen van een adequate en uitvoerbare drugaanpak, zowel op preventief, curatief als op repressief vlak'', stelt preventiecoördinator Frank Flamey.
,,We moeten komen tot een geïntegreerde multidisciplinaire totaalaanpak van het probleem in de 10 gemeenten binnen onze politiezone. Het drugsprobleem kan of zal nooit volledig opgelost geraken, maar we moeten proberen via een gezamenlijke aanpak zover mogelijk te gaan. Als eerste stap willen we tegen eind dit jaar een inventaris opstellen van wat tot op heden al werd gepresteerd'', aldus nog Frank Flamey.
Ondertussen is de toekomst van het MEGA-preventieproject, dat momenteel in 37 basisscholen loopt, onzeker. Op Vlaams niveau wordt gesteld dat drugspreventie gemeenschapsmaterie is en dus geenszins een taak van operationeel politiepersoneel. De welzijnsraad van het arrondissement Ieper heeft met 'drugsmobiel' wel een alternatief achter de hand. (PLI)

Horeca en stad voeren actie tegen druggebruik op Vismarkt
Politie blijft tijdens weekend extra patrouilleren in uitgaansbuurt
Ieper
De cafébazen van de Vismarkt, de lokale politie en het stadsbestuur van Ieper starten binnenkort met een preventiecampagne tegen overmatig alcohol- en druggebruik. Die liggen meestal aan de basis van kleine opstootjes en zware gevechten in de uitgaansbuurt tijdens het weekend. Tevens worden de politiepatrouilles opgedreven en komen er betere afspraken tussen cafébazen, stad en recherche.
Dieter DUJARDIN
De uitbaters van 't Fenomeen, De Vage Belofte en Charlie Brown's trokken begin dit jaar aan de alarmbel na een hele reeks ernstige vechtpartijen met inboedelschade en verwondingen als gevolg. Ze kregen een onderhoud met burgemeester Luc Dehaene (CD&V) en de lokale politie, dat nu bestendigd werd met een verfijnd charter. Daarin beloven alle partijen dat ze zich zullen houden aan een aantal afspraken. Samen zullen de drie partners ook een preventiecampagne rond drug- en alcoholmisbruik, geweld en orde en netheid van de Vismarkt op touw zetten.

Afspraken
«Op bierkaartjes zullen slogans staan over de problemen van het moment en vragen. Daaraan is een wedstrijd verbonden met kans op leuke prijzen. Dat gebeurde eerder ook in Leuven. Uiteraard is er ook een repressief luik. Tijdens de naschoolse fuiven zullen we drugcontroles doen. Daarnaast worden de contacten tussen uitbaters en de recherche verscherpt. Als zij druggebruik merken, zullen ze dat aan ons signaleren», aldus Frank Flamey van de lokale politie.
De cafébazen zijn tevreden met de afspraken. «We kregen ook de belofte dat de opgedreven politiepatrouilles tijdens het weekend zeker tot het einde van dit jaar aangehouden worden. De agenten passeren niet zomaar even met de combi, ze komen effectief regelmatig op de Vismarkt zelf gewandeld. Dat heeft zijn effect. De jongste weken is het zeer kalm, de vaste klanten durven weer langskomen tijdens het weekend. Onderling hebben wij afgesproken dat relschoppers die in één café geweigerd worden, ook de andere zaken niet meer binnen mogen. Dat alles moet leiden tot een leuke uitgaansbeurt en nieuwe initiatieven in samenwerking met de stad en het JOC. Zo wordt er gedacht aan een muziekfestival en een feest tijdens de zomer», besluit een tevreden Mark Wullus van 't Fenomeen.
In november wordt alles voor het eerst geëvalueerd.
De cafébazen, burgemeester Luc Dehaene (midden) en leden van het JOC en de politie leveren samen inspanningen voor een leukere uitgaansbuurt. Foto Duhamel

© 2004 Aurex NV


Sportclubs helpen mee in strijd tegen drugs
IEPER
Bij de huldiging van de sportlaureaten afgelopen weekend zette de Ieperse sportraad ook enkele verenigingen in de bloemetjes. Zij volgden een cursus drugpreventie bij de lokale politie om jonge sporters met een drugprobleem op te sporen en op te vangen.
Voetbalclub KVK Ieper, de basketbalverenigingen Ibac Ieper en BBC Dames, judoclub Neko, kanoclub De Paddel, minivoetbalvereniging Red Dragons en netbalclub Up en Neere Vlamertinge kregen de brevetten uitgereikt. Ook volgend jaar organiseert de lokale politie de drugpreventiesessie. Meer info bij Frank Flamey op het nummer 057/21.73.00.
Roel Deseyn is offline  
Oud 16 februari 2007, 10:19   #5
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Dank u voor het antwoord.
jan hyoens is offline  
Oud 16 februari 2007, 11:54   #6
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
Jammer dat de overheid met de drugswet een volledig verkeerd signaal heeft gegeven. Drugs, neen bedankt.
Het is totaal onzinnig om Heroine en marihuana samen te groeperen onder de noemer "drugs" zonder alcohol, tabak en zware geneesmiddelen als codeïne en morphine daar ook onder te plaatsen.

Marihuana heeft veel meer gemeen met tabak en alcohol dan met de zogenaamde "hard drugs". Het heeft vrij milde neveneffecten, is weinig verslavend en wordt vooral gebruikt bij sociale gelegenheden. Het is ook een natuurlijke pijnstiller, dat door sommige artsen wordt aangeraden bij behandeling van langdurige pijnen. Desondanks is marihuana illegaal.

Codeïne en vooral morphine (beide opiaten zijnde) hebben meer gemeen met heroïne dan met alcohol of tabak. Vooral bij morphine zijn er heel wat gevallen van fysische afhankelijkheid, fysische destructie en zware afkickverschijnselen bekend. Beide producten zijn welliswaar enkel beschikbaar op voorschrift, maar zijn desalniettemin legaal en worden soms misbruikt. Ook heel wat anti-depressive (vb. Prozac) passen thuis in dit lijstje.

Kunt u enige logische verklaring geven voor de inconsistentie van de wetgeving mbt "drugs"? Waarom wordt een 23-jarige die zo nu en dan eens een joint rookt en verder een normaal alledaags leven leidt afgeschilderd als een misdadiger en een 46-jarige morphineverslaafde of Prozac-verslaafde met ernstige sociale problemen niet?
IlluSionS667 is offline  
Oud 16 februari 2007, 17:34   #7
Roel Deseyn
 
 
Roel Deseyn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 48
Standaard

het is niet omdat er een strenger beleid voor 1 categorie wordt gevoerd, dat de problemen van een andere kunnen gerelativeerd worden. Vandaar dat er veel aandacht moet gaan naar preventie en psychologische begleiding voor alle soorten drugs.

Wat de federale regering nu doet, choqueert me: in Luik 30.000euro investeren per heroïne-gebruiker, zonder concreet actieplan, zonder evaluatie van het methadonverstrekkingsplan, zonder het oplossen van de wachtlijsten in de hulpverlening, ... : wraakroepend.
Roel Deseyn is offline  
Oud 16 februari 2007, 19:20   #8
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.913
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Het is totaal onzinnig om Heroine en marihuana samen te groeperen onder de noemer "drugs" zonder alcohol, tabak en zware geneesmiddelen als codeïne en morphine daar ook onder te plaatsen.

Marihuana heeft veel meer gemeen met tabak en alcohol dan met de zogenaamde "hard drugs". Het heeft vrij milde neveneffecten, is weinig verslavend en wordt vooral gebruikt bij sociale gelegenheden. Het is ook een natuurlijke pijnstiller, dat door sommige artsen wordt aangeraden bij behandeling van langdurige pijnen. Desondanks is marihuana illegaal.

Codeïne en vooral morphine (beide opiaten zijnde) hebben meer gemeen met heroïne dan met alcohol of tabak. Vooral bij morphine zijn er heel wat gevallen van fysische afhankelijkheid, fysische destructie en zware afkickverschijnselen bekend. Beide producten zijn welliswaar enkel beschikbaar op voorschrift, maar zijn desalniettemin legaal en worden soms misbruikt. Ook heel wat anti-depressive (vb. Prozac) passen thuis in dit lijstje.

Kunt u enige logische verklaring geven voor de inconsistentie van de wetgeving mbt "drugs"? Waarom wordt een 23-jarige die zo nu en dan eens een joint rookt en verder een normaal alledaags leven leidt afgeschilderd als een misdadiger en een 46-jarige morphineverslaafde of Prozac-verslaafde met ernstige sociale problemen niet?
Joints zijn geen onschuldig goedje. Het is erg verslavend en bovendien zijn de drugs in de loop van de tijd steeds sterker geworden. Joints kunnen integenstelling tot tabak ook hersenbeschadiging en bijhorende gedragsstoornissen veroorzaken. Het spreekt vanzelf dat we deze harddrug compleet dienen te verbieden. Ik deel dus uw nogal progressieve mening in deze zaak niet.

Het feit dat ik radicaal tegen joints ben, wil trouwens niet zeggen dat ik de sociaal aanvaardbare drugs als alcolhol en tabak tolereer. Tabak dient men zoveel mogelijk te verbieden in openbare plaatsen en er moet een strenge beperking komen op de hoeveel alcohol die men serveert per klant op café. Horeca zaken die toestemming hebben om sterke dranken te serveren dienen regelmatig onder toezicht te staan van inspecteurs en van de ordediensten in cognito. Bieren die een hoog alcolholperentage hebben moeten overigens onder de reglementering vallen van sterke dranken.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 16 februari 2007 om 19:22.
Max van Dietschland is nu online  
Oud 16 februari 2007, 19:23   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Joints zijn geen onschuldig goedje. Het is erg verslavend en bovendien zijn de drugs in de loop van de tijd steeds sterker geworden. Joints kunnen integenstelling tot tabak ook hersenbeschadiging en bijhorende gedragsstoornissen veroorzaken. Het spreekt vanzelf dat we deze harddrug compleet dienen te verbieden.

Het feit dat ik radicaal tegen joints ben, wil trouwens niet zeggen dat ik de sociaal aanvaardbare drugs als alcolhol en tabak tolereer. Tabak dient men zoveel mogelijk te verbieden in openbare plaatsen en er moet een strenge beperking komen op de hoeveel alcohol die men serveert per klant op café. Horeca zaken die toestemming hebben om sterke dranken te serveren dienen regelmatig onder toezicht te staan van inspecteurs en van de ordediensten in cognito.
Ik heb nochtans altijd veel bewondering voor U,maar hier ken je geen kl***n van ,dus best zwijgen dan hé
duveltje382
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
Oud 16 februari 2007, 19:27   #10
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.913
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik heb nochtans altijd veel bewondering voor U,maar hier ken je geen kl***n van ,dus best zwijgen dan hé
duveltje382
U mag mij gerust corrigeren indien ik een onwaarheid vertel, maar ik betwijfel het. Joints zijn gevaarlijke dingen en er moet daar geen waas van onschuldigheid rond hangen.

Marihuana dient enkel verstrekt te worden op medisch voorschrift in geval van ziekte. Enkel in de apotheek zou je marihuana kunnen krijgen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is nu online  
Oud 18 februari 2007, 03:38   #11
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
U mag mij gerust corrigeren indien ik een onwaarheid vertel, maar ik betwijfel het. Joints zijn gevaarlijke dingen en er moet daar geen waas van onschuldigheid rond hangen.

Marihuana dient enkel verstrekt te worden op medisch voorschrift in geval van ziekte. Enkel in de apotheek zou je marihuana kunnen krijgen.
Ik ben het met u eens. Dagelijks gebruik van marihuana heeft zware psychologische consequenties: sommige jongeren stoppen a.h.w. met evolueren t.g.v. van overmatig gebruik van marihuana. Toch zijn er ook vele occasionele cannabisgebruikers die geen probleemgebruik vertonen.

Bovendien denk ik dat u het marihuanaprobleem in onze samenleving zwaar overschat en het alcoholprobleem zwaar onderschat. T.o.v. het aantal probleemgebruikers van alcohol in onze samenleving is het aantal probleemgebruikers van cannabis verwaarloosbaar.

Voor tabak moet men nog veel strenger zijn, aangezien passief roken zeer schadelijk is. Zelf kan ik sigarettenrook b.v. absoluut niet verdragen, met hoofdpijn en luchtwegenirritaties tot gevolg.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 18 februari 2007, 04:29   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik ben het met u eens. Dagelijks gebruik van marihuana heeft zware psychologische consequenties: sommige jongeren stoppen a.h.w. met evolueren t.g.v. van overmatig gebruik van marihuana. Toch zijn er ook vele occasionele cannabisgebruikers die geen probleemgebruik vertonen.

Bovendien denk ik dat u het marihuanaprobleem in onze samenleving zwaar overschat en het alcoholprobleem zwaar onderschat. T.o.v. het aantal probleemgebruikers van alcohol in onze samenleving is het aantal probleemgebruikers van cannabis verwaarloosbaar.

Voor tabak moet men nog veel strenger zijn, aangezien passief roken zeer schadelijk is. Zelf kan ik sigarettenrook b.v. absoluut niet verdragen, met hoofdpijn en luchtwegenirritaties tot gevolg.
Je vergelijk een harddrugs(alcohol) met een softdrugs(een jontje) tja ....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline  
Oud 18 februari 2007, 19:07   #13
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Joints zijn geen onschuldig goedje. Het is erg verslavend
Hah!
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be