Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2013, 12:36   #1
eurobug
Burger
 
Geregistreerd: 11 maart 2013
Berichten: 185
Standaard Wie irriteert zich ook aan AZERTY?

Het officiele Belgische toetsenbord is, zoals de meesten onder jullie kunnen zien als je naar beneden kijkt, het AZERTY toetsenbord. Dit toetsenbord wordt ook gebruikt in Wallonie, Frankrijk, en Luxemburg. Het is namelijk geoptimaliseerd voor het typen van Frans, gezien het verschillende toetsen bevat die enkel in het Frans veel gebruikt worden, zoals de é en de è. Grote nadelen zijn dat het minder geschikt is voor Nederlands, het de beruchte ALT-GR combinatie vereist voor vele symbolen, en je shift moet indrukken voor cijfers.

De rest van Europa (en veel van de wereld), gebruikt het QWERTY systeem (van amerikaanse origine), of in Duitstalige en slavische gebieden het gelijkaardige QWERTZ, gezien die de Z effectief veel gebruiken. Ook in Nederland, waar men nog steeds Nederlands typt, heeft men van AZERTY nog nooit gehoord, en gebruikt men het standaard amerikaanse QWERTY. Op de meeste Vlaamse universiteiten wordt trouwens ook intern QWERTY gebruikt, toch tenminste in de technische richtingen: Het is veel natuurlijker om op te programmeren (getallen en symbolen gemakkelijker), plus de helft is toch buitenlander en die gebruiken de standaard.

Ik gebruik zelf ook QWERTY, zowel thuis als op het werk. Dus waarom irriteert mij dit nu? Ten eerste: het is de zoveelste subtiele toegift van Vlamingen aan Walen (waarom zitten wij te prutsen met franstalige toetsenborden), en ten tweede: Het is bijna ONMOGELIJK om in Belgie een laptop te vinden die geen AZERTY toetsenbord heeft. Bij de Fnac krijg je antwoorden als "ja meneer dat gaat niet", "misschien kan je het zelf vervangen", of "oei, maar zo een wisselstuk kan maanden duren, dus dat doen we niet". Ik ging mijn laptops om die reden dan ook in Nederland kopen (moet je ook doen, die zijn trouwens veel goedkoper).

Vraagje: Ben ik de enige die mij hieraan stoort?
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 12:43   #2
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik heb er geen probleem mee, maar als men wil veranderen naar Qwerty, mij ook best.
Ik typ alvast even vlot op beide.
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 12:45   #3
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Ik stoor mij er aan, 3 jaar met QWERTY gewerkt en het is veel logischer voor de Nederlandse taal en voor Engels.
__________________
https://stratlingo.com

Laatst gewijzigd door Snerror : 21 november 2013 om 12:46.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 12:47   #4
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Hier heb ik al een draad over geopend. Azerty is franskiljonse waanzin.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 12:50   #5
eurobug
Burger
 
Geregistreerd: 11 maart 2013
Berichten: 185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Hier heb ik al een draad over geopend. Azerty is franskiljonse waanzin.
Oei sorry, die had ik niet gezien. Ik dacht niet direct dat dat bij andere mensen ook hoog zou zitten. De meesten zijn zich hiervan totaal onbewust, totdat ze ergens komen (buitenland, bedrijf, unief) waar ze met QWERTY leren werken. En dan inderdaad tot het besluit komen dat dat VEEL handiger is voor Nederlands, Engels en technische taken.
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 13:54   #6
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik heb leren typen op AZERTY, en ben dus vlotter daarmee, maar ik kan ook overweg met QWERTY, en na even wennen, ook op QWERTZ of andere standaarden. Ik heb dus geen moeite met AZERTY, en mis elders die é en è, die immers ook in het Nederlands voorkomen (ik moet altijd zoeken hoe ik café moet typen op QWERTY...). Dat een deel van de teksten die ik typ in het Frans is, helpt er natuurlijk ook niet aan...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 14:41   #7
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.855
Standaard

Only in Belgium: communautaire rel over toetsenborden...
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 14:58   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Om toch maar even te willen reageren op een dubbeldraad, ik heb er geen probleem mee, laat het een Azerty of een Querty zijn.

Uiteindelijk is dat toch maar een instelling in je hoofd of niet?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:00   #9
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Om toch maar even te willen reageren op een dubbeldraad, ik heb er geen probleem mee, laat het een Azerty of een Querty zijn.

Uiteindelijk is dat toch maar een instelling in je hoofd of niet?
Nee, ook in je vingers. AZERTY heeft een volstrekt onlogische toetsenopbouw.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:01   #10
eurobug
Burger
 
Geregistreerd: 11 maart 2013
Berichten: 185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Only in Belgium: communautaire rel over toetsenborden...
Dat is geen communautaire rel. Gewoon irritatie dat ik gedwongen wordt een franstalig toetsenbord te gebruiken, waar dat mij alleen maar hindert in mijn dagelijks gebruik gezien ik veel technische zaken doe op mijn computer, en hoofdzakelijk Nederlands (en Engels) moet schrijven. Al eens een programma geschreven op AZERTY, waarbij je constant getallen, en {} en [] moet gebruiken? Dolle pret! En voor die ene keer da ik es een ander (Frans) lettertje moet typen, daarvoor bestaat de compose key in het US international keyboard, waarmee je nog heel wa meer handige tekens kan maken, bv. voor Spaans, Slavische talen, geld, ...: é ñ ¿ ¡ č ž ¥ € æ ç þ Ø ...


Ook, een laptop is toch geen goedkoop ding, en ik moet naar Nederland voor eentje met een normaal toetsenbord te kopen. Dat is toch een gemiste kans voor de winkels hier?
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:03   #11
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eurobug Bekijk bericht
Dat is geen communautaire rel. Gewoon irritatie dat ik gedwongen wordt een franstalig toetsenbord te gebruiken, waar dat mij alleen maar hindert in mijn dagelijks gebruik gezien ik veel technische zaken doe op mijn computer, en hoofdzakelijk Nederlands (en Engels) moet schrijven. Al eens een programma geschreven op AZERTY, waarbij je constant getallen, en {} en [] moet gebruiken? Dolle pret! En voor die ene keer da ik es een ander (Frans) lettertje moet typen, daarvoor bestaat de compose key in het US international keyboard, waarmee je nog heel wa meer handige tekens kan maken, bv. voor Spaans, Slavische talen, geld, ...: é ñ ¿ ¡ č ž ¥ € æ ç þ Ø ...


Ook, een laptop is toch geen goedkoop ding, en ik moet naar Nederland voor eentje met een normaal toetsenbord te kopen. Dat is toch een gemiste kans voor de winkels hier?
Fransen programmeren niet. Zij geven zich over en eten kaas.

En als je een custom laptop bestelt, moet je 2 weken op een qwerty wachten.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:08   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eurobug Bekijk bericht
Het officiele Belgische toetsenbord is, zoals de meesten onder jullie kunnen zien als je naar beneden kijkt, het AZERTY toetsenbord. Dit toetsenbord wordt ook gebruikt in Wallonie, Frankrijk, en Luxemburg. Het is namelijk geoptimaliseerd voor het typen van Frans, gezien het verschillende toetsen bevat die enkel in het Frans veel gebruikt worden, zoals de é en de è. Grote nadelen zijn dat het minder geschikt is voor Nederlands, het de beruchte ALT-GR combinatie vereist voor vele symbolen, en je shift moet indrukken voor cijfers.

De rest van Europa (en veel van de wereld), gebruikt het QWERTY systeem (van amerikaanse origine), of in Duitstalige en slavische gebieden het gelijkaardige QWERTZ, gezien die de Z effectief veel gebruiken. Ook in Nederland, waar men nog steeds Nederlands typt, heeft men van AZERTY nog nooit gehoord, en gebruikt men het standaard amerikaanse QWERTY. Op de meeste Vlaamse universiteiten wordt trouwens ook intern QWERTY gebruikt, toch tenminste in de technische richtingen: Het is veel natuurlijker om op te programmeren (getallen en symbolen gemakkelijker), plus de helft is toch buitenlander en die gebruiken de standaard.

Ik gebruik zelf ook QWERTY, zowel thuis als op het werk. Dus waarom irriteert mij dit nu? Ten eerste: het is de zoveelste subtiele toegift van Vlamingen aan Walen (waarom zitten wij te prutsen met franstalige toetsenborden), en ten tweede: Het is bijna ONMOGELIJK om in Belgie een laptop te vinden die geen AZERTY toetsenbord heeft. Bij de Fnac krijg je antwoorden als "ja meneer dat gaat niet", "misschien kan je het zelf vervangen", of "oei, maar zo een wisselstuk kan maanden duren, dus dat doen we niet". Ik ging mijn laptops om die reden dan ook in Nederland kopen (moet je ook doen, die zijn trouwens veel goedkoper).

Vraagje: Ben ik de enige die mij hieraan stoort?
Storen is veel gezegd maar mijn eigen computers hebben altijd Qwerty.
Persoonlijk vind ik dat veel gemakkelijker dan Azerty, al heb ik geen problemen (na de eerste twee minuten toch niet meer) met Azerty op't werk bv.

En bij Apple heb je altijd de keus welk toetsenbord je wil en daar hoef je niet voor naar Nederland, moet je ook doen!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:09   #13
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Dat is dan ook het enige wat men kan kiezen bij Apple.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:10   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik heb leren typen op AZERTY, en ben dus vlotter daarmee, maar ik kan ook overweg met QWERTY, en na even wennen, ook op QWERTZ of andere standaarden. Ik heb dus geen moeite met AZERTY, en mis elders die é en è, die immers ook in het Nederlands voorkomen (ik moet altijd zoeken hoe ik café moet typen op QWERTY...). Dat een deel van de teksten die ik typ in het Frans is, helpt er natuurlijk ook niet aan...
Dat is inderdaad het enige vervelende aan Qwerty.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:30   #15
eurobug
Burger
 
Geregistreerd: 11 maart 2013
Berichten: 185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
En als je een custom laptop bestelt, moet je 2 weken op een qwerty wachten.
Hangt ervan af waar. Bij Fnac kan je fluiten achter QWERTY. Bij een lokale computerwinkel die in Lenovo doet kon je het ook vergeten. Maar mij niet gelaten, ik bestel het in Nederland en ga het in Eindhoven afhalen, of laat het een Nederlandse collega meebrengen. Heb zo ook gevonden dat laptops in Nederland vaak honderden euro's minder kosten (en met qwerty toetsenbordje, dus geen gevloek). Bewijs: Lenovo Yoga 11 bij fnac in België 999 euro, en bij onbepaalde internetwinkel in Nederland 669 euro (wil hier niet zitten spammen met links of webwinkels). Dat is een verschil van 330 euro, of maw., die kost in België bijna de helft meer dan in Nederland!
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 15:31   #16
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Kortom, Nederlands heeft nood aan een eigen toetsenbord!
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 16:04   #17
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Geen last van, ik typ nooit zelf punt neen een echt punt trut backspace backspace neee
__________________
Hij die de arme berooft, leent den Here J.J.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur. BDW
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 16:04   #18
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

godver
__________________
Hij die de arme berooft, leent den Here J.J.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur. BDW
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 16:33   #19
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Voordat ik een computer ding ga kopen kijk ik altijd bij Pricewatch wie wat heeft voor welke prijs.
http://tweakers.net/pricewatch/

Voorbeeld: de monitor die ik laatst aanschafte stond voor 380 euro in de winkel. Ik heb gekocht via het internet voor 240 euro. Echt dezelfde!
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2013, 21:52   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Ik heb al veel keren geprobeerd te weet te komen hoe de Chinezen het doen.
Weet er dat iemand ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be