Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2011, 11:54   #81
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/permalink/1.1091104

Ik ben geen expert in deze materie, maar op Pukkelpop werd er geen enkele voorzorgsmaatregel genomen.
Want dat weet jij vanuit eerste bron uiteraard... Of volstaat voor jou het adagio "er is iets gebeurt dus ze hebben niks gedaan"?
Maanrock gaat iemand van Stageco lokaal hebben die zal aangeven wanneer de zeilen omhoog moeten van het podium. Stageco bouwt op alle grote festivals de grote podia en heeft tijdens het festival altijd wel één of meerder van hun mannekes rondlopen (dus ook op Pukkelpop). Dat is alvast geen extra maatregel (en mocht je het niet gemerkt hebben, dat podium op PP stond ook no recht...). Windmeters plaatsen is geen maatregel; die meten alles sowieso te laat op. Extra controles op het podium is geen extra maatregel. Die extra controles op PP zouden alles gewoon goedgekeurd hebben.

Dus again, wat gaan ze nu meer doen?

Citaat:
Alles was beter dan niets. Het scherm afhalen was al een begin.
Dus een festival of welk evenement dan ook moet, wanneer er slecht weer voorspeld wordt alles de facto stilleggen uit voorzorg? Maanrock heeft voor zondag storm voorspeld gekregen. Gaan zij alles stilleggen en al naar beneden halen?

Jet zegt zelf dat je geen expert bent in de materie. Ga dan ook niet doen alsof je weet waar de problemen zitten, wat te doen en hoe op te lossen.

Citaat:
Ook stel ik mij vragen bij het feit dat bepaalde tenten wel blijven staan en andere niet.
Feedback politie: een strook van 60m breed en enkele kilometers lang heeft het het zwaarst te verduren gekregen. Is PP maar 60m breed dan?

Citaat:
Tent beter ontwerpen tegen wind, want andere tenten bleven staan? Tent afsluiten?
Juist ja, op enkele minuten tijd afsluiten en ontruimen. Dan krijg je gewoon een mensenmassa die zichzelf gaat vertrappelen.

Citaat:
Dat is een slippery slope-argument en u weet het.
Dat is het net niet, zeker niet als je in jouw realiteit opereert .

Citaat:
Alle tenten op Pukkelpop zijn ingestort?
Alle tenten hebben hetzelfde te verduren gekregen?

Citaat:
Bomen blijven inderdaad een risico.
Dus geen bomen meer, een volledig open vlakte?

Citaat:
Instortende tenten zijn dat natuurlijk niet.
Als ik jou moet geloven niet aangezien je suggereert dat je ze wel kan afsluiten en leegmaken voor onheil kan gebeuren...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 11:55   #82
Skjaergaard
Lokaal Raadslid
 
Skjaergaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Enig idee hoeveel tijd het kost om alles te demonteren en terug te monteren?

Het enige wat ze achteraf bekeken hadden kunnen doen is het festival voor die dag af te lassen, alle tenten 's ochtends af te breken en voor de dag erna terug op te bouwen elke keer er een onweerswaarschuwing is.
Op Maanrock zijn ze alleszins klaar om dat te doen. Zelfs ruimte rond de schermen/lichtbalken afzetten was beter dan niets doen.

Citaat:
En dan valt er een beetje motregen en krijgt de organisatie bakken kritiek van mensen zoals u.
Argumenteren in mijn plaats en mij dan daarop bekritiseren is een beetje flauw, nietwaar?
Skjaergaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 11:58   #83
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Er moet zeker een onderzoek komen ipv dat de bugermeester en Chokri zichzelf al compleet vrijpleiten van alle blaam terwijl er nog steeds mensen in het ziekenhuis liggen te vechten voor hun leven.
In de andere thread, in maatschappelijke discussies, heb ik het er al veel over gehad.

Voor mij zijn er een aantal dingen duidelijk, op basis daarvan moeten een aantal vragen worden gesteld

- dit was bijzonder extreem weer
Er was een waarschuwing gegeven voor slecht weer (stevige onweders met hagelbuien). Dat betekent slecht nieuws en een zeer hevig onweer.
Als je de woorden 60 000 man op een open vlakte, bomen, tenten, hoge masten en hagel combineert weet je het al vind ik...

De vraag is: wat was de uitgegeven kans op dit weer? en wat was de kans dat de supercell precies over Pukkelpop zou razen?

Bijkomende vraag is:
- hoe groot moet die kans zijn voor Chokri om maatregelen te nemen?
- Waren er enigszins maatregelen genomen tegen een gewone storm?
(Chokri's eerste verklaringen doen vermoeden van totaal niet: hij zei dat dit totaal niet voorspeld was geweest ... Zowat alle weerdiensten hebben dit inmiddels tegengesproken!
De handelingen die op het festivalterrein gebeurd zijn tijdens de feiten geven mij ook de indruk dat er geen plan was: in paniek maar met gezond verstand hebben mensen het dak van tenten lek gestoken om te voorkomen dat ze invallen, op één plaats was dat de security, op een andere plaats een helder denkend koppel, ... Enfin, één en ander geeft niet de indruk dat er ook maar richtlijnen bestonden in het geval van een storm (zoals bv. tenten dicht doen, alles nog eens goed vastleggen, zwaar materieel als verlichting en geluid naar beneden halen, overbodige stellingen naar beneden halen, ...)

- Zou een gewone storm het festivalterrein ongeschonden hebben gelaten?


Mijn moeder zegt: het gaat gewoon om overmoed van een aantal jonge gasten die denken dat ze boven alle natuurkrachten staan. Het werd duidelijk aangewezen dat er gevaar kon zijn, maar ze dachten uiteraard: ach, dat overkomt ons niet. Zo erg zal het wel niet zijn. En het zal wel op een ander vallen (de hagel en regen welteverstaan ).
Misgedacht dus ... maar nu zijn doden, (zwaar)gewonden en duizenden getraumatiseerden jongeren het gevolg ...



Dan het tweede deel:
- is de weide in Kiewit een goede plaats om op een verantwoordelijke manier 60 000 mensen op binnen te laten?

Problemen die ik iig signaleer zijn:
- de toegangswegen hebben een zeer beperkte capaciteit.
Altijd zijn er hopen files, gedurende het hele pukkelpopgebeuren. Tussen de weides (de parking / camping en het festivalterrein) ligt een drukke tweevaksbaan (één richting per strook) waar je 90km/u mag rijden (vroeger toch). Dat is uiteraard niet haalbaar, maar punt is dat het een onoverzichtelijk zootje is van festivalgangers en verkeer en je ouders vinden er niet makkelijk is.
Tel daarbij dat deze weg eergisteren ook nog eens gebruikt moest worden voor prioritaire voertuigen ... Ik heb geen idee hoe ze zelfs daargeraakt zijn, gezien de hordes terecht bezorgde ouders al snel naar hun kind vertrokken zijn daar ze al konden raden wat zich daar afspeelde.

- Er is geen plan in geval er vele gewonden of zieken vallen op pukkelpop. Een medisch hulpverleenster gaf dit uitdrukkelijk aan.

- Het was niet mogelijk de dokter die de triage deed van het ziekenhuis in Hasselt te bereiken -> een kwartier tijd ging verloren !!!

- Zwaargewonden werden uiteindelijk overgebracht naar Genk (volgens de eerste berichten vlak na de ramp)

- Is het een goed idee om tenten, bomen, hoge electriciteitsmasten, ... in een open vlakte (iedere goede landbouwer weet dat een onweer of storm in een open vlakte véél heviger toeslaat dan in een woonwijk) te plaatsen, te weten dat er onweders, regen hagel en mogelijk hevige rukwinden voorspeld zijn?


Dat zijn volgens mij toch wel enkele punten waarop de organisatie zich kan verbeteren ........
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 12:01.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:05   #84
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Preventief alle rockfestivals verbieden ? Zoiets ?
De organisators de schuld geven is net zo iets als de weerman de schuld geven als uw BBQ in het water valt door een plotseling onweer...
Oké dat men weinig kan doen in het geval er over het niets een tsunami over komt gerold.

Maar in dit geval ging het om een zeer hevige storm van een zeldzaam kaliber:

- de organisatie had moeten weten dat de kans bestond dat er op z'n minst een zware storm zou kunnen komen opzetten (geen supercell, oké)
- de organisatie had voorzorgsmaatregelen kunnen nemen tegen deze zware storm.

Op z'n minst zou er toch iets van een plan moeten zijn geweest �* la: "oké, waarschijnlijk trekt dat onweder gewoon over ons en is het lachen, maar wat als het echt vies wordt?"

Zelfs dat w�*s er blijkbaar gewoon niet...
Ook de vele medewerkers hadden geen enkel benul van wat er eigenlijk best kon gebeuren.

Dit was trouwens extreem maar de vraag stelt zich tegen welk weer pukkelpop bestand was en hoe de voorzorgsmaatregelen op festivals in het algemeen (en in het bijzonder dit) zijn tegen onveiligheids-dreigingen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:05   #85
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Er moet zeker een onderzoek komen ipv dat de bugermeester en Chokri zichzelf al compleet vrijpleiten van alle blaam terwijl er nog steeds mensen in het ziekenhuis liggen te vechten voor hun leven.
In de andere thread, in maatschappelijke discussies, heb ik het er al veel over gehad.

Voor mij zijn er een aantal dingen duidelijk, op basis daarvan moeten een aantal vragen worden gesteld

- dit was bijzonder extreem weer
Er was een waarschuwing gegeven voor slecht weer (stevige onweders met hagelbuien). Dat betekent slecht nieuws en een zeer hevig onweer.
Als je de woorden 60 000 man op een open vlakte, bomen, tenten, hoge masten en hagel combineert weet je het al vind ik...

De vraag is: wat was de uitgegeven kans op dit weer? en wat was de kans dat de supercell precies over Pukkelpop zou razen?

Bijkomende vraag is:
- hoe groot moet die kans zijn voor Chokri om maatregelen te nemen?
- Waren er enigszins maatregelen genomen tegen een gewone storm?
(Chokri's eerste verklaringen doen vermoeden van totaal niet: hij zei dat dit totaal niet voorspeld was geweest ... Zowat alle weerdiensten hebben dit inmiddels tegengesproken!
De handelingen die op het festivalterrein gebeurd zijn tijdens de feiten geven mij ook de indruk dat er geen plan was: in paniek maar met gezond verstand hebben mensen het dak van tenten lek gestoken om te voorkomen dat ze invallen, op één plaats was dat de security, op een andere plaats een helder denkend koppel, ... Enfin, één en ander geeft niet de indruk dat er ook maar richtlijnen bestonden in het geval van een storm (zoals bv. tenten dicht doen, alles nog eens goed vastleggen, zwaar materieel als verlichting en geluid naar beneden halen, overbodige stellingen naar beneden halen, ...)

- Zou een gewone storm het festivalterrein ongeschonden hebben gelaten?


Mijn moeder zegt: het gaat gewoon om overmoed van een aantal jonge gasten die denken dat ze boven alle natuurkrachten staan. Het werd duidelijk aangewezen dat er gevaar kon zijn, maar ze dachten uiteraard: ach, dat overkomt ons niet. Zo erg zal het wel niet zijn. En het zal wel op een ander vallen (de hagel en regen welteverstaan ).
Misgedacht dus ... maar nu zijn doden, (zwaar)gewonden en duizenden getraumatiseerden jongeren het gevolg ...



Dan het tweede deel:
- is de weide in Kiewit een goede plaats om op een verantwoordelijke manier 60 000 mensen op binnen te laten?

Problemen die ik iig signaleer zijn:
- de toegangswegen hebben een zeer beperkte capaciteit.
Altijd zijn er hopen files, gedurende het hele pukkelpopgebeuren. Tussen de weides (de parking / camping en het festivalterrein) ligt een drukke tweevaksbaan (één richting per strook) waar je 90km/u mag rijden (vroeger toch). Dat is uiteraard niet haalbaar, maar punt is dat het een onoverzichtelijk zootje is van festivalgangers en verkeer en je ouders vinden er niet makkelijk is.
Tel daarbij dat deze weg eergisteren ook nog eens gebruikt moest worden voor prioritaire voertuigen ... Ik heb geen idee hoe ze zelfs daargeraakt zijn, gezien de hordes terecht bezorgde ouders al snel naar hun kind vertrokken zijn daar ze al konden raden wat zich daar afspeelde.

- Er is geen plan in geval er vele gewonden of zieken vallen op pukkelpop. Een medisch hulpverleenster gaf dit uitdrukkelijk aan.

- Het was niet mogelijk de dokter die de triage deed van het ziekenhuis in Hasselt te bereiken -> een kwartier tijd ging verloren !!!

- Zwaargewonden werden uiteindelijk overgebracht naar Genk (volgens de eerste berichten vlak na de ramp)

- Is het een goed idee om tenten, bomen, hoge electriciteitsmasten, ... in een open vlakte (iedere goede landbouwer weet dat een onweer of storm in een open vlakte véél heviger toeslaat dan in een woonwijk) te plaatsen, te weten dat er onweders, regen hagel en mogelijk hevige rukwinden voorspeld zijn?


Dat zijn volgens mij toch wel enkele punten waarop de organisatie zich kan verbeteren ........
Ach, geen zorg, volgend jaar is er geen Pukkelpop meer. Iedereen tevreden. Dan gaan zij die nu beter dan wie ook schijnen te weten wat de organisatie had moeten doen en niet had moeten doen, als eerste komen klagen dat dat toch niet kan, maar goed...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:07   #86
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Zelfs dat w�*s er blijkbaar gewoon niet...
Ook de vele medewerkers hadden geen enkel benul van wat er eigenlijk best kon gebeuren.
Geen evacuatieplannen, geen disaster-scenario's, medewerkers die niet weten wat te doen... Een mens zou zich gaan afvragen waarom er dan eigenlijk maar 5 doden gevallen zijn.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:08   #87
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Waren de tenten en torens goed gebouwd? Heeft de organisatie goed georganiseerd? (gisteren gingen ze nog verder doen bvb...) Praktische dingen.
Je kan er altijd uit leren.
2

Is het slim om torens, stellingen, vlaggen, ... te zetten als je weet dat er gewaarschuwd wordt voor zwaar weer?

(De organisatie mag de verantwoordelijkheid niet van zich af schuiven door te zeggen: wir haben es nicht gewusst". Het is voorspeld geweest.
Als je 60 000 man op je dak haalt, verwacht dat deze in openlucht en in grote en kleine tenten gaan verblijven mag ik toch wel hopen dat je ook de weerberichten opvolgt. Als je alles in goede banen moet leiden.
Ik denk niet dat Chokri zijn kinderen anders zou opsturen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:10   #88
donzigschaap
Gouverneur
 
donzigschaap's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2010
Locatie: De hei
Berichten: 1.113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Is het slim om torens, stellingen, vlaggen, ... te zetten als je weet dat er gewaarschuwd wordt voor zwaar weer?

(De organisatie mag de verantwoordelijkheid niet van zich af schuiven door te zeggen: wir haben es nicht gewusst". Het is voorspeld geweest.
Als je 60 000 man op je dak haalt, verwacht dat deze in openlucht en in grote en kleine tenten gaan verblijven mag ik toch wel hopen dat je ook de weerberichten opvolgt.
"Zwaar weer" passeert ieder jaar wel op PP. Dit was geen "zwaar weer" zoals voorspeld.
__________________
Once he saw the officials of a temple leading away someone who had stolen a bowl belonging to the treasurers, and said, "The great thieves are leading away the little thief."
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:11   #89
Skjaergaard
Lokaal Raadslid
 
Skjaergaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Want dat weet jij vanuit eerste bron uiteraard... Of volstaat voor jou het adagio "er is iets gebeurt dus ze hebben niks gedaan"?
Als ze beweren dat ze enkel dachten dat er wat regen afkwam dan neem ik logischerwijze aan dat ze ook geen voorzorgsmaatregelen hebben getroffen voor de verwachtte hevige winden.

Citaat:
Maanrock gaat iemand van Stageco lokaal hebben die zal aangeven wanneer de zeilen omhoog moeten van het podium. Stageco bouwt op alle grote festivals de grote podia en heeft tijdens het festival altijd wel één of meerder van hun mannekes rondlopen (dus ook op Pukkelpop). Dat is alvast geen extra maatregel (en mocht je het niet gemerkt hebben, dat podium op PP stond ook no recht...). Windmeters plaatsen is geen maatregel; die meten alles sowieso te laat op. Extra controles op het podium is geen extra maatregel. Die extra controles op PP zouden alles gewoon goedgekeurd hebben.

Dus again, wat gaan ze nu meer doen?
Selectief blind en doof? Lichtbalken neerhalen indien nodig plus zeilen ophalen. Is alleszins beter dan alle schermen en varia te laten hangen.

Citaat:
Dus een festival of welk evenement dan ook moet, wanneer er slecht weer voorspeld wordt alles de facto stilleggen uit voorzorg?
Waar heb ik dat gezegd?
Citaat:
Maanrock heeft voor zondag storm voorspeld gekregen. Gaan zij alles stilleggen en al naar beneden halen?
Zij hebben maatregelen getroffen zoals hierboven en in eerdere posts beschreven.

Citaat:
Jet zegt zelf dat je geen expert bent in de materie. Ga dan ook niet doen alsof je weet waar de problemen zitten, wat te doen en hoe op te lossen.
Ik ben geen expert, maar als de organisatie zegt dat ze de onweders niet had verwacht terwijl er verschillende waarschuwingen waren, dan is het vrij logisch dat de organisatie ook niet de nodige maatregelen kan treffen. Of niet?

Citaat:
Feedback politie: een strook van 60m breed en enkele kilometers lang heeft het het zwaarst te verduren gekregen. Is PP maar 60m breed dan?
Als blijkt dat er een windhoos in het spel was dan kan dat wel verklaren waarom sommige tenten ingestort zijn en andere niet. Het KMI heeft alleszins nog niet gemeld dat er een windhoos in het spel was. Onderzoek is nodig om te kijken of er nalatigheden in het spel zijn geweest, hoe constructies verbeterd kunnen worden, etc.

Wat ik niet begrijp is mensen die doen alsof er niets aan de hand is louter omdat het weer hier de primaire oorzaak van het drama was.

Citaat:
Juist ja, op enkele minuten tijd afsluiten en ontruimen. Dan krijg je gewoon een mensenmassa die zichzelf gaat vertrappelen.
Het gaat hier niet over enkele minuten, de oranje waarschuwing van KMI was bijvoorbeeld al enkele uren op voorhand bekend en de onweerscel was al langer op de radar te zien.

Citaat:
Dat is het net niet, zeker niet als je in jouw realiteit opereert .
Ik denk dat u (en een paar anderen) niet begrijpen wat ik probeer te zeggen. Wanneer er sprake is van dergelijk onweer zal je natuurlijk nooit volledig kunnen uitsluiten dat er doden/gewonden vallen, wat je dan wel moet doen is alle gepaste voorzorgen nemen die mogelijk zijn om dat zoveel als mogelijk uit te sluiten. En daar heb ik mijn twijfels bij aangezien de organisatie blijkbaar zelfs geen weet had van een oranje waarschuwing van het KMI en de voorspelde hevige winden van Estofex.

Citaat:
Alle tenten hebben hetzelfde te verduren gekregen?
In het geval van een downburst zou dat wel het geval kunnen zijn. Dat moet dus onderzocht worden!


Citaat:
Dus geen bomen meer, een volledig open vlakte?
Dat heb ik niet gezegd.


Citaat:
Als ik jou moet geloven niet aangezien je suggereert dat je ze wel kan afsluiten en leegmaken voor onheil kan gebeuren...
Correctie: als ik uw suggestie ('en blijven open weides een ideale plaats om een panikerende massa zichzelf te laten vertrappelen.') moet geloven dan zijn instortende tenten de ideale plaats voor een panikerende massa.
Skjaergaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:14   #90
Skjaergaard
Lokaal Raadslid
 
Skjaergaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ach, geen zorg, volgend jaar is er geen Pukkelpop meer. Iedereen tevreden. Dan gaan zij die nu beter dan wie ook schijnen te weten wat de organisatie had moeten doen en niet had moeten doen, als eerste komen klagen dat dat toch niet kan, maar goed...
Het weer opvolgen was een goed begin geweest!
Skjaergaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:17   #91
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Geen evacuatieplannen, geen disaster-scenario's, medewerkers die niet weten wat te doen... Een mens zou zich gaan afvragen waarom er dan eigenlijk maar 5 doden gevallen zijn.
Klopt.

Dat is een klein wonder te noemen, op z'n minst.

Maar we mogen ook niet vergeten dat de hel eigenlijk maar een paar minuten geduurd heeft. Als je dat in overschouwing neemt, blijft het toch een bijzonder zware tol. Het is ook een zeer zware tol.

Hier zie je overigens hoe vermoedelijk de eerste dode valt : een verlichtingspaal op de camping valt om ...
http://www.youtube.com/watch?v=JIGiekIW418

Maar inderdaad, medewerkers wisten totaal niet wat te doen. Het was gewoon allen doen wat men dacht dat het beste was. Er waren geen plannen. En al zeker geen evacuatie-plan. Waar ga je ze immers onderbrengen?

Mja, ik denk dat het duidelijk is dat je niet van plannen moet spreken. Al het materieel op pukkelpop kon onwaaien bij een fiks stormpje. Eigenlijk is het een mirakel dat zulke voorvallen nog nooit eerder zijn voorgekomen daar.
Sanitair, verlichtingspalen, ... staan gewoon tussen de tenten en men kan blijkbaar toch twijfelen over hoe goed die zijn vastgemaakt (met welke windsnelheden wordt er rekening gehouden).
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:23   #92
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
"Zwaar weer" passeert ieder jaar wel op PP. Dit was geen "zwaar weer" zoals voorspeld.
Mja, wij wisten hier dat er echt zwaar weer zou komen.

Als de woorden hagel en zwaar onweder tegelijk worden uitgesproken weet je genoeg.

Maar het klopt dat dit een supercell was. Dat dit zou gebeuren is niet voorspeld, en al zeker waar hij zou neerkomen is niet voorspeld. Dat kan overigens ook niet ... De weerman kan enkel een kans meegeven en hopen dat de mensen gezond verstand hebben...

Ik weet nog dat mijn broer thuiskwam tegen 17u30 en zei: op de radio zei men dat heel Vlaanderen plots zwart ziet. Fiks weer op komst. Toen begonnen de zorgen over zijn bouw, maar toen zagen we de lucht al vreemd trekken en was het al zo goed als te laat. We beseften dat buiten komen, al was het in de wagen rondrijdend, en al zeker op een bouw zijn, gevaarlijk was.

Dat heel zwaar weer is trouwens plots begonnen in Brussel (waar de storm sterk aanzwelde). Is er niemand die er toen aan gedacht had dat dit ook richting Hasselt zou kunnen gaan (zo passeert het meestal, ik ben het grootste gedeelte van het jaar in Leuven en als er daar iets zwaar passeert verwittig ik de familie thuis dat hen over een klein uurtje hetzelfde te wachten staat - wat meestal wel, maar niet altijd - zo is) en dus de PKP organisatie of desnoods de gemeente gewaarschuwd heeft voor wat mogelijk kon gebeuren?
Dacht iedereen dat het veilig was?
Dat het niet kon gebeuren?

__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:26   #93
donzigschaap
Gouverneur
 
donzigschaap's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2010
Locatie: De hei
Berichten: 1.113
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Al het materieel op pukkelpop kon onwaaien bij een fiks stormpje. Eigenlijk is het een mirakel dat zulke voorvallen nog nooit eerder zijn voorgekomen daar.
Sanitair, verlichtingspalen, ... staan gewoon tussen de tenten en men kan blijkbaar toch twijfelen over hoe goed die zijn vastgemaakt (met welke windsnelheden wordt er rekening gehouden).
Eerst de waarheid geweld aandoen en dan nog eens beginnen zagen over de vorige edities... Echt ziekelijk.
__________________
Once he saw the officials of a temple leading away someone who had stolen a bowl belonging to the treasurers, and said, "The great thieves are leading away the little thief."
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:30   #94
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

5 minuten lezen en je weet wat er gebeurd is.
afschuwelijke windhoos tijdens de storm heeft alles op haar weg vernield en op die weg zijn 5 man gestorven

als er straks op maanrock ineens een aardbeving van 8 opduikt hebt ge 10 000 doden en daar valt niets tegen voor te bereiden (net zoals pukkelpop).
een risico dat ge moet nemen anders moet ge een koord kopen en u aan een boom ophangen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:35   #95
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
Als ze beweren dat ze enkel dachten dat er wat regen afkwam dan neem ik logischerwijze aan dat ze ook geen voorzorgsmaatregelen hebben getroffen voor de verwachtte hevige winden.
In België kan je nooit weten hoeveel regen je plots op je dak kan krijgen.
Maar ook daarvoor was duidelijk geen enkele voorziening getroffen: getuige het feit dat men daar op het moment zelf het idee heeft moeten hebben de tentzeilen lek te steken zodat het water erdoor kon. De mensen die dit in koelen bloede gedaan hebben, hebben waarschijnlijk veel mogelijke doden en zwaargewonden gered.

Maar de tenten waren dus zelfs daar niet op voorzien, wat ik toch licht schokkend vind.
Akkoord, als je in de zomer organiseert moet je niet gaan voorzien op sneeuw, maar op regen? Dat is toch echt niet zo'n vreemd fenomeen in België.


Citaat:
Selectief blind en doof? Lichtbalken neerhalen indien nodig plus zeilen ophalen. Is alleszins beter dan alle schermen en varia te laten hangen.
2!!
Dat had vele slachtoffers voorkomen!!
Toen S. anansie bezig was, was het voor iedereen met ogen of zelfs enkel oren duidelijk dat er daar iets serieus op til was.
Ik neem aan dat er bij iedere tent toch iemand is die een oogje in ... euh het zeil, houdt.
Kan er dan niet direct gecommuniceerd worden: mannen: haal al het zware materieel neer (want binnen dit en een kwartier staat hier een wervelwind die het anders wel zal doen) en evacueer de tenten alvast waar er bomen vlakbij staan.

Eigenlijk is het idee van bomen vlakbij tenten al vrij idioot... Bomen worden loodzwaar als het regent, zeker in de zomer... Ze hebben dan niet veel nodig om om te gaan.
Daarom ook dat ik het argument "overmacht" "totaal onvoorspelbaar noodweer" een beetje zwakjes vind. Het had geen supercell hoeven zijn vrees ik, opdat er daar 't één en ander fameus misliep!!!




Ik ben geen expert, maar als de organisatie zegt dat ze de onweders niet had verwacht terwijl er verschillende waarschuwingen waren, dan is het vrij logisch dat de organisatie ook niet de nodige maatregelen kan treffen. Of niet?

Citaat:
Als blijkt dat er een windhoos in het spel was dan kan dat wel verklaren waarom sommige tenten ingestort zijn en andere niet. Het KMI heeft alleszins nog niet gemeld dat er een windhoos in het spel was. Onderzoek is nodig om te kijken of er nalatigheden in het spel zijn geweest, hoe constructies verbeterd kunnen worden, etc.
Chokri heeft op de vrt verklaard dat er een windhoos over zijn terrein is gepasseerd, deze zou de weg hebben afgelegd waar er vervolgens ook doden zijn gevallen. Maar of hij hier meer aanwijzingen voor had dan dat en het feit dat er op die plaatsen tenten zijn ingestort? Ik denk dat dat hele ding in een zware storm zat en het nogal logisch is dat een circustent (chateau) instort als er een boom opdondert. Hetzelfde voor de andere tenten.
Citaat:
Wat ik niet begrijp is mensen die doen alsof er niets aan de hand is louter omdat het weer hier de primaire oorzaak van het drama was.
2
"De organisatie heeft niet gefaald, het was een supercell."

Ah oké oef, extra voorbereindingen of maatregelen zijn dus niet nodig. Laten we het volgend jaar gewoon allemaal hetzelfde doen.
Fijn, per se niet willen leren uit een verschrikkelijk ramp. De geschiedenis zou nogal vooruit zijn gegaan moesten we dat steevast hebben toegepast.


Citaat:
Het gaat hier niet over enkele minuten, de oranje waarschuwing van KMI was bijvoorbeeld al enkele uren op voorhand bekend en de onweerscel was al langer op de radar te zien.



Ik denk dat u (en een paar anderen) niet begrijpen wat ik probeer te zeggen. Wanneer er sprake is van dergelijk onweer zal je natuurlijk nooit volledig kunnen uitsluiten dat er doden/gewonden vallen, wat je dan wel moet doen is alle gepaste voorzorgen nemen die mogelijk zijn om dat zoveel als mogelijk uit te sluiten. En daar heb ik mijn twijfels bij aangezien de organisatie blijkbaar zelfs geen weet had van een oranje waarschuwing van het KMI en de voorspelde hevige winden van Estofex.
2
Pukkelpop is volgens mij totaal niet storm-proof.
En ik denk zelfs niet dat het op andere rampen voorzien was, getuige de medische hulpverleners die openlijk verklaarden geen enkel plan te hebben ... En het feit dat één van de belangrijkste artsen die alles moest regelen niet bereikt kon worden waardoor de gewonden dan maar naar een ander ziekenhuis moesten worden gebracht.
Ook de andere medewerkers hadden blijkbaar geen flauw benul van wat er moest gebeuren.
Dat het wel eens kon mislopen als je 60 000 man bij mekaar zet, daar heeft klaarblijkelijk nooit iemand aan gedacht?

Doet mij denken aan één van mijn pukkelpop-avonturen: wei was een modderpoel. Daar had blijkbaar ook niemand aan gedacht. Op den duur verzon men allemaal noodoplossingen, die niet werkten. Wat enkel maar bevestigde dat men zelfs niet aan dat scenario had gedacht of wat er concreet kon gedaan worden om dat te behelpen.
De boer had toen wel veel hooi verkocht. (In de slijk gesmeten maar dat werd natuurlijk na 2 seconden vertrappeld... Uiteindelijk kwam een slimmerik op het idee paletten te gooien op de plaatsen die er het ergste aan toe waren. Twee stappen zetten op pukkelpop duurde op dat moment twee minuten. Zeer handig als er brand moest uitbreken bv. ook dat je wordt vastgezogen in de monder en je er dan weer moet uitwrikken waarbij je je schoen verliest enzovoort.

De voorzieningen zijn daar dus nooit echt prachtig geweest.

Die tenten staan ook allemaal lekker gezellig dicht bij mekaar (wat eergisteren hun redding was). Sommigen sleuren daar gasbranders mee. Ik moet er geen tekening bij maken ...
Op pukkelpop had altijd een ramp kunnen gebeuren, het is vreemd dat het nog zo lang geduurd heeft. En Chokri heeft chance dat hij kan wijzen naar het weer als onvoorspelbare en meedogenloze pretbederver. (Stel je voor hoe er naar chokri gekeken zou worden als het weer maar half zo krachtig was geweest, maar ook heel zijn pretpark omver gemaaid was geworden??? )
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 12:37.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:41   #96
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Bezondigen sommigen nu niet aan overacting?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:42   #97
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skjaergaard Bekijk bericht
Als ze beweren dat ze enkel dachten dat er wat regen afkwam dan neem ik logischerwijze aan dat ze ook geen voorzorgsmaatregelen hebben getroffen voor de verwachtte hevige winden.
Jij neemt heel veel aan idd, dat is je grote probleem.

Maar goed, jij wil gaan stellen dat de winden die ze daar gehad hebben verwacht waren?

Citaat:
Selectief blind en doof? Lichtbalken neerhalen indien nodig plus zeilen ophalen. Is alleszins beter dan alle schermen en varia te laten hangen.
In de storm die daar plaats vond, zou lichtbalken naar beneden laten moorddadig zijn... Maar om dat te beseffen moet je wel doorhebben hoe zo'n lichtstructuren opgebouwd zijn en moet je durven inzien op hoeveel tijd alles zich daar heeft afgespeeld.

Hoeveel doden trouwens door lichtinstallaties/geluidstorens die naar beneden zijn gevallen?

Citaat:
Waar heb ik dat gezegd?
Je suggereert het anders wel doorheen al je posts. Zehadden het immers moeten weten en ze hadden iets moeten doen. Dat geen enkel weerkundige in staat is om exact te voorspellen dat wat daar gebeurd is exact daar zou gebeuren, wil de facto zeggen dat je je evenement moet beginnen stilleggen als er een vermoeden is van een storm die misschien in de buurt zou kunnen overtrekken.

Citaat:
Zij hebben maatregelen getroffen zoals hierboven en in eerdere posts beschreven.
Je snapt die maatregelen niet eens, wat denk je dan in staat te zijn om er zinnige uitspraken over te doen.
Het enige dat Maanrock nu doet is PR. De facto kan Maanrock tegen hetgeen op PP gebeurt is ook niets doen, tenzij ze bij de minste vermoedens van een stormpje alles stilleggen.

Citaat:
Ik ben geen expert, maar als de organisatie zegt dat ze de onweders niet had verwacht terwijl er verschillende waarschuwingen waren, dan is het vrij logisch dat de organisatie ook niet de nodige maatregelen kan treffen. Of niet?
Je bent inderdaad geen expert. Hang die dan ook niet uit.

Citaat:
Als blijkt dat er een windhoos in het spel was dan kan dat wel verklaren waarom sommige tenten ingestort zijn en andere niet. Het KMI heeft alleszins nog niet gemeld dat er een windhoos in het spel was. Onderzoek is nodig om te kijken of er nalatigheden in het spel zijn geweest, hoe constructies verbeterd kunnen worden, etc.

Wat ik niet begrijp is mensen die doen alsof er niets aan de hand is louter omdat het weer hier de primaire oorzaak van het drama was.
Mensen die per se denken dat er anderen verantwoordelijk moeten zijn als er iets gebeurt zijn ook niet echt te begrijpen.

Citaat:
Het gaat hier niet over enkele minuten, de oranje waarschuwing van KMI was bijvoorbeeld al enkele uren op voorhand bekend en de onweerscel was al langer op de radar te zien.
Wat op PP is neergekomen was geen oranje categorie.

En jij blijft denken dat je dergelijk festival op een half uur of zelfs een uur kan afsluiten en ontruimen. Dat zegt genoeg over je "expertise".

Citaat:
Ik denk dat u (en een paar anderen) niet begrijpen wat ik probeer te zeggen. Wanneer er sprake is van dergelijk onweer zal je natuurlijk nooit volledig kunnen uitsluiten dat er doden/gewonden vallen, wat je dan wel moet doen is alle gepaste voorzorgen nemen die mogelijk zijn om dat zoveel als mogelijk uit te sluiten. En daar heb ik mijn twijfels bij aangezien de organisatie blijkbaar zelfs geen weet had van een oranje waarschuwing van het KMI en de voorspelde hevige winden van Estofex.
Het blijft nog steeds wachten naar jouw realistische gepaste voorzorgen die ze daar blijkbaar hadden moeten nemen.

Citaat:
In het geval van een downburst zou dat wel het geval kunnen zijn. Dat moet dus onderzocht worden!



Dat heb ik niet gezegd.




Correctie: als ik uw suggestie ('en blijven open weides een ideale plaats om een panikerende massa zichzelf te laten vertrappelen.') moet geloven dan zijn instortende tenten de ideale plaats voor een panikerende massa.
Dat volgt inderdaad rechtstreeks uit jouw suggestie dat ze die tenten snel hadden kunnen afsluiten en dus ontruimen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:46   #98
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Klopt.

Dat is een klein wonder te noemen, op z'n minst.
Lol, dat is dan weer toe te kennen aan een "wonder"...
Dat kan dat zeker niets te maken hebben met het feit dat ze wel degelijk goed georganiseerd waren...

Citaat:
Maar we mogen ook niet vergeten dat de hel eigenlijk maar een paar minuten geduurd heeft. Als je dat in overschouwing neemt, blijft het toch een bijzonder zware tol. Het is ook een zeer zware tol.
5 doden op 60000 man (zelfs als zou het maar 30000 man) in die omstandigheden? Hoe erg het ook moge zijn voor de families/vrienden, dat is quite frankly twee keer niets.

Citaat:
Hier zie je overigens hoe vermoedelijk de eerste dode valt : een verlichtingspaal op de camping valt om ...
http://www.youtube.com/watch?v=JIGiekIW418

Maar inderdaad, medewerkers wisten totaal niet wat te doen. Het was gewoon allen doen wat men dacht dat het beste was. Er waren geen plannen. En al zeker geen evacuatie-plan. Waar ga je ze immers onderbrengen?

Mja, ik denk dat het duidelijk is dat je niet van plannen moet spreken. Al het materieel op pukkelpop kon onwaaien bij een fiks stormpje. Eigenlijk is het een mirakel dat zulke voorvallen nog nooit eerder zijn voorgekomen daar.
Sanitair, verlichtingspalen, ... staan gewoon tussen de tenten en men kan blijkbaar toch twijfelen over hoe goed die zijn vastgemaakt (met welke windsnelheden wordt er rekening gehouden).
Geen zorg, er zal geen Pukkelpop meer komen. Prima toch?

Enfin, soit, ik ga van het weer genieten ipv verder te leuteren hierover. De conclusies staan hier toch al lang vast dus why bother. (al moet gezegd, er terug over denken en redeneren geeft me wel zin terug aan evenementen te beginnen )

Laatst gewijzigd door Sfax : 20 augustus 2011 om 12:49.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:50   #99
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Volgende keer als er zwaar weer voorspeld wordt ga ik niet werken
Er zou me eens iets kunnen overkomen onderweg naar of op het werk. Ik zou niet graag hebben dat mijn baas daar verantwoordelijk wordt voor gesteld.
Weer een dag of tien twintig congé bij per jaar
Vorige maand 's avonds laat nog bijna met men fiets tegen een muur gewaaid. De straten stonden blank en waren leeg maar ik was reeds half weg. Ik kon maar af en toe mijn ogen opendoen van de wind, regen en bliksem ... Onverantwoord. En de collega's die weerbericht kijken hadden er dacht ik zelfs iets van voorspeld. Schandalig dat ik die dag moest gaan werken.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 20 augustus 2011 om 12:53.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 12:51   #100
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter
 
voicelesscharlie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2004
Locatie: Het moeras van Damme
Berichten: 9.138
Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Een hoop idioten laten samentroepen op een wei voor een aantal Jesus Chistusfiguren is al zot genoeg.
__________________
Sedert "pissen""plassen" werd,wordt er meer "gezeikt".
I keep my freedom ,guns and money.You can keep the change.
Kapitalisme vs socialisme
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 20 augustus 2011 om 12:53.
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be