Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 19 juni 2012, 15:50   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard Zijn Noord-Afrikanen eigenlijk wel Arabieren?

Zijn Noord-Afrikanen eigenlijk wel Arabieren?

Iemand een idee?

Traditioneel was Noord-Afrika een deel van het Romanum Imperium.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  karte_improm.jpg‎
Bekeken: 325
Grootte:  47,9 KB
ID: 86152  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
Oud 19 juni 2012, 15:52   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

De vijf Patriarchaten: Noord-Afrika viel onder Rome en Alexandrië.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
Oud 19 juni 2012, 16:17   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Het Romanum Imperium 117 na Christus.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  provroem2_big.jpg‎
Bekeken: 476
Grootte:  130,1 KB
ID: 86154  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
Oud 19 juni 2012, 16:19   #4
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Noord-Afrika is Barbarije, op Egypte na natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 juni 2012 om 16:20.
Koenraad Noël is offline  
Oud 19 juni 2012, 16:31   #5
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Een goede eeuw later...



Alles wat blauw is is eigendom van Frankrijk.



Libië was uiteraard Italiaans Noord Afrika.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 19 juni 2012 om 16:34.
netslet is offline  
Oud 19 juni 2012, 17:18   #6
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zijn Noord-Afrikanen eigenlijk wel Arabieren?

Iemand een idee?

Traditioneel was Noord-Afrika een deel van het Romanum Imperium.
Inderdaad. Traditioneel wordt Noord-Afrika bewoond door de Imazighen, soms verkeerdelijk de "Berbers" genoemd. Tijdens het Romeinse Rijk was er heel veel uitwisseling van personen en culturele elementen. Bekende Amazigh-auteurs uit de Romeinse periode zijn Augustinus en Tertullianus. De Latijnse cultuur heeft sterk ingewerkt op Noord-Afrika. In Algerije zie je dat b.v. vandaag nog aan de Latijnse oorsprong van plaats- en familienamen.

Er is een zekere verwantschap tussen de Imazighentalen en de Keltische talen, wat op de mogelijkheid wijst dat Iberië, delen van Frankrijk, Ierland, Groot-Brittanië en Noord-Afrika door etnisch en taalkundig verwante stammen werden bevolkt vóór de Indo-Europese invallen.

Toen de moslims (Arabieren, Perzen, inwoners van de Cham, ...) naar Noord-Afrika kwamen, waren zij gering in aantal. Het Arabisch werd weliswaar taal van administratie, religie en wetenschap, maar het aantal Arabieren in de bevolking was erg gering en de overweldigende meerderheid bleef Amazigh-talen spreken.

Het was pas veel later, in de elfde eeuw dat de Jemenistische Arabischee stammen van de Banu Hilal Noord-Afrika binnenvielen. Daardoor kwam er meer "Arabisch bloed" in Noord-Afrika binnen, maar ook hun aantal moet niet overschat worden.

Na de Conquista van Andalousië door de Noord-Spaanse katholieke koningen waren veel "autochtone" Spaanse moslims (ook in Spanje moet het aantal Arabieren en Imazighen ook niet overschat worden) verplicht om te vluchten naar Noord-Afrika, samen met vele Joden.

Tot slot is er altijd uitwisseling van ideeën en personen geweest met Europa en Sub-Sahara Afrika.

Noord-Afrika is m.a.w. een smeltkroes van een autochtone Imazighencultuur, met Arabische, Romeinse, Spaanse, Franse, Afrikaanse inwijkelingen. Multiculturalisme dus.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 19 juni 2012, 20:38   #7
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
I

Er is een zekere verwantschap tussen de Imazighentalen en de Keltische talen, wat op de mogelijkheid wijst dat Iberië, delen van Frankrijk, Ierland, Groot-Brittanië en Noord-Afrika door etnisch en taalkundig verwante stammen werden bevolkt vóór de Indo-Europese invallen.
Aha, de Kelten waren niet Indo-Europees. Had je nou nog "Baskisch" gezegd, maar dat is een agglutinerende taal, en de berbertalen zijn evenals het Nederlands flecterend.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline  
Oud 19 juni 2012, 23:25   #8
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Aha, de Kelten waren niet Indo-Europees. Had je nou nog "Baskisch" gezegd, maar dat is een agglutinerende taal, en de berbertalen zijn evenals het Nederlands flecterend.
Het gaat om de bevolking van de Keltische gebieden vóór de Indo-Europese invallen. Uit de invloed van deze taal op het Indo-Europees zou het Keltisch dan ontstaan zijn. Er zijn ook andere theoriën voor de verwantschap tussen Keltische en Amazigh-talen, maar de verwantschap is er.

Er is ten andere ook een etnische verwantschap: zo zien heel wat Kabyliërs er "Iers" uit, met rood haar, sproeten, ...

Er is ook verwantschap in muziek b.v.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 19 juni 2012 om 23:27.
Kallikles is offline  
Oud 19 juni 2012, 23:31   #9
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Hier een moderne Amazigh-Keltische muziekgroep:
http://www.youtube.com/watch?v=675l3LFHWTQ
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 19 juni 2012, 23:56   #10
Macchiavelli
Minister
 
Macchiavelli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: Lommel
Berichten: 3.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Er is ten andere ook een etnische verwantschap: zo zien heel wat Kabyliërs er "Iers" uit, met rood haar, sproeten, ...
Dat is omdat de germaanse Vandalen, inclusief wat gegermaniseerde keltiberiërs in hun kielzog, onder de bezielende leiding van Geiserik daar destijds de lokale vrouwen zijn komen verkrachten en er een koninkrijk stichtten.
__________________
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se."
Macchiavelli is offline  
Oud 20 juni 2012, 01:14   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Dat is omdat de germaanse Vandalen, inclusief wat gegermaniseerde keltiberiërs in hun kielzog, onder de bezielende leiding van Geiserik daar destijds de lokale vrouwen zijn komen verkrachten en er een koninkrijk stichtten.
Die invloed zie je ook in het gebruik van doedelzakken.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 20 juni 2012, 14:04   #12
Dennis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 januari 2012
Berichten: 251
Standaard

Toch is het opvallend dat in de landen aan de oostelijke kant van het Middenlandse zeegebied er opvallend meer westerse/ blanke trekken zijn bij de bevolking dan in landen als Marokko, Algerije, Libië, Egypte.

Zo ga je in Turkijë, Libanon en Syrië makkelijker mensen tegen komen met blauwe ogen, en uitzonderlijk zelfs met blond haar.
In Noord-Afrika is dat bijna onmogelijk.
Ik vraag me af, komt dit door de kruisvaarders die door deze gebieden zijn getrokken en niet door Noord-Afrika en het feit dat aan het Oostelijk middelands zeegebied het Byzantijns (Oost-Romeinse) rijk was. Waardoor er een grote blanke stempel werd gedrukt op het gebied.

Of zie ik hier nog wat over het hoofd?
Dennis is offline  
Oud 20 juni 2012, 14:22   #13
Macchiavelli
Minister
 
Macchiavelli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: Lommel
Berichten: 3.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Toch is het opvallend dat in de landen aan de oostelijke kant van het Middenlandse zeegebied er opvallend meer westerse/ blanke trekken zijn bij de bevolking dan in landen als Marokko, Algerije, Libië, Egypte.

Zo ga je in Turkijë, Libanon en Syrië makkelijker mensen tegen komen met blauwe ogen, en uitzonderlijk zelfs met blond haar.
In Noord-Afrika is dat bijna onmogelijk.
Ik vraag me af, komt dit door de kruisvaarders die door deze gebieden zijn getrokken en niet door Noord-Afrika en het feit dat aan het Oostelijk middelands zeegebied het Byzantijns (Oost-Romeinse) rijk was. Waardoor er een grote blanke stempel werd gedrukt op het gebied.

Of zie ik hier nog wat over het hoofd?
Ja, je ziet o.a. over het hoofd dat er vanuit subsaharaans Afrika een bepaalde invloed op de Noord-Afrikaanse bevolking is geweest. Negerslaven enzo.

En Turkije e.o. waren al lang voor de komst van de kruisvaarders Europees en blank. Van oudsher zaten er Indo-Europese volkeren als bijvoorbeeld de Hittieten, Frygiërs, Grieken, en Kelten (Galaten).
Later kwamen daar dan eerst de Arabieren binnen gevallen en weer wat later de Turks-Mongoolse hordes uit Centraal-Azië.
__________________
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se."
Macchiavelli is offline  
Oud 20 juni 2012, 14:24   #14
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Toch is het opvallend dat in de landen aan de oostelijke kant van het Middenlandse zeegebied er opvallend meer westerse/ blanke trekken zijn bij de bevolking dan in landen als Marokko, Algerije, Libië, Egypte.

Zo ga je in Turkijë, Libanon en Syrië makkelijker mensen tegen komen met blauwe ogen, en uitzonderlijk zelfs met blond haar.
In Noord-Afrika is dat bijna onmogelijk.
Ik vraag me af, komt dit door de kruisvaarders die door deze gebieden zijn getrokken en niet door Noord-Afrika en het feit dat aan het Oostelijk middelands zeegebied het Byzantijns (Oost-Romeinse) rijk was. Waardoor er een grote blanke stempel werd gedrukt op het gebied.

Of zie ik hier nog wat over het hoofd?
In Marokko vind je wel degelijk mensen met blond en ros haar. Mss wel in mindere mate dan in Syrië en Libanon bv. Dat kan. Noord-Afrika is een ethnische smeltkroes.
mvd is offline  
Oud 20 juni 2012, 14:34   #15
Dennis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 januari 2012
Berichten: 251
Cool

Hierbij aansluitend. De vroegere bewoners van de Canarische eilanden (voor de Spanjaarden er aan kwamen) waren de Guanchen.

Een volk met groot gestalte (1,80 m), blond haar en blauwe ogen.

Vroeger dacht men dat het nazaten zijn van de vikingen, maar de Guanchen bewonen de eilanden al vroeger dan de veroveringstochten van de vikingen. Ze hadden een neolitische cultuur en zouden al sinds 2000 v.C. op de eilanden wonen. Ook spraken ze een aan Berbers verwante taal.
Daardoor bestaat het vermoeden dat de Guanchen Bersbers/Imazighen zijn die zo'n 2000 jaar v.C. naar de Canarische eilanden zijn gevaren. En, in tegenstelling tot de Berbers op het vasteland niet zijn vermengd met Arabieren en andere volkeren en daardoor hun oorspronkelijke uitzicht hebben behouden.
Wat dus zou willen zeggen dat de Imazighen oorsponkelijk er uit zagen zoals de huidige Scandinaviërs. Echter bestaat deze theorie voor een aanzienlijk deel uit veronderstellingen.

Ook las ik het voorbije jaar dat men niet exact weet wanneer en vanwaar de huidige Scandinavische bevolking (met blond haar en blauwe ogen) zich gesetteld heeft. Er zijn bronnen (tijdperiode ben ik vergeten) van donkerharige mensen die Scandinavië bevolken.

Wie weet zijn de huidige Scandinaviërs wel nog de enige zuivere Berbers.

Laatst gewijzigd door Dennis : 20 juni 2012 om 14:38.
Dennis is offline  
Oud 20 juni 2012, 14:42   #16
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Toch is het opvallend dat in de landen aan de oostelijke kant van het Middenlandse zeegebied er opvallend meer westerse/ blanke trekken zijn bij de bevolking dan in landen als Marokko, Algerije, Libië, Egypte.
In Marokko zijn er zeer grote verschillen: van zeer donker tot zeer licht in de Rif. In de Rif zijn er heel wat mensen met blauwe ogen, blond, rood of lichtbruin haar, enz... In Kabylië (Algerije) is dit nog meer uitgesproken. In Egypte zijn de mensen bruiner.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 20 juni 2012, 14:56   #17
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Wie weet zijn de huidige Scandinaviërs wel nog de enige zuivere Berbers.
Volgens mij zijn de Skandinaviërs het minst gemixt van Europa en omstreken, wegens de afgelegen ligging.
E. Migrant is offline  
Oud 20 juni 2012, 15:14   #18
Macchiavelli
Minister
 
Macchiavelli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: Lommel
Berichten: 3.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Wie weet zijn de huidige Scandinaviërs wel nog de enige zuivere Berbers.
Spaanse contemporaire bronnen spreken van lange mensen (rond 1,80 meter lang), met enigszins dikke lippen, blond haar en blauwe ogen bij de Guanchen (waarvan verondersteld wordt dat die een tak van de Berbers vormen).
Scandinaviërs hebben beslist geen dikke lippen.

Scandinaviërs zijn een Indo-Europees volk dat zowel genetisch, taalkundig, als cultureel maar bitter weinig met Berbers of Guanchen te maken heeft.
__________________
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se."
Macchiavelli is offline  
Oud 20 juni 2012, 15:41   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Een vriendin van me is van Tenerife en van oorspronkelijke guanche afkomst. Wel een negroide type (maar blank) en zeker geen blond haar, noch kroeshaar. Haar echtgenoot was dan weer afkomstig uit Ceuta en was vaalblond met lichtbruine ogen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 20 juni 2012, 16:03   #20
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

De aantallen waren veel kleiner dan wat we nu als "volkeren" voorstellen:
de diverse groepen "Germanen" Oostgoten, Westgoten, Vandalen, Franken, Teutonen enz... waren an sich geen homogene "volkeren"... Voor de komst van de Arabieren waren de Vandalen de heersende klasse van het Iberish schiereiland en Noordafrika... Het "volk" was daarentegen nog altijd Ibero-romeins..

Je kan de toestand vergelijken met de Normandische inval in Groot-Brittanië, waar de heersers franstalig waren (overgenomen door de in oorsprong Skandinaafse Noormannen van de plaatselijke Gallo-romeinen en Franken) en het "volk" Saksisich en Deens onstond er een mengtaal : het engels.

De geschiedenis van de volksverhuizingen is mooi gereflecteerd in de geschiedenis van de talen & ook in de strijd om bedreigde talen te behouden. Het Kabyls heeft een eigen alfabet, eigen liederen.

De wereld is nog bij lange niet aan het beschermen van de kleinere talen toe !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be