Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 maart 2021, 10:19   #61
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dat is geen kwestie van geloven.
De mens is tegen beter weten in gegaan en daaruit kwam dit.
Of we dat nu geloven of niet, deze aarde is millennia aan een patriarchaat onderworpen geweest. Althans waar ze de geest van de Schepper nastreven.
Ik zal proberen te herformuleren. Gelooft u persoonlijk dat de vrouw onderworpen is of dient te zijn aan de heerschappij van de man?

Laatst gewijzigd door Bach : 27 maart 2021 om 10:20.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 10:24   #62
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik zal proberen te herformuleren. Gelooft u persoonlijk dat de vrouw onderworpen is of dient te zijn aan de heerschappij van de man?
Niet in een context van vandaag neen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 10:30   #63
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Niet in een context van vandaag neen.
Genesis lijkt me vrij contextloos. Dit is waar de Bijbel begint. En vanaf die eerste regels krijgen we al te horen dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Kan u dat dan zomaar naast zich neer leggen? Is de Bijbel dan een soort kookboek waaruit men enkel de dingen neemt die men lekker vindt?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 10:32   #64
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja, door de normen en waarden uit de secularisering is dat beginnen corrumperen.

Max Weber
In een wetenschappelijke publicatie genaamd Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus (1904-1905) legde Max Weber een verband tussen het calvinisme en de opkomst van kapitalistische instituties. Weber beschreef dat de toewijding tot werk en het rationele denken de fundamentele basiselementen van het moderne kapitalisme waren, en dat dit kenmerkend was voor de puriteinen die van werk een geestelijke roeping maakten. Hij plaatste deze innerweltliche Askese tegenover de rooms-katholieke opvatting dat vroomheid het best kon worden beoefend door zich uit de wereld terug te trekken in bijvoorbeeld kloosters. Op deze wijze meende Weber een verklaring te hebben voor het gegeven dat het kapitalisme ontstond in de Angelsaksische wereld in plaats van in Italië, hoewel de modernisering van het handelswezen daar begonnen was.

Met zijn theorie bood hij een alternatief voor het marxisme, dat in zijn ogen sociaal-economische ontwikkelingen reduceerde tot een strijd om het bezit van de productiemiddelen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Protestantse_werkethiek
Inderdaad en van dat calvinisme dat heb ik ook wel eens gelezen.

Maar toevallig kwam ik dit bij Prediker tegen:

Prediker 5:18 Ook een iegelijk mens, aan denwelken God rijkdom en goederen gegeven heeft, en Hij geeft hem de macht, om daarvan te eten, en om zijn deel te nemen, en om zich te verheugen van zijn arbeid, datzelve is een gave van God.

Maar Jezus moest niks van de rijkdom hebben.
Voor Hem was het uit den boze.

Aldus zijn Vader en Zoon elkaar gaan haten.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 10:36   #65
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Genesis lijkt me vrij contextloos. Dit is waar de Bijbel begint. En vanaf die eerste regels krijgen we al te horen dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Kan u dat dan zomaar naast zich neer leggen? Is de Bijbel dan een soort kookboek waaruit men enkel de dingen neemt die men lekker vindt?
Aan dit niveau weiger ik mee te doen. Er werd eens een goede reeks over Jordan Peterson gepost die dieper inhakte op de oude schriften en de diepere verborgen moralen. Daar zijn dan maar weinigen op in te gaan om later te hervallen in plaatjes en analyses als dit.
Thanks but no thanks
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 10:40   #66
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Inderdaad en van dat calvinisme dat heb ik ook wel eens gelezen.

Maar toevallig kwam ik dit bij Prediker tegen:

Prediker 5:18 Ook een iegelijk mens, aan denwelken God rijkdom en goederen gegeven heeft, en Hij geeft hem de macht, om daarvan te eten, en om zijn deel te nemen, en om zich te verheugen van zijn arbeid, datzelve is een gave van God.

Maar Jezus moest niks van de rijkdom hebben.
Voor Hem was het uit den boze.

Aldus zijn Vader en Zoon elkaar gaan haten.
Jezus was niet tegen rijkdom, maar benadrukte wel dat het voor rijke mensen moeilijker is tot God te komen. Rijkdom opent deuren naar grotere verleidingen.
Mensen kijken vaak naar drugs, maar het is de verslaving van de geldzuchtige daarachter (oorzaak) die men daarin niet erkent.

Geef Caesar wat Caesar toekomt, maar we hebben in een echte vaderlijke staat geen geld nodig eten te kopen. We groeiden en kweekten dat zelf tot het ons kapot belast werd door geldzuchtigen. Vandaag noemen we dat soort mens “politieker”.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 10:44   #67
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Lukas 19
Jezus en Zachéüs

En Jezus, ingekomen zijnde, ging door Jericho.
En zie, er was een man, met name geheten Zacheus; en deze was een overste der tollenaren, en hij was rijk;
En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
En vooruitlopende, klom hij op een wilden vijgeboom, opdat hij Hem mocht zien; want Hij zou door dien weg voorbijgaan.
En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.
En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.
En Zacheus stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.
En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon van Abraham is.
Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 11:41   #68
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Aan dit niveau weiger ik mee te doen. Er werd eens een goede reeks over Jordan Peterson gepost die dieper inhakte op de oude schriften en de diepere verborgen moralen. Daar zijn dan maar weinigen op in te gaan om later te hervallen in plaatjes en analyses als dit.
Thanks but no thanks
De vraag is toch voor de hand liggend?

Ik zie niet in hoe men van dat Genesis verhaal een eerlijk verhaal kan maken van gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, zelfs op een niet letterlijke manier geinterpreteerd. Men kan het inderdaad enkel negeren, ontkennen, en uiteindelijk beseffen dat de Bijbel voorbijgestreefd is qua inzichten in de relatie man vrouw. Een 'patriarchaat' is nu eenmaal onverdedigbaar vanuit de actuele moraal, ook die van de grote meerderheid van de Christenen zelf mijns inziens. Men kan dat beter gewoon toegeven in plaats van antwoorden te ontwijken lijkt me.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 maart 2021 om 11:49.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 12:00   #69
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Maar als de ondergeschiktheid van de vrouw aan de man niet meer aanvaard wordt, wordt dan uiteindelijk deze attitude dan ook niet doorprikt als zijnde inconsequent?:

Citaat:
Wij vormen het geloof niet, het geloof vormt ons. De Bijbel weergeeft heel duidelijk in het oude en nieuwe testament dat de daad een zonde is. Er zijn veel christelijke homofielen die celibaat blijven.
De Bijbel zegt ook heel duidelijk dat de vrouw ondergeschikt is aan de man.
Maar dat negeren we dan. Oftewel, de attitude om uit de Bijbel te plukken wat uitkomt en te negeren wat niet uitkomt, maar wel blijven pretenderen dat 'het woord absoluut' is.

Is dat niet hypocriet?

Laatst gewijzigd door Bach : 27 maart 2021 om 12:02.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 12:23   #70
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Ik zei al dat ik dat niet zoals uwe context zie. Dat me dat dan alsnog hypocriet maakt, het zij zo.
Ik heb me hier tegen niemand te verantwoorden en ga geen zinloze bijbeldiscussies voeren.
Denkt en gelooft wat ge wilt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 13:06   #71
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Is de Bijbel dan een soort kookboek waaruit men enkel de dingen neemt die men lekker vindt?


Kijk maar eens bij de Amerikaanse bijbelgordel , tjongjonge ....
Die nemen het inderdaad zoals het hun smaakt !!
Zulke moeten dringend op een sterk dieet !!
Ze hebben daar (straat)predikanten die werkelijk op alles kakken !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 14:24   #72
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Jezus zou vanzelfsprekend hetzelfde doen als Micky Mouse.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2021, 22:22   #73
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Vwala
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 02:43   #74
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik zei al dat ik dat niet zoals uwe context zie. Dat me dat dan alsnog hypocriet maakt, het zij zo.
Ik heb me hier tegen niemand te verantwoorden en ga geen zinloze bijbeldiscussies voeren.
Denkt en gelooft wat ge wilt.
'Mijne context' is die van de logica in dit geval.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 03:01   #75
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Met een gelovige over rede en hypocrisie praten, ... dat is toch iets bijzonder.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 08:04   #76
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Met een gelovige over rede en hypocrisie praten, ... dat is toch iets bijzonder.
Maar ik weet waarin ik geloof en aap mijn omgeving niet na omdat ze van evolutionisten leerden met creationisten te spotten.
Als ik hier 1 zijn mening hoorde, hoorde ik ze wel van al die haatzaaiers en “nee-zeggeers” hier.
Zo origineel ist niet meer.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 11:45   #77
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar ik weet waarin ik geloof en aap mijn omgeving niet na omdat ze van evolutionisten leerden met creationisten te spotten.
Als ik hier 1 zijn mening hoorde, hoorde ik ze wel van al die haatzaaiers en “nee-zeggeers” hier.
Zo origineel ist niet meer.
Haatzaaiers heb ik hier nog niet gezien, maar wel met wat meer gezond verstand. ( op 1 uitzondering na, maar die heb je nodig om de regel te bevestigen )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 12:25   #78
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar ik weet waarin ik geloof en aap mijn omgeving niet na omdat ze van evolutionisten leerden met creationisten te spotten.
Als ik hier 1 zijn mening hoorde, hoorde ik ze wel van al die haatzaaiers en “nee-zeggeers” hier.
Zo origineel ist niet meer.
Wanneer u nu wilt blijven geloven dat alle dieren in één dag of op één moment zijn schapen zoals in Genesis staat, dan doet u maar. Edoch , het is wel een foute gedachte mijnsinziens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 13:29   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar ik weet waarin ik geloof en aap mijn omgeving niet na omdat ze van evolutionisten leerden met creationisten te spotten.
Als ik hier 1 zijn mening hoorde, hoorde ik ze wel van al die haatzaaiers en “nee-zeggeers” hier.
Zo origineel ist niet meer.
Wanneer u nu wilt blijven geloven dat alle dieren in één dag of op één moment zijn geschapen zoals in Genesis staat, dan doet u maar. Edoch , het is wel een foute gedachte mijnsinziens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2021, 16:07   #80
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer u nu wilt blijven geloven dat alle dieren in één dag of op één moment zijn geschapen zoals in Genesis staat, dan doet u maar. Edoch , het is wel een foute gedachte mijnsinziens.
Ik denk eerder dat ze een verhaal bundelde om verschillende zaken duidelijk te maken via het 7 dagen principe.
Hoe en wat weet ik niet. Ik leer daar nog dagelijks in bij. Maar ik weet zeker geen vis als voorouder te delen.
Wij zijn als mensen in de gelijkenis van iets anders geschapen.
Door de zondeval kunnen we enkel hersteld worden in en door Christus.
Wie denkt dat er geen zondeval plaatsnam, denkt dat deze wereldsituatie synchroon met zijn menselijke geest loopt en dat rationeel vindt; is meer gebrainwashed dan ik.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be