Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2016, 18:52   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard Paus Franciscus zet puntjes op de i over huwelijk

Die oude seksloze moet zich alweer eens laten horen.

Let op: gedeeltelijk heeft hij wel gelijk.
Ik ben er voorstander van om het burgerlijk huwelijk een andere naam te geven, en een andere invulling.

Maar om terug op zijn woorden te komen: als enkel het katholieke huwelijk geldt, dan kan geen enkele aanhanger van een andere godsdienst huwen, en al zeker geen atheïst.
Van een hooghartige eigen hoogdunk gesproken.

(doet me zijdelings nog denken aan de weerstand van de kaloten tegen de oekaze van Napoleon; ze hebben gelukkig toch moeten inbinden destijds ... of we hadden niet eens fatsoenlijk geregistreerde namen van niet gedoopte medemensen)

Afijn, ik ben ondertussen geëvolueerd van neutraal naar anti ten opzichte van godsdienst. Als dat geval dus ooit naar onze contreien komt, en iemand roept op om te manifesteren, dan zal de Schoof er bij zijn.

titel: Paus Franciscus zet puntjes op de i over huwelijk
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160122_02083923



Citaat:
Paus Franciscus heeft vrijdag nog eens duidelijk gemaakt dat er maar één soort huwelijk is, namelijk het onontbindbare katholieke huwelijk. Zonder ze bij naam te noemen gaf hij duidelijk aan dat homohuwelijken daar geen deel van uitmaken.

De paus deed de uitspraken voor de Rota Romana, de kerkelijke rechtbank van de Katholieke Kerk die deel uit maakt van de Romeinse Curie.

Hij benadrukte dat tijdens de laatste twee bisschoppensynodes over het gezin - in oktober 2014 en oktober 2015 - de Kerk aan de wereld duidelijk gemaakt heeft dat er geen verwarring mag ontstaan “over het gezin zoals door god gewild en elke andere vorm van unie”.

“Het christelijke gezin”, zo zei de paus aan de leden van de Rota, “is gebaseerd op het onontbindbare huwelijk, dat verenigt om voort te planten”.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 19:20   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.343
Standaard

Hij brengt het standpunt van de Rooms-katholieke kerk te berde, mag dat niet?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 22:35   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij brengt het standpunt van de Rooms-katholieke kerk te berde, mag dat niet?
Hij mag dat. Nog straffer: hij moet dat.
Zodat wij goed beseffen en blijven onthouden wat voor onnozele praat die gasten verkopen in hun kerken.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 22:53   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Ik kan hem geen ongelijk geven.
Het huwelijk is nu eenmaal een sacrament van de gelovigen.
Waarom mensen die zich niet naar de regels van die kerk wensen te schikken wel dat sacrament willen ontvangen is mij een raadsel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 23:16   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar om terug op zijn woorden te komen: als enkel het katholieke huwelijk geldt, dan kan geen enkele aanhanger van een andere godsdienst huwen, en al zeker geen atheïst.
Van een hooghartige eigen hoogdunk gesproken.
De media maken er weer wat van. Grappig en zielig tegelijkertijd dat journalisten er maar niet in slagen te volgen wat een paus verklaart. De paus had het immers over "de kern van het huwelijk overeenkomstig Gods plan". Over "katholiek huwelijk" sprak hij gewoonweg niet.

Ook had de paus het over de pastorale zorg voor wie het grote ideaal van het huwelijk niet heeft kunnen waarmaken, maar drukte erop dat de Kerk hiermee "de wezenlijke waarheid" van het huwelijk niet loslaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 23:18   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij brengt het standpunt van de Rooms-katholieke kerk te berde, mag dat niet?
Tegenwoordig eisen niet-gelovigen dat gelovigen schijnbaar hun eigen geloof veranderen naar de wensen van die niet-gelovigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 00:01   #7
Hypatia
Burger
 
Geregistreerd: 2 januari 2015
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tegenwoordig eisen niet-gelovigen dat gelovigen schijnbaar hun eigen geloof veranderen naar de wensen van die niet-gelovigen.
Ik geloof niet dat ongelovigen dit wensen, integendeel: De paus mag zijn mening hebben over het huwelijk. De RKkerk is een instituut die haar leer oplegt aan haar leden en al wie zich niet aan die leer houdt, wordt automatisch uitgestoten.

Ongelovigen mogen er zeker mee lachen, want velen die voor de kerk en god trouwen, scheiden ook na een paar jaren en dan gaat het geloof vanzelf over. Iedereen is toch vrij om een samenlevensplan af te spreken naar eigen keuze. En of dat slaagt heeft gewoon met duidelijke afspraken te maken.
Maar in 'het huwelijk' geloof ik niet. En een wettelijk huwelijk heeft louter met de centen te maken.

Laatst gewijzigd door Hypatia : 23 januari 2016 om 00:03.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 05:25   #8
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Reden te meer om er weg te blijven , dunkt me !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 10:10   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tegenwoordig eisen niet-gelovigen dat gelovigen schijnbaar hun eigen geloof veranderen naar de wensen van die niet-gelovigen.
Ik lees geen enkele eis in deze draad of in de linken die er genoemd zijn.

Ik zie wel eisen van de kalotenkerk: wetten die ongelovigen dwingen tot kalotenregels, zoals verboden voor vrijere abortus, homo-huwelijk, euthanasie ...
ik herhaal het: geef die kaloten wat meer politieke macht en we komen terug tot overspel in het strafrecht, verbod op voorbehoedsmiddelen, verbod op echtscheiding, kruisbeelden in rechtszalen, verbod op crematie van lijken ....

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 11:09   #10
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Wat mij vooral opvalt is het volgende. De katholieken zien het huwelijk enkel als zinvol indien het dient voor de procreatie. Leonard heeft nog op televisie verklaard dat een huwelijk zonder dit expliciet doel geen waarde heeft.

Echter, een aantal jaren gelden is Wilfried Martens getrouwd met Miet Smet. Dit mocht van de kerk omdat de vrouw van Martens gestorven was. Ik vraag me nu af indien de kerk dergelijk huwelijk niet zou moeten verbieden, het was nml. niet gericht op procreatie, daar was Miet Smet veel te oud voor. Voor mij toont dit aan dat de kerk met 2 maten en 2 gewichten meet in deze.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 11:22   #11
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Frans is geen Rooms-Katholiek. Ik weet zeker dat hij voor het pederastenhuwelijk is.
Volgens zijn talmudische zetbazen mag hij er nog niet mee voor de dag komen.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 12:48   #12
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afijn, ik ben ondertussen geëvolueerd van neutraal naar anti ten opzichte van godsdienst. Als dat geval dus ooit naar onze contreien komt, en iemand roept op om te manifesteren, dan zal de Schoof er bij zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 14:20   #13
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die oude seksloze moet zich alweer eens laten horen.

Let op: gedeeltelijk heeft hij wel gelijk.
Ik ben er voorstander van om het burgerlijk huwelijk een andere naam te geven, en een andere invulling.

Maar om terug op zijn woorden te komen: als enkel het katholieke huwelijk geldt, dan kan geen enkele aanhanger van een andere godsdienst huwen, en al zeker geen atheïst.
Van een hooghartige eigen hoogdunk gesproken.

(doet me zijdelings nog denken aan de weerstand van de kaloten tegen de oekaze van Napoleon; ze hebben gelukkig toch moeten inbinden destijds ... of we hadden niet eens fatsoenlijk geregistreerde namen van niet gedoopte medemensen)

Afijn, ik ben ondertussen geëvolueerd van neutraal naar anti ten opzichte van godsdienst. Als dat geval dus ooit naar onze contreien komt, en iemand roept op om te manifesteren, dan zal de Schoof er bij zijn.

titel: Paus Franciscus zet puntjes op de i over huwelijk
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160122_02083923


Laatste ultieme poging om heidense praktijken te adapteren en adopteren ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 18:10   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Ik geloof niet dat ongelovigen dit wensen, integendeel: De paus mag zijn mening hebben over het huwelijk. De RKkerk is een instituut die haar leer oplegt aan haar leden en al wie zich niet aan die leer houdt, wordt automatisch uitgestoten.
Opleggen? Als katholiek gelovige voel ik nergens enige druk. Ik neem dat uit vrije wil aan.

Daarnaast worden er sedert decennia nog nauwelijks mensen uit de Kerk gezet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 18:16   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat mij vooral opvalt is het volgende. De katholieken zien het huwelijk enkel als zinvol indien het dient voor de procreatie. Leonard heeft nog op televisie verklaard dat een huwelijk zonder dit expliciet doel geen waarde heeft.

Echter, een aantal jaren gelden is Wilfried Martens getrouwd met Miet Smet. Dit mocht van de kerk omdat de vrouw van Martens gestorven was. Ik vraag me nu af indien de kerk dergelijk huwelijk niet zou moeten verbieden, het was nml. niet gericht op procreatie, daar was Miet Smet veel te oud voor. Voor mij toont dit aan dat de kerk met 2 maten en 2 gewichten meet in deze.
Misschien hebt u mgr. Léonards woorden niet echt goed begrepen, waardoor u denkt dat er geen kerkelijke huwelijken voor oudere koppels mogelijk zouden zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 18:52   #16
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Als ze niet voor de kerk mogen trouwen dan trouwen ze gewoon in het stadhuis.
En dan verwonderd zijn dat er geen mensen meer zijn in de mis op zondag.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 20:23   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als ze niet voor de kerk mogen trouwen dan trouwen ze gewoon in het stadhuis.
En dan verwonderd zijn dat er geen mensen meer zijn in de mis op zondag.
Waarom zou je voor de Kerk trouwen als je niet gelooft of niet katholiek bent?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 20:31   #18
Krates
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 september 2009
Berichten: 249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als ze niet voor de kerk mogen trouwen dan trouwen ze gewoon in het stadhuis.
En dan verwonderd zijn dat er geen mensen meer zijn in de mis op zondag.
Inderdaad de katholieke instituties hebben het vooral aan zichzelf te danken dat de kerken leeglopen.

Laatst gewijzigd door Krates : 24 januari 2016 om 20:47.
Krates is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 21:02   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krates Bekijk bericht
Inderdaad de katholieke instituties hebben het vooral aan zichzelf te danken dat de kerken leeglopen.
Juist, de katholieke Kerk in West-Europa is schrijnend ontrouw geworden aan haar eigen wortels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 21:34   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou je voor de Kerk trouwen als je niet gelooft of niet katholiek bent?
Voor een aantal mensen is dat een goedkope en gemakkelijke ceremonie.
Voor sommige anderen is het dat ze oma, moemoe, bobonneke ... niet voor het hoofd willen stoten.
Sommige jonge wijven willen absoluut in het wit en in het centrum staan. Het stadhuis is daar wat te droog voor. En het gemeentehuis wat te pover.

Je krijgt op het forum misschien een verkeerd beeld van de Vlaming. De meeste zijn niet echt anti-kaloot, maar voor de volle 100 procent onverschillig.
Tussen hun plechtige communie en hun huwelijk zijn de meesten niet één keer in een kerk geweest.
En na hun huwelijk zal het ook alleen nog maar zijn bij begrafenissen en huwelijken.
Alhoewel: vaak zijn begrafenissen tegenwoordig enkel in het crematorium.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be