Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2018, 05:32   #1
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard links of rechts

Meer en meer begin ik mij te storen aan deze tweedeling in de westerse politiek. Een tweedeling die partijen dwingt bepaalde standpunten in te nemen en die weinig ruimte laat. In de niet-westerse wereld bestaat deze niet, daar kan een partij net zo goed voor een herverdeling van de welvaart zijn als tegen immigratie.

Ik bekijk het vanuit het standpunt van de Belgische werknemer. Wat is voor hen voordelig? Een herverdeling van de welvaart, einde aan de steeds groeiende kloof tussen arm en rijk, aan de ondermijning van de verzorgingsstaat, en het feit dat aandeelhouders een steeds groter deel van de koek krijgen en de rechten van werknemers op de schop moeten wegens zogenaamde "besparingen". Duidelijk een links standpunt dus.

MAAR ik vind ook niet dat we onder de voet moeten gelopen worden door economische vluchtelingen, dat we "vol" zijn, en dat een grote toevloed van goedkope arbeidskrachten uit arme landen de rechten van onze werknemers ondermijnt. Daarbij wil ik wel opmerken dat ik niet vind dat die culturen minderwaardig zijn, dat het christendom beter zou zijn dan de Islam, etc. Maar elk land ontwikkelt zich op eigen tempo, door iedereen naar hier te halen zul je de problemen in die landen niet oplossen. Ik vind wel dat het ontstaan van islamistische getto's in onze reeds lang seculiere steden geen gezond fenomeen is, en dat nieuwkomers zit moeten integreren in onze cultuur, niet omgekeerd.

Wat betreft homoseksualiteit, leven en laat leven zou ik zeggen, maar waarom moeten ze perse trouwen? Doorheen heel de geschiedenis van de mensheid was trouwen een zaak tussen mensen van het tegengestelde geslacht. Transgenders hebben altijd bestaan, ook hier, leef en laat leven, maar dat men niet langer "dames en heren" mag zeggen, en dat men transgenders beschouwt als "derde sekse" gaat er zwaar over.


Ben ik nu links of rechts? Of behoor ik dan ook tot de "derde sekse", politiek gezien dan?

Persoonlijk vind ik deze tweedeling, toch hoe ze nu gehanteerd wordt, zever. En het weerhoudt er velen van om op echt linkse standpunten te stemmen zoals herverdeling van de welvaart. Want dat is nog steeds in het belang van de grote meerderheid van de bevolking.

Als je kijkt naar de niet-westerse wereld zie je dat die tweedeling niet bestaat. Linkse regimes zijn er bvb. voor katholieke scholen en katholieke levensprincipes (Latijns-Amerika), in Rusland zie je dat de communistische partij naast herverdeling van de welvaart pleit voor herstel van de Russische waarden, en voor een harde aanpak van illegale migratie.
In Indië en Nepal zie je dat communisten de wapens opnemen en grootgrondbezitters vermoorden, ze verheerlijken de volkscultuur van de kastelozen en verachten religieuze radicalen, en in China bestuurt de communistische partij een land dat volledig marktgericht is, met dat verschil dat een groot deel van deze markt performante bedrijven in staatshanden zijn. Of dat het de werknemers zijn die deze bedrijven besturen. Daarnaast hanteert China een zeer rigide systeem wat betreft het binnenhalen van nieuwkomers of vluchtelingen. Wie zich niet in China wil of kan integreren, of de radicale Islam aanhangt, krijgt een enkeltje. In Syrië zie je dat een links regime of de communistische Koerden op een radicale manier korte metten maken met fundamentalisten. Niet door munttheetjes met hen te gaan drinken. In Turkije staat links (zeer verwant met de Syrische Koerden, die steun krijgen van de VS nota bene) naast gelijkheid van man en vrouw en economische gelijkheid ook voor de gewapende strijd tegen het regime en het leger, en voor een harde aanpak van het islamitisch fundamentalisme. Zuhal Demir zei dat ze in turkije tot de linkerzijde zou behoren.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 juni 2018 om 05:54.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 05:49   #2
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.058
Standaard

Ik had op deze vraagstelling graag een antwoord gekregen van mensen aan beide kanten van de politieke verdeellijn. Wie durft?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 06:23   #3
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

u bent links en marxist. Enkel en alleen al omdat u vindt dat culturen evenwaardig zouden zijn.
Culturen die vrouwen onderdrukken en homo's kop voor van gebouwen gooien, zijn niet evenwaardig.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 07:33   #4
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik had op deze vraagstelling graag een antwoord gekregen van mensen aan beide kanten van de politieke verdeellijn. Wie durft?
Ik heb geen idee wat u bent. Voor identiteitscrisissen moet u naar een psycholoog

Maar uw stelling dat in het Westen een partij niet "zowel voor herverdeling van de welvaart als tegen immigratie" kan zijn, klopt gewoon niet. Er zijn genoeg voorbeelden in de dichte nabijheid: FN is sociaal-economisch links, net als de PVV.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 07:52   #5
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

tl; dr
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 07:53   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik had op deze vraagstelling graag een antwoord gekregen van mensen aan beide kanten van de politieke verdeellijn. Wie durft?
De meeste mensen zijn niet links of rechts, maar hebben wel graag dat ze niet verplicht worden om zonder voorwaarden solidair moeten zijn met gelukszoekers.

De meeste mensen willen gewoon goed kunnen leven en willen dat gerust delen, maar verwachten daarvoor respect en eigen inzet van deze die ze helpen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 07:57   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

economisch links-rechts
identitair progressief-conservatief
ethisch progressief-conservatief
ecologisch progressief-conservatief

als minimum assenstelsel
en daar dan ook nog eens de persoonlijke volgorde in opmaken

dan kan je m.i. al een beetje zinnig je politieke voorkeur uitdrukken.

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 juni 2018 om 07:57.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:04   #8
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
FN is sociaal-economisch links, net als de PVV.
En toch worden ze in de media voortdurend "extreem-rechts" genoemd.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:06   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
En toch worden ze in de media voortdurend "extreem-rechts" genoemd.
VB positioneert zich ook al een jaar of 10-15 economisch links ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:30   #10
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
En toch worden ze in de media voortdurend "extreem-rechts" genoemd.
Dat vinden ze prima. Ze zijn bewust een winkelier die maar één product aanprijst: anti-islam.

De rest van de koopwaar is dan ook maar povertjes. Van een studiedienst hebben zulke partijen nog niet gehoord.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:40   #11
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
VB positioneert zich ook al een jaar of 10-15 economisch links ...
Net zoals het Front National (wat hen veel stemmen heeft gekost).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:43   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
economisch links-rechts
identitair progressief-conservatief
ethisch progressief-conservatief
ecologisch progressief-conservatief

als minimum assenstelsel
en daar dan ook nog eens de persoonlijke volgorde in opmaken

dan kan je m.i. al een beetje zinnig je politieke voorkeur uitdrukken.
Progressief-conservatief is niet echt een geschikt begrippenpaar om de mate van ecologisch bewustzijn aan te duiden. Veel conservatieven zijn net ecologisch bewust omdat ze het milieu willen "conserveren". Een conservatieve milieupolitiek is net een bewarende politiek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt een alternatief heb.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:46   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Progressief-conservatief is niet echt een geschikt begrippenpaar om de mate van ecologisch bewustzijn aan te duiden. Veel conservatieven zijn net ecologisch bewust omdat ze het milieu willen "conserveren". Een conservatieve milieupolitiek is net een bewarende politiek. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt een alternatief heb.
uiteraard heb je daarin gelijk, het is ook onbegrijpelijk dat conservatieve partijen over heel de wereld dat ecologische gedachtengoed aan links hebben kunnen laten ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 08:52   #14
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
VB positioneert zich ook al een jaar of 10-15 economisch links ...
Het economisch congres van 2005, van voor de kredietcrisis dus, was toch nog stevig neoliberaal. Alhoewel, als je het leest lijkt het eigenlijk een vrij mak beestje. Men zal weer moord en brand geroepen hebben zoals gewoonlijk.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:02   #15
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat vinden ze prima. Ze zijn bewust een winkelier die maar één product aanprijst: anti-islam.
Je vergeet anti-massa-immigratie.

Dat zijn perfect legitieme strijdpunten gezien de laksheid & verrottingspolitiek rond deze thema's bij de rest van de politieke klasse.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:34   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Meer en meer begin ik mij te storen aan deze tweedeling in de westerse politiek. Een tweedeling die partijen dwingt bepaalde standpunten in te nemen en die weinig ruimte laat. In de niet-westerse wereld bestaat deze niet, daar kan een partij net zo goed voor een herverdeling van de welvaart zijn als tegen immigratie.

Ik bekijk het vanuit het standpunt van de Belgische werknemer. Wat is voor hen voordelig? Een herverdeling van de welvaart, einde aan de steeds groeiende kloof tussen arm en rijk, aan de ondermijning van de verzorgingsstaat, en het feit dat aandeelhouders een steeds groter deel van de koek krijgen en de rechten van werknemers op de schop moeten wegens zogenaamde "besparingen". Duidelijk een links standpunt dus.

MAAR ik vind ook niet dat we onder de voet moeten gelopen worden door economische vluchtelingen, dat we "vol" zijn, en dat een grote toevloed van goedkope arbeidskrachten uit arme landen de rechten van onze werknemers ondermijnt. Daarbij wil ik wel opmerken dat ik niet vind dat die culturen minderwaardig zijn, dat het christendom beter zou zijn dan de Islam, etc. Maar elk land ontwikkelt zich op eigen tempo, door iedereen naar hier te halen zul je de problemen in die landen niet oplossen. Ik vind wel dat het ontstaan van islamistische getto's in onze reeds lang seculiere steden geen gezond fenomeen is, en dat nieuwkomers zit moeten integreren in onze cultuur, niet omgekeerd.

Wat betreft homoseksualiteit, leven en laat leven zou ik zeggen, maar waarom moeten ze perse trouwen? Doorheen heel de geschiedenis van de mensheid was trouwen een zaak tussen mensen van het tegengestelde geslacht. Transgenders hebben altijd bestaan, ook hier, leef en laat leven, maar dat men niet langer "dames en heren" mag zeggen, en dat men transgenders beschouwt als "derde sekse" gaat er zwaar over.


Ben ik nu links of rechts? Of behoor ik dan ook tot de "derde sekse", politiek gezien dan?

Persoonlijk vind ik deze tweedeling, toch hoe ze nu gehanteerd wordt, zever. En het weerhoudt er velen van om op echt linkse standpunten te stemmen zoals herverdeling van de welvaart. Want dat is nog steeds in het belang van de grote meerderheid van de bevolking.

Als je kijkt naar de niet-westerse wereld zie je dat die tweedeling niet bestaat. Linkse regimes zijn er bvb. voor katholieke scholen en katholieke levensprincipes (Latijns-Amerika), in Rusland zie je dat de communistische partij naast herverdeling van de welvaart pleit voor herstel van de Russische waarden, en voor een harde aanpak van illegale migratie.
In Indië en Nepal zie je dat communisten de wapens opnemen en grootgrondbezitters vermoorden, ze verheerlijken de volkscultuur van de kastelozen en verachten religieuze radicalen, en in China bestuurt de communistische partij een land dat volledig marktgericht is, met dat verschil dat een groot deel van deze markt performante bedrijven in staatshanden zijn. Of dat het de werknemers zijn die deze bedrijven besturen. Daarnaast hanteert China een zeer rigide systeem wat betreft het binnenhalen van nieuwkomers of vluchtelingen. Wie zich niet in China wil of kan integreren, of de radicale Islam aanhangt, krijgt een enkeltje. In Syrië zie je dat een links regime of de communistische Koerden op een radicale manier korte metten maken met fundamentalisten. Niet door munttheetjes met hen te gaan drinken. In Turkije staat links (zeer verwant met de Syrische Koerden, die steun krijgen van de VS nota bene) naast gelijkheid van man en vrouw en economische gelijkheid ook voor de gewapende strijd tegen het regime en het leger, en voor een harde aanpak van het islamitisch fundamentalisme. Zuhal Demir zei dat ze in turkije tot de linkerzijde zou behoren.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Je hele betoog gaat uiteindelijk om hetgeen ik in rood heb gezet : je maakt gewoon promotie voor de stalinisten van PVDA. En je doet dat zo handig dat je hun naam zelfs niet hebt moeten vernoemen. Je zit een lans te breken voor extreem links.

Ik vrees dat je nog 100 jaar zult moeten prediken voor er in vlaanderen een echt grote groep gaat kiezen om de maatschappij te veranderen in een communistische heilstaat hoor...

En je zult daarbij -letterlijk- alle partijen van links tot rechts als absolute tegenstander op je pad vinden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:38   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Je hebt ethisch links-rechts en economisch links-rechts.

Economisch
is het vrij duidelijk: behalve de PvdA zijn alle partijen in Belgie rechts (met enkele nuances).

Ethisch is het nogal verdeeld: voorwat betreft abortus, homohuwelijk en euthanasie is België massaal links.
Immigratie: niemand wil open grenzen, maar wat betreft de afhandeling van asiel en illegale immigranten is er verdeeldheid alhoewel er weinig speelruimte is (wetgeving).
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:39   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je hebt ethisch links-rechts en economisch links-rechts.

Economisch is het vrij duidelijk: behalve de PvdA zijn alle partijen in Belgie rechts (met enkele nuances).

Ethisch is het nogal verdeeld: voorwat betreft abortus, homohuwelijk en euthanasie is België massaal links.
Immigratie: niemand wil open grenzen, maar wat betreft de afhandeling van asiel en illegale immigranten is er verdeeldheid alhoewel er weinig speelruimte is (wetgeving).
lol, daarom wsl dat er geen enkele partij voor belastingverlaging, afbouw van de staat en vlaktaks pleit ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:40   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
VB positioneert zich ook al een jaar of 10-15 economisch links ...
Logisch, als je ziet bij wat voor publiek een PhDW zijn stemmen moet gaan sprokkelen. (doppers die kwaad aan de toog staan uit te leggen dat ze tegen de makakken zijn)

Dopgeld is de levenslijn voor een groot deel van hun achterban.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2018, 09:43   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
lol, daarom wsl dat er geen enkele partij voor belastingverlaging, afbouw van de staat en vlaktaks pleit ...
Bedoel je met 'rechts' het 19 eeuwse België? Er zijn sociale veranderingen gekomen en alle 'ook rechtse' partijen willen die behouden.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be