Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2009, 10:33   #41
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Uit medische verslagen blijken inderdaad erg weinig verwondingen(een paar procent) door de bajonet of andere methoden waarbij lichaamskracht aan te pas komt.....

Probleem is dat de meeste gesneuvelden van WO1 nooit onder ogen van een medisch geschoold iemand gekomen zijn maar,gezien de lichamen soms al dagen lagen te "rijpen" ,vlugvlug ondergestopt werden door sanitaire corveeteams...


We weten het eigenlijk niet
op BBC ooit een docu gezien over de bajonet, en daaruit bleek dat de bajonet vooral een psychologisch effect had (en heeft) op de vijand: men zag de vijand te voet afkomen met die lange bajonetten op hun geweren, en dat werkt(e) zeer angstaanjagend voor de verdedigers.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 19 september 2009 om 10:33.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 11:48   #42
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De BAR Browning Automatic Rifle,was een automaat (een mitrailleur dus),en paste in een nieuwe categorie wapens,de "Fusil-Mitrailleuses",lichtere ,luchtgekoelde,machinegeweren die door peletons meegsleurd konden worden ....


De BAR speelde weinig rol in WO1 gezien hij pas vanaf laat in 1917 te velde kwam.Zijn bekendheid was voor later.

Veel belangrijker was het Lewis-machinegeweer,ook een Amerikaans ontwerp.Merkwaardig genoeg was het Belgisch Leger het eerste die het nut van het ding inzag,en FN heeft er al geproduceerd voor 1914 zodat dit wapen al in enige aantallen beschikbaar was in 1914 voor het leger van Albert 1.Dit wapen werd steeds populairder onder de geallieerden toen bleek dat de Franse Chauchat maar middelmatig funktioneerde...De Britten compenseerden tegen het eind van WO1,toen de oorlog weer beweeglijk werd,hun gebrek aan mankracht ruimschoots door ieder peleton (soms maar 15 man meer) tot wel 2 lewis-guns ter beschikking te stellen..


Ook de Duitsers maakten driftig gebruik van lewis-guns die "zoekgeraakt" waren bij de oorspronkelijke eigenaars...
Tiens ik dacht dat de BAR, in den beginne enkel een semi-automaat was.
Wat het dus tot een semi-automatisch geweer van de WWI zou maken.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 11:51   #43
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Uit medische verslagen blijken inderdaad erg weinig verwondingen(een paar procent) door de bajonet of andere methoden waarbij lichaamskracht aan te pas komt.....
Probleem is dat de meeste gesneuvelden van WO1 nooit onder ogen van een medisch geschoold iemand gekomen zijn maar,gezien de lichamen soms al dagen lagen te "rijpen" ,vlugvlug ondergestopt werden door sanitaire corveeteams...
We weten het eigenlijk niet
Maar zo'n kof is niet zo zot sterk, dat is het probleem, durft nogal eens breken. Deze horror is mij gelukkig altijd bespaard gebleven.

Uiteraard zijn laminaatkolven daar gevoeliger aan, maar als je met een andere kolf met wat kracht tegen een muur klopt, dan is de kans dat 'm breek reëel.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 12:39   #44
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Maar zo'n kof is niet zo zot sterk, dat is het probleem, durft nogal eens breken. Deze horror is mij gelukkig altijd bespaard gebleven.

Uiteraard zijn laminaatkolven daar gevoeliger aan, maar als je met een andere kolf met wat kracht tegen een muur klopt, dan is de kans dat 'm breek reëel.
ja, een oud-strijder vertelde me, toen ie in mei '40 werd gevangengenomen door een Duitser, die Duitser hem ontwapende en de kolf van zijn Mausergeweer kapotsloeg. Dus wat je zegt moet idd kloppen.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2009, 07:24   #45
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
op BBC ooit een docu gezien over de bajonet, en daaruit bleek dat de bajonet vooral een psychologisch effect had (en heeft) op de vijand: men zag de vijand te voet afkomen met die lange bajonetten op hun geweren, en dat werkt(e) zeer angstaanjagend voor de verdedigers.
Een bajonet is enkel goed bij charges, in de beslotenheid van een loopgraaf of kazemat, kan je er weinig mee, of je moet ze van het geweer halen en ze met de hand hanteren in kort bij gevechten, dan worden het pas echt gevaarlijke wapens. de bajonet bestaat nog steeds maar is korter geworden, en wordt meer gebruikt als mes dan gemonteerd op een geweer of karabijn.

Daar de meeste charges door artilerie , machinegeweervuur en sluipschutters gestopt werden, kwam je nooit dicht genoeg om die bajonet te gebruiken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2009, 07:33   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
altijd gehoord dat het loopgraafschopje een zeer effectief wapen kan zijn

Heel effectief, kort genoeg om mee te handelen, een zwaar metalen blad dat als hakbijl kan dienen. Stompe voorwerpen worden vaak onderschat, maar ze zijn minstens even dodelijk dan scherpe bajonetten, messen of sabels.

Ik dacht trouwens dat er ook wel geimproviseerde wapens werden gebruikt, een knuppel met wat extra metaal aan , etc...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2009, 13:02   #47
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Ik dacht trouwens dat er ook wel geimproviseerde wapens werden gebruikt, een knuppel met wat extra metaal aan , etc...
Dat klopt. Er zijn er een heel aantal te zien in het Flanders Fields museum in Ieper.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2009, 19:40   #48
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Heel effectief, kort genoeg om mee te handelen, een zwaar metalen blad dat als hakbijl kan dienen. Stompe voorwerpen worden vaak onderschat, maar ze zijn minstens even dodelijk dan scherpe bajonetten, messen of sabels.

Ik dacht trouwens dat er ook wel geimproviseerde wapens werden gebruikt, een knuppel met wat extra metaal aan , etc...
Tijdens mijn legerdienst werden wij geinstrueerd om ons schopje,geopend en gezekerd binnen in de zijkant van ons schuttersputje te duwen...

In geval een granaat in ons putteke viel konden we snel een hoop aarde laten vallen ,en proberen als een konijn uit een hol omhoog te stuiven ,en enigszins hopen dat onze voeten niet kapot waren na de ontploffing....(hmmm ).De helft van de onderkant van de schuttersput moest overigens verschillende spades dieper uitgegraven worden....

Bij overval was dit inderdaad een gevaarlijk en snel beschikbaar slagwapen ...

Laatst gewijzigd door kelt : 2 oktober 2009 om 19:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 11:21   #49
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Tijdens mijn legerdienst werden wij geinstrueerd om ons schopje,geopend en gezekerd binnen in de zijkant van ons schuttersputje te duwen...

In geval een granaat in ons putteke viel konden we snel een hoop aarde laten vallen ,en proberen als een konijn uit een hol omhoog te stuiven ,en enigszins hopen dat onze voeten niet kapot waren na de ontploffing....(hmmm ).De helft van de onderkant van de schuttersput moest overigens verschillende spades dieper uitgegraven worden....

Bij overval was dit inderdaad een gevaarlijk en snel beschikbaar slagwapen ...
Aangezien een splinter granaat een dodelijke range heeft van 20 meter, zou ik persoonlijk mij zo rap mogelijk uit dat putteke begeven.

De explosie zal bovendien naar boven toe gedirigeerd worden, omdat dat de makkelijkste weg is voor de schokgolf, dus zelf als je erin zou slagen daar aarde op te mikken, zou je volgens mijn bescheiden mening zowiezo dood zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 18:24   #50
openeye
Gouverneur
 
openeye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 1.339
Standaard

Ik ken niet veel ww1 wapens, maar deze van ww2 is fascinerend:
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 19:19   #51
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Ik ken niet veel ww1 wapens, maar deze van ww2 is fascinerend:
Schwere Gustav? Eigenlijk redelijk nutteloos, als je het mij vraagt.

Misschien niet zozeer het beste of mooiste wapen in WO 1 maar zeker en vast wel het dodelijkste en meest efficiente:

http://www.youtube.com/watch?v=1YlcQqP9CqQ

Artillerie...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 21:04   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.793
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Schwere Gustav? Eigenlijk redelijk nutteloos, als je het mij vraagt.
Het heeft de taak waarvoor het gebouwd is niet moeten vervullen, het vernielen van de Maginotlinie. Maar daar was het wel prima toe in staat. Ook is het later duidelijk geworden hoe goed wel, vraag het maar aan de Sovjet forten.
Maar het was te immobiel, te arbeidsintensief, en de oorlog waarvoor het bedoeld was, 25 jaar in't verleden.

Citaat:
Misschien niet zozeer het beste of mooiste wapen in WO 1 maar zeker en vast wel het dodelijkste en meest efficiente:
Artillerie...
Met stukken zoals "the Paris Gun" waren de Duitsers in WO1 ook al vies bezig met artillerie.
Maar, de echte artileriegrap was de manier waarop de Duitsers de Belgische forten pakten, zonder vaseline, droog in de kakker.
Ah, de Belgische forten zijn bedoel om 210mm geschut te weerstaan want dat is zwaarder dan elk soort geschut dat men mobiel acht om aanvallen op forten mee te doen. Awel dan bouwen we zwaarder geschut. Dikke Bertha was in aantocht, beste belgskens.... Zeg maar daag tegen de fortjes.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 21:28   #53
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het heeft de taak waarvoor het gebouwd is niet moeten vervullen, het vernielen van de Maginotlinie. Maar daar was het wel prima toe in staat. Ook is het later duidelijk geworden hoe goed wel, vraag het maar aan de Sovjet forten.
Maar het was te immobiel, te arbeidsintensief, en de oorlog waarvoor het bedoeld was, 25 jaar in't verleden.


Met stukken zoals "the Paris Gun" waren de Duitsers in WO1 ook al vies bezig met artillerie.
Maar, de echte artileriegrap was de manier waarop de Duitsers de Belgische forten pakten, zonder vaseline, droog in de kakker.
Ah, de Belgische forten zijn bedoel om 210mm geschut te weerstaan want dat is zwaarder dan elk soort geschut dat men mobiel acht om aanvallen op forten mee te doen. Awel dan bouwen we zwaarder geschut. Dikke Bertha was in aantocht, beste belgskens.... Zeg maar daag tegen de fortjes.
Niet alleen tegenover forten. Artillerie heeft meer doden op zijn geweten dan alle andere wapens in WO1.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 21:30   #54
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Niet alleen tegenover forten. Artillerie heeft meer doden op zijn geweten dan alle andere wapens in WO1.
tiens, ik dacht dat het de machinegeweren waren die verantwoordelijk waren voor de enorme dodentallen. Gas ook natuurlijk, je zou dat eventueel als artillerie kunnen zien, maar is toch niet helemaal hetzelfde.

Aanvulling : Hoe verhoudt bijv. het dodental van de dagenlange artillerie barrage voor het begin van de slag van de Somme zich, tot het dodental tgv de machinegeweren tijdens de charge.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 19 augustus 2013 om 21:35.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 21:48   #55
openeye
Gouverneur
 
openeye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 1.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Schwere Gustav? Eigenlijk redelijk nutteloos, als je het mij vraagt.
"including destroying a munitions depot buried in the bedrock under a bay."
Met 2 schoten... Verre van nutteloos. Heel log, maar waar dit beest kwam bleef er niets over van de infrastructuur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Misschien niet zozeer het beste of mooiste wapen in WO 1 maar zeker en vast wel het dodelijkste en meest efficiente:

http://www.youtube.com/watch?v=1YlcQqP9CqQ

Artillerie...
Bwa effectief inderdaad, maar de ontploffingskracht van deze shells zijn nu te vergelijken met de kracht van huidige handgranaten.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 21:48   #56
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
tiens, ik dacht dat het de machinegeweren waren die verantwoordelijk waren voor de enorme dodentallen. Gas ook natuurlijk, je zou dat eventueel als artillerie kunnen zien, maar is toch niet helemaal hetzelfde.

Aanvulling : Hoe verhoudt bijv. het dodental van de dagenlange artillerie barrage voor het begin van de slag van de Somme zich, tot het dodental tgv de machinegeweren tijdens de charge.
Machinegeweren waren ook dodelijk, maar ik had eens gelezen dat alle vormen van artillerie (buiten gas) verantwoordelijk was voor 70% van het aantal doden. Het probleem is dat ik niet meer weet waar ik het had gelezen...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 22:09   #57
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Belask0 : 19 augustus 2013 om 22:10.
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2013, 13:03   #58
knip
Gouverneur
 
knip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 1.109
Standaard

Je zal maar als 17 jarig kannonenvlees de loopgraaf uitgestuurd worden en 10 minuten later in stukjes en brokjes terug op je kameraden neervallen...
Je zal maar vast hangen in de prikkeldraad men een kogel in je buik langzaamaan de dood tegemoet zien komen. Uw kameraad die uw lijk na een week probeert te verwijderen (lijken die in prikkeldraad hangen zijn immers niet goed voor het moreel) en waarschijnlijk hetzelfde lot zal ondergaan.
Je zal tijdens tochtjes door de loopgraven proberen niet in buiken van lijken te stappen (daar blijft je voet in steken). Of moeten verschuilen nadat er een lichtkogel is afgeschoten en plotseling het machinegeweer van den Duits kogels begint te braken en dan bij het ochtendgloren ontdekken dat je met je gezicht in de darmen van een onlangs overleden kameraad ligt.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2013, 14:49   #59
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

De BAR browning automatic rifle,ook nog gebruikt door Bonnie & Clydehttp://www.google.be/imgres?sa=X&hl=...1&tx=225&ty=59

Laatst gewijzigd door Rahowa : 29 december 2013 om 15:03.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be