Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Spaanse Koning zich verontschuldigen tegenover Mexico voor de Conquista?
Ja 2 10,53%
Nee 17 89,47%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 maart 2019, 13:27   #41
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zulke excuses zijn zinloos en compleet vrijblijvend/ongeloofwaardig zonder herstelbetalingen.
In Suriname leeft er ook een mafketel die geld eist van de Nederlandsche staat. Het bedrag loopt meen ik op tot 100 miljard Euro. Maar laat hem - het is namelijk zoiets als het kopen van een lot waarbij het de hoofdprijs wordt of niets. Zolang de trekking niet heeft plaatsgevonden kan dat een geweldig lekker gevoel voor sommigen opwekken.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 13:29   #42
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Tussenstand. Het is al 1 voor Bach en 11 tegen Bach zie ik.

11 is toch het gekkengetal ?

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 27 maart 2019 om 13:29.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 14:28   #43
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.436
Standaard

De Spaanse koning kan zich beter excuseren dat hij buitenlandse pedofielen toelaat op zijn grondgebied.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 14:54   #44
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het verzoek van de president van Mexico is helemaal niet zo raar: Spanje heeft de Sefardische Joden vergoed en andere koloniserende landen zoals Groot-Brittannië, Italië, Duitsland, Australië, Indonesië, Canada, de VS , en ook het Vaticaan hebben zich eerder verontschuldigd en / of schadevergoeding betaald voor hun verleden.

Spanje keurde in 2015 een wet goed die de Spaanse nationaliteit teruggaf aan de Sefardische Joden, afstammelingen van de Sefarden die 500 jaar geleden, in 1492 door 'de Katholieke Koningen' uit Spanje gegooid werden. Om een onrechtvaardigheid te 'herstellen'.

Het huidige Sefardisch wijkt weinig af van het Spaans, hun liedjesteksten zijn voor mij direct verstaanbaar.

Het is logisch dat vriendjes en sympathisanten (of onderdanen) van koloniserende naties het liever niet hebben over verontschuldigingen en vergoedingen, of er tegen zijn, nogal wiedes….
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 14:56   #45
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Tussenstand. Het is al 1 voor Bach en 11 tegen Bach zie ik.

11 is toch het gekkengetal ?
Ik ben niet Eno de tweede.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 14:57   #46
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het verzoek van de president van Mexico is helemaal niet zo raar: Spanje heeft de Sefardische Joden vergoed en andere koloniserende landen zoals Groot-Brittannië, Italië, Duitsland, Australië, Indonesië, Canada, de VS , en ook het Vaticaan hebben zich eerder verontschuldigd en / of schadevergoeding betaald voor hun verleden.

Spanje keurde in 2015 een wet goed die de Spaanse nationaliteit teruggaf aan de Sefardische Joden, afstammelingen van de Sefarden die 500 jaar geleden, in 1492 door 'de Katholieke Koningen' uit Spanje gegooid werden. Om een onrechtvaardigheid te 'herstellen'.

Het huidige Sefardisch wijkt weinig af van het Spaans, hun liedjesteksten zijn voor mij direct verstaanbaar.

Het is logisch dat vriendjes en sympathisanten (of onderdanen) van koloniserende naties het liever niet hebben over verontschuldigingen en vergoedingen, of er tegen zijn, nogal wiedes….
Dat wist ik niet en ik sta ergens compleet paf !

@ Heeft Spanje ook de excuses aangeboden jegens de Spaanse furie, 4 november 1576, Antwerpen ?


Laatst gewijzigd door Frankenstein : 27 maart 2019 om 15:04.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 14:59   #47
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Maar in het Spaans betekent het adjectief 'ladino' (ook de naam van de taal van de Sefardische Joden) heden ten dage nog steeds: 'sluw, listig'...
Joods stigma…

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Dat wist ik niet en ik sta ergens paf !
Ik heb ergens het verhaal (de mythe???) gehoord dat de sleutels van hun huizen van generatie op generatie doorgegeven werden...

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 maart 2019 om 15:02.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:03   #48
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Ik eis dat Calvo zich excuseert dat zijn vader niet in de pompbak heeft gespoten!
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:03   #49
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik ben niet Eno de tweede.
En ik ben niet gek.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:05   #50
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Ik eis dat Calvo zich excuseert dat zijn vader niet in de pompbak heeft gespoten!
Ben je ook geïnteresseerd in de problematiek van de draad te bespreken?
De boog kan niet altijd ontspannen staan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:20   #51
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De boog kan niet altijd ontspannen staan.
Zeg je dat tegen die kindsterretjes ook ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:20   #52
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Azteken werden niet compleet uitgeroeid

De US professoren Cook en Borah stelden dat Mexico van een populatie van 25.2 miljoen in 1518 (het jaar voor de conquista van Cortés) naar 700.000 ging in 1623
https://www.tandfonline.com/doi/abs/....1972.10593981

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 maart 2019 om 15:21.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:33   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.275
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De US professoren Cook en Borah stelden dat Mexico van een populatie van 25.2 miljoen in 1518 (het jaar voor de conquista van Cortés) naar 700.000 ging in 1623
https://www.tandfonline.com/doi/abs/....1972.10593981
Dus, heeft Patrick VE een punt, als je een volk niet volledig uitroeit, krijg je later gezeik.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:49   #54
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De kwaliteit van dergelijke stellingen is eigenlijk onder de antwoordradar. Alhoewel ik al een antwoord geformuleerd had, laat ik dus na het te posten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
een antwoord .
..een afdoend antwoord.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 maart 2019 om 15:51.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 16:00   #55
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Om de brief van AMLO goed te begrijpen, moeten we rekening houden met de persoonlijkheid van de president zelf en die van Beatriz Gutiérrez Müller, voorzitter van de nationale coördinatie van de historische en culturele herinnering van Mexico en de vrouw van de president. Beiden zijn universiteitsprofessoren, academici, activisten en historici en in dat kader moeten we het gedeelte plaatsen van de brief waarin hij bevestigt dat hij ook zijn excuses zal aanbieden aan de inheemse bevolking voor de misstanden gepleegd in de laatste twee eeuwen.

"Voor de onderdrukking van de inheemse gemeenschappen, voor de uitroeiing van het Yaqui-volk tijdens de Profiriato, aan de Maya-volkeren en ook ons verontschuldigen omdat er sprake was van decimering van de Chinese bevolking, duizenden vermoord," zegt AMLO.
Eldiario.es

Misschien ook eens naar de Aboriginals kijken in Australië, in hoeverre die verontschuldigingen en vergoeding kregen of nog zullen krijgen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:28   #56
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Natuurlijk is het FAIR om te erkennen wat de voorouders van de huidige Spanjaarden deden, het zou Spanje als land eren en de Spanjaarden als personen. Het zou geen cent kosten en iedereen is blij. Maar nee, het is belangrijker om valse uitvluchten te construeren, zoals ook wanneer de Spaanse Staat weigert de gruwelen van Franco te erkennen en er zich voor te verontschuldigen. En daar zijn ze nog wel directe erfgenamen van. Dezelfde onzin en uitvluchten als beroep te doen op de 500 jaar die voorbijgegaan zijn, terwijl velen nog steeds denken of liever zouden willen denken zoals toen.
Had ze dan helemaal uitgeroeid.... dan was er geen gezeik meer....zeggen sommigen dan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:43   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En ik ben niet gek.
bron?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:44   #58
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
...

Het huidige Sefardisch wijkt weinig af van het Spaans, hun liedjesteksten zijn voor mij direct verstaanbaar.

….
kinderliedjes mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:45   #59
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De Spaanse koning kan zich beter excuseren dat hij buitenlandse pedofielen toelaat op zijn grondgebied.
Dat verdient een eigen draadje, niet ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:53   #60
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Natuurlijk is het FAIR om te erkennen wat de voorouders van de huidige Spanjaarden deden, het zou Spanje als land eren en de Spanjaarden als personen. Het zou geen cent kosten en iedereen is blij. Maar nee, het is belangrijker om valse uitvluchten te construeren, zoals ook wanneer de Spaanse Staat weigert de gruwelen van Franco te erkennen en er zich voor te verontschuldigen. En daar zijn ze nog wel directe erfgenamen van. Dezelfde onzin en uitvluchten als beroep te doen op de 500 jaar die voorbijgegaan zijn, terwijl velen nog steeds denken of liever zouden willen denken zoals toen.
Had ze dan helemaal uitgeroeid.... dan was er geen gezeik meer....zeggen sommigen dan.
Voor sommige misdaden is het nooit te laat om zich te verontschuldigen inderdaad. Maar ik denk dan toch eerder aan een verontschuldig voor het werpen van atoombommen op steden en of Auschwitz en niet direct aan iets zo relatief vaag als de conquista. Men kan beter in de praktijk tonen werkelijk iets in te zitten met de rechten van de originele bevolking. Ik zou veel liever hebben bv dat Spanje de Braziliaanse ambassadeur eens uitnodigde om haar bezorgdheid te uiten over de anti ind?*gena maatregelen die Bolsonaro aan het nemen is (zoals daar zijn de afschaffing van hun sociale zekerheid of de verdere destructie van hun habitat). Verontschuldigen kunnen anders zo verschrikkelijk hol en hypocriet klinken. En Spanje meent het ook niet. Ze zijn net als de Belgen die denken de beschaving naar Congo gebracht te hebben. Ze voelen zich superieur. En wat Bolsonaro doet met zijn indianen kan hen niet schelen. Daar valt niets te rapen vinden de Spanjaarden. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Maar die aan de macht zitten horen daar niet echt bij.

Laatst gewijzigd door Bach : 28 maart 2019 om 12:00.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be