Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2018, 23:18   #161
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
die wordt door de joden niet nageleefd. Als koeien en andere runderen verdoofd kunnen geslacht worden in onze slachthuizen, moet dat ook in de joodse kunnen. En niemand die iets tegen dat volk durft inbrengen, uit schrik om voor nazi te worden versleten. Freilich en Kornfeld lachen de regering vierkant uit.
Ik ga niet mee met je vechten tegen windmolens.
Wel akkoord dat de actuele situatie nog niet perfect is, maar het pad is veelbelovend.
De bewaking van het pad laat ik over aan gaia.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 23:22   #162
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Merkwaardig dan toch dat Christus zijn volgelingen opdroeg zorg te dragen voor de misbedeelden, de vernederden, de vertrapten, enz.
...
Ik wil best aannemen dat die brave man echt braaf was, en een voorbeeld voor velen.
Maar dat hij brood en wijn kon vermenigvuldigen, of terug tot leven komen na zijn dood, of gestuurd was door iets van een god, dat is er ver over.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 00:20   #163
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga niet mee met je vechten tegen windmolens.

Wel akkoord dat de actuele situatie nog niet perfect is, maar het pad is veelbelovend.
De bewaking van het pad laat ik over aan gaia.
Wat zoveel betekent als de minister die zich laat naaien door de joodse lobby.
Ik krijg nog gelijk, Freilich en Kornfeld lachen de minister vierkant uit.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 07:07   #164
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De visie van de cliënt nooit verwarren met de visie van de advocaat.
Het is dat gij de 2 verwart. Opzettelijk.

Kwak kwak kwaaaak!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 19 februari 2018 om 07:16.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 11:42   #165
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Harder en dieper nadenken. Het is echt niet moeilijk.
Zelf beschouw ik de ethische standpunten het voornaamste van een partij. Daarna komen de economische standpunten en daarna komt de rest.

Dit is meteen ook de reden waarom de N-VA niet de partij van mijn voorkeur is. Met het feit dat het een nationalistische partij is zou ik nog kunnen leven als ik me zou kunnen vinden in het ethisch DNA van de partij.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 18:05   #166
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zelf beschouw ik de ethische standpunten het voornaamste van een partij. Daarna komen de economische standpunten en daarna komt de rest.

Dit is meteen ook de reden waarom de N-VA niet de partij van mijn voorkeur is. Met het feit dat het een nationalistische partij is zou ik nog kunnen leven als ik me zou kunnen vinden in het ethisch DNA van de partij.
Dat is een mooie uitleg over jouw motiveringen. Voor je eigen keuzes heb je altijd gelijk.

Maar je moet je eigen motiveringen en prioriteiten niet als maatstaf hanteren voor anderen.

Concreet: het is niet omdat een flink aantal mensen van mijn voorkeurspartij kaloten zijn, dat ik die partij onmogelijk kan blijven aanhangen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 18:29   #167
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is een mooie uitleg over jouw motiveringen. Voor je eigen keuzes heb je altijd gelijk.

Maar je moet je eigen motiveringen en prioriteiten niet als maatstaf hanteren voor anderen.
Dat doe ik ook niet, ik vroeg je gewoon waarom het desondanks toch nog jouw voorkeurspartij blijft en ik gaf gewoon ter voorbeeld hoe ik er tegenover sta.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Concreet: het is niet omdat een flink aantal mensen van mijn voorkeurspartij kaloten zijn, dat ik die partij onmogelijk kan blijven aanhangen.
Dit begrijp ik, maar je moet toch kunnen zeggen welke criteria je hanteert om het als jouw voorkeurspartij te beschouwen. Misschien mis ik gewoon iets belangrijks en moet ik mijn standpunt herzien.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 22:47   #168
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dat doe ik ook niet, ik vroeg je gewoon waarom het desondanks toch nog jouw voorkeurspartij blijft en ik gaf gewoon ter voorbeeld hoe ik er tegenover sta.



Dit begrijp ik, maar je moet toch kunnen zeggen welke criteria je hanteert om het als jouw voorkeurspartij te beschouwen. Misschien mis ik gewoon iets belangrijks en moet ik mijn standpunt herzien.
Ik ben een centrum-rechtse flamingant die op de sociale as redelijk centrum-links staat, en op de communautaire as redelijk flamingant. Ik ben Europealist, en op het ethische vlak zeer progressief. Ik hou ervan dat medeburgers hun verantwoordelijkheid opnemen, als zij dat enigszins kunnen.
Ik denk dat ongeveer 90 procent van het programma en praktijk van de nva recht in mijn roos komt.

En om terug op het onderwerp van de draad te komen:
het is niet de godsdienstvrijheid die afgeschaft moeten worden,
maar wel de vermelding ervan in de grondwet. Omdat die via andere vrijheden perfect gevrijwaard wordt. Maar door die speciale melding wel veel te veel in de weg staat van het principe 'scheiding van staat en kerk' (en ik noem dus eerst de staat ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 13:47   #169
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben een centrum-rechtse flamingant die op de sociale as redelijk centrum-links staat, en op de communautaire as redelijk flamingant. Ik ben Europealist, en op het ethische vlak zeer progressief. Ik hou ervan dat medeburgers hun verantwoordelijkheid opnemen, als zij dat enigszins kunnen.
Ik denk dat ongeveer 90 procent van het programma en praktijk van de nva recht in mijn roos komt.

En om terug op het onderwerp van de draad te komen:
het is niet de godsdienstvrijheid die afgeschaft moeten worden,
maar wel de vermelding ervan in de grondwet. Omdat die via andere vrijheden perfect gevrijwaard wordt. Maar door die speciale melding wel veel te veel in de weg staat van het principe 'scheiding van staat en kerk' (en ik noem dus eerst de staat ...)
Je hebt gelijk, dit is niet echt on topic.

Misschien moet je wel jouw partij aansporen om echt pluraristisch te worden en niet enkel de maatregelen te steunen die in het kraam van de katholieken passen.

Maar ja, het is een kwestie van stemmen halen hé.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 15:38   #170
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Zo is het: weg met al die onzin.
Alleen mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:16   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je drijft over.
Als de wet op de dierenbescherming nageleefd wordt, en als onze cultuur nageleefd wordt (namelijk dat je een dier mag slachten om het op te eten, maar dan wel met zo maximaal diervriendelijk als wetenschappelijk mogelijk), dan is het ok voor mij.

Ik ben anti godsdienst, maar niet anti vrijheden voor mensen. Zelfs niet anti vrijheden voor domme mensen, zoals gelovige mensen.
De enige referentie is de naleving van de wet, niet het "naleven van onze cultuur".

U mag gerust iedere dag Italiaans of Marokkaans eten, alhoewel dat toch geen Vlaamse keuken uitmaakt. Een vrouw mag in alle vrijheid rondlopen in een sari, ook al is dat niet onmiddellijk "inheemse" kleding. Je bent in België vrij om thuis of op straat Mandarijns te spreken, ook al behoort die taal niet onmiddellijk tot onze cultuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:17   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Welk geloof interesseert mij niet. Maar ge pretendeert een atheist te zijn, maar dat is een leugen. En zielig. Nog zieliger dan JvdB die wel toegeeft gelovig te zijn, maar ontkent dat zijn standpunten (ao. de evolutietheorie verwerpen, homosexualiteit is abnormaal) geinspireerd zijn door zijn geloof. Gij gaat nog een stap verder.
JvdB ontkent dat helemaal niet. Wel heb ik erop gewezen dat bepaalde argumentatie geen enkel verband houdt met het geloof. Onderscheidingsvermogen, beste, u moet er toch nog een beetje op oefenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:18   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Merkwaardig dan toch dat Christus zijn volgelingen opdroeg zorg te dragen voor de misbedeelden, de vernederden, de vertrapten, enz. Het lot mocht blijkbaar toch een beetje worden bijgestuurd. God gaf de mens daartoe zijn meest kenmerkende faculteit: de vrijheid om te kiezen tussen goed en kwaad.

De Kerk roept niet op tot fatalisme, maar tot daadkracht: tegen ontbering, tegen onrecht, tegen lijden, enz. Ze is terughoudend geweest op het vlak van structurele oplossingen, dat is waar. Die worden immers gezien als een taak van... de wereldlijke machten.
Inderdaad, daarom heeft de Kerk al vrij vroeg een netwerk v
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:20   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Merkwaardig dan toch dat Christus zijn volgelingen opdroeg zorg te dragen voor de misbedeelden, de vernederden, de vertrapten, enz. Het lot mocht blijkbaar toch een beetje worden bijgestuurd. God gaf de mens daartoe zijn meest kenmerkende faculteit: de vrijheid om te kiezen tussen goed en kwaad.

De Kerk roept niet op tot fatalisme, maar tot daadkracht: tegen ontbering, tegen onrecht, tegen lijden, enz. Ze is terughoudend geweest op het vlak van structurele oplossingen, dat is waar. Die worden immers gezien als een taak van... de wereldlijke machten.
Inderdaad, daarom heeft de Kerk al vrij vroeg een netwerk van zorginstellingen uitgebouwd. Niet om, zoals alice beweert, mensen in een blijvende aanhankelijkheid aan de Kerk te binden, maar wel om hun lot op deze aarde beter te maken. Zorg opdat er fundamenteel iets veranderde. Ongetwijfeld hebben bepaalde geestelijken in de loop van de geschiedenis van de Kerk de kant van de rijken gekozen en de armen wijsgemaakt dat ze maar moesten berusten, maar dat is niet het onderricht van de Kerk. De Kerk heeft immers altijd beseft dat materiële armoede leidt tot morele ongereldheden. Wie tekort heeft, gaat stelen. Wie tekort geeft, vecht om de brokken en verliest na verloop van tijd iedere menswaardigheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:24   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met alle respect. De keel opensnijden is niet goed.
Hoe gaat u dan wel een rund slachten? Schijnbaar weet u niet dat ook bij verdoofd slachten de halsslagader wordt doorgesneden. Het bloed moet er immers uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:25   #176
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De enige referentie is de naleving van de wet, niet het "naleven van onze cultuur".

U mag gerust iedere dag Italiaans of Marokkaans eten, alhoewel dat toch geen Vlaamse keuken uitmaakt. Een vrouw mag in alle vrijheid rondlopen in een sari, ook al is dat niet onmiddellijk "inheemse" kleding. Je bent in België vrij om thuis of op straat Mandarijns te spreken, ook al behoort die taal niet onmiddellijk tot onze cultuur.
De voorbeelden die je geeft, betwist ik niet.

Maar toch ligt het maatschappelijk gevoeliger.

Ik zal wat tegenvoorbeelden geven:
- vrijheid van kledij dragen: wat commotie zou het geven, mochten een verkozene van de tjseven, als pastoor, en een verkozene van de sossen/groenen als imam, in het parlement bestendig rond tsjollen in hun manifest religieuze kledij (of als vrouwelijke verkozene in het halfrond met kopvold zitten) ?
- vrije meningsuiting: midden in een katholieke uitvaartmis de pastoor antwoorden, als die zegt dat den dode in den hemel zit nu, namelijk dat de hemel niet bestaat.

Er is meer dan de wet alleen. Menselijke relaties zijn veel hoogstaander dan een geschreven tekst kan zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:27   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar toch ligt het maatschappelijk gevoeliger.
Ongetwijfeld, maar dat is nu eenmaal het spanningsveld tussen wetgeving en sociale omgangsvormen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:29   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zal wat tegenvoorbeelden geven:
- vrijheid van kledij dragen: wat commotie zou het geven, mochten een verkozene van de tjseven, als pastoor, en een verkozene van de sossen/groenen als imam, in het parlement bestendig rond tsjollen in hun manifest religieuze kledij (of als vrouwelijke verkozene in het halfrond met kopvold zitten) ?
- vrije meningsuiting: midden in een katholieke uitvaartmis de pastoor antwoorden, als die zegt dat den dode in den hemel zit nu, namelijk dat de hemel niet bestaat.
Het verstoren van een eredienst is een misdrijf. Wil je buiten de kerk en na/voor de dienst kritiek geven, dan ben je daarin vrij. Komt het goed over? Natuurlijk niet.

Ik heb trouwens geen enkel probleem als iemand een religieus geïnspireerde kleding draagt als verkozenen (niet als minister, want dan vertegenwoordigt men de overheid, en die hoort neutraal te zijn). In het Brits parlement zit (zat?) er een sikh. Niemand doet er daar moeilijk over dat de man een tulband draagt overeenkomstig zijn religie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 09:30   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is meer dan de wet alleen. Menselijke relaties zijn veel hoogstaander dan een geschreven tekst kan zijn.
Ongetwijfeld, maar de wet is het enige element dat juridisch bindend en afdwingbaar is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2018, 12:04   #180
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
JvdB ontkent dat helemaal niet. Wel heb ik erop gewezen dat bepaalde argumentatie geen enkel verband houdt met het geloof. Onderscheidingsvermogen, beste, u moet er toch nog een beetje op oefenen.
en ik moet raden welk? ik ben niet helderziend. Welk politiek, wetenschappelijk of ethisch standpunt is dan religieus geinspireerd bij u?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be