Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 mei 2008, 14:15   #41
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er waren nooit medicijnen voor er patenten waren. Ik wist het!
Lijkt me nogal simplistisch. Een medicijn ontwikkelen nu is niet hetzelfde als dat doen vroeger.

Maar hoe werken die incentives dan nu?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 16:27   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Nu 'werken' ze met patenten. Ik zie geen reden om dat fenomeen heilig te verklaren (of het zelfs maar een blik waardig te gunnen).

Hoeveel geld wordt er per jaar wel niet gespendeerd aan het proberen af te dwingen van patenten? Jeweetwel; geld aan rechtzaken, geld dat dus verspilt wordt?

Doe eens een gok.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 16:54   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Nu 'werken' ze met patenten. Ik zie geen reden om dat fenomeen heilig te verklaren (of het zelfs maar een blik waardig te gunnen).

Hoeveel geld wordt er per jaar wel niet gespendeerd aan het proberen af te dwingen van patenten? Jeweetwel; geld aan rechtzaken, geld dat dus verspilt wordt?

Doe eens een gok.
De producenten van Coca Cola of Aspirine zijn volgens mij toch best content met hun patenten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 17:13   #44
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De producenten van Coca Cola of Aspirine zijn volgens mij toch best content met hun patenten.
en ik ben content met het patent dat ik net heb verkregen

zonder patent had mijn klant in wiens opdracht het onderzoek uitgevoerd werd immers nooit het onderzoek gefinancierd.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 17:25   #45
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet met patenten. Als iemand z'n uitvindingen en de details voor zichzelf wil houden, dan moet dat kunnen.
Dat is niet het concept patent. Dat is bedrijfsgeheim. Een patent is eigenlijk het omgekeerde: de informatie moet publiek gemaakt worden maar het bedrijf krijgt in ruil een monopolie gedurende een bepaalde termijn. Coca Cola heeft geen patent op zijn recept, het is een bedrijfsgeheim.

Patenten zijn cruciaal om bedrijven te stimuleren om te (blijven) investeren in dure langetermijn ontwikkeling van bepaalde producten (dus met een hoge marginale kost). Innovatie zou volgens mij zeker niet stilvallen maar wel vertragen aangezien creativiteit niet langer beloond wordt. Voor de consument zou het voordeel liggen in een verlaagde prijs. Het nadeel is echter dat bepaalde producten niet langer ter beschikking zouden kunnen worden gesteld aangezien er voor bedrijven geen meerwaarde zit in het uitbrengen ervan. De concurrentie wordt moordend en innovatie een soort kamikaze actie. Ik sluit me aan bij het voorbeeld van nun.
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 19:32   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De producenten van Coca Cola of Aspirine zijn volgens mij toch best content met hun patenten.
Net zoals werklozen content zijn met hun werklozen steun, levenslang.
Et alors?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 19:33   #47
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
en ik ben content met het patent dat ik net heb verkregen

zonder patent had mijn klant in wiens opdracht het onderzoek uitgevoerd werd immers nooit het onderzoek gefinancierd.
Blackwater zal ook wel content geweest zijn met hun irak-contracten.

Dat iets een enkele persoon beter maakt, zonder iets te zeggen over de gevolgen ervan voor de rest van de mensen is m.i. niet voldoende reden om te besluiten dat dat iets ook economisch optimaal is.

Savatage, die dezelfde redenering als jij maakt, zou zelfs zeker beter moeten weten. Die moet toch op z'n minst al eens over Pareto horen praten hebben.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 19:34   #48
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Innovatie zou volgens mij zeker niet stilvallen maar wel vertragen aangezien creativiteit niet langer beloond wordt.
De geschiedenis toont het tegendeel aan.

Citaat:
Voor de consument zou het voordeel liggen in een verlaagde prijs. Het nadeel is echter dat bepaalde producten niet langer ter beschikking zouden kunnen worden gesteld aangezien er voor bedrijven geen meerwaarde zit in het uitbrengen ervan.
Ah, en dat kan [i]onmogelijk[/u] opgelost worden door iets anders dan patenten. Het is werkelijk onmogelijk!!!!!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 19:45   #49
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De geschiedenis toont het tegendeel aan.
Innovatie is er de laatste eeuw toch meer dan in eender welk tijdperk in de geschiedenis. Ik begrijp niet goed waar je naar verwijst.


Citaat:
Ah, en dat kan [i]onmogelijk[/u] opgelost worden door iets anders dan patenten. Het is werkelijk onmogelijk!!!!!
Dat is interessanter. Je erkent dus weldegelijk het nut van patenten! Welke alternatieven wil je dan in de plaats?
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 20:07   #50
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Innovatie is er de laatste eeuw toch meer dan in eender welk tijdperk in de geschiedenis. Ik begrijp niet goed waar je naar verwijst.
Vraag ik mij ook af
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 20:46   #51
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Innovatie is er de laatste eeuw toch meer dan in eender welk tijdperk in de geschiedenis. Ik begrijp niet goed waar je naar verwijst.
Ik wel.

Het is namelijk niet voldoende om slechts twee perioden in de geschiedenis met elkaar te vergelijken die verschillen in honderden factoren om dan te gaan besluiten dat een hogere groei in de ene periode enkel en alleen het gevolg is van een enkele factor.

Om het werkelijke effect van een factor (concreet in dit geval: het bestaan van patenten) te meten zou het onderzoek idealiter zich moeten concentreren op de vergelijking tussen twee situaties die zo weinig mogelijk van elkaar verschillen buiten in de factor die we willen onderzoeken.

Ik heb al eens naar een onderzoek dat daaraan voldoet op dit forum verwezen. Dus, opnieuw:

Citaat:
Many people can imagine a world full of innovation that does not have patents. But when they think of pharmaceuticals, this seems like an exception. Pharmaceuticals are relatively simple to produce but have high research and development costs. So it’s obvious, surely, that there have to be patents in pharmaceuticals.

This exception, however, may not be as necessary as people think. Two economists have researched the history of chemcial and pharmaceutical innovation. Michele Boldrin (Professor of Economics at the University of Minnesota) and David K. Levine (Armen Alchian Professor of Economics at UCLA and co-editor of Econometrica) argue that it is not the case empirically that patents increase pharmaceutical innovation. Among the examples they give, they point to Italy. In Italy there were no patents on pharmaceuticals until 1978. Bear in mind that countries like India and even African nations are told they need patent protection in order to develop economically. Yet between 1961 and 1980, 9.28% of the world’s new molecular entities (NMEs) came from Italy. NMEs are the most important advances in pharmaceuticals as they represent leaps rather than just gradual progression. The authors suggest that after patents were introduced, Italy actually became less innovative, not more.

The example of Italy will be puzzling to many because it is totally contrary to everything the pharmaceutical industry says. Interestingly, before Italy introduced patents, its pharmaceutical industry contained lots of players: patents quickly reduced the number of companies involved. No wonder Big Pharma likes patents: they restrict competition.
Bron: hierzo, vanaf pagina 11 (Medicines without Patents)
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 1 mei 2008 om 20:53.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 21:00   #52
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik wel.

Het is namelijk niet voldoende om slechts twee perioden in de geschiedenis met elkaar te vergelijken die verschillen in honderden factoren om dan te gaan besluiten dat een hogere groei in de ene periode enkel en alleen het gevolg is van een enkele factor.

Om het werkelijke effect van een factor (concreet in dit geval: het bestaan van patenten) te meten zou het onderzoek idealiter zich moeten concentreren op de vergelijking tussen twee situaties die zo weinig mogelijk van elkaar verschillen buiten in de factor die we willen onderzoeken.

Ik heb al eens naar een onderzoek dat daaraan voldoet op dit forum verwezen. Dus, opnieuw:



Bron: hierzo, vanaf pagina 11 (Medicines without Patents)
Nu begrijp ik het wel!


Wat studeer jij?
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis

Laatst gewijzigd door reinaert68 : 1 mei 2008 om 21:03.
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 21:36   #53
reinaert68
Gouverneur
 
reinaert68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2007
Berichten: 1.018
Standaard

Ik bekijk het minder historisch, ik bekijk het vanuit de markwerking.

De duur van patenten varieert ook. Patentenduur is een onderwerp in de rechtseconomie om een optimaal innovatieklimaat te creëren. Soms is het voordeliger om lange termijn onderzoek te belonen ipv rechtstreekse concurrentie te bevorderen.

Neem nu twee producenten.

Men moet de keuze maken tussen 2 strategieën:
-Oftewel ontwikkelen we onze technologie zo dat we de productie 3 maal goedkoper kunnen doorvoeren en ons product aan een lagere prijs kunnen aanbieden dan de concurrentie. Schaalvergroting wordt belangrijk, reclame ook. Blijft over, minder geld voor de ontwikkeling van een nieuw product

-Oftewel kiezen we voor een investering in een nieuw product waar we de prijs zo kunnen zetten dat we veel winst maken. Moest die prijs onmiddelijk onderworpen worden aan concurrentie op de markt is het geld eigenlijk slecht besteed. De meerwaarde die een langetermijn investering oplevert is met andere woorden veel lager zonder patent en vereist een veel hogere instap.

Afhankelijk van de patent lenkte varieert het evenwicht tussen korte en lange termijn investering. Elke markt zou een zogenaamde ideaale patentlenkte kunnen hebben waarbij er specifiek voor een bepaalde niche een optimale innovatiegraad is in combinatie met een gewaarborgde prijsverlaging bij het vervallen van het patent.
__________________
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em.
-Miles Davis
reinaert68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2008, 23:14   #54
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Bron: hierzo, vanaf pagina 11 (Medicines without Patents)
Nog verdere interessante dingen uit die link van je:

Over het invoeren van patenten in ontwikkelingslanden (de VS en WTO willen een aantal ontwikkelingslanden hiertoe dwingen). De link geeft een (in mijn ogen) goed argument waarom dit niet zou hoeven:

Citaat:
if it were really true that imitating and “pirating” new
drugs is that easy, absent patent protection local firms would be
alread y p roducing and marketin g such drugs in the country in
question.
Een argument voor patents, zelfs publiek gesponsorde research kan nog altijd een patant als doel hebben:

Citaat:
Still, one may say, the issue we are debating here is patents
and if, in particular, medical patents are socially beneficial or not.
Lots of, even most of, important medical discov eries may come
from publicly sponsor ed resear ch laboratories, but it is a fact that,
without the strong incentive the prospect of a successful patent
induces, those researchers would not be workin g as hard as they
do.
Veel goedverkopende medicijnen vandaag zijn niet veroorzaakt door patenten:

Citaat:
thirty years after Germany, Italy and Switzerland adopted patents
on drugs and a good half a century after pharmaceutical companies
adopted the policy of patenting anything they could develop, more
than half of the top selling medicines around the world do not owe
their existence to pharmaceutical patents. Are we still so certain
that valuable medicines would stop to be invented if drug patents
were either abolished or drastically curtailed?
En verder:

Citaat:
the study showed that 10 times as many basic drug
inventions were made in countries without product patents as were
made in nations with them. It also found that countries that did
grant product patents had high er prices than those who did not,
again something we seem to be well aware of.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 01:57   #55
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Je erkent dus weldegelijk het nut van patenten!


Dat doet hij dus niet. Van selectieve interpretatie gesproken .. en nog geen klein beetje!
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 09:36   #56
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

En we gaan gewoon verder met bitesize quotes van deze bron(http://www.dklevine.com/papers/imbookfinal09.pdf)

Citaat:
The mu ch larger amount of resources
the patent system forces us to waste in the me-too drugs business,
its advertising and its legal support,
that
is a sizeable share of the
pie. When you add them together, the research cost, the legal cost,
the advertising and promotion cost get you to possibly more than
50% of the whole pie!
en tot slot de disclaimer(!):
Citaat:
The point of view we take here is a very narrow one, and
this chapter should not be read as an overall evaluation of the
current functioning of the pharmaceutical industry
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 13:36   #57
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riose Bekijk bericht
Uit de link die Adrian in dat ander topic gaf blijkt dat de belangrijkste innovaties in de geneesmiddelensector niet te wijten zijn aan R&D van ondernemingen, maar aan onderzoek gesponsord door staatssubsidies of fondsen. Patenten zijn dan niet nodig voor innoverend onderzoek.
http://www.dklevine.com/papers/imbookfinal09.pdf
Onderzoek naar medicijnen is zowat het enige dat staatssubsidies krijgt, maar ook in andere sectoren moet er geïnnoveerd worden.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 14:51   #58
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Onderzoek naar medicijnen is zowat het enige dat staatssubsidies krijgt, maar ook in andere sectoren moet er geïnnoveerd worden.
Ik zou niet weten waaruit je dat besluit.

Allereerst is er de mogelijk voor vennootschappen om een attest voor toekenning van een verhoogde investeringsaftrek voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en toekomstgerichte technologieën die geen negatief effect hebben op het leefmilieu of het negatieve effectop het leefmilieu beogen te minimaliseren te bekomen of om voor een belastingskrediet voor onderzoek en ontwikkeling te opteren.

Op federaal vlak kunnen specifieke O&O subsidies aangevraagd worden bij het IWT. Die hoeveelheid steun kan behoorlijk oplopen, voor de onderzoeks- en ontwikkelingskost van een prototype tot 35% bijvoorbeeld.

Ook op europees niveau kunnen subsidies aangevraagd worden, dit gebeurt middels het Seventh Framework Programme.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 2 mei 2008 om 14:51.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 14:59   #59
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Allereerst is er de mogelijk voor vennootschappen om een attest voor toekenning van een verhoogde investeringsaftrek voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en toekomstgerichte technologieën die geen negatief effect hebben op het leefmilieu of het negatieve effectop het leefmilieu beogen te minimaliseren te bekomen of om voor een belastingskrediet voor onderzoek en ontwikkeling te opteren.
Wat een zin!
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:39   #60
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Er zijn al een hoop geldige argumenten aangehaald (vooral door mezelf) maar in een wereld zonder patenten raak ik maar niet over het incentive probleem heen. Iemand een suggestie?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be