Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2007, 17:25   #1
Superlux
Partijlid
 
Superlux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2007
Locatie: Bruxsel
Berichten: 295
Standaard Mieke Vogels nieuwe voorzitter van Groen!

Citaat:
De Standaard Online


zaterdag 10 november 2007 | Bron: eigen berichtgeving


Mieke Vogels is op het partijcongres van Groen! verkozen tot nieuwe voorzitter. Ze haalde het in de tweede stembeurt met 58 procent van de stemmen.
In de eerste stembeurt haalde Mieke Vogels met 313 stemmen net geen absolute meerderheid. Bart Staes, haar belangrijkste tegenkandidaat werd pas derde met 156 stemmen en trok zich daarna terug uit de race.

Toch haalde Vogels daarna geen monsterscore in de tweede ronde. Vele Groen!-leden kozen voor outsider Wouter Van Besien. Die werd tijdens de eerste stemronde verrassend tweede met 174 stemmen. In de tweede ronde kon hij zelfs 277 kiezers overtuigen, goed voor 42 procent van de stemmen.

Het eerste wat Vogels dan ook deed, toen ze haar dankwoord inzette, was Van Besien in de bloemetjes zetten met zijn prachtige resultaat.

Monument

Mieke Vogels is zonder meer een monument binnen de Vlaamse groenen. Als fractieleidster in het Vlaams Parlement slaagde ze er sinds 2005 in de fractie weer op de kaart te zetten. Bij haar achterban wordt zelfs een parallel getrokken met Guy Verhofstadt (Open VLD). Die ging door de woestijn, maar maakte in 1999 een comeback en werd premier. Vogels ging na de verkiezingsnederlaag van 2003 ook door de woestijn. Ze kwam terug als fractieleidster en treedt nu weer volop op het voorplan.

Daarmee doorkruist ze het uitgetekende scenario van Bart Staes als voorzitter. Ze verraste een pak mensen binnen de partij met haar kandidatuur, maar steunt op 'nieuwe powerbrokers', zoals Luc Barbé, de voorzitter van het partijbestuur, die de fakkel van Dua en co willen overnemen.

kld
Superlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 17:35   #2
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Ik had toch liever Bart Staes gehad...
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 17:41   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Die Wouter van Besien is er precies ook geliefd.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 17:44   #4
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter van Besien in DS
Vlamingen, Belgen en Groen!

Als Groen! weer trendsettend wil zijn, moet het niet bang zijn om het debat over identiteit en Vlaanderen te voeren, vindt Wouter Van Besien
De Belgische regeringsonderhandeling kreunt onder de tegenstelling Vlamingen-Franstaligen. In onze steden zet extreemrechts campagnes op tegen 'de islamisering als bedreiging voor onze Vlaamse identiteit'. Er is de hoogspanning tussen Turkije en de Koerden en een aanvaardbare oplossing voor het statuut van Kosovo komt voorlopig niet uit de bus.

'Nationale identiteit' speelt deze dagen een politieke glansrol. Groen! heeft nooit goed geweten hoe daarmee om te gaan. We vervielen snel in verdachtmakingen ('nationalisme' kan enkel leiden tot 'racisme') of in moralisme (Vlamingen en Walen moeten maar eens leren volwassen met elkaar om te gaan). Tegelijkertijd steunden we enthousiast het volksnationalisme van de Palestijnen, waardoor een coherent en duidelijk standpunt ook niet echt dichterbij kwam.

Die verschillende benaderingen worden nu uitgekristalliseerd in de voorzittersverkiezingen. Er is de antinationalist Ludo Dierckx, er is Mieke Vogels die onder meer in haar steun voor 'Red de solidariteit' het moralisme beroert en er is Bart Staes, ex-Volksunie, die de petitie niet tekent.

De voorzittersverkiezingen van Groen! gaan onder meer over de vraag: hoe kan Groen! weer trendsetter worden in het politieke landschap? Dat kan pas als we goed onderbouwde standpunten en inzichten naar voren kunnen brengen over thema's die relevant zijn. Identiteit is absoluut een relevant thema.

De identificatie met een natie lijkt een revival te beleven. Dat heeft te maken met globalisering, individualisering en multiculturalisering. Oudere mensen die al heel hun leven in Borgerhout wonen, hebben een diepgaande verandering van hun woonomgeving meegemaakt. Ze zijn op zoek naar houvast.

.

De bevolking in Vlaanderen wordt steeds heterogener, zeker in de steden. Het lijkt alsof onze samenleving verbrokkelt en er enkel kleine groepjes en individuen overblijven met elk een eigen socio-culturele, religieuze, taalkundige achtergrond. Het opbouwen van solidariteit begint daar, bij de zoektocht naar sociale samenhang, naar de opbouw van 'een gemeenschap' waar mensen zich met elkaar verbonden voelen. Een van de manieren om dat te doen, is de nationale identiteit versterken.

De groenen moeten in die discussie stappen. Hoe zien wij gemeenschapsvorming? Wat verstaan wij onder nationale identiteit? Het is een discussie die we in het verleden te veel aan rechts hebben overgelaten.

Een nationale identiteit kan nooit gedefinieerd worden op basis van individuele persoonlijke kenmerken, genre 'de Vlaming is hardwerkend en meertalig'. Er zijn namelijk ook luie en eentalige Vlamingen. Een andere route die vaak gekozen wordt, is het zoeken naar elementen uit de geschiedenis en de tradities om op basis daarvan de nationale identiteit te bepalen. Ook dat loopt dood. Je komt dan automatisch terecht bij een verouderd, statisch en gesloten concept. Er kan enkel de vraag ontstaan op welke manier nieuwkomers zich moeten aanpassen. Er is geen manier om samen met nieuwkomers een nieuwe gemeenschap en gemeenschappelijke identiteit te vormen.

Ik pleit voor een grondige perspectiefwissel: het gaat niet om (de inhoud van onze) identiteit, het gaat om identificatie. We willen dat mensen zich onderdeel voelen van een ruimere gemeenschap, dat ze zich verbonden voelen met de plaats waar ze wonen en met de andere mensen die op die plaats wonen. Het is duidelijk dat zo'n identiteit niet exclusief kan zijn. Iedereen mag en zal zich met verschillende zaken identificeren. Het heeft geen zin mensen voor keuzes te plaatsen. Ben je nu Vlaming of Belg? Ben je nu Brusselaar of Marokkaan?

Op elke schaal is het belangrijk om die identificatie op te bouwen. Dit moet zeker op lokaal en stedelijk niveau. Maar we hebben het dus ook over het Vlaamse niveau. Daar mogen we geen schrik van hebben. Vlaanderen is een sterke bron van identificatie, met als belangrijkste grondstoffen daarvoor de gemeenschappelijke taal, het gemeenschappelijke onderwijsbestel en het gemeenschappelijke medialandschap. We moeten ervoor zorgen dat 'Vlaams' geen basis voor beoordeling of uitsluiting wordt, maar wel een basis voor verbondenheid. 'Vlaming zijn' gaat niet over afkomst of culturele achtergrond, maar over woonplaats en burgerschap. Moslims in Vlaanderen kunnen geen bedreiging zijn voor Vlaanderen, want ze zijn er een onderdeel van. Niemand kan het etiket 'Vlaams' claimen, niemand kan goede en slechte Vlamingen aanduiden. In die zin is 'Vlaming zijn' ook geen statement tegen België. Het is overduidelijk dat we België nodig hebben, onder meer voor het organiseren van een ruimere materiële solidariteit in het kader van de sociale zekerheid.

Als Groen! het aandurft om op basis van gemeenschapsvorming en identificatie het debat over identiteit en Vlaanderen te voeren, kunnen we op dat vlak een nieuwe trend zetten.
__________________
De Witte Pion
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 17:45   #5
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

ik dacht dat maria vogels anders zou gaan leven en onthaasten
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 18:00   #6
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Een spijtige keuze. Het discours van Wouter Dingeskes geeft inderdaad een mogelijke richting aan waarin het stuurloze Groen zou kunnen varen en sluit enigszins aan bij het denken over identiteit van mensen als Paul Scheffer of Wouter Beke. Bart Staes zou een goeie compromisfiguur geweest zijn, maar Vogels is als stemmentrekker natuurlijk van groot belang voor de partij. Vraag is of ze inhoudelijk ook een bron van vernieuwing kan zijn.

Ik denk dat Groen nog wel het potentieel in zich heeft om linkse christen-democraten onderdak te bieden die teleurgesteld zijn in de radicaal-Vlaamse koers die momenteel door Jommeke Vandeurzen wordt aangehouden. Maar dan zullen er in de partij ook een aantal taboes moeten sneuvelen, o.m. over de multiculturele problematiek.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 19:20   #7
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een spijtige keuze. Het discours van Wouter Dingeskes geeft inderdaad een mogelijke richting aan waarin het stuurloze Groen zou kunnen varen en sluit enigszins aan bij het denken over identiteit van mensen als Paul Scheffer of Wouter Beke. Bart Staes zou een goeie compromisfiguur geweest zijn, maar Vogels is als stemmentrekker natuurlijk van groot belang voor de partij. Vraag is of ze inhoudelijk ook een bron van vernieuwing kan zijn.

Ik denk dat Groen nog wel het potentieel in zich heeft om linkse christen-democraten onderdak te bieden die teleurgesteld zijn in de radicaal-Vlaamse koers die momenteel door Jommeke Vandeurzen wordt aangehouden. Maar dan zullen er in de partij ook een aantal taboes moeten sneuvelen, o.m. over de multiculturele problematiek.
Wouter Beke, da's CVP-denken van de jaren '50
http://forum.politics.be/showpost.ph...63&postcount=7

Paul Scheffer ken ik niet

Het identiteitsdenken van Jos Geysels
http://forum.politics.be/showthread.php?t=94596

Dirk Holemans moet daar ook dingen over geschreven hebben
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 19:30   #8
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik denk dat Groen nog wel het potentieel in zich heeft om linkse christen-democraten onderdak te bieden die teleurgesteld zijn in de radicaal-Vlaamse koers die momenteel door Jommeke Vandeurzen wordt aangehouden. Maar dan zullen er in de partij ook een aantal taboes moeten sneuvelen, o.m. over de multiculturele problematiek.
Inderdaad, ik heb Vogels en Staes al horen toegeven dat niet alles in orde is in multiculturele steden
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 19:38   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Bravo Mieke jij bent het waart !!
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 22:32   #10
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Groen! heeft gekozen voor de terugkeer van een persoon die, eens aan de macht, haar eigen partij in het ravijn heeft gesleurd en de partij zelfs onder de kiesdrempel liet belanden.
Dat belooft weer...
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 23:24   #11
Abdelkader
Lokaal Raadslid
 
Abdelkader's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 324
Standaard

Mieke Vogels etaleerde inderdaad een gebrekkige dossierkennis toen ze minister van welzijn was. Bart Staes was een betere keuze geweest.
Abdelkader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 23:47   #12
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickmaes1604 Bekijk bericht
Inderdaad, ik heb Vogels en Staes al horen toegeven dat niet alles in orde is in multiculturele steden
mr er bij denkende wsl van : " die bekrompen autochtonen moeten we vr ons winnen, mr eens verkozen .... lang leve de vreemden !!!"

ik geloof met andere woorden niets van het feit dat hij dit zou toegeven, en indien dit klopt, dat hij dit effectief ook meende.
Van vogels heb ik het echter ook al horen toegeven, dit klopt dus wel, mr in hoeverre ze het menen ...... God mag het weten.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 10 november 2007 om 23:50.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 23:49   #13
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik had toch liever Bart Staes gehad...
mss besefte hij op tijd dat het een verloren zaak is, om verstokte jointpaffers en bij de hippie -tijd blijven hangende LSD- spuiters gezond verstand bij te brengen.

Nu ja, met Mieke Vogels hebben ze een radicale madam aan het roer gezet ... de volgende nederlaag is (hopelijk ) een feit.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2007, 23:57   #14
VVouter
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 augustus 2007
Berichten: 79
Standaard

Groen! mag nog wel iets radicaler worden vind ik. En daar hebben ze met Mieke Vogels wel een goede partijleidster denk ik. Enkel heb ik ook wat schrik als ik terugdenk aan de tijd van Agalev, maar hopelijk leert ze uit haar fouten. Ze is in ieder geval nog even ambitieus.
VVouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 00:08   #15
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VVouter Bekijk bericht
Groen! mag nog wel iets radicaler worden vind ik. En daar hebben ze met Mieke Vogels wel een goede partijleidster denk ik. Enkel heb ik ook wat schrik als ik terugdenk aan de tijd van Agalev, maar hopelijk leert ze uit haar fouten. Ze is in ieder geval nog even ambitieus.
De vraag is idd of ze zoveel veranderd is, nu ja, indien nt zal Groen ! het wel te voelen krijgen via de eerst volgende stembusgang.

Stijgen zullen ze echter wel doen, denk ik.
Velen beginnen die communautaire discussies spuugzat te worden, en zullen aangetrokken worden dr haar boodschap tégen het communautaire opbod, nt beseffende dat alles staat of valt met het communautaire, zolang dat dat niet goed draait, kan je de rest ook steken waar de zon nooit schijnt.

Waar ? idd, ginder ...
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 11 november 2007 om 00:09.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 00:10   #16
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Groen! heeft gekozen voor de terugkeer van een persoon die, eens aan de macht, haar eigen partij in het ravijn heeft gesleurd en de partij zelfs onder de kiesdrempel liet belanden.
Dat belooft weer...
laten we hopen dat Groen! deze keer van de aardbol verdwijnt, zoveel LSD-verslaafden kan de politiek zelfs nt aan.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 00:13   #17
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik dacht dat maria vogels anders zou gaan leven en onthaasten
daar heb je geld vr nodig, iets dat de Groen!-mensen niet hebben, vermits LSD en toestanden geen 5 centiem kosten.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 00:48   #18
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Met Vogels kiezen ze mijn inziens voor het verleden en voor een radicalere linkse koers.
Barts Staes zou een veel maar dan ook veel betere keuze zijn geweest. Groen! is opweg om op LT onder de kiesdrempel te duiken en daar ook te blijven.
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 09:46   #19
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Die Groen!en zijn nog stommer dan ik al dacht.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 09:47   #20
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Met mieke doe ik het nog eens ....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be