Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2018, 00:39   #481
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ghana is een van de betere landen van Afrika, niet toevallig, Lumumba heeft nooit de kans gekregen er iets van te maken. Mobutu kreeg die kans wel van de Belgen en Amerikanen, en heeft er een extreem zootje van gemaakt. Congo lijdt nog steeds onder de gevolgen van zijn beleid.
Dankzij Nyerere is Tanzania een vredevol land, met naar Afrikaanse normen redelijke gezondheidszorg en onderwijs. Kenia was iets meer ontwikkeld , omdat de Engelsen er in grote getale waren en er grote investeringen deden. Maar Kenia is ook veel meer onstabiel met een veel groter verschil tussen arm en rijk en meer criminaliteit. In Kenia lijdt een derde van de bevolking honger in Tanzania "slechts" 10%, zelfs al gaat er nominaal gezien meer geld om in Kenia, en heeft Kenia meer luxueuze shoppingcentra (bijna uitsluitend in Nairobi, en zelfs in Nairobi leeft 70% in extreme krottenwijken die je in Tanzania niet ziet)
Mengistu wordt in Ethiopië nog steeds gerespecteerd omdat hij, onder meer elektriciteit en algemeen onderwijs heeft gebracht naar de meest afgelegen uithoeken van het land. En dat ondanks het feit dat Ethiopië onder zijn bewind bijna non-stop in oorlog was. Meestal gefinancierd door de Amerikanen zoals ook in veel andere landen.
Over Mugabe wordt ook veel gezeverd, maar heb het land nu zelf bezocht en moet zeggen dat het zeker niet het slechtste land van Afrika is. Met vrij goed onderwijs, minder armoede dan in Kenia, etc.
Dat gezegd zijnde, natuurlijk hebben ook linkse leiders in Afrika grote fouten gemaakt en sommige hebben zich net als al de rest verrijkt.
Tja, Ghana, dat in de 60-er jaren rijker was dan het dood-arme Zuid-Korea heeft nu een GDP/inwoner van 4.600 $ en Zuid-Korea een GDP/inwoner van 39.400 $. Dus een goede 11 % van Zuid-Korea.
Tja, de vroegere frauderende postambtenaar Lumumba kwam vroegtijdig om het leven.
De christelijke Julius Nyerere, die 23 jaar de plak zwaaide over Tanganyka-Tanzania heeft er met zijn communistische ideeën weinig van terecht gebracht.
Of de tiran Mengistu Haile Mariam in Ethiopië, die tienduizenden doden op zijn geweten heeft, betreurt wordt is maar de vraag, hij vluchtte na 17 jaar bewind naar Zimbabwe (Mugabe).
Ja, en Mugabe heeft de vroegere graanschuur van Afrika in de grond geboord met zijn gevoerde politiek.
Dat zijn nu eenmaal de feiten.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 01:42   #482
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.040
Standaard A

fcal


Citaat:
Tja, Ghana, dat in de 60-er jaren rijker was dan het dood-arme Zuid-Korea heeft nu een GDP/inwoner van 4.600 $ en Zuid-Korea een GDP/inwoner van 39.400 $. Dus een goede 11 % van Zuid-Korea.
Ghana was in de 60'er jaren niet rijker dan Zuid-Korea. En je moet vergelijken met andere Afrikaanse landen.


Citaat:
Tja, de vroegere frauderende postambtenaar Lumumba kwam vroegtijdig om het leven.
Hij werd vermoord, met medewerking van de Belgen en Amerikanen. Omdat hij niet naar hun pijpen wilde dansen.


Citaat:
De christelijke Julius Nyerere, die 23 jaar de plak zwaaide over Tanganyka-Tanzania heeft er met zijn communistische ideeën weinig van terecht gebracht.
Hij wordt nog steeds gerespecteerd in z'n land en in heel Afrika, maakte een einde aan het tribalisme in z'n land.
Hij is het ook die Idi Amin Dada ten val heeft gebracht.


Citaat:
Of de tiran Mengistu Haile Mariam in Ethiopië, die tienduizenden doden op zijn geweten heeft, betreurt wordt is maar de vraag, hij vluchtte na 17 jaar bewind naar Zimbabwe (Mugabe).
Ik ben veel in Ethiopië geweest, overal wordt hij nog herdacht, meestal in positieve zin.


Citaat:
Ja, en Mugabe heeft de vroegere graanschuur van Afrika in de grond geboord met zijn gevoerde politiek.
Hij heeft een einde gemaakt aan een situatie waarin 1% van de bevolking 95% van de landbouwgrond in handen had.


Citaat:
Dat zijn nu eenmaal de feiten.
Dat is hoe oude kolonialisten die niet doorhebben dat de wereld veranderd is naar Afrika kijken.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 02:24   #483
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Tja, Ghana, dat in de 60-er jaren rijker was dan het dood-arme Zuid-Korea heeft nu een GDP/inwoner van 4.600 $ en Zuid-Korea een GDP/inwoner van 39.400 $. Dus een goede 11 % van Zuid-Korea.
Ghana was in de 60'er jaren niet rijker dan Zuid-Korea. En je moet vergelijken met andere Afrikaanse landen.
Genoteerd, geen weerlegging: 1-0
Citaat:
Tja, de vroegere frauderende postambtenaar Lumumba kwam vroegtijdig om het leven.
Hij werd vermoord, met medewerking van de Belgen en Amerikanen. Omdat hij niet naar hun pijpen wilde dansen.
Genoteerd, correct: 1-1
Citaat:
De christelijke Julius Nyerere, die 23 jaar de plak zwaaide over Tanganyka-Tanzania heeft er met zijn communistische ideeën weinig van terecht gebracht.
Hij wordt nog steeds gerespecteerd in z'n land en in heel Afrika, maakte een einde aan het tribalisme in z'n land.
Hij is het ook die Idi Amin Dada ten val heeft gebracht.

Genoteerd en niet weerlegd + rap naast het onderwerp geantwoord. Zeer zwak: 2-1
Citaat:
Of de tiran Mengistu Haile Mariam in Ethiopië, die tienduizenden doden op zijn geweten heeft, betreurt wordt is maar de vraag, hij vluchtte na 17 jaar bewind naar Zimbabwe (Mugabe).
Ik ben veel in Ethiopië geweest, overal wordt hij nog herdacht, meestal in positieve zin.
Genoteerd, maar zwak van beiden: blijft 2-1
Citaat:
Ja, en Mugabe heeft de vroegere graanschuur van Afrika in de grond geboord met zijn gevoerde politiek.
Hij heeft een einde gemaakt aan een situatie waarin 1% van de bevolking 95% van de landbouwgrond in handen had.
100% naast de kwestie geantwoord. Gij verliest: 3-1
Citaat:
Dat zijn nu eenmaal de feiten.
Dat is hoe oude kolonialisten die niet doorhebben dat de wereld veranderd is naar Afrika kijken.
Zwak. Blijft 3-1

FEIT Tommy verliest deze uitwisseling onder stijfkoppen duidelijk maar zijn opponent is al even geindoctrineerd door de andere kant en even onrealistisch. Ver van objectief.
In feite hebben ze een identieke instelling. Foei dus voor beiden:
Bovenstaande bijdrage werd gesponserd door 'Dash Wast Witter & Twee Voor De Prijs Van Een (1)'.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 10:35   #484
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.040
Standaard

Jay-P
Citaat:
Ghana was in de 60'er jaren niet rijker dan Zuid-Korea. En je moet vergelijken met andere Afrikaanse landen.
Genoteerd, geen weerlegging: 1-0[color="seagreen"]
Ghana is 60: An African success story with tough challenges ahead

http://theconversation.com/ghana-is-...es-ahead-74049


Citaat:
Hij wordt nog steeds gerespecteerd in z'n land en in heel Afrika, maakte een einde aan het tribalisme in z'n land.
Hij is het ook die Idi Amin Dada ten val heeft gebracht.

Genoteerd en niet weerlegd + rap naast het onderwerp geantwoord. Zeer zwak: 2-1 [color="seagreen"]
De resultaten van z'n beleid zijn gemengd, en naargelang de bron.
Wat ik merk in Tanzania vergeleken met Kenya is dat er minder extreme armoede is, minder extreme corruptie, de infrastructuur degelijk, de gezondheidszorg goedkoper en meer wijdverspreid, dat er geen etnische spanningen zijn (een rechtstreeks gevolg van het beleid van Nyerere).
Anders dan Kenia verloopt alles in het Swahili, niet in het Engels, de taal van de kolonisator. Economisch geen hoogvlieger, maar dat is geen enkel land in de regio.


Citaat:
Hij heeft een einde gemaakt aan een situatie waarin 1% van de bevolking 95% van de landbouwgrond in handen had.
100% naast de kwestie geantwoord. Gij verliest: 3-1
Naast de kwestie? U vindt het normaal dat 1% van de bevolking 95% van de landbouwgrond in handen had? Ja, Mugabe heeft daar iets aan gedaan, en dat heeft tijdelijk de economie ondergraven, omdat de blanken betere skills hadden dan de zwarten. Maar er moest iets gebeuren. Nu zie je dat veel blanken terugkomen, als manager, de economie terug opveert, etc. maar de situatie is niet meer 1% die 95% in handen heeft.



Citaat:
FEIT Tommy verliest deze uitwisseling onder stijfkoppen duidelijk maar zijn opponent is al even geindoctrineerd door de andere kant en even onrealistisch. Ver van objectief.
U bent dus zelf het toonbeeld van objectiviteit volgens Uzelf?
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 10:46   #485
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Jay-P. U bent dus zelf het toonbeeld van objectiviteit volgens Uzelf?
Uiteraard niet... of is dat TE objectief voor jouw subjectieve indoctrinatie misschien? :middenvingerup:
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 11:09   #486
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Jay-P


Ghana is 60: An African success story with tough challenges ahead

http://theconversation.com/ghana-is-...es-ahead-74049




De resultaten van z'n beleid zijn gemengd, en naargelang de bron.
Wat ik merk in Tanzania vergeleken met Kenya is dat er minder extreme armoede is, minder extreme corruptie, de infrastructuur degelijk, de gezondheidszorg goedkoper en meer wijdverspreid, dat er geen etnische spanningen zijn (een rechtstreeks gevolg van het beleid van Nyerere).
Anders dan Kenia verloopt alles in het Swahili, niet in het Engels, de taal van de kolonisator. Economisch geen hoogvlieger, maar dat is geen enkel land in de regio.




Naast de kwestie? U vindt het normaal dat 1% van de bevolking 95% van de landbouwgrond in handen had? Ja, Mugabe heeft daar iets aan gedaan, en dat heeft tijdelijk de economie ondergraven, omdat de blanken betere skills hadden dan de zwarten. Maar er moest iets gebeuren. Nu zie je dat veel blanken terugkomen, als manager, de economie terug opveert, etc. maar de situatie is niet meer 1% die 95% in handen heeft.





U bent dus zelf het toonbeeld van objectiviteit volgens Uzelf?
Jay is een 'bijzondere' jonge.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 11:11   #487
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jay is een 'bijzondere' jonge.
Aha. Een kenner!



























EDIT: of een slijmbal, dakan ook.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 26 april 2018 om 11:14.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:24   #488
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Aha. Een kenner!



























EDIT: of een slijmbal, dakan ook.
Het was cynisch bedoeld.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:27   #489
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Aha. Een kenner!


EDIT: of een slijmbal, dakan ook.
dan had m die 'jonge' wel als 'jongen' geschreven.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 13:34   #490
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan had m die 'jonge' wel als 'jongen' geschreven.
Ter info: Friedrich heeft een ietwat beperkte kennis van 't Nederlands. Let wel: 't is hem vergeven hoor.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 13:37   #491
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ter info: Friedrich heeft een ietwat beperkte kennis van 't Nederlands. Let wel: 't is hem vergeven hoor.
op uwe leeftijd is gewoon elk compliment welkom, ook als t onbedoeld is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 13:43   #492
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
op uwe leeftijd is gewoon elk compliment welkom, ook als t onbedoeld is.
Ah. Weer een kenner!























Of: ???
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 14:49   #493
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Ja, en Mugabe heeft de vroegere graanschuur van Afrika in de grond geboord met zijn gevoerde politiek.
Hij heeft een einde gemaakt aan een situatie waarin 1% van de bevolking 95% van de landbouwgrond in handen had.
Dat zijn volk als gevolg daarvan crepeert van de honger is een offer dat hij er graag bij nam. Totdat het zijn machtspositie in gevaar bracht.

"Als we maar gezond gelijk zijn, mijnheer!"
  1. Zimbabwe: graanschuur van de regio
  2. Mugabe gooit de blanke boeren buiten
  3. Zimbabwe: klant bij het VN wereld voedsel programma
  4. Mugabe smeekt de blanke boeren om terug te komen

Moskou, Peking, Harare of Caracas. Met de sossen is 't altijd ambras.

Laatst gewijzigd door vanderzapig : 26 april 2018 om 14:53.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 15:00   #494
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ter info: Friedrich heeft een ietwat beperkte kennis van 't Nederlands. Let wel: 't is hem vergeven hoor.
Ik had gedacht dat je tenen wel wat minder lang waren. Maar ik weet je dus gewoon te raken met wat amateur-cynisme...
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 15:04   #495
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dat zijn volk als gevolg daarvan crepeert van de honger is een offer dat hij er graag bij nam. Totdat het zijn machtspositie in gevaar bracht.

"Als we maar gezond gelijk zijn, mijnheer!"
  1. Zimbabwe: graanschuur van de regio
  2. Mugabe gooit de blanke boeren buiten
  3. Zimbabwe: klant bij het VN wereld voedsel programma
  4. Mugabe smeekt de blanke boeren om terug te komen

Moskou, Peking, Harare of Caracas. Met de sossen is 't altijd ambras.
Zijn een steeds terugkomend iets, eens een land onafhankelijk word.
Eerste jagen ze de blanke weg en daarna ontdekken ze dat ze niet zonder de Blanke kunnen. en smeken ze de Blanke om terug te komen.

En niet enkel in Afrika, maar ook in Azië.
Want hoe gek het ook klinkt, maar ...
zonder de Blanke is China zijn economie waardeloos.
zonder de Blanke is Japan een arm land.
zonder de Blanke de Arabische wereld niets meer dan een zandbak.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 15:23   #496
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Ik spreek me niet uit over heel Afrika maar als we het hebben over de landen rond de grote meren is het sinds het verdwijnen van de "noko's" één grote puinhoop geworden. En ja ik heb er gewoond, de regio meermaals bezocht en jaar na jaar werd ik er niet vrolijker van...
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 16:25   #497
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Ik spreek me niet uit over heel Afrika maar als we het hebben over de landen rond de grote meren is het sinds het verdwijnen van de "noko's" één grote puinhoop geworden. En ja ik heb er gewoond, de regio meermaals bezocht en jaar na jaar werd ik er niet vrolijker van...
Vaak doet men alsof de Blanken de grote schuldigen zijn aan alles.
Maar men vergeet dat men buiten Europa 300 jaar geleden nog nergens stond, terwijl Europa toen reeds moderne technieken gebruikte.
Men vergeet dat de industriële revolutie in Europa starte.
Men vergeet dat de medische evolutie in Europa is gebeurd.
Men vergeet dat de technische evolutie in Europa plaats vond.
Men vergeet dat de chemische evolutie in Europa is geboren.

Het klopt, buskruit en de luchtballon zijn in China als eerste gebruikt, maar verder dan wat vuurwerk en een kaarsje laten opstijgen zijn ze nooit geraakt.
Het klopt, buiten Europa werden er in het verleden veel grotere bouwwerken neer gezet, maar verder dan vierkante blokken zijn ze niet geraakt.

En ja, sommige zaken zijn in Amerika verder ontwikkeld, zoals de IT, maar ook daarvan is de basis uit Europa afkomstig.
En zij die het verder ontwikkeld hebben, waren en zijn weggelopen Europeanen en hun nakomelingen.

Zonder de Blanke Europeaan, liepen ze in de rest van de wereld nog in hun blootje rond, met stokken op elkaars hoofd te slagen en aten ze elkaar nog op.


Wat we nu zien in Afrika en het Midden Oosten, is niet meer of minder dan wat er ook gebeurde voor de Blanken er was.
En ja, ook wat er gebeurd in het verre Oosten, is niks nieuws, want ook daar zijn ze niets anders aan het doen, dan wat ze 200 jaar geleden al deden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 06:05   #498
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
'Wij' kunnen ook niet meer groot denken om gevolglijk tot grote prestaties te komen. Onze voorouders wel, kijk wat er tussen 1880 en 1910 wel niet allemaal gebouwd en geploegd is in Europa maar ook in koloniale gebieden. Zo zijn er meer redenen, maar dit is wel de belangrijkste reden denk ik.
Er zijn ook nog weinig grote ideeën in Europa of de VS, er is geen "groot plan" zoals in China. Er worden wat achterhoede gevechten geleverd tussen de elite onderling. Weinstein, de fratsen van Trump, de orthodoxe Jood die geen hand wil schudden, dat komt in het nieuws, ondertussen zien mensen het bredere plaatje niet meer.
En dat is dat onze sociale zekerheid langzaam maar zeker wordt afgebouwd.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 06:20   #499
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Het heeft een reden dat Ethiopië niet is gekolonialiseerd. Die mensen daar hebben hun trots, kennen hun waarde en laten zich niet uitspelen door buitenstaanders.

Dat de Fransen de grootste klootzakken zijn heb je een punt; wel een vreemdelingen legioen die orde handhaaft maar what about the rest.

Dat Portugezen als koelies werden behandeld in Congo door de Belgen wist ik niet. Nu is het wel zo dat de meeste Portugezen - die uitlandig zijn - van het eiland Madeira komen. Deze groep is licht getint en kan bijzonder goed overweg met den neger moet ik nageven.
In alle Portugese ex-kolonies zie je een grote vermenging tussen blank en zwart.

Ronaldo komt van Madeira, kan dus wel kloppen.



Portugezen zijn in het algemeen ook donkerder dan Spanjaarden.
In de jaren 80 en 90 waren Portugezen naast Grieken de "buitenbeentjes" in de EU. Nu hebben ze nog vreemdere "snuiters". Nog steeds zijn de salarissen in Portugal ongeveer 3 keer lager vergeleken met België of Nederland.

Je moet weten dat Portugal onder Salazar nog een ontwikkelingsland was. De levensstandaard was bijzonder laag vergeleken met andere West-Europese landen. Tegelijkertijd had dit land enorme kolonies. In die kolonies vormden de Portugezen de top, daarna kwamen de mulatten en daaronder stonden de zwarten, zoals in LAtijns-Amerika. Na de onafhankelijkheid kwamen veel mulatten naar Portugal. Vergelijkbaar met de half-Indiërs die na de onafhankelijkheid naar Nederland kwamen en daar bleven.
Echter, de zware economische crisis in Portugal zorgde opnieuw voor een terugstroom naar Afrika. Talloze, veelal hoogopgeleide Portugezen, vertrokken toen naar landen als Angola.

Portuguese migration continues to Angola
It is not very common for Europeans to move to African countries. However, in the wake of the economic crisis of 2008 many Portuguese have sought a better future in former Portuguese colony Angola.


http://nai.uu.se/news/articles/2017/...5609/index.xml

Dus je ziet, het is allemaal niet zo eenduidig als sommigen hier denken...

In Belgisch Congo stonden de Portugezen en de Grieken tussen de zwarten en de Belgen in. Zij hadden lokale winkeltjes waar de zwarten hun inkopen deden. De Belgen over het algemeen verkochten enkel aan andere Belgen.De enige relatie die Belgen met zwarten hadden was die van patron tot zijn ondergeschikte. Als een zwarte vrouw zwanger werd van een Belg werd die vrouw weggestuurd, dat was immers "een schande". De koloniale Belgen vonden die toestand heel normaal, sommige oude knarren op dit forum ook.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 april 2018 om 06:28.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 06:32   #500
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hoe ga je geboortebeperking promoten ?
Met gratis condooms en andere middelen, om te beginnen.
Ook sociale zekerheid opstarten, overal ter wereld heeft dat het geboortecijfer zwaar doen dalen. Mensen hadden geen nood meer aan veel kinderen die in hun oude dag voor hen zouden zorgen. En de meeste kinderen overleven, dus geen reden om er zoveel te maken. Goed onderwijs helpt ook...

En als dat alles niet helpt, de "harde middelen", zoals in China.
Religieuze leiders die dit tegenwerken ook dwingen om hun verzet op te geven.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be