Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2003, 12:48   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Nu het alleen nog in de praktijk gaan brengen. Helaas heb ik daar niet de middelen voor, maar je moet altijd klein beginnen he. Misschien hoor je nog wel van mij
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2003, 13:07   #22
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Nu het alleen nog in de praktijk gaan brengen. Helaas heb ik daar niet de middelen voor, maar je moet altijd klein beginnen he. Misschien hoor je nog wel van mij
Ge hebt daar maar een man of twintig voor nodig om te beginnen hoor. Er zitten hier genoeg communisten op het forum om eraan te beginnen. Ik zal twee hectare in mijnen hof ter beschikking stellen om het te bestuderen, maar wel niet meedoen
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 20:13   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Tof!

Maar het toeval wil dat ik nu net een cursus boekhouden volg. Komt dan ook weer van pas.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 08:58   #24
hincapie
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2003
Locatie: Machelen
Berichten: 171
Standaard

Mooie fantasietjes, ik zou graag binnen 5 of 10 jaar eens willen kijken hoever het staat met jullie plannen.
Ik begrijp niet waarom je je wil afsluiten van de rest van de maatschappij. Als je geen gesloten sekte bent, zal er altijd interactie zijn.
In Argentinië zijn er al tal van coöperatieven uit de grond gestampt sinds het land op de rand van het bankroet staat. Maar ja, die draaien gewoon mee in de samenleving. Maar doordat ze lagere kosten hebben (geen dure bedrijfsleiders die met de winst gaan lopen), kunnen ze prima concurreren en hebben ze een degelijk inkomen. En een menswaardig bestaan leiden, dat is toch het allerbelangrijkste? In welk systeem dat gebeurt, maakt voor mij niet uit, zolang het maar geen totalitair systeem is.
hincapie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2003, 12:49   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Hincapie, ik denk dat u de voorgaande posten nog eens moet herlezen. Ik heb nergens iets gezegd over afsluiten van de rest van de maatschappij. Integendeel, ik ben zelfs van mening dat coöperatieven best een plaats zoeken binnen die maatschappij: Ze bieden zoveel voordelen dat de kapitalistische bedrijven uiteindelijk wel weg zullen geconcureerd worden. Compleet afzonderen als een sekte helpt daar niet bij.

Trouwens, dat van die argentijnse coöperatieven interesseert me wel. Vind je daar ergens iets over terug op het net of zo?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2003, 10:12   #26
hincapie
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2003
Locatie: Machelen
Berichten: 171
Standaard

Weet ik niet, ik heb daar een documentaire over gezien op de Nederlandse openbare omroep. Was wel intressant. Ik dacht wel bij mezelf, woaw zo wil ik ook wel werken. Maar ja, het is er ook alleen maar gekomen door de grote crisis in Argentinië. Misschien moeten we allemaal op de VLD of CD&V stemmen zodat het wat slechter gaat in ons land ...
hincapie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2003, 21:44   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Er zijn toch wel genoeg economische problemen in dit land? Trouwens, zelfs in de meest rijke landen zouden coöperatieven altijd één ding voor hebben op kapitalistische bedrijven: ze zijn goedkoper.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2003, 00:00   #28
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om een overkoepelend orgaan van cooperatieven te hebben dat concurreert tegen alle kapitalistische bedrijven. Je redenering is dus dat het mogelijk is van goedkoper te produceren dan de kapitalisten door een feldoorgedreven samenwerking tussen de cooperaties. Is dit zowat een goede samenvatting?

Dit kan volgens mij wel werken, maar slechts als er een minimum aantal mensen mee willen werken, dat aantal moet redelijk hoog liggen, wil meewerken aan dit project.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2003, 02:19   #29
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om een overkoepelend orgaan van cooperatieven te hebben dat concurreert tegen alle kapitalistische bedrijven. Je redenering is dus dat het mogelijk is van goedkoper te produceren dan de kapitalisten door een feldoorgedreven samenwerking tussen de cooperaties. Is dit zowat een goede samenvatting?

Dit kan volgens mij wel werken, maar slechts als er een minimum aantal mensen mee willen werken, dat aantal moet redelijk hoog liggen, wil meewerken aan dit project.
Het grote vraagstuk zijn de bevoegdheden van het overkoepelend orgaan. Ze moeten beperkt genoeg blijven om het concurrentieaspect, de motivatie en de economies of scale te laten leven, maar moeten groot genoeg zijn om het nodige kapitaal te vergaren om aan vooruitgangsprojecten te werken en een noodssysteem uit te bouwen. (hehe, en als ge te veel communes begint te krijgen best ook wat defensie voor de communes in de minder tolerante landen)
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2003, 02:20   #30
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Best de communes opstarten in een groot land, dat het omringende systeem u niet doodtaxeert als ge transporteert van commune naar commune.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2003, 14:01   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

We gaan er nog wel komen hoor!
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2003, 15:26   #32
hincapie
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2003
Locatie: Machelen
Berichten: 171
Standaard

Maar wat als er grote investeringen voor de deur staan? Er moeten toch voldoende financiële middelen voorhand zijn om concurrentieel te blijven.
hincapie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2003, 09:06   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ah wel, die overkoepelende organisatie kan zoiets regelen.
Overigens, het is best mogelijk dat die coöperatieven op elk van hun producten een extra percentje vragen dat in een investeringskas belandt. Maar dat percentje ligt uiteraard niet zo hoog als het winstpercentage, op die manier behouden de coöperatieven hun concurrentiele slagkracht én kunnen zij ook aan grote investeringen doen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2003, 04:07   #34
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hincapie
Maar wat als er grote investeringen voor de deur staan? Er moeten toch voldoende financiële middelen voorhand zijn om concurrentieel te blijven.
Niet alleen om concurrentieel te blijven. Ge kunt ook niet eeuwig blijven teren op de verwezenlijkingen van het kapitalisme. Voor vooruitgang moeten er ook massas resources vergaard worden. Uiteindelijk gaat het hier om een staat binnen een staat uit te bouwen. De grote vrees van extreem rechts is dat de moslims dat in Belgie gaan doen Het is idd mogenlijk.

De problemen van het communisme zijn tweevoudig:
1) Te grootschalig = diseconomies of scale
2) Corruptie in het overkoepelend orgaan

Er zouden regels moeten zijn die de wijze waarop de vertegenwoordiging wordt aangeduidt enkel met rechtsreekse input van de 'proletarier' kan. Door een gedecentralizeerd systeem zoals deze zou het kunnen werken. Het ziet er niet minder haalbaar of revolutionair uit dan, laat ons zeggen, het Vivant programma.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2003, 09:48   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het voordeel van deze coöperatieven is dat zij geen globale revolutie nodig hebben die het hele land in chaos storten. Revoluties zoals die in Rusland zijn mislukt omdat op korte tijd het hele oude systeem vernietigd moest worden én een heel nieuw systeem opgebouwd. Coöperatieven kunnen perfect in een kapitalistische maatschappij opgericht worden en zich ontwikkelen, en ze kunnen alle tijd nemen om zich serieus te organiseren. Op lange termijn zouden ze, wanneer ze volwassen zijn, een stevig alternatief kunnen bieden aan de gehele maatschappij en dan hebben zij de middelen én de ervaring om dat op een soepele manier te doen, terwijl een aggresieve revolutie moet afrekenen met stevige weerstand van het oude systeem en zich moet haasten om het nieuwe regime zo snel mogelijk te installeren. Coöperatieven zijn dus een weliswaar tragere maar veel efficientere manier om de maatschappij te veranderen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 15:01   #36
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Ik houd mijn 2 hectaren in reserve voor als ge wilt beginnen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2003, 12:01   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Merci
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 10:07   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Gisteren in het laatste nieuws:

"argentijnse arbeiders leiden failliete fabrieken zelf"
-"In argentinie zijn geen fabrieksbazen meer nodig om de productie te laten draaien. Toen de economische crisis er 18 maanden geleden toesloeg lieten heel wat eigenaars hun bedrijf in de steek. In sommige gevallen bleven de arbeiders, die vaak al een paar maanden niet meer betaald waren, toch aan de slag. Ze kregen de curatoren zo ver dat ze hun gang mochten gaan, en namen gezamenlijk de bedrijfsvoering in handen. Vaak met succes: in een aluminium bedrijf met 50 werknemers in Buenos Aires bijvoorbeeld is de productie ondertussen verdrievoudigd. Een van de arbeiders is er door zijn collega's verkozen als manager maar over aanwervingen,investeringen en loonsverhogingen beslist iedereen mee. De lonen zijn sinds de 'overname' al verdubbeld. Al 160 bedrijven worden gerund door hun werknemers, in totaal ruim 1000 man."
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 19:48   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dus,
TomB, heb je die lap grond nog vrij?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 19:52   #40
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dus,
TomB, heb je die lap grond nog vrij?
Ja, en het water is er al van getrokken in tussentijd. (Hij overstroomde een paar weken geleden )

Ik heb wat die argentijnen doen voorgesteld voor de NMBS (eventueel gekoppeld aan een kwijtschelding van de schulden), maar werd ervoor uitgekafferd door onze communistische vrienden.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be