Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2003, 15:30   #161
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik zou eigenlijk graag meer willen weten over hoe de fabrieken in de vroege sovjetunie werden gerund, en ook hoe de degeneratie naar bureaucratie precies is verlopen. Kent iemand daar goede informatiebonnen voor?
Ze werden communistisch gerund perlgrim
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2004, 14:34   #162
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik ben net tot de constatatie gekomen dat in ons land coöperatieven in de traditionele zin (de fabriek beheert door arbeiders) vrijwel onmogelijk zijn omdat er doodeenvoudig weinig fabrieken meer over zijn. We evolueren sterk naar een diensteneconomie. Ik denk dat daar een belangrijke oorzaak ligt van het uitblijven van succes voor communistische en anarchistische bewegingen: zijn die niet nog te zeer gericht op een industriële economie?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2004, 14:40   #163
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik ben net tot de constatatie gekomen dat in ons land coöperatieven in de traditionele zin (de fabriek beheert door arbeiders) vrijwel onmogelijk zijn omdat er doodeenvoudig weinig fabrieken meer over zijn. We evolueren sterk naar een diensteneconomie. Ik denk dat daar een belangrijke oorzaak ligt van het uitblijven van succes voor communistische en anarchistische bewegingen: zijn die niet nog te zeer gericht op een industriële economie?
Een coöperatief transportbedrijf, een coöperatieve fietsenmaker, een coöperatieve winkelketen, een coöperatief softwarebedrijf, schoonmaakbedrijf, ...
Mogelijkheden genoeg zou ik denken.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2004, 20:48   #164
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

De evolutie van primaire en secundaire naar tertiaire en quartaire sector lijkt mij eender een gegeven dat uw wensdromen eenvoudiger te realiseren maakt.
Het is namelijk van veel minder belang in die sectoren om de traditionele prodcutiemiddelen (om een beetje in communistische sfeer te komen ) in handen te krijgen alvorens men succes kan hebben.
Daar waar het bezit van landbouwgrond een absolute noodzaak was als men iets wilde betekenen in de tijd dat de primaire sector nog de belangrijkste was en daar waar men ten tijde dat de industrie de belangrijkste sector werd diende te beschikken over kapitaal om fabrieken en machines aan te kunnen kopen, heeft men in de moderne tijd voldoende aan creativiteit.
In theorie is het voor iemand uit de onderste lagen van de bevolking vandaag de dag vele malen eenvoudiger om een eigen zaak of bedrijft te starten dan het 20, 50 of 100jaar geleden het geval was.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2004, 21:32   #165
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
In theorie is het voor iemand uit de onderste lagen van de bevolking vandaag de dag vele malen eenvoudiger om een eigen zaak of bedrijft te starten dan het 20, 50 of 100jaar geleden het geval was.
Ja, maar de meeste vennootschapsvormen zijn wel uitgesloten omwille van een wettelijk bepaalde minimuminvestering. Daar zou verandering in mogen komen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2004, 09:33   #166
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
In theorie is het voor iemand uit de onderste lagen van de bevolking vandaag de dag vele malen eenvoudiger om een eigen zaak of bedrijft te starten dan het 20, 50 of 100jaar geleden het geval was.
Ja, maar de meeste vennootschapsvormen zijn wel uitgesloten omwille van een wettelijk bepaalde minimuminvestering. Daar zou verandering in mogen komen.
Bvb naar voorbeeld van Duitsland. Daar werd vorig jaar een systeem op poten gezet waar mensen eenvoudig hun eigen bedrijf konden oprichten en een deel van hun werkloosheidsuitkering nog een tijd behouden bleef. Het succes was enorm groot.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2004, 09:41   #167
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Ja, maar de meeste vennootschapsvormen zijn wel uitgesloten omwille van een wettelijk bepaalde minimuminvestering. Daar zou verandering in mogen komen.
Bvb naar voorbeeld van Duitsland. Daar werd vorig jaar een systeem op poten gezet waar mensen eenvoudig hun eigen bedrijf konden oprichten en een deel van hun werkloosheidsuitkering nog een tijd behouden bleef. Het succes was enorm groot.
Wat dus mijn stelling bevestigd dat een gegarandeerd minimum inkomen de mensen aanzet tot creativiteit.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2004, 09:45   #168
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Bvb naar voorbeeld van Duitsland. Daar werd vorig jaar een systeem op poten gezet waar mensen eenvoudig hun eigen bedrijf konden oprichten en een deel van hun werkloosheidsuitkering nog een tijd behouden bleef. Het succes was enorm groot.
Wat dus mijn stelling bevestigd dat een gegarandeerd minimum inkomen de mensen aanzet tot creativiteit.
Ik heb de ganse discussie niet gevolgd, maar ik ben het ermee eens.
Maar deze maatregel was vooral nodig omdat anders mensen gemakkelijker werkloos blijven om hun uitkering te behouden. Enfin, dat denk ik.
Wat trouwens zeer boeiend was dat de verschillende werkgeversorganisaties zich fel tegen het voorstel kantten. Een bedrijf oprichten mag niet té gemakkelijk worden, want dan krijgen hun bedrijven teveel concurrentie.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2004, 10:18   #169
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik heb de ganse discussie niet gevolgd, maar ik ben het ermee eens.
Maar deze maatregel was vooral nodig omdat anders mensen gemakkelijker werkloos blijven om hun uitkering te behouden. Enfin, dat denk ik.
Wat trouwens zeer boeiend was dat de verschillende werkgeversorganisaties zich fel tegen het voorstel kantten. Een bedrijf oprichten mag niet té gemakkelijk worden, want dan krijgen hun bedrijven teveel concurrentie.
Het verbaast me niks dat de werkgevers er grote bezwaren tegen maakten.
Niet alleen omwille van de mogelijke concurrentie ( toch wel beperkt denk ik, van een starter hoeft niemand wat te vrezen). Deze maatregel laat tevens wat druk af van de arbeidsmarkt.
Als bovendien een basisinkomen voor iedereen moest gelden trekt dit de angel uit het systeem. Dat maakt een einde aan de slaafse positie van werknemers die veel gemakkelijker hun lot in eigen handen gaan nemen.
Dat is de aanzet tot een echte liberale maatschappij.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 22:02   #170
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Bvb naar voorbeeld van Duitsland. Daar werd vorig jaar een systeem op poten gezet waar mensen eenvoudig hun eigen bedrijf konden oprichten en een deel van hun werkloosheidsuitkering nog een tijd behouden bleef. Het succes was enorm groot.
Wat dus mijn stelling bevestigd dat een gegarandeerd minimum inkomen de mensen aanzet tot creativiteit.
Ik denk niet dat er iemand het daarmee oneens is. Als je kan overleven, heb je tijd voor andere dingen. Een laag basisinkomen komt idd van pas.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 22:04   #171
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik heb de ganse discussie niet gevolgd, maar ik ben het ermee eens.
Maar deze maatregel was vooral nodig omdat anders mensen gemakkelijker werkloos blijven om hun uitkering te behouden. Enfin, dat denk ik.
Wat trouwens zeer boeiend was dat de verschillende werkgeversorganisaties zich fel tegen het voorstel kantten. Een bedrijf oprichten mag niet té gemakkelijk worden, want dan krijgen hun bedrijven teveel concurrentie.
Het verbaast me niks dat de werkgevers er grote bezwaren tegen maakten.
Niet alleen omwille van de mogelijke concurrentie ( toch wel beperkt denk ik, van een starter hoeft niemand wat te vrezen). Deze maatregel laat tevens wat druk af van de arbeidsmarkt.
Als bovendien een basisinkomen voor iedereen moest gelden trekt dit de angel uit het systeem. Dat maakt een einde aan de slaafse positie van werknemers die veel gemakkelijker hun lot in eigen handen gaan nemen.
Dat is de aanzet tot een echte liberale maatschappij.
Ik wil u even een ander scenario schetsen:

Jij kreeg voor een tijdje uw werkeloosheidsuitkering doorbetaald en nu dat je van de grond bent niet meer.

Uw buurman vindt dat gij dat heel mooi gedaan hebt, en begint een jaar later ook, en dan nog met exact hetzelfde als gij.

Uw buurman kan u nu oneerlijke concurrentie aandoen.

Daarom moet een basisinkomen egaal laag zijn, voor iedereen hetzelfde, ongeacht het inkomen en de activiteit.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2004, 20:21   #172
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Voor wie dacht dat coöperatieven niet goed kunnen werken:
Campina en Arla foods gaan waarschijnlijk fuseren. Daarmee worden ze na Nestlé de grootste zuivelgroep ter wereld.
zie oa:
http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2...lreusarla.html
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2004, 12:07   #173
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Weet iemand overigens hoe het is vergaan met die arbeiderscoöperaties in zuid amerika?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be