Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2014, 13:27   #141
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het gaat hem niet enkel programmeer toestanden.
In de meeste gevallen past men in vele jobomschrijvingen.
Tot men 1) de gevraagde kwalificaties leest die vaak genoeg zodanig opgesteld worden dat doodnormale zaken plots een expertise worden en 2) het al een wonder mag zijn dat net uw of mijn profiel beantwoord aan het gevraagde.

De job op zichzelf is doorgaans voor de meesten toegankelijk nochtans.
Dat zie je ook aan de lonen.
Pakweg 2000 netto zijn arbeiders lonen, geen enkele reden om zo verwaand te doen.
Lonen op zich vertellen zeer weinig over de nodige bagage voor een job.
En het is juist deze bagage dat je nodig hebt om sommige jobs makkelijk en juist te kunnen uitvoeren.
Maar hoe gek het sommige ook lijkt, de verloning van een arbeider en een bediende ligt niet ver van elkaar.
Vaak liggen de lonen van bedienden zelfs lager dan die van arbeiders in hetzelfde bedrijf.
Er zijn zelfs arbeiders die meer verdienen dan hun hoger geschoolde leidinggevenden.

Je moet als bediende vaak al een hogere kaderfunctie hebben om meer te verdienen dan de gemiddelde arbeider in hetzelfde bedrijf.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 13:44   #142
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Lonen op zich vertellen zeer weinig over de nodige bagage voor een job.
En het is juist deze bagage dat je nodig hebt om sommige jobs makkelijk en juist te kunnen uitvoeren.
Maar hoe gek het sommige ook lijkt, de verloning van een arbeider en een bediende ligt niet ver van elkaar.
Vaak liggen de lonen van bedienden zelfs lager dan die van arbeiders in hetzelfde bedrijf.
Er zijn zelfs arbeiders die meer verdienen dan hun hoger geschoolde leidinggevenden.

Je moet als bediende vaak al een hogere kaderfunctie hebben om meer te verdienen dan de gemiddelde arbeider in hetzelfde bedrijf.
Lonen vertellen mij veel meer dan de titels.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 14:14   #143
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er zijn er hier in het land die wel minister of senator kunnen worden zonder 3 woorden Frans of Vlaams te kunnen.
Om hun gat te vegen hebben ze universitairen nodig.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 14:43   #144
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Lonen vertellen mij veel meer dan de titels.
Toch bedriegen zij je.
Zo verdient een arbeider in de bouw of haven, zelfs het dubbele van een IR in de textiel.
Zelfs in de auto-industrie verdienden arbeiders meer dan een IR in de textiel.
Maar ook hoog geschoolden in de dienstensector verdienen minder dan deze groepen arbeiders.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:08   #145
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Toch bedriegen zij je.
Zo verdient een arbeider in de bouw of haven, zelfs het dubbele van een IR in de textiel.
Zelfs in de auto-industrie verdienden arbeiders meer dan een IR in de textiel.
Maar ook hoog geschoolden in de dienstensector verdienen minder dan deze groepen arbeiders.
Een tijdlang vroegen ze ook voor arbeiders in de bouw of autosector niet mis te verstane bagage en opleidingen.
Intussen hebben ze die bijna allen ingeruild tegen buitenlanders die totaal niks kunnen voorleggen.
Ook in de auto sector.
En kijk wonder boven wonder...het gaat evengoed.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 18:51   #146
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Zou die veelheid aan eisen, aan benodigde kwalificaties, heel dat vakjargon ... niet eerder zijn opgesteld met de bedoeling om mensen te kunnen weigeren - en daar meteen ook de nodige reden te kunnen aan geven?

De vacature voor mijn job was ook "onleesbaar" ... maar als ingenieur zijn die kwalificaties meestal "aangeleerd" op zeer korte tijd , dus wat zou een werkgever zich nog aantrekken of men bepaalde kwalificaties niet heeft?
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 19:45   #147
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
HOUZEE !;7462219]Zou die veelheid aan eisen, aan benodigde kwalificaties, heel dat vakjargon ... niet eerder zijn opgesteld met de bedoeling om mensen te kunnen weigeren - en daar meteen ook de nodige reden te kunnen aan geven?

De vacature voor mijn job was ook "onleesbaar" ... maar als ingenieur zijn die kwalificaties meestal "aangeleerd" op zeer korte tijd , dus wat zou een werkgever zich nog aantrekken of men bepaalde kwalificaties niet heeft?
Heeft er veel met te maken allemaal.
Ook daarom dat veel bedrijven geen rechtstreekse sollicitaties meer doen maar werken via externe bedrijven.
Die het nog wat aandikken want ze moeten natuurlijk heel intelligent uitblinken in de media.

Op mijn vrouw haar werk gaan ze nu extern hogere opgeleiden aanwerven. Om ze het werk te laten doen wat ze op haar werk nu doen.

Veel kadert ook in de overeenkomst die een onnozelaar van dr regering en het onderwijs hebben gesloten dat onze bevolking... En u leest het goed... Levenslang moet bijscholen in het kader als samenleving hoger geschoold te worden.
U leest dat goed...dat is een akkoord gemaakt van pseudo intellectuelen met enorm veel drank in hun kop en die last hebben van korsakov.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2014 om 19:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 19:53   #148
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De bevolking mag zijn vrije tijd gaan benutten in allerlei onnozele opleidingen en examens gaan afleggen om te kunnen blijven doen waarmee hij bezig was.
En dat non stop.
Dansopleidingen tellen ook mee.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 20:09   #149
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De bevolking mag zijn vrije tijd gaan benutten in allerlei onnozele opleidingen en examens gaan afleggen om te kunnen blijven doen waarmee hij bezig was.
En dat non stop.
Dansopleidingen tellen ook mee.
Heel belangrijk nochtans, kunnen dansen!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 20:11   #150
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De bevolking mag zijn vrije tijd gaan benutten in allerlei onnozele opleidingen en examens gaan afleggen om te kunnen blijven doen waarmee hij bezig was.
En dat non stop.
Dansopleidingen tellen ook mee.
Jammer dat ik dat vroeger niet wist, ik durf op de schalkse tonen van een fandango of een horlepijp de beentjes al eens los slagen
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 20:30   #151
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Dat verbaast me niet, ik vraag me af hoe het dan mogelijk is dat hiermee de betrouwbaarheid van potentiele werknemer ondermijnt/graaft wordt ?

Wat is dan het nut van het uitschrijven van een vacature, en wat heeft een potentiele werknemer dan te bewijzen ? Dat sollicitatie gedoe word in de meeste gevallen op een mislijdende manier opgelost, ik vind het niet kunnen dat een sollictant ingaat op het vacatureaanbod en op het einde met een vage brief afgewimpelt wordt. Als je personeel nodig hebt, zoek je ook de geschikste kanditaten om dat werk te doen, maar veinzen dat je nieuwe mensen nodig hebt terwijl het in werkelijkheid niet nodig blijkt, berust inderdaad op het fnuiken van de moeite die een sollicitant doet !

Verder ben ik ook van mening dat ik niet aan de hand van die vacatures de betrouwbaarheid hiervan kan testen.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 20:48   #152
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het ridicule is dat in heel veel gevallen de diploma's verder kunnen gebruikt worden terwijl hetgeen de inhoud van hun cursus al lang uit de handel is.
Sommigen zeggen hier ,; jamaar dat zijn computer opleidingen.
Binnen 10 jaar is daar niks van over.
Maar ze hebben hun diplom.
En teren daar verder op.
Net zoals programmeurs analist onder destijds msdos.
Er is geen msdos meer of voor de rare kwieten misschien.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 21:18   #153
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als je niet weet wat de tekst betekend, ben je niet de juiste persoon voor de openstaande vacature.
De tekst dient reeds als eerste zifting tussen de kandidaten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Behalve "1/3 Bach" weet ik ongeveer van alles wel wat het betekend.

Dat jargon is eigenlijk best begrijpelijk. Als je bijvoorbeeld een web designer zoekt, dan zoek je iemand die weet wat XML, HTML, CSS en PHP is. Dus kan je dat ook in je advertentie gebruiken. Degenen die je advertentie niet begrijpen zullen ook wel niet geschikt zijn voor de job.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het gaat hem niet enkel programmeer toestanden.
In de meeste gevallen past men in vele jobomschrijvingen.
Tot men 1) de gevraagde kwalificaties leest die vaak genoeg zodanig opgesteld worden dat doodnormale zaken plots een expertise worden en 2) het al een wonder mag zijn dat net uw of mijn profiel beantwoord aan het gevraagde.

De job op zichzelf is doorgaans voor de meesten toegankelijk nochtans.
Dat zie je ook aan de lonen.
Pakweg 2000 netto zijn arbeiders lonen, geen enkele reden om zo verwaand te doen.
sorry hoor guys maar een CV/motivatiebrief met zo'n joekels van fouten kan ik begrijpen hoe het komt dat jullie de codekes niet snappen wihihihihi
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 21:51   #154
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het ridicule is dat in heel veel gevallen de diploma's verder kunnen gebruikt worden terwijl hetgeen de inhoud van hun cursus al lang uit de handel is.
Sommigen zeggen hier ,; jamaar dat zijn computer opleidingen.
Binnen 10 jaar is daar niks van over.
Maar ze hebben hun diplom.
En teren daar verder op.
Net zoals programmeurs analist onder destijds msdos.
Er is geen msdos meer of voor de rare kwieten misschien.
Shit, ben ik ineens een rare kwiet. Ik gebruik nog zo goed als dagelijks dos commando's.
Maar ik moet je deels gelijk geven. Als jonge gast is het nog leuk om in de vrije tijd wat te kloten met PC's. Maar nu er een vrouw en 2 kinderen er zijn, heb ik daar geen zin meer voor.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 23:49   #155
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik las daarnet dat men voor bepaalde jobs kan terugvallen op "oude diploma's en verwo. en competenties" geen shit...ze menen het nog ook.
Je mag nederig al wat je kan vinden en geloofsbrieven van oude werkgevers en dergelijke binnen brengen...en een jury gast gaat beslissen of je dus wel competent bent.
Indien ja krijg je een keuringsbewijs voor 7 jaar.

Als dat niet hoogdravend arrogant is dan weet ik het niet meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 01:46   #156
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Tja het is ook zo dat een WC madam/meneeer nu een sanitair verantwoordelijke of manager is en verkoper een sales representative...
Verder een perfecte parallel met de financiele wereld met hippe benamingen die de ladingen niet dekken of vage constructies moeten verschuilen;
Blue-chip investment, Bull market, Deficit spending, Fringe benefits, Tax Deficit Acquisition, Reversed takeover, Asset play, Click 21, Dynamische risico, beleggingsverzekering, Cash flow hedge en andere hedge-constructies...
Zo zelfs dat zelfs "top-economen" of professoren al zelfs nog maar met moeite hun hoofd rond dit soort termen en producten krijgt gewrongen. Wat zou de man in de straat er aan uit moeten kunnen?
Denk maar aan het zilverfonds: vaak lege dozen of luchtkastelen.

Men zwaait nu graag met BUZZ woorden en slang maar het kadert allemaal in de grote rat race van de mens om ergens bij te horen of om gemaakt intelligent over te komen.

Tenslotte men eist steeds meer en meer van de mensen, niet enkel in kennis maar ook in workload zodat men inderdaad zwaar onder de stress staat en continue moet "bijscholen". Vandaar ook hoe hoger opgeleid vaak hoe verder zich van zijn medemens maar ook vaak van zichzelf staat.
En het meest frapante daar in boven; We vergeten daarbij ook echt te leven.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 12:26   #157
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Tja het is ook zo dat een WC madam/meneeer nu een sanitair verantwoordelijke of manager is en verkoper een sales representative...
Verder een perfecte parallel met de financiele wereld met hippe benamingen die de ladingen niet dekken of vage constructies moeten verschuilen;
Blue-chip investment, Bull market, Deficit spending, Fringe benefits, Tax Deficit Acquisition, Reversed takeover, Asset play, Click 21, Dynamische risico, beleggingsverzekering, Cash flow hedge en andere hedge-constructies...
Zo zelfs dat zelfs "top-economen" of professoren al zelfs nog maar met moeite hun hoofd rond dit soort termen en producten krijgt gewrongen. Wat zou de man in de straat er aan uit moeten kunnen?
Denk maar aan het zilverfonds: vaak lege dozen of luchtkastelen.

Men zwaait nu graag met BUZZ woorden en slang maar het kadert allemaal in de grote rat race van de mens om ergens bij te horen of om gemaakt intelligent over te komen.

Tenslotte men eist steeds meer en meer van de mensen, niet enkel in kennis maar ook in workload zodat men inderdaad zwaar onder de stress staat en continue moet "bijscholen". Vandaar ook hoe hoger opgeleid vaak hoe verder zich van zijn medemens maar ook vaak van zichzelf staat.
En het meest frapante daar in boven; We vergeten daarbij ook echt te leven.
De beste optie is dus om één of ander hoog diploma te behalen en er vervolgens de brui aan te geven. Niemand is verplicht om mee te doen aan die rat race, zeg daar gewoon "foert" tegen en mochten mensen u als 'dom' gaan bestempelen, speel dan uw kwaliteiten uit. De meeste competenties die mensen pretenderen te hebben, zijn uiteindelijk toch maar lachertjes.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 20 december 2014 om 12:27.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:46   #158
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
De beste optie is dus om één of ander hoog diploma te behalen en er vervolgens de brui aan te geven. Niemand is verplicht om mee te doen aan die rat race, zeg daar gewoon "foert" tegen en mochten mensen u als 'dom' gaan bestempelen, speel dan uw kwaliteiten uit. De meeste competenties die mensen pretenderen te hebben, zijn uiteindelijk toch maar lachertjes.
Wijze woorden en ik wist/praktiseer dat al langer.
Maar dat is net mijn punt: als je niet meedoet aan de rat-race kom je geïsoleerd te staan. Wat zin heeft dat als men zijn kwaliteiten wil uitspelen maar ondanks dat nog steeds als dom versleten wordt en uitgespuwd. Al is het maar puur omdat je ingaat tegen de gevestigde en verwachte patronen?
En uit eerste hand ken ik er genoeg zo; academische drop-outs die zichzelf meer en intelligenter vinden dan anderen en u met hun "competenties" doodslaan maar in feite maar enkel lege dozen blijken.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2015, 19:06   #159
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
De beste optie is dus om één of ander hoog diploma te behalen en er vervolgens de brui aan te geven. Niemand is verplicht om mee te doen aan die rat race, zeg daar gewoon "foert" tegen en mochten mensen u als 'dom' gaan bestempelen, speel dan uw kwaliteiten uit. De meeste competenties die mensen pretenderen te hebben, zijn uiteindelijk toch maar lachertjes.
Als de KU Leuven al voorstelt om de herexamens vroeger te laten plaatsvinden omdat de studenten de leerstof anders al grotendeels vergeten zijn....
Dan is zo een diploma niet meer dan een momentopname. Paar vraagjes op een examen juist ingevuld et voila, je bent slim voor de rest van je leven.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be