Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2019, 22:33   #261
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Een smartphone is bovendien een open boek. Heel de wereld kijkt mee.
ATM's en bancontacten ook wel, al wordt dat niet rechtstreeks naar google, apple of facebook gesluist. Blijft meer binnen de financiële instellingen. (Hoop ik toch)
Er zijn banken die Facebook Messenger gebruiken om via de app vragen te stellen aan hun helpdesk. Je gaat je financiële vragen, bekommernissen of moeilijkheden dus maar rechtstreeks aan Mark Zuckerberg zijn promoteam geven.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 23:05   #262
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zowat alle ondernemingen die met de overheid werken maken hun offerte niet een 'beetje' duurder, het wordt een veelvoud.
Niet echt, toch niet in elke sector tenminste.
Alvorens ze aanbesteden maken ze intern ook een berekening.
Het is aan de inschrijvers om daar zo dicht mogelijk bij uit te komen meestal.
En vaak mag men mondeling gaan uitleggen hoe je die gemaakt hebt.

Bovendien is er in dertig jaar tijd niet echt veel verhoogd in prijzen
Ongeveer dertig jaar geleden werden prijzen circa 1200bfr per uur gehandhaafd.
Nu 30 verder 35 a 40€ per uur.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 06:39   #263
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En nog wat later dan 'straks' hebben we niks meer.
Als er geen menselijke arbeid meer nodig is dan zijn ook je kopers voor je producten verdwenen.
Nee, hoor, machines hebben ook producten nodig.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 06:41   #264
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een smartphone is bovendien een open boek. Heel de wereld kijkt mee.
Ja, en nee. Ik gebruik een aparte smartphone, die helemaal "uitgekleed" is, waar ENKEL maar mijn bank app op staat. Die heeft zelfs geen sim kaart. Daar is een oude GSM goed voor, je kan er zo een voor minder dan 100 Euro kopen op de tweedehandsmarkt. Alle apps eraf halen die je kan, en enkel maar je bank app op zetten.

Ik ga geen bank app op mijn "dagelijkse" smartphone zetten. Op mijn dagelijkse smartphone staan niet veel "vertrouwelijke" dingen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 07:29   #265
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, en nee. Ik gebruik een aparte smartphone, die helemaal "uitgekleed" is, waar ENKEL maar mijn bank app op staat. Die heeft zelfs geen sim kaart. Daar is een oude GSM goed voor, je kan er zo een voor minder dan 100 Euro kopen op de tweedehandsmarkt. Alle apps eraf halen die je kan, en enkel maar je bank app op zetten.

Ik ga geen bank app op mijn "dagelijkse" smartphone zetten. Op mijn dagelijkse smartphone staan niet veel "vertrouwelijke" dingen.
dus uit veiligheidsoverwegingen kies je voor WIFI ipv 4G ?
dat vind ik dan weer raar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:38   #266
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die tijd is nihil indien we ons loon/pensioen opnieuw cash ontvangen.
Beter één vogel in de hand dan helemaal geen vogel.

Deze voormiddag, Brico Zemst ergens rond 11,30u. Een lange rij aan één kassa. Rechts op enkele meters afstand, een blonde jonge kassierster die regelmatig de wachtenden die via bankcontact wilden betalen haar hulp aanbood. Wel, ze stond daar voor het grootste deel van haar tijd moederziel alleen.
Hoe geraakt die cash bij u?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:47   #267
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoe geraakt die cash bij u?
Van mijn moeder. De klinkers naast de woning van mijn ouders waren door een klein zinkgat helemaal weggezakt. Niet evident om als bewoners van 85 zonder ongevallen hierlangs te passeren. Dus moest er wat grint, zand en cement worden aangehaald in den Brico.
Het zal wel weinigen hier gegeven zijn om voor de medemens wat te doen maar - verschiet nu niet - sommige mensen doen zo af en toe boodschappen voor mensen die niet goed meer te been zijn, familie of niet.

Wil iedereen die het evident vindt om bankkaart en pincode / smartphone mee te geven met een goede ziel om wat inkomen te doen?
Niemand .... toch maar wat cash meegeven?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:51   #268
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, hoor, machines hebben ook producten nodig.
En hoe betalen die hun producten? Overschrijving? Bankkaart? Smartphone?
Of worden die producten die die machines nodig hebben betaald door het bedrijf? Die op hun beurt hun centen moeten binnenhalen van klanten die geen klanten meer kunnen zijn omdat ze geen centen meer hebben?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:02   #269
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Van mijn moeder. De klinkers naast de woning van mijn ouders waren door een klein zinkgat helemaal weggezakt. Niet evident om als bewoners van 85 zonder ongevallen hierlangs te passeren. Dus moest er wat grint, zand en cement worden aangehaald in den Brico.
Het zal wel weinigen hier gegeven zijn om voor de medemens wat te doen maar - verschiet nu niet - sommige mensen doen zo af en toe boodschappen voor mensen die niet goed meer te been zijn, familie of niet.

Wil iedereen die het evident vindt om bankkaart en pincode / smartphone mee te geven met een goede ziel om wat inkomen te doen?
Niemand .... toch maar wat cash meegeven?
Ik had het over uitbetaling loon, pensioen... Indien u wenst dat dit cash gebeurt, hoe geraakt die cash bij u?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:29   #270
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Men kan mijn inziens de mensen niet verplichten om telkens extra kosten te maken om iets te betalen. Een andere wijze van betalen verplichten kan wel degelijk, op voorwaarde dat dat systeem gratis is en absoluut storingvrij.
Het moet dus gelijkwaardig zijn aan - jawel - een eenvoudig muntje of bankbiljet.
Vecht maar verder tegen de bierkaai.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:33   #271
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die tijd is nihil indien we ons loon/pensioen opnieuw cash ontvangen.
Beter één vogel in de hand dan helemaal geen vogel.

Deze voormiddag, Brico Zemst ergens rond 11,30u. Een lange rij aan één kassa. Rechts op enkele meters afstand, een blonde jonge kassierster die regelmatig de wachtenden die via bankcontact wilden betalen haar hulp aanbood. Wel, ze stond daar voor het grootste deel van haar tijd moederziel alleen.
Mijn observaties zowel in winkels als via de pers, is dat bancontact zeer goed ingeburgerd is bij de Vlaming.
Ik zie zelfs veel oma's die met het kaartje betalen.
Ik zie persberichten met op topdagen meerdere miljoenen transacties via de kaart.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:36   #272
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dus uit veiligheidsoverwegingen kies je voor WIFI ipv 4G ?
Nee hoor, niet uit veiligheidsoverwegingen. Gewoon niet nodig. Het idee is dat het over een onbeveiligd netwerk kan, of dat nu wifi of 4G is, omdat de bank app zelf al een geencrypteerde link geeft naar de bank servers. Als je een internet verbinding hebt, of dat nu dat eerste stukje over 4G of wifi of ethernet gaat, moet je ervan uitgaan dat al uw pakketten "publiek" zijn. Dat iedereen aan uw datastroom kan. Als die goed geencrypteerd is, is die veilig, ook al is die publiek. De vertrouwelijkheid van de link is dus van geen belang. Het voordeel is dat je zelfs een 3G smartphone kan gebruiken hiervoor. Oud modelletje, goeiekoop.

Het gevaar van een smartphone is niet dat men het netwerk kan afluisteren. Uiteraard kan men dat. Het gevaar van een smartphone is "andere applicaties" en problemen met bijvoorbeeld video bibliotheken die code kunnen uitvoeren en dergelijke en veiligheidsbugs bevatten. Als je iets vertrouwelijks wil doen op een smartphone, dan moet je zo weinig mogelijk applicaties daarop draaien, en vooral niet willekeurig gaan browsen. Een single-app smartphone is heel veilig. Als die bovendien nog geencrypteerd is met een ingewikkeld paswoord, is dat zo goed als waterdicht.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 april 2019 om 09:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:40   #273
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik had het over uitbetaling loon, pensioen... Indien u wenst dat dit cash gebeurt, hoe geraakt die cash bij u?
Overhandiging door de werkgever/postbode.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:42   #274
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vecht maar verder tegen de bierkaai.
Vechten is een groot woord. Wat info meegeven over hoe het eigenlijk zou moeten werken - meer is het niet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:42   #275
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En hoe betalen die hun producten? Overschrijving? Bankkaart? Smartphone?
Bijvoorbeeld. Of cryptomunten.

Citaat:
Of worden die producten die die machines nodig hebben betaald door het bedrijf? Die op hun beurt hun centen moeten binnenhalen van klanten die geen klanten meer kunnen zijn omdat ze geen centen meer hebben?
Nee, machines kunnen een economie onder hen hebben, zonder menselijke tussenkomst.

Volautomatische graafmachines die ertsen opgraven, die dat op volautomatische vrachtwagens laden, die dat naar volautomatische fabrieken brengen, waar dat erts in nuttige grondstoffen wordt omgezet, en dan volautomatisch verpakt wordt en op andere volautomatische vrachtwagens geladen wordt, die dat naar volautomatische machine fabrieken brengen waar al die volautomatische graafmachines, vrachtwagens, en productiemachines gemaakt worden, en die allemaal elkaar betalen. Met volautomatische artificieel intelligente ontwerpbureaus, die nieuwe volautomatische graafmachines ontwerpen, die beter kunnen graven dan die vorige generatie, en betere computers ontwerpen, die nog betere studiebureaus kunnen maken, om nog betere machines te ontwerpen. En die hebben een eigen economie onder elkaar, waar de beste beheermachines rijk worden, en meer en meer studiebureaus, graafmachines en dergelijke bezitten.

Geen mensen nodig.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:44   #276
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wil iedereen die het evident vindt om bankkaart en pincode / smartphone mee te geven met een goede ziel om wat inkomen te doen?
Niemand .... toch maar wat cash meegeven?
Dit toch even terug onder de aandacht brengen.
Hoe zou jij het regelen indien je iemand voor jou een boodschap wil laten doen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:45   #277
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bijvoorbeeld. Of cryptomunten.



Nee, machines kunnen een economie onder hen hebben, zonder menselijke tussenkomst.

Volautomatische graafmachines die ertsen opgraven, die dat op volautomatische vrachtwagens laden, die dat naar volautomatische fabrieken brengen, waar dat erts in nuttige grondstoffen wordt omgezet, en dan volautomatisch verpakt wordt en op andere volautomatische vrachtwagens geladen wordt, die dat naar volautomatische machine fabrieken brengen waar al die volautomatische graafmachines, vrachtwagens, en productiemachines gemaakt worden, en die allemaal elkaar betalen. Met volautomatische artificieel intelligente ontwerpbureaus, die nieuwe volautomatische graafmachines ontwerpen, die beter kunnen graven dan die vorige generatie, en betere computers ontwerpen, die nog betere studiebureaus kunnen maken, om nog betere machines te ontwerpen. En die hebben een eigen economie onder elkaar, waar de beste beheermachines rijk worden, en meer en meer studiebureaus, graafmachines en dergelijke bezitten.

Geen mensen nodig.
Neen, alleen klanten.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:54   #278
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen, alleen klanten.
En die klanten zijn andere machines.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 11:10   #279
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die tijd is nihil indien we ons loon/pensioen opnieuw cash ontvangen.
Beter één vogel in de hand dan helemaal geen vogel.

Deze voormiddag, Brico Zemst ergens rond 11,30u. Een lange rij aan één kassa. Rechts op enkele meters afstand, een blonde jonge kassierster die regelmatig de wachtenden die via bankcontact wilden betalen haar hulp aanbood. Wel, ze stond daar voor het grootste deel van haar tijd moederziel alleen.
Dus je wilt dat ik mijn geld cash ontvang (een bode die dat thuis komt brengen ???), dat ik daarna naar de bank loop om mijn hypotheek en rekeningen te betalen, en dat ik steeds wanneer er rekeningen binnenkomen, steeds naar de bank loop met een stapelke papier ?

De enorme verspilling van tijd & middelen die we organiseren op die manier is ongezien. Ik ben voorstander van de volledig andere omslag: cash geld gewoon afschaffen en alles digitaal doen. Cash KOST heel veel he, ieder briefke moet gedrukt worden & verdeeld, idem ditto voor de munten. Cash moet ook beveiligd worden en vervangen na verloop van tijd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 11:40   #280
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus je wilt dat ik mijn geld cash ontvang (een bode die dat thuis komt brengen ???), dat ik daarna naar de bank loop om mijn hypotheek en rekeningen te betalen, en dat ik steeds wanneer er rekeningen binnenkomen, steeds naar de bank loop met een stapelke papier ?

De enorme verspilling van tijd & middelen die we organiseren op die manier is ongezien. Ik ben voorstander van de volledig andere omslag: cash geld gewoon afschaffen en alles digitaal doen. Cash KOST heel veel he, ieder briefke moet gedrukt worden & verdeeld, idem ditto voor de munten. Cash moet ook beveiligd worden en vervangen na verloop van tijd.
Dat is een karikatuur. Geld op de rekening belet niet een afhaling te doen in een terminal. Cash held is ook één van de laatste stukjes vrijheid die we hebben. Begin niet te memmeren dat ik oud en versleten ben zoals Schoofzak stelt want ik heb op zijn minst een twaalftal bank en kredietkaarten en apps op mijn gsm.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be