Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Neal Raes (L², JongProgressieven, voorheen Jong Spirit) (forumsessie 14 juli t.e.m. 20 juli)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Neal Raes (L², JongProgressieven, voorheen Jong Spirit) (forumsessie 14 juli t.e.m. 20 juli) Lic. politieke & sociale wetenschappen, voorzitter Jong Spirit (het vroegere Prego), de jongerenafdeling van de VlaamsProgressieven.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2008, 19:31   #1
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard Migratie en allochtonen

Beste, wat zijn uw standpunten over:

- economische migratie
- collectieve regularisatie
- gezinshereniging
- Snel-Belgwetgeving
- vreemdelingenstemrecht
- terugsturen van criminele vreemdelingen

En wat zijn uw concrete oplossingen voor:

- de vreemdelingenproblemen in tal van wijken in onze grootsteden (ik denk dan bijvoorbeeld aan criminaliteit, werkloosheid, vervreemding, vernietiging van het sociale weefsel en de solidariteit, enzovoorts)
- de opkomst van de radicale islam en het terrorisme
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 20:32   #2
Neal Raes
 
 
Neal Raes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 46
Standaard

Beste,

L² wil het samenleven van mensen nooit zwart-wit zien of opdelen in allochtonen en autochtonen. We zijn er van overtuigd dat het fundamenteel fout is consequent een onderscheid te willen zien op basis van ras, cultuur, religie of nationaliteit.

Zoals in een andere post reeds bevestigd is L² voorstander van economische migratie. Dit kan ons inziens een oplossing bieden voor de vele vacante plaatsen binnen o.a. knelpuntberoepen. Maar evenzeer bepleiten we een humaan migratie- en asielbeleid. Duidelijke criteria op het vlak van duurzame lokale verankering, werkwillig zijn, het aantal (jonge) kinderen, e.a. zijn daarvoor nodig.

Wat het migrantenstemrecht betreft, wil ik het adagio "no taxation without representation" inroepen. L² is en was vanuit democratisch oogpunt resoluut voorstander van dit stemrecht. Waarom zouden lokaal verankerde medemensen (die net zoals wij naar de bakker of de dokter gaan én belastingen betalen) niet mogen stemmen voor de personen die hun moeten vertegenwoordigen in de gemeenteraad?

Aangezien ik zelf in Brussel woon, wil ik de verschillende problemen in de grootsteden niet ontkennen. Alleen ben ik het er niet mee eens, zoals ik ook al in het begin van deze post zei, dat dit enkel zou toegespitst worden op zogenaamde allochtonen. De problemen zijn er, en moeten aangepakt worden. In de eerste plaats door middel van het onderwijs en door het bieden van een toekomst. Gelijke (start)kansen staan daarin centraal. Op die manier bouw je van onderuit terug aan de samenleving.

Wil dat zeggen dat vermeend radicaal islamisme en terrorisme opgang mogen maken? Natuurlijk niet. Het prediken van welke haat ook is onaanvaardbaar. De vrijheid van de mens stopt waar hij die van anderen in het gedrang brengt. Terrorisme en aanverwanten moeten dan ook aangepakt worden. Ik ben er echter geen voorstander van dat onder dat mom allerlei wetten gestemd worden die een veel te grote vrijheid geeft aan onderzoekers om in de privacy van mensen (wie ook) binnen te dringen.
__________________
Persoonlijke website:
http://www.nealraes.be/
Jong Spirit:
http://www.jongspirit.be/
Neal Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 01:31   #3
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neal Raes Bekijk bericht
Beste,


In de eerste plaats door middel van het onderwijs en door het bieden van een toekomst. Gelijke (start)kansen staan daarin centraal. Op die manier bouw je van onderuit terug aan de samenleving.
.

U laat precies uitschijnen dat er iet mis is met het onderwijs.
Zo ja, zou u mij dan kunnen zeggen wat er mis is?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 18:55   #4
Neal Raes
 
 
Neal Raes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 46
Standaard

Ik ben er van overtuigd dat er verschillende zaken momenteel niet lopen zoals het zou moeten. Ik pik er een aantal zaken uit:

- het watervalsysteem: het feit dat veel leerlingen in het secundair starten in het zogezegde beter aangeschreven ASO, en na een of meerdere jaren te blijven zitten overstappen naar een eerder praktische richting, wat leidt tot demotivatie.

- het belang van kennisverwerving: het huidige onderwijs is nog steeds te veel gericht op kennisverwerving, vaardigheden of de Brede School-gedacht met aandacht voor cultuur, sport of vrijwilligerwerk komen minder aan bod.

- de doorstroom naar het hoger onderwijs: vooral bij nieuwe Vlamingen is de doorstroom van het secundair naar het hoger onderwijs nog niet optimaal. Daardoor komen zij ook minder tot niet in aanmerking voor jobs waarvoor dergelijk diploma noodzakelijk is.

- weinig aandacht voor politieke en maatschappelijke vorming: L² is van mening dat er een vak rond politieke en maatschappelijke vorming in de eindtermen moet worden opgenomen.
__________________
Persoonlijke website:
http://www.nealraes.be/
Jong Spirit:
http://www.jongspirit.be/
Neal Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 13:53   #5
Aaron
Vreemdeling
 
Aaron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2007
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neal Raes Bekijk bericht
Beste,

Wat het migrantenstemrecht betreft, wil ik het adagio "no taxation without representation" inroepen. L² is en was vanuit democratisch oogpunt resoluut voorstander van dit stemrecht. Waarom zouden lokaal verankerde medemensen (die net zoals wij naar de bakker of de dokter gaan én belastingen betalen) niet mogen stemmen voor de personen die hun moeten vertegenwoordigen in de gemeenteraad?

Aangezien ik zelf in Brussel woon, wil ik de verschillende problemen in de grootsteden niet ontkennen. Alleen ben ik het er niet mee eens, zoals ik ook al in het begin van deze post zei, dat dit enkel zou toegespitst worden op zogenaamde allochtonen. De problemen zijn er, en moeten aangepakt worden. In de eerste plaats door middel van het onderwijs en door het bieden van een toekomst. Gelijke (start)kansen staan daarin centraal. Op die manier bouw je van onderuit terug aan de samenleving.

Wil dat zeggen dat vermeend radicaal islamisme en terrorisme opgang mogen maken? Natuurlijk niet. Het prediken van welke haat ook is onaanvaardbaar. De vrijheid van de mens stopt waar hij die van anderen in het gedrang brengt. Terrorisme en aanverwanten moeten dan ook aangepakt worden. Ik ben er echter geen voorstander van dat onder dat mom allerlei wetten gestemd worden die een veel te grote vrijheid geeft aan onderzoekers om in de privacy van mensen (wie ook) binnen te dringen.
Dat vind ik allemaal heel mooi gezegd, en ik kan u ergens wel volgen, maar:
- als we de radicale islam écht willen aanpakken, vindt u het dan echt niet nodig dat we ergens toch de privacy van potentiële terroristen binnendringen?
Door aan de kant te blijven staan zullen we dergelijke netwerken nooit ontrafelen.
- dat niet alles op allochtonen toegespitst moet worden, is waar, maar wat vindt u er van dat er in het nieuws telkens maar over 'jongeren' gepraat wordt, en we nooit weten of het autochtonen of allochtone jongeren zijn die een criminele daad plegen? Ik kan de vraag beter anders stellen: wat vindt u van de huidige censuur in de media, is die niet belemmerend voor de vrijheid?
- Vreemdelingen laten stemmen zonder dat ze de nationaliteit hebben lijkt me nog altijd een serieuze contradictie.

Laatst gewijzigd door Aaron : 19 juli 2008 om 14:01.
Aaron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 15:07   #6
Neal Raes
 
 
Neal Raes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aaron Bekijk bericht
- als we de radicale islam écht willen aanpakken, vindt u het dan echt niet nodig dat we ergens toch de privacy van potentiële terroristen binnendringen?
Door aan de kant te blijven staan zullen we dergelijke netwerken nooit ontrafelen.
- dat niet alles op allochtonen toegespitst moet worden, is waar, maar wat vindt u er van dat er in het nieuws telkens maar over 'jongeren' gepraat wordt, en we nooit weten of het autochtonen of allochtone jongeren zijn die een criminele daad plegen? Ik kan de vraag beter anders stellen: wat vindt u van de huidige censuur in de media, is die niet belemmerend voor de vrijheid?
Wat het eerste punt betreft, gaat de huidige wetgeving gewoon te ver en laat het bijzonder veel mogelijkheden in de zogenaamde strijd tegen het terrorisme. Met dezelfde wet, kan heel gemakkelijk ingebroken worden in de privacy van elk van ons. Ik ben het er mee eens dat het mogelijk moet zijn terrorisme aan te pakken, maar niet wanneer dit ook een ongevraagde en onnodige invloed heeft het prive-leven van anderen.

Persoonlijk interesseert het me niet echt welke jongeren specifiek een criminele daad plegen. In het verleden is trouwens al vaak genoeg gebleken dat de media, wanneer zij wel specifiek waren, het bij het verkeerde eind had en onterecht een bepaalde bevolkingsgroep viseerde. De media moet niet aan auto-censuur gaan doen, maar moet correcte informatie verlenen. Als politicus moet er gekeken worden naar de onderliggende problemen en oorzaken van wat er misloopt om dat juiste handelingen te plegen en oplossingen te bieden.
__________________
Persoonlijke website:
http://www.nealraes.be/
Jong Spirit:
http://www.jongspirit.be/
Neal Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 18:22   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neal Raes Bekijk bericht
Persoonlijk interesseert het me niet echt welke jongeren specifiek een criminele daad plegen. In het verleden is trouwens al vaak genoeg gebleken dat de media, wanneer zij wel specifiek waren, het bij het verkeerde eind had en onterecht een bepaalde bevolkingsgroep viseerde. .
Dat komt er natuurlijk van door het begrip ''jongeren'' zo uit te hollen dat iedereen bij elke misdaad automatisch aan allochtonen denkt.
Wat niet weg neemt dat het in veel gevallen nog de waarheid is ook.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 05:38   #8
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.024
Standaard Naast

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neal Raes Bekijk bericht
Wat het eerste punt betreft, gaat de huidige wetgeving gewoon te ver en laat het bijzonder veel mogelijkheden in de zogenaamde strijd tegen het terrorisme. Met dezelfde wet, kan heel gemakkelijk ingebroken worden in de privacy van elk van ons. Ik ben het er mee eens dat het mogelijk moet zijn terrorisme aan te pakken, maar niet wanneer dit ook een ongevraagde en onnodige invloed heeft het prive-leven van anderen.

Persoonlijk interesseert het me niet echt welke jongeren specifiek een criminele daad plegen. In het verleden is trouwens al vaak genoeg gebleken dat de media, wanneer zij wel specifiek waren, het bij het verkeerde eind had en onterecht een bepaalde bevolkingsgroep viseerde. De media moet niet aan auto-censuur gaan doen, maar moet correcte informatie verlenen. Als politicus moet er gekeken worden naar de onderliggende problemen en oorzaken van wat er misloopt om dat juiste handelingen te plegen en oplossingen te bieden.
Naast feiten kijken is héél makkelijk . Hoe maak je een degelijke analyse op van het plegen van criminele feiten ?
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be