Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2018, 05:48   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard Noord-Korea dreigt af te zeggen voor ontmoeting met Trump

Noord-Korea dreigt af te zeggen voor ontmoeting met Trump

Citaat:
Noord-Korea dreigt er woensdag mee de geplande top met de VS af te zeggen als het land verder onder druk gezet wordt om zijn nucleair programma eenzijdig op te geven. Eerder besloot Noord-Korea al een topontmoeting met Zuid-Korea te annuleren als reactie op gezamenlijke legeroefeningen die Zuid-Korea sinds vrijdag houdt met de VS.
Zou er dan toch nog een kink in de kabel komen?

Zolang men NK niet in het 'lijstje' wil opnemen als één van de atoomwapen 'machtige' landen, zit het er dik in, dat de ontmoeting misschien toch niet zal doorgaan.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 16 mei 2018 om 05:49.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 06:47   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

De 2 Korea's zouden het beter zelf oplossen, zonder mr. Trump dus. Dat de Amerikanen zich eens met zichzelf bezighouden ipv zich wederom te willen bemoeien. Vietnam hebben ze tenslotte ook verloren. Just go away stupid yanks, we do not want you.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 08:10   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Noord-Korea dreigt af te zeggen voor ontmoeting met Trump



Zou er dan toch nog een kink in de kabel komen?

Zolang men NK niet in het 'lijstje' wil opnemen als één van de atoomwapen 'machtige' landen, zit het er dik in, dat de ontmoeting misschien toch niet zal doorgaan.
Wat dacht je? Dat N. Korea zijn kernprogramma stop zou zetten. Ze gingen de ontwikkeling stopzetten, maar dat wil niet zeggen dat ze gaan stoppen met bouwen, laat staan het bestaande arsenaal vernietigen.

Trump heeft blijkbaar niet goed verstaan wat Kim zei
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 08:11   #4
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Als de VS "surrender" zoekt hoeven de gesprekken niet voor Kim.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:03   #5
Waterglas
Partijlid
 
Waterglas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2016
Berichten: 288
Standaard

nadat John Bolton het "Libische model" voor nucleaire ontwapening als blauwdruk voorstelde...
Citaat:
Bolton's comments, Kim said, were indicative of "an awfully sinister move to impose on our dignified state the destiny of Libya or Iraq which had been collapsed due to yielding the whole of their countries to big powers."
"It is absolutely absurd to dare compare (North Korea), a nuclear weapon state, to Libya which had been at the initial stage of nuclear development," he added. "(The) world knows too well that our country is neither Libya nor Iraq which have met miserable fate."
Singling out the national security adviser for personal criticism, Kim said that North Korea had "shed light on the quality of (John) Bolton already in the past, and we do not hide our feeling of repugnance towards him."
Pyongyang has referenced multiple times in the past its perceived need for a strong nuclear deterrent is based on US military aggression in the Middle East and elsewhere.
Waterglas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 09:12   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat dacht je? Dat N. Korea zijn kernprogramma stop zou zetten. Ze gingen de ontwikkeling stopzetten, maar dat wil niet zeggen dat ze gaan stoppen met bouwen, laat staan het bestaande arsenaal vernietigen.

Trump heeft blijkbaar niet goed verstaan wat Kim zei
Kim Yong Un vreest hetzelfde lot te zullen ondergaan als de Libische president Moammar al-Qadhafi. Die moest van de VS zijn nucleaire materialen verschepen naar de VS. Kort daarna werd hij aangevallen door de VS en vermoord.

https://nos.nl/artikel/2232030-noord...schroeven.html

Als ik dat bericht van de NOS lees dan valt mij op hoe handig en diplomatiek correct Kim momenteel optreedt. Ik krijg een sterk vermoeden dat hij enkele Amerikaanse adviseurs in dienst genomen heeft die hem helpen om Trump af te troeven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 19:41   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Noord-Korea dreigt af te zeggen voor ontmoeting met Trump



Zou er dan toch nog een kink in de kabel komen?

Zolang men NK niet in het 'lijstje' wil opnemen als één van de atoomwapen 'machtige' landen, zit het er dik in, dat de ontmoeting misschien toch niet zal doorgaan.
Die kink zit er al in sinds 1953. Wat zegt u toch allemaal.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 19:43   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kim Yong Un vreest hetzelfde lot te zullen ondergaan als de Libische president Moammar al-Qadhafi. Die moest van de VS zijn nucleaire materialen verschepen naar de VS. Kort daarna werd hij aangevallen door de VS en vermoord. .
Inderdaad. Wat dacht u?

Khadafi werd op non actief gezet, niet vermoord.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 19:52   #9
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
De 2 Korea's zouden het beter zelf oplossen, zonder mr. Trump dus. Dat de Amerikanen zich eens met zichzelf bezighouden ipv zich wederom te willen bemoeien. Vietnam hebben ze tenslotte ook verloren. Just go away stupid yanks, we do not want you.
Zonder Amerika spraken we nu waarschijnlijk Duits en was Zuid Korea ipv van welvarende economie één groot Noord Korea of gewoon een extra stuk China. Ik ben geen Amerika pijper maar een beetje realisme is niet ongewenst. Op het einde van de rit nog altijd liever een Pax Americana.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 16 mei 2018 om 19:53.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 08:13   #10
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zonder Amerika spraken we nu waarschijnlijk Duits en was Zuid Korea ipv van welvarende economie één groot Noord Korea of gewoon een extra stuk China. Ik ben geen Amerika pijper maar een beetje realisme is niet ongewenst. Op het einde van de rit nog altijd liever een Pax Americana.
Dat is speculatie. Dienen Europeanen die liever een pax Americana dan een pax Europea willen geen onderkruipers genoemd te worden? Wie wil er nu onderdaan van een vreemd imperium zijn?

De versie van de geschiedenis die u hier schetst van de overzeese weldoener komt me gezien het gedrag van de VS heden ten dage meer en meer als propaganda over. De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar. En die overwinnaar wil dat de veroverden dankbaar en onderdanig zijn. Logisch.

In beide wereldoorlogen kwam het ingrijpen van de VS op een opportuun moment toen de strijdende krachten uitgeput waren. Europa was een vrucht rijp voor te plukken. En dat werd gedaan. Dankbaarheid mag. Maar het wordt tijd dat men zijn troepen terug trekt. Net zoals de Sovjets. Europa heeft geen vreemde legers op haar grondgebied nodig. Zeker niet als die ruzie stoken met Europa's buren om toch maar hun 'nut' te kunnen blijven verkopen.

Daarbij zijn het zeker niet alleen en zelfs niet in de eerste plaats de VS die de nazis op hun plaats hebben gezet. Ook op dat gebied worden we gebaad in propaganda. Wat logisch is.

Momenteel is het VS imperium losgeslagen en eerder een bedreiging voor de wereldvrede dan de hoeder ervan. Enquêtes geven aan dat dat de opinie is van de meerderheid van de bevolking in zelfs het westen. En dat ondanks het feit dat de mainstreamedia bijna exclusief pro Amerikaans zijn. Wat ook logisch is.

De waarheid komt boven. Je moet al een vastgeroeste ouwe knar zijn om nog uit dankbaarheid de VS Europa te willen laten controleren. Pax Americana? Dat is codetaal voor imperiale onderdanigheid.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 mei 2018 om 08:30.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 08:33   #11
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Mbt Korea. De VS onderhandelen weer met ultimatums (geven noord Korea 6 maanden om begin ontmanteling te maken) en tonen alzo dat permanente vrede en unificatie geen prioriteit is voor hen. Ze willen vooral hun controle over Korea niet verliezen. Ze zouden wel eens overbodig kunnen geacht worden. Ook in Korea zitten VS imperiale troepen als uiting van de militaristische VS politiek verkocht als bescherming.

Laatst gewijzigd door Bach : 17 mei 2018 om 08:36.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 08:47   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
De 2 Korea's zouden het beter zelf oplossen, zonder mr. Trump dus. Dat de Amerikanen zich eens met zichzelf bezighouden ipv zich wederom te willen bemoeien. Vietnam hebben ze tenslotte ook verloren. Just go away stupid yanks, we do not want you.
Ik kan u geen ongelijk geven, want als je dat even in kaart brengt, 'overal' waar ze zich zijn gaan 'moeien' de Amerikanen hebben ze na afloop van de 'opstandjes' meestal het deksel op de neus gekregen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 08:49   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat dacht je? Dat N. Korea zijn kernprogramma stop zou zetten. Ze gingen de ontwikkeling stopzetten, maar dat wil niet zeggen dat ze gaan stoppen met bouwen, laat staan het bestaande arsenaal vernietigen.

Trump heeft blijkbaar niet goed verstaan wat Kim zei
Stopzetten zal die Kim dat inderdaad nooit doen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 08:53   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die kink zit er al in sinds 1953. Wat zegt u toch allemaal.
Ik zag het eerder dat na de mogelijke ontmoeting/toenadering men het oude 'hoofdstuk' zou kunnen sluiten omtrent het al jaren in onmin leven met NK en men aan een nieuw hoofdstuk zou kunnen beginnen.

Daar veegt men natuurlijk de voorgeschiedenis niet met uit maar het zou een schuchtere poging kunnen zijn om een verzoening uit te werken.

Toch lijkt het mij geen overdreven optie om het 'zwaard van Damocles' goed in de gaten te blijven houden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 17 mei 2018 om 08:54.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2018, 09:25   #15
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Het hing al een tijdje in de lucht, en mocht het niet doorgaan, is dit de zoveelste blunder voor de VS. Ze moeten maar eens leren met op te houden met overal de baas te willen spelen. Laat beide Korea's maar verder doen, dat zal nog het beste zijn, met eventueel China derbij.
Zelfs ZK is niet zo happy met de inmenginging van de VS. Idem China.
Respect van de rest van de wereld moet je verdienen, niet afdwingen.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 17 mei 2018 om 09:30.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2018, 16:10   #16
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
De 2 Korea's zouden het beter zelf oplossen, zonder mr. Trump dus. Dat de Amerikanen zich eens met zichzelf bezighouden ipv zich wederom te willen bemoeien. Vietnam hebben ze tenslotte ook verloren. Just go away stupid yanks, we do not want you.
Trump is een kip zonder kop.
Hij zorgt voor meer voorlog en meer jihadisten i.p.v. minder.
citaat Trouw:
Achter die interventies zat de overtuiging van het morele gelijk van Amerika en het idee van onoverwinnelijkheid. Het bleek een faliekante misvatting. Als Bush alle aandacht op Afghanistan had gericht, dan had hij een kans gehad. Maar door verschuiving van de aandacht naar Irak zitten we anno 2018 nog steeds met een puinhoop in beide landen. Het machtige Amerika kon niet winnen van de middeleeuwse Taliban, en het ontwrichtte Irak voor lange tijd.
Trump lijkt ziende blind te zijn en onmachtig te erkennen dat imperial overstretch inderdaad op de loer ligt. Dat dit zo is blijkt uit het feit dat hij veel losmaakt, maar vervolgens weinig voor elkaar krijgt.

Natuurlijk viel te verwachten dat Kim Jong-un een streep door het proces van toenadering met inbegrip van nucleaire ontwapening zou zetten als de Amerikaans-Koreaanse militaire oefeningen doorgang zouden vinden. In zijn ogen heeft Kim voldoende positieve stappen gezet. Hij mocht inderdaad een blijk van goede wil verwachten in de vorm van het schrappen van de door hem zo gehate jaarlijkse oefeningen. In Noord-Korea lijkt Trump nu terug bij af.
Natuurlijk viel te verwachten dat de ver?*plaat?*sing van de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem tot rellen zou leiden.
Natuurlijk viel te verwachten dat Rusland, China en de EU de Iran-deal overeind willen houden. Het bezoek van de Iraanse minister van buitenlandse zaken Zarif aan EU-buitenlandcoördinator Mogherini zal in het Witte Huis tandenknarsend zijn gevolgd en zal de trans-Atlantische relatie verder doen verzuren.
En natuurlijk viel te verwachten dat de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem tot rellen zou leiden. Zeker als die verhuizing een provocatie is door hem te laten samenvallen met de zeventigste verjaardag van Israël en daarmee met de herdenking van de Nakba, of het verdrijven van de Palestijnen uit hun huizen en van hun land, destijds.

Churchill wist al dat de prijs voor grootsheid, verantwoordelijkheid is. Verantwoordelijkheid betekent in de internationale politiek terughoudendheid en je tanden laten zien als het echt niet anders kan. Trumps beleid lijkt echter op het Wilde Westen: eerst schieten, dan praten.
Daardoor maakt Trump krachten los die hij niet onder controle kan houden. Paul Kennedy bewees al dat dit gedrag bijdraagt aan de ondergang van een grootmacht.


https://www.topics.nl/rob-de-wijk-gr...t=mijn-nieuws/

Laatst gewijzigd door cato : 18 mei 2018 om 16:11.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2018, 02:21   #17
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zonder Amerika spraken we nu waarschijnlijk Duits en was Zuid Korea ipv van welvarende economie één groot Noord Korea of gewoon een extra stuk China. Ik ben geen Amerika pijper maar een beetje realisme is niet ongewenst. Op het einde van de rit nog altijd liever een Pax Americana.
Ik denk eerder Russisch.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2018, 08:31   #18
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik denk eerder Russisch.
Zoals nu Engels? Nee. We dienen een overwinning van de andere kant niet als een horrorscenario te zien. Maar uiteraard stelt de propaganda van de overwinnaar dat graag zo voor. En zo zijn de west Europeanen groot geworden na de tweede wereld oorlog. Dan beginnen Europeanen te geloven in goede cowboys tegen slechte indianenverhalen. Het kan niet simplistischer.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2018, 10:10   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Er zal wel een pak pre-onderhandelingen toneel bij zijn, imago's en onerhandelingsposities enzo.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2018, 11:39   #20
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Noord Korea heeft gelijk. De USA heeft met het afzeggen van de Iran - deal bewezen dat het voor geen haar te vertrouwen is. Daarbij komt nog het feit dat elk land dat zijn nucleair potentieel teniet heeft gedaan, achteraf werd aangevallen door de USA.

Voor geen haar te vertrouwen. Die gesprekken zijn gewoon een poppenkast om het ego van Trump nog wat meer te spekken, en de schijn te wekken dat men vrede wil. Er kan niks productiefs uit zo'n gesprek voortvloeien. Enkel wat loze beloftes die nergens toe zullen leiden.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be