Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2021, 06:39   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard Concentratie "breekt" het Internet?

De 21ste/22ste juli 2021 was er ,alweer,een aanzienlijk stuk van het internet "down".Ik heb de indruk dat we er deze keer in West-Europa niks van gemerkt hebben.
Het lijkt er niet op dat er kwaadwilligheid in het spel was.
We vernemen wel meer en meer (eigenlijk zowat wekelijks) dat stukken internet voor lange of korte tijd "onder water" verdwijnen.
https://arstechnica.com/gadgets/2021...amai-edge-dns/


Maar in het stukje toch een opmerking om eens over na te denken.

"The Internet was originally designed to be decentralized and fault-resistant—but as the world's biggest sites and services coalesce around a few massive infrastructure providers, failures at those providers have increasingly significant effects on the Internet ecosystem as a whole."


Of nog,concentratie is misschien economisch interessant (totnogtoe) maar genereert niet alleen groeiende monopolies maar ook kwetsbaarheid van een systeem dat,in se,tamelijk robuust is gebleken totnogtoe juist door zijn architectuur om concentraties NIET NODIG te moeten hebben!De originele ontwerpers kwamen uit een tijdperk van concentratie en hadden aan den lijve de traagheid en de kwetsbaarheid van die oude netwerken ondervonden.

De cirkel is ondertussen weer bijna rond?

Laatst gewijzigd door kelt : 24 juli 2021 om 06:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2021, 08:11   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De 21ste/22ste juli 2021 was er ,alweer,een aanzienlijk stuk van het internet "down".Ik heb de indruk dat we er deze keer in West-Europa niks van gemerkt hebben.
Het lijkt er niet op dat er kwaadwilligheid in het spel was.
We vernemen wel meer en meer (eigenlijk zowat wekelijks) dat stukken internet voor lange of korte tijd "onder water" verdwijnen.
https://arstechnica.com/gadgets/2021...amai-edge-dns/


Maar in het stukje toch een opmerking om eens over na te denken.

"The Internet was originally designed to be decentralized and fault-resistant—but as the world's biggest sites and services coalesce around a few massive infrastructure providers, failures at those providers have increasingly significant effects on the Internet ecosystem as a whole."


Of nog,concentratie is misschien economisch interessant (totnogtoe) maar genereert niet alleen groeiende monopolies maar ook kwetsbaarheid van een systeem dat,in se,tamelijk robuust is gebleken totnogtoe juist door zijn architectuur om concentraties NIET NODIG te moeten hebben!De originele ontwerpers kwamen uit een tijdperk van concentratie en hadden aan den lijve de traagheid en de kwetsbaarheid van die oude netwerken ondervonden.

De cirkel is ondertussen weer bijna rond?
Het Internet gezien als 'verdienmodel?'
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 22:49   #3
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.589
Talking Klacht: de blanke mannenhaat die nu wereldwijd oprukt

Internet redundant maken met meerdere kernels die elkaar vervangen als eentje uitvalt is gewoon onbetaalbaar denk ik. 100 % Dual Core internet kan dus niet.
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2021, 16:08   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

In de VS,waar de Amazon Cloud Services een zeer sterke positie hebben heeft men ondertussen al de 3de onderbreking in een maand gehad...En iedere keer startend vanuit weer een ander Amazon Data Center...

Problematisch is dat dit niet gaat over de pakketjes,maar over letterlijk honderden "cloudgebaseerde" applicaties,van telefonie alover webhosting tot een steeds maar groeiende wolk aan data-inzamelaktiviteiten in het bedrijfsleven ....enfin bedrijfsvoering!
Steeds meer mensen leren nu dat achter hun "provider" van deze of gene clouddienst uiteindelijk Amazon zit als de ECHTE leverabcier van de dienst...Zijnde het opslaan en transfereren van wat U dacht dat uw data was...

De Cloud is uiteindelijk iemand anders computer....Hoe duidelijk kan het nu nog zijn?

Het gaat iedere keer over uitval van enkele uren van een ganse reeks diensten in grote geografische zones van de VS....Zeker in het bedrijfsleven groeit vermoedelijk het "enthousiasme" al hierover....


Ik zie het al gebeuren (misschien ook in in mijn bedrijf,waar we op een MS cloud zitten).....dat er weer "guerilla-serverparkjes" gaan opgericht worden met bepaalde wel heel kritische dingen die we 24/7,dus ALTIJD,willen in gang hebben....

Of ik zie ze al in schuiven zitten overal ,al die RPitjes en laptops met feitelijk extreem belangrijke bedrijfsinformatie(instellingen van apparatuur),zeker van de technische diensten,omdat we de cloud gaan wantrouwen....Back to the ninetees met de CDROM/diskettekasten .Versiekontrole wordt weer,zoals toen,een bijna hopeloze zaak.

Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2021 om 16:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2021, 10:43   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Ik heb nog een upgraded ssd-notebook met DVD-sleuf, bouwjaar 2012.
Gebruik ik wel heel zelden. Oorspronkelijk toen nog met windows 8 gekocht.

DVD+rw en USB-sticks ook nog liggen in geval van.

Een van de laatste van Samsung, 15,6" serie 7 chronos.

Werkt nog altijd prima met windows 10. Wel niet meer compatible met windows 11.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2021 om 10:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be