Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 februari 2007, 15:35   #41
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zoals ik elders zei: zij die hun kat gestuurd hebben, hebben ongelijk. 't is zelfs voor de eerste keer in mijn leven dat ik een partijlidkaart heb gekocht. Vaarwel maagdelijke onschuld...


slacht het vetste kalf en ontkurk de champagne
vanaf nu is het Kameraad Pelgrim

Laatst gewijzigd door driewerf : 5 februari 2007 om 15:35.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:36   #42
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
Ik was even de afwas gaan doen voor de anderen, maar nu ben ik terug om een inwisselbare boodschap te plaatsen
Ik maakte een grapje, Geert.

Maar toch, het enige waar ik op dit forum al een verschil van mening tussen LSP'ers heb gelezen, was Club Brugge. Misschien moeten jullie minder "inleidingen" geven en "internationale perspectieven" over de CWI in Pakistan aframmelen, en iets meer het interne debat stimuleren.
Again, dit is opbouwende kritiek.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:37   #43
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik maakte een grapje, Geert.

Maar toch, het enige waar ik op dit forum al een verschil van mening tussen LSP'ers heb gelezen, was Club Brugge. Misschien moeten jullie minder "inleidingen" geven en "internationale perspectieven" over de CWI in Pakistan aframmelen, en iets meer het interne debat stimuleren.
Again, dit is opbouwende kritiek.
ik denk dat je versteld zou staan over hoeveel interne discussie er wel is.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:39   #44
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

ik ben het overigens met bovenstaan de niet eens want
blablablablablablablablablablablabla

Laatst gewijzigd door driewerf : 5 februari 2007 om 15:40.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:40   #45
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Ok, nog een poging.
Graag een reactie van de LSP'ers GC, Solidarnosc, Proletariër, King Hagar, Driewerf of van de PVDA'ers Abou Anis of Starkan op mijn twee stellingen:

1. Het wederzijds kunstmatig opgefokt antagonisme tussen LSP en PVDA is zeker sectair te noemen. En het heeft als effect dat de respectievelijke identiteit van de twee minipartijtjes voortdurend wordt herbevestigd. Jonge recruten worden ingewijd in de clichématige scheldwoorden voor de tegenstander. Dit versterkt de interne cohesie en de partijtucht.

2. De klein-linkse partijen mogen nog zo vaak om zes uur aan piketten staan als ze willen, maar hun krantjes, hun taalgebruik, hun symboliek,... zijn hopeloos voorbijgestreefd. Mede daardoor (en door de socio-economische context) zijn ze quasi totaal het contact met de massa's verloren.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:41   #46
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ik ben het overigens met bovenstaan de niet eens want
blablablablablablablablablablablabla
???

Had je het "bovenstaande" niet zelf geschreven?
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:42   #47
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Het punt dat je wenst te maken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:43   #48
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ik denk dat je versteld zou staan over hoeveel interne discussie er wel is.
Ok, een simpele vraag. Is iedereen binnen de LSP het eens met de partijlijn over het verwerpen van de tweestaten-oplossing voor Palestina/Israel?
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:49   #49
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ok, nog een poging.
Graag een reactie van de LSP'ers GC, Solidarnosc, Proletariër, King Hagar, Driewerf of van de PVDA'ers Abou Anis of Starkan op mijn twee stellingen:

1. Het wederzijds kunstmatig opgefokt antagonisme tussen LSP en PVDA is zeker sectair te noemen. En het heeft als effect dat de respectievelijke identiteit van de twee minipartijtjes voortdurend wordt herbevestigd. Jonge recruten worden ingewijd in de clichématige scheldwoorden voor de tegenstander. Dit versterkt de interne cohesie en de partijtucht.
Je vergeet dat dit een discussie-forum is. Een openingspost waarna alleen maar eacties staan zoals inderdaad, groot gelijk, mee eens, zo denk ik er ook over,.. zou uitermate saai zijn, en kameraad Pelgrim () zou geen fun aan het moderatiewerk beleven. Dat maakt dat de verschillen ietwat kunstmatig worden uitvergroot. In de praktijk koop ik zeer vaak de Solidair op betogingen, evenals de Rood of Internationalisme. Voor die verkiezingen waarbij ik niet LSP kon stemmen, heb ik zonder aarzelen PVDA gestemd, en ik weet dat er nog LSP'ers zijn die dit gedaan hebben.

Citaat:
2. De klein-linkse partijen mogen nog zo vaak om zes uur aan piketten staan als ze willen, maar hun krantjes, hun taalgebruik, hun symboliek,... zijn hopeloos voorbijgestreefd. Mede daardoor (en door de socio-economische context) zijn ze quasi totaal het contact met de massa's verloren.
Ik vind ons blad net niet ontoegankelijk of voorbijgestreefd. Marxisme is een moeilijk onderwerp, dat je zeer academisch kan benaderen, maar omgekeerd zijn er ook een aantal onderwerpen die je niet tot de platheid van een CD kan afvlakken. Maar ons blad vindt daarin een goed evenwicht. Niet te academisch, zoals de Rood van de SAP.
Daarnaast laten we net zeer veel "gewone delegees" aan het woord, mensen aan de basis. Niet de bobo's. En kijk gast, ik werk als magazijnarbeider, en ik verkoop op mijn werk maandelijks drie �* vier bladen. Niet aan de bediendes, maar aan arbeiders die dagelijks met de clark rijden, vrachtwagens laden en lossen. (Jaja, ik heb even toegegeven aan de burgerlijke terminologie door het onderscheid te gebruiken tussen arbeiders en bedienden).
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:50   #50
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
???

Had je het "bovenstaande" niet zelf geschreven?
maar er kwam een iunterne discussie opgang en een minderheidsfractie vond dat
blablablablablablabla

Laatst gewijzigd door driewerf : 5 februari 2007 om 15:51.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:52   #51
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
maar er kwam een iunterne discussie opgang en een minderheidsfractie vond dat
blablablablablablabla
Aah! Nu snap ik het.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 15:53   #52
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ok, nog een poging.
Graag een reactie van de LSP'ers GC, Solidarnosc, Proletariër, King Hagar, Driewerf of van de PVDA'ers Abou Anis of Starkan op mijn twee stellingen:

1. Het wederzijds kunstmatig opgefokt antagonisme tussen LSP en PVDA is zeker sectair te noemen. En het heeft als effect dat de respectievelijke identiteit van de twee minipartijtjes voortdurend wordt herbevestigd. Jonge recruten worden ingewijd in de clichématige scheldwoorden voor de tegenstander. Dit versterkt de interne cohesie en de partijtucht.

2. De klein-linkse partijen mogen nog zo vaak om zes uur aan piketten staan als ze willen, maar hun krantjes, hun taalgebruik, hun symboliek,... zijn hopeloos voorbijgestreefd. Mede daardoor (en door de socio-economische context) zijn ze quasi totaal het contact met de massa's verloren.

1. Ik heb al verschillende keren op PVDA gestemd net als de meerderheid van LSP leden. Ondanks de meningsverschillen die er uiteraard bestaan, deuh anders bestond LSP niet en waren we lid van PVDA en omgekeerd, heb ik respect en waardering voor de mensen van PVDA die zich inzetten in de bedrijven en op andere plaatsen. Uitdiscussiëren van partijstandpunten met nieuwe leden en discussie met andere partijen heeft niets te maken met één of andere sociaal psychologische strategie om de interne cohesie van de partij te versterken maar is gewoon onderdeel van een normaal politiek proces. Fuck. In vergelijking met discussies tussen wetenschappelijke kapelletjes en botsing van ego's tussen academici is hetgeen zich afspeelt tussen LSP en PVDA trouwens peanuts.

2.Ik kan niet voor anderen spreken maar ik heb helemaal niet de indruk dat ik of mijn mede LSP'er het contact met de masse hebben verloren hoor. Ik sta met bijde voeten in de wereld. Nou goed als ik een programma wil verkopen die meer stemmen haalt en beter aansluit wat wat mensen vandaag denken dan kan ik me misschien beter aansluiten bij het VB. Dat is waar. De ironie is trouwens dat uw vriend JD lid die hetzelfde verkondigt als u lid is van de vreemdste klein-linkse club van Vlaanderen maar allé daar kunt gij niets aan doen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 5 februari 2007 om 15:53.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 16:09   #53
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Je vergeet dat dit een discussie-forum is. Een openingspost waarna alleen maar eacties staan zoals inderdaad, groot gelijk, mee eens, zo denk ik er ook over,.. zou uitermate saai zijn, en kameraad Pelgrim () zou geen fun aan het moderatiewerk beleven. Dat maakt dat de verschillen ietwat kunstmatig worden uitvergroot. In de praktijk koop ik zeer vaak de Solidair op betogingen, evenals de Rood of Internationalisme. Voor die verkiezingen waarbij ik niet LSP kon stemmen, heb ik zonder aarzelen PVDA gestemd, en ik weet dat er nog LSP'ers zijn die dit gedaan hebben.


Ik vind ons blad net niet ontoegankelijk of voorbijgestreefd. Marxisme is een moeilijk onderwerp, dat je zeer academisch kan benaderen, maar omgekeerd zijn er ook een aantal onderwerpen die je niet tot de platheid van een CD kan afvlakken. Maar ons blad vindt daarin een goed evenwicht. Niet te academisch, zoals de Rood van de SAP.
Daarnaast laten we net zeer veel "gewone delegees" aan het woord, mensen aan de basis. Niet de bobo's. En kijk gast, ik werk als magazijnarbeider, en ik verkoop op mijn werk maandelijks drie �* vier bladen. Niet aan de bediendes, maar aan arbeiders die dagelijks met de clark rijden, vrachtwagens laden en lossen. (Jaja, ik heb even toegegeven aan de burgerlijke terminologie door het onderscheid te gebruiken tussen arbeiders en bedienden).
Ik heb het al gezegd, ik leef echt niet uitsluitend in de virtuele wereld. Ik baseer mijn stellingen zeker niet louter op dit forum.
Ik herinner de de vroege jaren '90, toen ik bij de Blokbusters was, en ik door Byl en de zusjes Schoemaecker werd platgeslagen met argumenten waarom de PVDA niet te vertrouwen was, en tegelijkertijd vertelde Gerdi van de Rode Jeugd aan zijn jonge recruten dat de Militanters trotsky-fascisten waren. Ik had een vriend bij de Rode Jeugd, wij gingen naar fuiven en smoorden joints en trokken ons weinig aan van al dat sectair gedoe.

En wat jij zegt, bewijst juist mijn stelling, namelijk dat de Trotsky-Stalin-discussie niet echt actueel meer is, en dat de jonge mensen die lid worden van een radicaal-linkse organisatie, geen boodschap hebben aan opgeklopte tegenstellingen.

Nu, ik lees ook soms de Solidair, en Rood en whatever ik in mijn handen laat stoppen, en ik blijf bij mjn opmerking. Al die boekjes zijn slecht geschreven en staan vol holle retorische frasen en zwakke anayses. En als je hun lezersbereik vergelijkt met dat van de Rode Vaan toen Boon nog voor dat blad werkte (in de jaren '40/'50), dan is het toch wel triestig.

Nu, je hebt gelijk, Rood is nog veel onleesbaarder voor de gewone arbeider dan jullie blad, dat klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat jullie laagdrempelig zijn, met al dat marxistisch vocabularium.
En los van de inhoud, de lay-out kan ook veel beter, en een goede eindredacteur die de zinsconstructies verbetert zou ook geen kwaad kunnen.

Oh ja, Driewerf, ik open hier echt geen persoonlijke aanval, integendeel. Ik heb het al twee maal gezegd en ik zal het nu drie maal zeggen: dit is constructieve kritiek! Ik veroordeel niemand, en ik heb alle respect voor jouw inspanningen. Ik hoop dat je nog goede politieke gesprekken zult hebben met je collega's.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 16:22   #54
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
1. Ik heb al verschillende keren op PVDA gestemd net als de meerderheid van LSP leden. Ondanks de meningsverschillen die er uiteraard bestaan, deuh anders bestond LSP niet en waren we lid van PVDA en omgekeerd, heb ik respect en waardering voor de mensen van PVDA die zich inzetten in de bedrijven en op andere plaatsen. Uitdiscussiëren van partijstandpunten met nieuwe leden en discussie met andere partijen heeft niets te maken met één of andere sociaal psychologische strategie om de interne cohesie van de partij te versterken maar is gewoon onderdeel van een normaal politiek proces. Fuck. In vergelijking met discussies tussen wetenschappelijke kapelletjes en botsing van ego's tussen academici is hetgeen zich afspeelt tussen LSP en PVDA trouwens peanuts.

2.Ik kan niet voor anderen spreken maar ik heb helemaal niet de indruk dat ik of mijn mede LSP'er het contact met de masse hebben verloren hoor. Ik sta met bijde voeten in de wereld. Nou goed als ik een programma wil verkopen die meer stemmen haalt en beter aansluit wat wat mensen vandaag denken dan kan ik me misschien beter aansluiten bij het VB. Dat is waar. De ironie is trouwens dat uw vriend JD lid die hetzelfde verkondigt als u lid is van de vreemdste klein-linkse club van Vlaanderen maar allé daar kunt gij niets aan doen.
1. Ik hoop dat echt dat jouw opmerking, en die van Driewerf, de nieuwe koers weerspiegelt die de jongere leden van de LSP zullen inslaan. Misschien baseer ik me te veel op het verleden. Maar toch, de wederzijdse speldenprikken op dit forum gaven me de indruk dat er nog niet veel veranderd was. Spelen jullie nooit geen spelletjes meer over wie de kop van de betoging inneemt? Ik hoop het van harte.
Beschouwen de LSP'ers Indymedia als een onafhankelijk nieuwsforum, of als een mantelorganisatie van de PVDA?

2. Dus, je hebt het contact met de massa niet verloren, beweer je, maar tegelijk zeg je dat wat de mensen "vandaag denken, beter aansluit bij het VB". Merk je zelf de interne inconsistentie op?
Nu, ik kijk niet zo neer op de massa. Ik beschouw mezelf niet als een "voorhoede", of als een "kader". Ik denk dat je de massa heel goed zou kunnen bereiken zonder het VB achter na te hollen. Het VB zegt helemaal niet wat de massa denkt, dat beweren ze alleen maar. Een radicale linkse partij zou heel goed opnieuw een massapartij kunnen worden, zonder ook maar één rechtse stelling over te nemen, uitsluitend op basis van een links programma. Maar de stijl, het taalgebruik en de symboliek moeten anders. Dan kan het lukken, kijk maar over de genzen.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 16:27   #55
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De ironie is trouwens dat uw vriend JD lid die hetzelfde verkondigt als u lid is van de vreemdste klein-linkse club van Vlaanderen maar allé daar kunt gij niets aan doen.
Je moet tegen mij niet beginnen met op de KP te kappen, Solidarnosc. Doe dat als er een KP-lid bij is, zoals Praetorian. Dat is fairder, nee?
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 16:31   #56
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
1. Ik hoop dat echt dat jouw opmerking, en die van Driewerf, de nieuwe koers weerspiegelt die de jongere leden van de LSP zullen inslaan. Misschien baseer ik me te veel op het verleden. Maar toch, de wederzijdse speldenprikken op dit forum gaven me de indruk dat er nog niet veel veranderd was. Spelen jullie nooit geen spelletjes meer over wie de kop van de betoging inneemt? Ik hoop het van harte.
Beschouwen de LSP'ers Indymedia als een onafhankelijk nieuwsforum, of als een mantelorganisatie van de PVDA?

2. Dus, je hebt het contact met de massa niet verloren, beweer je, maar tegelijk zeg je dat wat de mensen "vandaag denken, beter aansluit bij het VB". Merk je zelf de interne inconsistentie op?
Nu, ik kijk niet zo neer op de massa. Ik beschouw mezelf niet als een "voorhoede", of als een "kader". Ik denk dat je de massa heel goed zou kunnen bereiken zonder het VB achter na te hollen. Het VB zegt helemaal niet wat de massa denkt, dat beweren ze alleen maar. Een radicale linkse partij zou heel goed opnieuw een massapartij kunnen worden, zonder ook maar één rechtse stelling over te nemen, uitsluitend op basis van een links programma. Maar de stijl, het taalgebruik en de symboliek moeten anders. Dan kan het lukken, kijk maar over de genzen.
Zonder kritiek te willen geven op klein-links ik denk dat ze inderdaad het contact zijn verloren met de basis, ooit was er de krant de Rode Vaan die massa's meer lezers had dan nu Rood, Solidair of Socialistisch links, ook het academisch taalgebruik is volgens mij storend voor de 'gewone' arbeider. En persoonlijk geloof ik meer in Vonk en SP.a Rood, maar ik veroordeel geen enkele strekking al moet ik zeggen dat op het congres van de SP.a voor het eerst in lange tijd eens naar Vonk geluisterd is en er zijn verschillende amendementen van SP.a Rood goedgekeurd. Daarom ben ik dan ook lid geworden van de SP.a, maar ik wens CAP en PVDA veel succes, alleen denk ik dat de miljoenenpropaganda van de SP.a niet opweegt tegen het budget van klein-links.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 16:36   #57
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Spelen jullie nooit geen spelletjes meer over wie de kop van de betoging inneemt?
ALS ja
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 17:02   #58
KingHagar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Locatie: Wilrijk
Berichten: 1.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
1. Ik hoop dat echt dat jouw opmerking, en die van Driewerf, de nieuwe koers weerspiegelt die de jongere leden van de LSP zullen inslaan. Misschien baseer ik me te veel op het verleden. Maar toch, de wederzijdse speldenprikken op dit forum gaven me de indruk dat er nog niet veel veranderd was. Spelen jullie nooit geen spelletjes meer over wie de kop van de betoging inneemt? Ik hoop het van harte.
Beschouwen de LSP'ers Indymedia als een onafhankelijk nieuwsforum, of als een mantelorganisatie van de PVDA?

2. Dus, je hebt het contact met de massa niet verloren, beweer je, maar tegelijk zeg je dat wat de mensen "vandaag denken, beter aansluit bij het VB". Merk je zelf de interne inconsistentie op?
Nu, ik kijk niet zo neer op de massa. Ik beschouw mezelf niet als een "voorhoede", of als een "kader". Ik denk dat je de massa heel goed zou kunnen bereiken zonder het VB achter na te hollen. Het VB zegt helemaal niet wat de massa denkt, dat beweren ze alleen maar. Een radicale linkse partij zou heel goed opnieuw een massapartij kunnen worden, zonder ook maar één rechtse stelling over te nemen, uitsluitend op basis van een links programma. Maar de stijl, het taalgebruik en de symboliek moeten anders. Dan kan het lukken, kijk maar over de genzen.

Is wel straf, klein links beschuldigen van holle en zwakke analyses, maar zelf eventjes het gebrek aan gevestigde linkse kracht in België wijten aan een verkeerde stijl, taalgebruik en symboliek.

Heb je zelf bv al eens Tommy Sheridan horen spreken? Zeer populair in de Schotse arbeidersklasse, en tegelijkertijd zich beroepend op de tradities van de arbeidersklasse, iet wat jij een verouderde stijl, symboliek en taalgebruik zou noemen.

Sorry, maar als dit de UG-analyse over het linkse vacuüm is, dan mogen ze daar nog veel boterhammekes eten.

BTW, gezien de middelen die LSP ter beschikking heeft, doen we het wel goed met ons blad vind ik, veel mensen (mss niet de academici, maar wel gewoon jongeren en arbeiders) feliciteren er ons mee. We doen ons best, maar ja, we zullen nooit aan jouw staat van dienst kunnen tippen natuurlijk.
__________________
"Zoals Darwin de ontwikkelingswet van de organische natuur heeft ontdekt, zo ontdekte Marx de ontwikkelingswet van de menselijke geschiedenis" (Engels in zijn toespraak aan het graf van Marx)

www.socialisme.be

Laatst gewijzigd door KingHagar : 5 februari 2007 om 17:02.
KingHagar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 17:04   #59
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
En wat jij zegt, bewijst juist mijn stelling, namelijk dat de Trotsky-Stalin-discussie niet echt actueel meer is, en dat de jonge mensen die lid worden van een radicaal-linkse organisatie, geen boodschap hebben aan opgeklopte tegenstellingen.
Een punt waar ik het met jou oneens ben.
De Stalin-Trotski-discussie is nog steeds actueel. En wel om twee redenen.
Ten eerste: als je aan de doorsnee man in de straat zegt dat je socialist/marxist bent, of dat je Marx/Lenin etc leest, dan is de eerste reactie een verwijzing naar de USSR, met bijhorende Val van de Muur, en verwijzingen naar de (stalinistische) repressie. Het blijft essentieel erop te wijzen dat de USSR niet het model is dat we nastreven, en dat bolsjevieken oppositie voerden tegen de stalinistische ontsporing. Dat kan misschien academisch klinken, maar het is soms onvoorstelbaar hoe snel je voor de voeten geworpzen krijgt dat je communist bent. (Gek genoeg ooit een discussie had met iemand die er geen graten in zag om bedrijven terug onder overheidsbeheer te brengen, maar woedend 'communist siste, eens het over gelijk rechten ging!)


Ten tweede: ook op theoretisch vlak blijft de discussie relevant. Allé, eerder de vraag of je twee stadia dan wel ineen stap naar socialisme gaat. Voor palestina blijft bijvoorbeeld de vraag of een periode van eigen staat op kapitalistische basis moet voorgaan aan het socialisme, of dat integendeel die krachten die onmiddellijk het socialisme willen uitvoeren moeten worden versterkt.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 17:05   #60
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=homeArt12
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be