Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2021, 17:11   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard Terugdraaide teller is definitief voorbij.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210114_95180574


100.000 eigenaars zonnepanelen mogen teller niet meer laten terugdraaien
Brussel - Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling vernietigd waarbij eigenaars van zonnepanelen de garantie kregen om 15 jaar lang gebruik te mogen van hun terugdraaiende teller. Weliswaar niet met terugwerkende kracht. De regels zullen voor 101.000 eigenaars veranderen. Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) heeft het in een eerste reactie over “gedupeerden”.


Eigenaars van zonnepanelen die ook over een slimme meter beschikken, zullen hun teller niet meer voor 15 jaar kunnen laten terugdraaien. Tot eind vorig jaar hadden ze de keuze om in het oude systeem van de terugdraaiende teller en een forfaitair tarief te stappen of in het nieuwe systeem waarbij de digitale meter het werkelijke verbruik meet. Die beide systemen mogen niet naast elkaar bestaan, oordeelt het Grondwettelijk Hof.



Tja, vele mensen zijn gejost.
Degenen die dit jaar panelen laten leggen, krijgen een premie.
Die dit lieten doen tot eind verleden jaar, zijn de pineut.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 17:24   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210114_95180574


100.000 eigenaars zonnepanelen mogen teller niet meer laten terugdraaien
Brussel - Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling vernietigd waarbij eigenaars van zonnepanelen de garantie kregen om 15 jaar lang gebruik te mogen van hun terugdraaiende teller. Weliswaar niet met terugwerkende kracht. De regels zullen voor 101.000 eigenaars veranderen. Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) heeft het in een eerste reactie over “gedupeerden”.


Eigenaars van zonnepanelen die ook over een slimme meter beschikken, zullen hun teller niet meer voor 15 jaar kunnen laten terugdraaien. Tot eind vorig jaar hadden ze de keuze om in het oude systeem van de terugdraaiende teller en een forfaitair tarief te stappen of in het nieuwe systeem waarbij de digitale meter het werkelijke verbruik meet. Die beide systemen mogen niet naast elkaar bestaan, oordeelt het Grondwettelijk Hof.



Tja, vele mensen zijn gejost.
Degenen die dit jaar panelen laten leggen, krijgen een premie.
Die dit lieten doen tot eind verleden jaar, zijn de pineut.

Eerlijk is eerlijk.
Het kan niet zijn dat wie een moderne digitale teller heeft wordt benadeeld tegenover wie nog over een terugdraaiende teller beschikt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 20:54   #3
tropisteveel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 januari 2012
Berichten: 71
Standaard Tegenzet?

Wat zouden ze doen wanneer iedereen die geen terugbetalende teller meer heeft zijn panelen afschakelt wanneer hij/zij naar het werk vertrekt en pas terug opzet bij het thuiskomen 's avonds?

Misschien eens collectief afspreken?
tropisteveel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 20:58   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Het was een disaster waiting to be. Iedereen met een beetje technische bagage wist:

- dat het net het niet aankan zonder immense investeringen
- dat het waardeloos is zonder buffering
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:06   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard grondwettelijk hof fluit Zuhal Demir terug

100.000 eigenaars van zonnepanelen hebben het spek aan hun kloten van de Schoof.


Citaat:
Grondwettelijk Hof vernietigt regeling terugdraaiende teller voor eigenaars zonnepanelen

Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling vernietigd waarbij eigenaars van zonnepanelen nog 15 jaar het systeem van de terugdraaiende teller mogen gebruiken. De Vlaamse energieregulator Vreg was tegen die regeling omdat die het effect van de nieuwe digitale meter - namelijk ervoor zorgen dat mensen met zonnepanelen hun stroom meer zouden verbruiken op het moment dat ze ze opwekken - teniet zou doen.
De Vlaamse regering heeft ongeveer 2 jaar geleden beslist dat wie tot eind vorig jaar zonnepanelen plaatste gedurende 15 jaar het recht bleef hebben op een terugkerende teller. Dat betekent dat je teller terugdraait als je meer energie produceert dan verbruikt.
Die regeling kwam er ter compensatie van de invoering van de digitale meter. De regering wou die nieuwe soort meter invoeren, maar wou er tegelijk ook voor zorgen dat eigenaars van zonnepanelen hun financiële voordelen van de oude meter zouden behouden. Die draait namelijk letterlijk terug als men meer stroom produceert, waardoor men ook minder betaalt. Eigenaars van zonnepanelen met die nieuwe meter zouden ervoor kunnen kiezen om 15 jaar in dat oude systeem te blijven.


De Vreg was tegen die verlenging en stapte dan ook naar het Grondwettelijk Hof. Enerzijds omdat die het effect van die nieuwe digitale meter teniet zou doen, namelijk ervoor zorgen dat mensen met zonnepanelen hun stroom meer verbruiken op het moment dat ze ze opwekken. Anderzijds schendt het ook de bevoegdheidsverdelende regels. Volgens het Vreg is het immers haar exclusieve bevoegdheid om de tarieven te bepalen en is het dus niet aan de Vlaamse regering om zo'n beslissing te nemen.

Ten slotte zou de regeling ook leiden tot discriminatie; enerzijds tussen de mensen die zonnepanelen plaatsten voor 1 januari 2021 en die degene die dat daarna pas doen, anderzijds tussen mensen met en mensen zonder zonnepanelen.



Het Grondwettelijk Hof heeft nu beslist om de verlenging van de terugdraaiende teller te vernietigen. Dat betekent dat mensen met zonnepanelen die te veel elektriciteit produceren dat niet langer gecompenseerd zien. Zij moeten nu dus proberen om evenveel elektriciteit te gebruiken als ze produceren.
Vooral negatief voor mensen die recent zonnepanelen plaatsten

Vooral de mensen die het voorbije jaar zonnepanelen hebben gelegd zijn de dupe. Er ontstond vorig jaar een ware rush op zonnepanelen omdat het de laatste kans was om bij die regeling van de terugdraaiende teller te horen. Er kwamen zo'n 90.000 zonnepaneleninstallaties bij. Maar zij hebben door de vernietiging geen terugdraaiende teller meer en ook geen subsidie.

Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe regeling ingaat. Wellicht gaat die meteen in voor de ongeveer 100.000 mensen met een digitale meter. Wie nog een oude, analoge meter heeft, kan nog een tijdje genieten van de (letterlijk) terugdraaiende teller. Maar tegen eind 2022 moeten alle eigenaars van zonnepanelen in het bezit zijn van een digitale meter, en die kan je nu niet meer weigeren. Dus ook zij kunnen - vroeg of laat - geen gebruik meer maken van de regeling. In het totaal zijn er zo'n half miljoen zonnepaneleninstallaties in ons land.


"Grote impact"

"De politiek mag hier niet licht over gaan", reageert de Vlaamse minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA) al. "Daarvoor zijn er te veel mensen gedupeerd. Het arrest van het Grondwettelijk Hof heeft een grote impact op 101.000 gezinnen en hun energiefactuur. Demir laat het arrest momenteel door experten analyseren en trekt morgen naar de ministerraad om te bespreken welke opties er zijn voor de getroffen gezinnen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...terugdraaiend/


Haar medeleven met de slachtoffers van deze hold-up is om emotioneel van te worden, de tranen stromen mij over de wangen. Echt...

Maar belangrijker is : hoe gaat Zuhal ons vergoeden voor het geleden verlies ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:13   #6
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Niet doen alsof het haar schuld is he.
Denk eerder dat de grondlegger ons Freya was.
En onze rechtsstaat gaat weer met de broek op de hielen.
Waarom wordt daar nu pas een oordeel over gevormd ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:13   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De waarheid dwingt mij te melden dat die regeling door Tommelein is opgezet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:15   #8
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De waarheid dwingt mij te melden dat die regeling door Tommelein is opgezet.
Ah kijk, wat een verassing.
Een onbetrouwbare liberaal.
Ik denk dat ik testaankoop ga aanraden hem aan te klagen. Hij is immers politiek verantwoordelijk.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:20   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De waarheid dwingt mij te melden dat die regeling door Tommelein is opgezet.
Klopt, het was een vuige politieke truuk van Tommelein om te vermijden dat hij van de ‘bevriende’ partijen een Tommeltaks zou erven.

Maar het zat al van in het begin fout.

- het verouderde net is er niet op voorzien
- zonne-energie als grootschalige energiebron zonder buffering is in ons land waanzin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:22   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Geen zorg, beste Vlaemsche volksgenoten : morgen trekt vrouwe Zuhal naar de ministerraad, om centen te vragen om de 101.000 gedupeerden te vergoeden.

Hebt vertrouwen !


Zelf ga ik toch alvast maar vanuit het voorzienigheidsprincipe een stère brandhout + een bidon diesel en een aansteker kopen voor de brandstapel voor mocht blijken dat ze niet opgewassen is tegen haar taak.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:25   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ken ene die net 8kWp heeft laten zetten plus zware warmtepomp, om nog te kunnen genieten van terugdraaiende digitale teller in zijn bouw....

Nu gaat die mogen verwarmen op netstroom.....prijzige affaire.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:26   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Geen zorg, beste Vlaemsche volksgenoten : morgen trekt vrouwe Zuhal naar de ministerraad, om centen te vragen om de 101.000 gedupeerden te vergoeden.

Hebt vertrouwen !


Zelf ga ik toch alvast maar vanuit het voorzienigheidsprincipe een stère brandhout + een bidon diesel en een aansteker kopen voor de brandstapel voor mocht blijken dat ze niet opgewassen is tegen haar taak.
De juiste actie zou zijn om dat dom hersenloos promoten van zonnepanelen te stoppen en te beginnen met:

- uitbouw van een intelligent distributienet
- uitbouw van buffering. Bijvoorbeeld geen zonnepanelen zonder batterij backup
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:27   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken ene die net 8kWp heeft laten zetten plus zware warmtepomp, om nog te kunnen genieten van terugdraaiende digitale teller in zijn bouw....

Nu gaat die mogen verwarmen op netstroom.....prijzige affaire.
Ik hoop dat jij het niet bent Tavek, maar dat is een domoor.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:27   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De juiste actie zou zijn om dat dom hersenloos promoten van zonnepanelen te stoppen en te beginnen met:

- uitbouw van een intelligent distributienet
- uitbouw van buffering. Bijvoorbeeld geen zonnepanelen zonder batterij backup
Batterijen, ik wil er een hebben.

Zeg mij waar ik er aan geraak, zowat iedere leverancier geeft mij een wachttermijn van ministens een jaar voor de iet of wat deftige batterij. En als fan zou ik Tesla hebben gekozen maar dat duurt nog langer....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:28   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik hoop dat jij het niet bent Tavek, maar dat is een domoor.
Neen, ik zit louter met een installatie die niet werkt wegens te hoge netspanning. 5k euro door het toilet gesjast & terug een voorschot even hoog als voor de installatie....

Ik zou infrax een proces aan kunnen doen maar daar heb ik nu echt geen zin in. Die lachen daarmee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:29   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Batterijen, ik wil er een hebben.

Zeg mij waar ik er aan geraak, zowat iedere leverancier geeft mij een wachttermijn van ministens een jaar voor de iet of wat deftige batterij. En als fan zou ik Tesla hebben gekozen maar dat duurt nog langer....
Tsja, ik pleit onschuldig.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:30   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Moraal van het verhaal: zonne energie is aan het floppen in Vlaanderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:40   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moraal van het verhaal: zonne energie is aan het floppen in Vlaanderen.
Moraal van het verhaal: de overheid is de meest onbetrouwbare partner. Maar dat wist ik al langer. Een (de voornaamste) van de redenen dat mijn jongste nog geen zonnepanelen gelegd heeft. Ik hoorde daarstraks al dat die heel content is met zijn beslissing.
De andere heeft er wel al paar jaar liggen. De keuze voor een hybride wagen zal nu wel een goede optie zijn zeker?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:41   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Moraal van het verhaal: de overheid is de meest onbetrouwbare partner. Maar dat wist ik al langer. Een (de voornaamste) van de redenen dat mijn jongste nog geen zonnepanelen gelegd heeft. Ik hoorde daarstraks al dat die heel content is met zijn beslissing.
De andere heeft er wel al paar jaar liggen. De keuze voor een hybride wagen zal nu wel een goede optie zijn zeker?
Is em thuis door de dag als de zon schijnt ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 21:41   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moraal van het verhaal: zonne energie is aan het floppen in Vlaanderen.
Warmtepomp is eigenlijk ook op het randje. Zonder goedkope elektriciteit is dat ook niet lucratief.

En zo draaien we maar in het rond.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be