Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2019, 18:10   #681
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In het Brusselse geldt dat niet, ook niet voor bijna iedereen die in Brussel werkt. Ook niet rond de taalgrens en aan de kust.
...
Noem eens een Vlaamse minister die mee zou onderhandelen voor het federale regeerprogramma, buiten Gats en Smet.

Kris Peeters werkte zo lang in Brussel, als Vlaams mp.
Zijn Frans al eens aanhoord vb. in villa politica?

Stel je voor dat Kitir mee moet onderhandelen. Of binnenkort de echte coiffeur misschien.

En hoeveel tweetaligen zijn er in jouw geliefkoosde ptb?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 18:12   #682
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
...
Dat is in feite wat er verkeerd is met België, iedereen denkt alleen aan zichzelf, er is geen groepsgevoel en dus ook geen groepsaanpak.
...
Er is geen groep, dus kan er geen groepsgevoel zijn.
Dat is al wel wat langer zo het geval.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:13   #683
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat een flater Waarom komen jullie dan voor alles en nog wat betogen in Brussel ? Kunnen de Vlaamse boeren dan niet betogen in Poperinge of Roeselare ?
Brussel is niet de motor van het land, omdat daar de zetel is gevestigd van parlement(en) en regering(en).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:15   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In uw dorpje (mocht u al in een dorpje wonen) zal dat ongetwijfeld zo zijn daar twijfel ik niet aan.
Ooit het opiniestuk gelezen van de hand van El Hammouchi over het failliet van de multiculturele droom?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:34   #685
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar de meest gesproken Romaanse taal op wereldvlak is niet het Frans maar het Spaans.
Dat is een van de argumenten om Frans als tweede taal te behouden. Het geeft mensen een voorsprong om later eventueel andere Romaanse talen te leren. Bij Engels als tweede taal valt dat voordeel weg.

Het doel van onderwijs is toch niet hoofdzakelijk enkel de kennis vergaren die men later (mogelijks) beroepsmatig nodig heeft. Het doel moet zijn kinderen leren te leren, een basis geven om later meer kennis te vergaren. EN een algemene kennis geven voor het leven buiten de arbeid om zich volwaardig te ontwikkelen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:38   #686
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is een van de argumenten om Frans als tweede taal te behouden. Het geeft mensen een voorsprong om later eventueel andere Romaanse talen te leren. Bij Engels als tweede taal valt dat voordeel weg.

Het doel van onderwijs is toch niet hoofdzakelijk enkel de kennis vergaren die men later (mogelijks) beroepsmatig nodig heeft. Het doel moet zijn kinderen leren te leren, een basis geven om later meer kennis te vergaren. EN een algemene kennis geven voor het leven buiten de arbeid om zich volwaardig te ontwikkelen.
Als dat het doel is, dan zou even goed kunnen inzetten op "Latijn voor iedereen". Studie van een klassieke taal brengt een leerling studiediscipline bij, brengt inzicht in de structuur van een (Romaanse) taal, geeft een algemene kennis in onze West-Europese cultuur, enzovoort.

Mijn vele jaren in het onderwijs hebben geleerd dat "leren leren" goed klinkt, maar dat leerlingen een grote nood hebben aan het ontwikkelen van een basiskennis. Wil je een taal leren, dan zal je ook de discipline moeten ontwikkelen om woordjes te leren, om de spraakkunst onder de knie te krijgen... En dus niet louter "ik weet waar ik het kan opzoeken en hoe ik het later eventueel zal kunnen gebruiken".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:50   #687
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De kern van de zaak gaat niet over het al dan niet belangrijk zijn van het Frans, het gaat over de Vlaamse knecht in Belgie, die niets te kiezen maar enkel te luisteren heeft.
Dank je voor mijn vermoeden te bevestigen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:52   #688
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In het BSO is het bezigheidstherapie natuurlijk, maar in het ASO- en sommige TSO-richtingen leer je sowieso nog een derde taal naast het Engels en vaak zelfs een vierde. Het is logisch dat er ietwat voorrang wordt gegeven aan buurtalen (ook omdat het goedkoper is en economisch het relevantst). Keuze tussen Frans of Engels houdt geen steek in onze huidige geglobaliseerde wereld waar we overspoeld worden door het Engels. Keuze tussen Frans of Duits is logischer, met Engels als verplicht vak.
Daar kan ik me grotendeels bij aansluiten.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 19:56   #689
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dank je voor mijn vermoeden te bevestigen
Uw vermoeden dat de Vlaamse knecht niet mag kiezen welke taal hij wil leren bedoel je?

Graag gedaan.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 20:01   #690
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma Bekijk bericht
Frans de grootste romaanse taal ? dikke zever en spaans dan ?
sorry hé
Kan ik het wat helpen
Vecht het uit met wiki : " meest gesproken Gallo-Romaanse taal"
Ik geef toe dat het een tikkeltje 'misleidend' was
Spaans is de meest gesproken taal ( na Manderijns ) en is een Romaanse taal.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 20:08   #691
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoezo "Gallo-Romaanse talen" ??? Als je bedoelt wat er in het voormalige "Gallië" nu nog aan Romaanse talen wordt gesproken dan is dat gewoon het Frans. Het Gallië dat Caesar met zijn legioenen onder voet liep sprak voornamelijk Keltisch en in onze regio ook wel wat Germaans. Van de vele dialecten van het Volkslatijn werd uiteindelijk, door politieke factoren, de versie die in Isle-de-France gesproken werd door de strotten geramd.

Maar de meest gesproken Romaanse taal op wereldvlak is niet het Frans maar het Spaans.
nog ene !

Ga wat klagen bij wiki en linquïsten die term hanteren ook al zijn de Galliërs al lang dood en begraven
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 20:24   #692
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat het doel is, dan zou even goed kunnen inzetten op "Latijn voor iedereen". Studie van een klassieke taal brengt een leerling studiediscipline bij, brengt inzicht in de structuur van een (Romaanse) taal, geeft een algemene kennis in onze West-Europese cultuur, enzovoort.
Een zienswijze van lang geleden toen latijn nog een grote rol speelde in geneeskunde, rechten, etc...ook al blijft het voor een deel nog overeind.

Het onderwijs kan niet alles geven hé... anders moet ge basisbeginselen filosofie, theologie, muziek, etc ook kunnen inzetten.

Citaat:
Mijn vele jaren in het onderwijs hebben geleerd dat "leren leren" goed klinkt, maar dat leerlingen een grote nood hebben aan het ontwikkelen van een basiskennis. Wil je een taal leren, dan zal je ook de discipline moeten ontwikkelen om woordjes te leren, om de spraakkunst onder de knie te krijgen... En dus niet louter "ik weet waar ik het kan opzoeken en hoe ik het later eventueel zal kunnen gebruiken".
Dat was nu niet onmiddellijk wat er stond hé
Als ge Frans geeft dan geef je alvast 1 afgewerkt pakketje van een taal waarvan het belang an sich alsnog niet te onderschatten is.
Bijkomend voordeel is dat het als een makkelijkere opstapje naar tal van andere Romeinse talen kan dienen.
Dat die stap uiteindelijk genomen wordt hangt dan van individu tot individu e van noden tot noden af.

Dat geldt evenzeer voor bv wetenschappen.
Ge krijgt _ of men probeert dat te verwezenlijken_ een basis van de belangrijkste subtakken ervan in de grotere indeling.
Kies je bv voor een richting waar eventueel verdere studies het moeten hebben van natuurwetenschappen ga je een pak wiskunde, fysica etc krijgen maar bv geen of nauwelijks wat aan astronomie, mineralogie, etc krijgen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 10:07   #693
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Noem eens een Vlaamse minister die mee zou onderhandelen voor het federale regeerprogramma, buiten Gats en Smet.

Kris Peeters werkte zo lang in Brussel, als Vlaams mp.
Zijn Frans al eens aanhoord vb. in villa politica?

Stel je voor dat Kitir mee moet onderhandelen. Of binnenkort de echte coiffeur misschien.

En hoeveel tweetaligen zijn er in jouw geliefkoosde ptb?
Peeters heeft een sterk accent maar kan zich goed verstaanbaar maken.
PVDA en PTB zijn dezelfde partij. Dat heeft het computerprogramma van VTM doen crashen tijdens de verkiezingsavond. Raoul is perfect tweetalig als franstalige, Mertens spreekt uitstekend Frans. Alle kaderleden zijn goed tweetalig, ze spreken namelijk dagelijks de 2 talen.
Al eens het Engels van Verhofstadt gehoord?

Laatst gewijzigd door tomm : 18 juni 2019 om 10:08.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 10:44   #694
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat het doel is, dan zou even goed kunnen inzetten op "Latijn voor iedereen". Studie van een klassieke taal brengt een leerling studiediscipline bij, brengt inzicht in de structuur van een (Romaanse) taal, geeft een algemene kennis in onze West-Europese cultuur, enzovoort.

Mijn vele jaren in het onderwijs hebben geleerd dat "leren leren" goed klinkt, maar dat leerlingen een grote nood hebben aan het ontwikkelen van een basiskennis. Wil je een taal leren, dan zal je ook de discipline moeten ontwikkelen om woordjes te leren, om de spraakkunst onder de knie te krijgen... En dus niet louter "ik weet waar ik het kan opzoeken en hoe ik het later eventueel zal kunnen gebruiken".
Daar heb je gelijk in. In het secundair heb ik destijds in een college de afdeling Economie gevolgd. Dus nooit ook maar met een jota Latijn kennis gemaakt. Maar in die tijd was in de afdeling Economie het pakket vreemde talen erg omvangrijk wat het aantal uren betrof. Ik heb het geluk gehad les te krijgen van enkele uitstekende leraars Frans. Toen was het talenonderwijs sterk literair van inhoud. Aan de 17e eeuwse "Classiques" uit de Franse literatuur, de grote romanschrijvers en dichters uit de Franse 19e eeuw werd veel tijd besteed.
En hier heeft Pajoske wel een punt. Als volwassene heb ik ook vrij grondig Italiaans gestudeerd en de moeite opgebracht om achteraf regelmatig een Italiaans boek te lezen. De kennis van het Frans heeft mij hier daadwerkelijk geholpen. Anderzijds hebt u evenzeer gelijk omdat het Italiaans de Romaanse taal is die het dichtst bij het Latijn is gebleven. Die taal vertegenwoordigt eigenlijk de huidige stand van de evolutie van een van de volkslatijn-versies (het Toscaans) op het Italiaanse schiereiland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 10:54   #695
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"De" flaminganten bestaan in dat opzicht niet. Er is op dat vlak altijd heel divers gereageerd binnen de Vlaamse Beweging. Er waren mensen als Guido Gezelle die meenden dat Frans de taal van het hoger onderwijs hoorde te blijven, en anderen die Frans met tak en wortel wilden uitroeien.

U lijkt er trouwens van uit te gaan dat de weinige tijd die besteed wordt aan "de anderen", het resultaat is van een soort complot, een strategie van "de" flaminganten. Heel sterk te betwijfelen. Veel eerder van iets wat u schijnbaar niet graag aanvaardt: we leven sociologisch in andere werelden.
Wel als men mensen van elkaar gaat scheiden in een soort apartheidssysteem, dan ontstaan er sociologische verschillen. Er is een groot sociologisch verschil tussen pakweg Breda en Antwerpen, omdat beide tot andere landen horen, terwijl dat verschil 300 jaar geleden klein was.
Stel dat West-Vlaanderen bij Frankrijk was ingelijfd waren er nu grote sociologische verschillen met Oost-Vlaanderen.
Bij ons merken we weinig van grote verschillen tussen Vlamingen en Walen. Dat komt omdat we dagelijks contact hebben, tweetalig zijn, en ook buiten het werk soms afspreken.
Als je natuurlijk nooit met franstaligen in contact komt, nooit naar hun zenders kijkt, dan ontstaan er sociologische verschillen. Iemand die nooit buiten Wedt-Vlaanderen komt en geen AN spreekt zal zich in Limburg ook vervreemd voelen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 10:58   #696
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel als men mensen van elkaar gaat scheiden in een soort apartheidssysteem, dan ontstaan er sociologische verschillen. Er is een groot sociologisch verschil tussen pakweg Breda en Antwerpen, omdat beide tot andere landen horen, terwijl dat verschil 300 jaar geleden klein was.
Stel dat West-Vlaanderen bij Frankrijk was ingelijfd waren er nu grote sociologische verschillen met Oost-Vlaanderen.
Bij ons merken we weinig van grote verschillen tussen Vlamingen en Walen. Dat komt omdat we dagelijks contact hebben, tweetalig zijn, en ook buiten het werk soms afspreken.
Als je natuurlijk nooit met franstaligen in contact komt, nooit naar hun zenders kijkt, dan ontstaan er sociologische verschillen. Iemand die nooit buiten Wedt-Vlaanderen komt en geen AN spreekt zal zich in Limburg ook vervreemd voelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 11:05   #697
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leeft dan toch in een droomwereld, want van enige "multicultuur" is nauwelijks sprake. Wel van een steeds toenemende mate van segregatie, waarbij gemeenschappen zich opsluiten binnen de grenzen van hun eigen cultuur. Heus niet alleen de doorsnee Vlaming naar wie u op het einde schijnt te moeten uithalen.
Daar ben ik het mee eens maar het ligt ook aan de Vlamingen. Hoe komt het dat bvb. Surinamers goed integreren in Nederland en Rotterdam een Marokkaanse burgemeester heeft terwijl zoiets in Antwerpen ondenkbaar lijkt? Veel Belgen staan gewoon niet open voor wie anders is. Ik geef toe dat de krampachtige poging van elite en media de multicul op te dringen niet geslaagd is. Om dat te bereiken moet veel meer gebeuren. Gemengde huwelijken moeten aangemoedigd worden, allochtone jongeren zoveelmogelijk uit hun milieu gehaald worden, stedelijk beleid gebaseerd op het tegengaan van ghetto vorming. "zwarte scholen" vermijden door een spreidingsbeleid.

Laatst gewijzigd door tomm : 18 juni 2019 om 11:07.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 11:16   #698
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Frans is een economische troef die de Vlamingen voorhebben op de Nederlanders.
Onze hoofdstad franstalig, en elke provincie in Vlaanderen behalve Antwerpen grenst aan Wallonie of Frankrijk.
En probeer maar eens een goede job te vinden alsje geen Frans spreekt. (tweetaligheid is dikwijls een voorwaarde)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 11:19   #699
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel als men mensen van elkaar gaat scheiden in een soort apartheidssysteem, dan ontstaan er sociologische verschillen. Er is een groot sociologisch verschil tussen pakweg Breda en Antwerpen, omdat beide tot andere landen horen, terwijl dat verschil 300 jaar geleden klein was.
Stel dat West-Vlaanderen bij Frankrijk was ingelijfd waren er nu grote sociologische verschillen met Oost-Vlaanderen.
Bij ons merken we weinig van grote verschillen tussen Vlamingen en Walen. Dat komt omdat we dagelijks contact hebben, tweetalig zijn, en ook buiten het werk soms afspreken.
Als je natuurlijk nooit met franstaligen in contact komt, nooit naar hun zenders kijkt, dan ontstaan er sociologische verschillen. Iemand die nooit buiten Wedt-Vlaanderen komt en geen AN spreekt zal zich in Limburg ook vervreemd voelen.
U gaat ervan uit dat "de flaminganten" reeds achter de schermen aansturen op die apartheid. Hoezo? Kan een Vlaming in Gent, Turnhout of Herentals soms de RTBF niet bekijken? Kan hij geen abonnement nemen op La Libre Belgique? Ja, toch?!

Wel, hoe verklaart u dan dat de osmose tussen de Vlaamse en Franstalige gemeenschap op dat vlak zo goed als onbestaande is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2019, 11:21   #700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens maar het ligt ook aan de Vlamingen. Hoe komt het dat bvb. Surinamers goed integreren in Nederland en Rotterdam een Marokkaanse burgemeester heeft terwijl zoiets in Antwerpen ondenkbaar lijkt? Veel Belgen staan gewoon niet open voor wie anders is. Ik geef toe dat de krampachtige poging van elite en media de multicul op te dringen niet geslaagd is. Om dat te bereiken moet veel meer gebeuren. Gemengde huwelijken moeten aangemoedigd worden, allochtone jongeren zoveelmogelijk uit hun milieu gehaald worden, stedelijk beleid gebaseerd op het tegengaan van ghetto vorming. "zwarte scholen" vermijden door een spreidingsbeleid.
Daar zijn we weer: "moeten". Weg vrijheid. Allemaal gedwongen om dezelfde ideologische richting op te gaan. Lekker democratisch...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be