Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 november 2017, 16:42   #761
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zuiver toeval bestaat.

http://www.math.ru.nl/~landsman/bestaattoeval.pdf

In de Quantummechanica is er ook het concept toeval, Bohr en Einstrein hebben er nog een goeie discussie over gehad.
De term 'kansberekening' is weer zo'n vlucht. Net zoals de term 'toeval' een vlucht is. Kansberekening komt eigenlijk neer op gokken. En iemand die gokt, die weet het uiteindelijk niet. Daarom gokt hij.

In de quantummechanica zit men met heel wat problemen voor wat de interpretatie van fenomenen in deze microwereld betreft. Bijvoorbeeld , de electronen kunnen soms op twee plaatsten tegelijkertijd zijn (om nu maar één probleem te schetsen). Tenminste zo schijnt het ons toe. Maar ook hier zal er ooit een uitleg voor gevonden worden. Want alles heeft een oorzaak en voor alles is er een verklaring . Bovendien is niet alles altijd wat het lijkt te zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 16:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 16:48   #762
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk heeft men een verklaring voor de bliksem.
Heu, nee hoor, het fenomeen bliksem is nog steeds een groot mysterie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als het hier uitdraait op een semantische discussie dan ligt dit maar aan uw boute en ondoordachte uitspraak dat 'toeval bestaat'.

Er bestaat geen 'toeval'.
Heu, nee hoor, u bent hier begonnen met definities.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 17:00   #763
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Heu, nee hoor, het fenomeen bliksem is nog steeds een groot mysterie.


Heu, nee hoor, u bent hier begonnen met definities.

Uw post:

Citaat:
Bovendien zit ge verkeerd. Toeval bestaat wel.
Het verwondert me trouwens dat een atheïst als u gelooft in het 'toeval'. Want dan sluit u elke rationaliteit uit. Dan kunt u maar evengoed in 'God' geloven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 17:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 17:33   #764
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uw post:



Het verwondert me trouwens dat een atheïst als u gelooft in het 'toeval'. Want dan sluit u elke rationaliteit uit. Dan kunt u maar evengoed in 'God' geloven.
Wat heeft toeval te maken met een opperwezen?

Het is eigenlijk andersom. Het feit dat u niet gelooft in toeval betekent dat er voor u een richting is, een finaliteit. En dat is gelijklopend met een omnipotent wezen dat alles op voorhand beslist heeft.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 18:05   #765
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat heeft toeval te maken met een opperwezen?

Het is eigenlijk andersom. Het feit dat u niet gelooft in toeval betekent dat er voor u een richting is, een finaliteit. En dat is gelijklopend met een omnipotent wezen dat alles op voorhand beslist heeft.
Dat zei ik u in mijn vorige post al. Indien u gelooft in het 'toeval', ja dan gaat u ervan uit dat men iets moet geloven of aannemen zonder beroep te doen op het rationeel denken. U zegt m.a.w.:ik kan dingen niet verklaren en dus is het 'toeval'. Met het geloven in een god, wordt maar net hetzelfde denkprocédé gehanteerd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 18:49   #766
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De term 'kansberekening' is weer zo'n vlucht. Net zoals de term 'toeval' een vlucht is. Kansberekening komt eigenlijk neer op gokken. En iemand die gokt, die weet het uiteindelijk niet. Daarom gokt hij.

In de quantummechanica zit men met heel wat problemen voor wat de interpretatie van fenomenen in deze microwereld betreft. Bijvoorbeeld , de electronen kunnen soms op twee plaatsten tegelijkertijd zijn (om nu maar één probleem te schetsen). Tenminste zo schijnt het ons toe. Maar ook hier zal er ooit een uitleg voor gevonden worden. Want alles heeft een oorzaak en voor alles is er een verklaring . Bovendien is niet alles altijd wat het lijkt te zijn.
Schoenmaker blijf bij uw leest. U bazelt in bovenstaande omdat u duidelijk niet weet waarover u spreekt.

Tavek heeft overschot van gelijk.

En kansberekening is een volwaardige wetenschappelijke discipline, geen vlucht, geen gokken.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 18:58   #767
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 19:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 18:58   #768
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Schoenmaker blijf bij uw leest. U bazelt in bovenstaande omdat u duidelijk niet weet waarover u spreekt.

Tavek heeft overschot van gelijk.

En kansberekening is een volwaardige wetenschappelijke discipline, geen vlucht, geen gokken.
Tja, het is maar hoe men het allemaal bekijkt. Men kan altijd de probabiliteit van een gebeuren berekenen. En een wiskundige formule hiervoor hanteren. Maar de uitslag blijft een probabiliteit. Men kan het dus niet echt berekenen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 19:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:00   #769
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tja, het is maar hoe men het allemaal bekijkt. Men kan altijd de probabiliteit van een gebeuren berekenen. En een wiskundige formule hiervoor hanteren. Maar de uitslag blijft een probabiliteit. Men kan het dus niet echt berekenen.
Je hebt dacht ik voldoende natuurkunde geleerd om te weten dat radioactief verval een toevalsproces is. De halveringstijd van het aantal radioactieve kernen is bekend, maar welke kernen er zullen vervallen tot een stabiele kern is onbepaald en daarvoor geldt geen causaliteit
http://home.kpn.nl/h.bruning/applets/verval/verval.htm
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:00   #770
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tja, het is maar hoe men het allemaal bekijkt. Men kan altijd de probabiliteit van een gebeuren berekenen. En een wiskundige formule hiervoor hanteren. Maar de uitslag blijft een probabiliteit. Men kan het dus niet echt berekenen.
Als het om de loterij gaat misschien niet, maar dit is hier niet het geval.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:01   #771
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Als het om de loterij gaat misschien niet, maar dit is hier niet het geval.
En waarom niet?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 20:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:03   #772
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je hebt dacht ik voldoende natuurkunde geleerd om te weten dat radioactief verval een toevalsproces is. De halveringstijd van het aantal radioactieve kernen is bekend, maar welke kernen er zullen vervallen tot een stabiele kern is onbepaald en daarvoor geldt geen causaliteit
http://home.kpn.nl/h.bruning/applets/verval/verval.htm
Natuurlijk is er hiervoor een causaliteit. Wat zou er anders wel zijn.

Alle materiële veranderingen hebben hun causaliteit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 20:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:41   #773
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk is er hiervoor een causaliteit. Wat zou er anders wel zijn.

Alle materiële veranderingen hebben hun causaliteit.
Wat is dan de causaliteit voor het verval van een bepaalde radioactieve kern?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:49   #774
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zei ik u in mijn vorige post al. Indien u gelooft in het 'toeval', ja dan gaat u ervan uit dat men iets moet geloven of aannemen zonder beroep te doen op het rationeel denken. U zegt m.a.w.: ik kan dingen niet verklaren en dus is het 'toeval'. Met het geloven in een god, wordt maar net hetzelfde denkprocédé gehanteerd.
Kan u mij tonen waar ik het volgende ooit heb gezegd?
ik kan dingen niet verklaren en dus is het 'toeval'

En wat dat te maken heeft met een opperwezen is helemaal onduidelijk...
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 20:52   #775
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat is dan de causaliteit voor het verval van een bepaalde radioactieve kern?
Dat weet ik niet. Maar het is niet omdat men het (nog) niet weet, dat er geen causaliteit is. Alles in de materiële wereld heeft zijn causaliteit. En dus ook de verandering in de materiële wereld. Dat kan niet anders.

Trouwens, voor mijn part is er niet veel verschil tussen de zogenaamde 'materiële' wereld en de zogenaamde 'geestelijke' wereld. Dat zijn menselijke klassificaties en kwalificaties. Maar uiteindelijk is de ene wereld een variant van de andere en vice versa. Beiden zijn uiteindelijk één. Ook dát kan niet anders.

Een zeer oude uitdrukking (met een ietwat relgieuze connotatie) geeft dit symbolisch voortreffelijk weer:

" Zo boven, zo beneden! ".

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 november 2017 om 21:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2017, 22:44   #776
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Maar het is niet omdat men het (nog) niet weet, dat er geen causaliteit is. Alles in de materiële wereld heeft zijn causaliteit. En dus ook de verandering in de materiële wereld. Dat kan niet anders.
In de link die ik gaf noemt men het verloop van het verval "voor één enkele kern" een "toevalsproces (statistisch proces)". De wetenschap werkt dus met toeval. Het staat je natuurlijk vrij om dat te verwerpen en wetenschappers agnosten te noemen die net zo goed in god kunnen geloven als in toeval. Ik ga daar geen energie in steken.

Citaat:
Trouwens, voor mijn part is er niet veel verschil tussen de zogenaamde 'materiële' wereld en de zogenaamde 'geestelijke' wereld. Dat zijn menselijke klassificaties en kwalificaties. Maar uiteindelijk is de ene wereld een variant van de andere en vice versa. Beiden zijn uiteindelijk één. Ook dát kan niet anders.

Een zeer oude uitdrukking (met een ietwat relgieuze connotatie) geeft dit symbolisch voortreffelijk weer:

" Zo boven, zo beneden! ".
Dat verbaast mij. Ik zie toch wel een groot verschil tussen, bijvoorbeeld, de tot standkoming van de Alpen en de schepping en uitvoering van Eine Alpensymphonie van Richard Strauss.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 04:13   #777
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Maar het is niet omdat men het (nog) niet weet, dat er geen causaliteit is. Alles in de materiële wereld heeft zijn causaliteit. En dus ook de verandering in de materiële wereld. Dat kan niet anders.

Trouwens, voor mijn part is er niet veel verschil tussen de zogenaamde 'materiële' wereld en de zogenaamde 'geestelijke' wereld. Dat zijn menselijke klassificaties en kwalificaties. Maar uiteindelijk is de ene wereld een variant van de andere en vice versa. Beiden zijn uiteindelijk één. Ook dát kan niet anders.

Een zeer oude uitdrukking (met een ietwat relgieuze connotatie) geeft dit symbolisch voortreffelijk weer:

" Zo boven, zo beneden! ".
Vecht, vecht, vecht tegen je eigen schaduw, tegen je eigen spiegelbeeld. Vecht tegen deze wereld. Vecht tegen alles.

Je zal smelten als je totaal vecht; maar je moet blijven vechten om de "zo boven, zo beneden" ervaring te beleven....

VECHT!
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 06:10   #778
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens. Maar tenminste kan de theorie vroeg of laat bewezen worden, dit geldt zowel voor de gravitatiegolven als voor het Higgsboson.



De bijen en de bloem is inderdaad geen doelmatig proces, het is een effect. Een effect dat nuttig was voor zowel de overleving van de bloem als voor de bij.



Net zoals de bij is dit geen doelmatig proces. Het heelal evolueert ergens naartoe zonder dat wij momenteel weten waarnaartoe. Het bestaan van biologisch leven kan een impact (=effect) hebben op deze evolutie maar geen nut aangezien er geen einddoel is.
Mja,
Ik denk dat ons mensingsverschil hem dan vooral zit in wat jij ziet als doel of doelmatig proces.

De bij gaat van bloem tot bloem om nectar te verzamelen, dat is een doel en een doelmatig proces uitgevoerd door de bij.
De bloem maakt ook stoffen doelmatig aan om bijen aan te trekken zodat die dan helpen bij de voortplanting van de bloemen.
Ik denk dat we tot zo ver akkoord zijn als ik je begrijp, niet?

Maar de bij gaat niet van bloem tot bloem om de bloemen te helpen zich voort te planten, dus jij spreekt niet meer van een doelmatig proces.
Toch ben ik van mening dat die bijen die van bloem tot bloem vliegen hebben een specifiek nut of doel voor de bloemen, jij noemt dat dan eerder een effect, voor mij is een doel gewoon relatief.

Nu ja, wat je dat dan noemt doet er eigenlijk niet toe.
Je zou dan kunnen zeggen dat in de theorie die ik voorlegde het leven een "effect" is als gevolg van een entropic vacuum in een universum dat evolueert naar thermisch evenwicht.

Laatst gewijzigd door Rizzz : 10 november 2017 om 06:14.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 08:54   #779
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Mja,
Ik denk dat ons mensingsverschil hem dan vooral zit in wat jij ziet als doel of doelmatig proces.

De bij gaat van bloem tot bloem om nectar te verzamelen, dat is een doel en een doelmatig proces uitgevoerd door de bij.
De bloem maakt ook stoffen doelmatig aan om bijen aan te trekken zodat die dan helpen bij de voortplanting van de bloemen.
Ik denk dat we tot zo ver akkoord zijn als ik je begrijp, niet?

Maar de bij gaat niet van bloem tot bloem om de bloemen te helpen zich voort te planten, dus jij spreekt niet meer van een doelmatig proces.
Toch ben ik van mening dat die bijen die van bloem tot bloem vliegen hebben een specifiek nut of doel voor de bloemen, jij noemt dat dan eerder een effect, voor mij is een doel gewoon relatief.

Nu ja, wat je dat dan noemt doet er eigenlijk niet toe.
Je zou dan kunnen zeggen dat in de theorie die ik voorlegde het leven een "effect" is als gevolg van een entropic vacuum in een universum dat evolueert naar thermisch evenwicht.
Het is juist, maar woorden zijn belangrijk in deze context. Vooral omdat veel mensen een doelmatigheid in hun bestaan zoeken en zoals je aangeeft, is dit er toch niet.

Dus betreffende de vraag 'Wat is het doel van de mensheid' houdt de wetenschap zich best op de vlakte. Met een vraag zoals 'Wat is het effect van de mensheid' heb ik geen enkel probleem, men kan dit perfect wetenschappelijk benaderen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 10:07   #780
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Maar het is niet omdat men het (nog) niet weet, dat er geen causaliteit is. Alles in de materiële wereld heeft zijn causaliteit. En dus ook de verandering in de materiële wereld. Dat kan niet anders.

Trouwens, voor mijn part is er niet veel verschil tussen de zogenaamde 'materiële' wereld en de zogenaamde 'geestelijke' wereld. Dat zijn menselijke klassificaties en kwalificaties. Maar uiteindelijk is de ene wereld een variant van de andere en vice versa. Beiden zijn uiteindelijk één. Ook dát kan niet anders.

Een zeer oude uitdrukking (met een ietwat relgieuze connotatie) geeft dit symbolisch voortreffelijk weer:

" Zo boven, zo beneden! ".
Verwar jij niet causaliteit met voorbestemdheid? Als een huis afbrandt na een blikseminslag dan is het duidelijk dat deze brand er kwam door de bliksem. De bliksem op zich werd dan weer veroorzaakt door de ontlading van electriciteit in een onweerswolk die werd veroorzaakt door wrijving.

Maar bestond er een voorbestemd plan dat juist dat huis moest afbranden?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be