Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2018, 22:18   #21
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt u dat echt? Hoe verklaart u dan dat kindermisbruik het vaakst voorkomt binnen de eigen kring, in het bijzonder binnen het gezin of in de kring van de naaste familieleden?

Dit gezegd zijnde, heb ik niets tegen de openstelling van het priesterschap voor gehuwde mannen. Het probleem echter van het kindermisbruik zit naar mijn aanvoelen niet in het (verplichte) celibaat, maar wel in het slecht beleven van het celibaat. Sedert het laatste concilie zijn heel wat priesters de weg kwijtgeraakt en weten zelf niet goed meer waarvoor ze staan. Dat is de grote identiteitscrisis waarmee nog steeds heel wat priesters worstelen. Als je dan niet weet wat je als priester betekent, dan is de kans groot dat je ook moeilijk inziet wat het celibaat daarbij komt kijken.
Dus je stopt je leuter in een kleuter omdat je de weg kwijt bent? Die had ik nog niet gehoord...uiteraard komt kindermisbruik meer voor in gezinnen, of binnen familie, er zijn nu eenmaal meer gezinnen dan er priesters zijn en lang niet ieder gezin hun kinderen religieus opvoeden en die mogelijkheid tot misbruik dus niet in de omgeving van het kind komt.
Wie volwassen mannen seks ontzegt zet de deur open tot afwijkend gedrag, blij te lezen dat u niet zo "beginselvast" bent dat u niet tegen verandering zou kunnen maar priesters wel een normaal seks en gezinsleven gunt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:20   #22
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er voldoende variatie op het menu van dat restaurant staat, blijft dat restaurant je absolute favoriet. Wees gerust!
Ihihi
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:22   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Christelijke families? Ja, klinkt aannemelijk dat het bij hen en de priesters het vaakst voorkomt.
Nergens is er sprake van "christelijke families". Lees volgende keer eerst even de tekst waarnaar ik verwijs in plaats van uzelf belachelijk te maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:23   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus je stopt je leuter in een kleuter omdat je de weg kwijt bent? Die had ik nog niet gehoord...uiteraard komt kindermisbruik meer voor in gezinnen, of binnen familie, er zijn nu eenmaal meer gezinnen dan er priesters zijn en lang niet ieder gezin hun kinderen religieus opvoeden en die mogelijkheid tot misbruik dus niet in de omgeving van het kind komt.
Het gaat om procentuele verhoudingen, beste. Merkwaardig dat u zoiets niet door had. Slechte wil?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:25   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wie volwassen mannen seks ontzegt zet de deur open tot afwijkend gedrag, blij te lezen dat u niet zo "beginselvast" bent dat u niet tegen verandering zou kunnen maar priesters wel een normaal seks en gezinsleven gunt.
Het priestercelibaat heeft niets met "beginselvastheid" te maken. Het celibaat behoort immers tot de kerkelijke discipline. Die is al eeuwen aanpasbaar en veranderbaar.

Beginselvastheid gaat over de geloofspunten. Celibaat is iets van de pastoraal en de interne discipline van de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:36   #26
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gaat om procentuele verhoudingen, beste. Merkwaardig dat u zoiets niet door had. Slechte wil?
Kunt u even de bron geven waaruit blijkt dat het misbruik onder priesters lager ligt dan in een gemiddeld gezin? Welke studie onderzocht dit?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:38   #27
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het priestercelibaat heeft niets met "beginselvastheid" te maken. Het celibaat behoort immers tot de kerkelijke discipline. Die is al eeuwen aanpasbaar en veranderbaar.

Beginselvastheid gaat over de geloofspunten. Celibaat is iets van de pastoraal en de interne discipline van de Kerk.
Dus geloven dat priesters zich aan god horen te wijden en een gezin of een vrouw hen af houdt van die taak heeft niets met geloof te maken? Enkel met kerkelijke discipline? Waarom is dit dan nog steeds zo? Omdat uw kerk beginselvast is en gelovigen dat voorbeeld volgen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:42   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus geloven dat priesters zich aan god horen te wijden en een gezin of een vrouw hen af houdt van die taak heeft niets met geloof te maken? Enkel met kerkelijke discipline? Waarom is dit dan nog steeds zo? Omdat uw kerk beginselvast is en gelovigen dat voorbeeld volgen?
Schijnbaar is het voor u belangrijker uit te gaan van uw eigen vooroordelen dan de waarheid te achterhalen. U start uw bericht met een veronderstelling die evenwel niet geuit wordt in de Kerk. U fantaseert er dus op los.

Kerkelijke discipline heeft inderdaad niets met het geloof te maken. Een gehuwde priester van de oosterse ritus (bijvoorbeeld in het westen van Oekraïne zijn ze daar katholiek van de oosterse ritus) deelt hetzelfde geloof als een celibitaire priester van de Latijnse ritus uit bijvoorbeeld Italië. Alleen vallen ze onder een andere kerkelijke discipline. De oosterse ritus gaat uit van de gehuwde parochiegeestelijkheid, de Latijnse ritus niet. Alleen kan dat gerust veranderen. De discussie is al een tijdje aan de gang en de kans dat de stap nu ook effectief onder paus Franciscus wordt gezet, is vrij groot.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:45   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kunt u even de bron geven waaruit blijkt dat het misbruik onder priesters lager ligt dan in een gemiddeld gezin? Welke studie onderzocht dit?
Ik verwees al eerder naar Jenkins. Ik citeer hem eventjes:

Citaat:
My research of cases over the past 20 years indicates no evidence whatever that Catholic or other celibate clergy are any more likely to be involved in misconduct or abuse than clergy of any other denomination — or indeed, than nonclergy.
https://zenit.org/articles/the-myth-...ophile-priest/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 22:59   #30
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik verwees al eerder naar Jenkins. Ik citeer hem eventjes:



https://zenit.org/articles/the-myth-...ophile-priest/
Ik lees dat er onderzoek gebeurde naar misbruik door priesters, maar nergens vergelijkend onderzoek over hoeveel kinderen in hun gezin of door familie misbruikt werden en hoeveel door priesters, met een terugkoppeling naar verhouding priesters- gezinnen. Een mening is geen vergelijkend onderzoek, want je zou zelfs als controlegroep niet religieuze gezinnen moeten opnemen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2018, 23:27   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik lees dat er onderzoek gebeurde naar misbruik door priesters, maar nergens vergelijkend onderzoek over hoeveel kinderen in hun gezin of door familie misbruikt werden en hoeveel door priesters, met een terugkoppeling naar verhouding priesters- gezinnen. Een mening is geen vergelijkend onderzoek, want je zou zelfs als controlegroep niet religieuze gezinnen moeten opnemen.
Mening? Indien u het onderzoek wil lezen, wordt in dat interview de verwijzing naar het boek gegeven dat de neerslag vormt van het onderzoek.

Ik moet dus concluderen dat u het interview niet gelezen hebt en al zeker niet de inleiding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 00:35   #32
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit een onderzoek in de VS bleek dat ongeveer 4% van de katholieke priester zich schuldig hadden gemaakt aan een seksueel gelieerde handeling (niet noodzakelijk pedofilie). Dit bleek ferm lager te liggen dan het procentueel aantal seksschandalen bij opvoeders en mensen uit het onderwijs (niet-geestelijken).
Oorspronkelijk refereerde u naar pedofilie "binnen gezinnen versus priesters" en nu gaat het plots over priesters vs opvoeders.
Goed geprobeerd hoor!
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 00:37   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Oorspronkelijk refereerde u naar pedofilie "binnen gezinnen versus priesters" en nu gaat het plots over priesters vs opvoeders.
Goed geprobeerd hoor!
Al wat gegoogled over dat onderzoek van Jenkins? Dat zou pas een goed probeersel zijn!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 00:40   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Oorspronkelijk refereerde u naar pedofilie "binnen gezinnen versus priesters" en nu gaat het plots over priesters vs opvoeders.
Goed geprobeerd hoor!
https://forum.politics.be/showpost.p...0&postcount=15
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 09:45   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier laat uw geschiedkundige kennis u toch volledig in de steek. De Kerk heeft het celibaat verplicht ingevoerd, omdat er praktische problemen opdoken. Omdat priesters in de vroege middeleeuwen niet zelden vrouw en kinderen hadden, zochten ze ook naar extraatjes om hun karig loon wat op te vijzelen. Dit zorgde ervoor dat er handeltjes ontstonden in sacramenten. Wie gedoopt wou worden, moest voor het sacrament betalen bijvoorbeeld. Simonie.

Op zich is er niets tegen het celibaat. Er gaan nu eenmaal heel veel mensen zonder partner door het leven. En sommige mannen en vrouwen zoeken na het afsterven van hun partner ook soms geen nieuwe levensgezel. Om allerlei redenen verkiezen ze partnerloos door het leven te gaan. Dit wil evenwel niet zeggen dat ik een voorstander ben van het verplicht celibaat voor de parochiegeestelijkheid. De huidige paus vertelt trouwens niets nieuws, daar zijn voorganger het onderwerp al ter sprake heeft gebracht.

En, trouwens, er bestaan al sedert jaar en dag gehuwde priesters in de katholieke Kerk. Die van de oosterse ritus alsook de voormalige anglicaanse geestelijkheid die de overstap naar de katholieke Kerk heeft gemaakt.
Jan, ik had het niet over de situatie van gehuwde priesters vóór het invoeren van de celibaatsverplichting. Wel over de vele feitelijke overtredingen in de er op volgende eeuwen. Nuchter gesteld: geestelijken met maitresses. Oók bij de hogere geestelijkheid (tot pausen toe).

Ik ben ook wel op de hoogte van de toestand van gehuwde geestelijken uit andere (met het katholicisme verwante) takken van het christendom. Naar mijn aanvoelen zal die celibaatsverplichting binnen de Roomse kerk niet erg lang meer stand houden. Het zou een goede "aggiornamento" zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 09:57   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jan, ik had het niet over de situatie van gehuwde priesters vóór het invoeren van de celibaatsverplichting. Wel over de vele feitelijke overtredingen in de er op volgende eeuwen. Nuchter gesteld: geestelijken met maitresses. Oók bij de hogere geestelijkheid (tot pausen toe).
Niet de situatie, maar wel de oorzaken van het celibaat heb ik aangegeven. Dat er later nog veel gerommeld werd, is algemeen geweten. Iets wat trouwens ook te maken heeft gehad met de sterke verwatering van de geestelijke staat. "Overtallig" meisjes en jongens uit adellijke geslachten werden richting Kerk geschoven, alhoewel die - behoudens enkele uitzonderingen - geen enkele roeping en geen enkele spirituele onderstroom hadden.

Op dit ogenblik ben ik het boek van De Groot over de wederdopers in de Nederlanden en Duitsland aan het lezen. Daarin staan een beschrijving van de toenmalige bisschop van Münster. Buiten zijn titel was dat een volkomen wereldlijke heer. Omringd door vrouwen, verlekkerd op eten, drinken en luxe, gepassioneerd door oorlogvoeren en voortdurend agerend op politiek vlak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 10:17   #37
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Aanpassen celibaat?
Liever dat de restanten van die roversbende die zich de katholieke kerk noemt eindelijk worden herleid tot "iets uit de geschiedenis".
Spijtig genoeg zijn er nog teveel mensen die de uitlatingen van die onnozele sekte als "waarheid" aannemen.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 10:19   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Aanpassen celibaat?
Liever dat de restanten van die roversbende die zich de katholieke kerk noemt eindelijk worden herleid tot "iets uit de geschiedenis".
Spijtig genoeg zijn er nog teveel mensen die de uitlatingen van die onnozele sekte als "waarheid" aannemen.
Erg, toch, dat mensen het niet allemaal met u eens zijn, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 10:25   #39
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Erg, toch, dat mensen het niet allemaal met u eens zijn, nietwaar?!
Erg vind ik dat niet, niet iedereen hoeft mijn mening te delen.
In deze zou ik eerder het woord achterlijk gebruiken voor het in stand willen houden van de katholieke krek.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2018, 10:26   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Erg vind ik dat niet, niet iedereen hoeft mijn mening te delen.
In deze zou ik eerder het woord achterlijk gebruiken voor het in stand willen houden van de katholieke krek.
En nu komt waarschijnlijk ook de argumentatie eraan. Of niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be