Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2005, 11:45   #1
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard HIV/AIDS; nieuwe benadering & feiten

Maatschappelijke discussie die hier de komende 10 jaar zal worden uitgevochten, gok ik:

Edward Hooper, een onderzoeksjournalist, heeft zich sinds 1999 vastgebeten in het onderwerp "AIDS". Het gevolg is te lezen op: http://www.aidsorigins.com/

Er is ook een documentaire van gemaakt (pas op Ned. 3, VPRO uitgezonden), genaamd "The origin of AIDS", een Frans, Belgisch, Engelse co-productie.

Voordat iedereen over mij heen valt en gaat schelden:
Het is niet mijn bedoeling hier met de beschuldigende vinger in een bepaalde richting te wijzen
Wat ik wil bereiken met de volgende tekst, is dat de ernst en besmettingsgraad van AIDS in de juiste context wordt geplaatst.

Om kort te gaan:
Wie de moeite neemt om die website te gaan lezen, komt er gaandeweg achter dat AIDS een 'ongelukje' is. Een ongelukje, veroorzaakt door ene Koprowski in o.a. Belgisch Congo. Deze beste man was daar bezig met een speurtocht naar een goed vaccin tegen polio. Daarbij was hij in strijd verwikkeld met een andere wetenschapper. Beiden hadden ze via de VN een locatie weten te bemachtigen om hun prototype vaccins te testen.

Die ene was in de Sovjet-Unie begonnen, in het huidige Estland en Letland dacht ik, na stiekeme onderhandelingen daarover. Koprowski kreeg de hand gereikt van de Belgische afgezant in de VN: België had nog een stuk grondgebied in Centraal Afrika ter beschikking, waar polio wel mocht worden bestreden. We spreken nu over begin jaren '50 vorige eeuw.

Tot zover alles goede bedoelingen en weinig fout aan, zou je zeggen.
Is ook zo. Echter: Koprowski is "onzorgvuldig" geweest. Niet dat dat zijn fout was; 'men' wist niet beter. Hij heeft de nieren van apen gebruikt voor zijn poliovaccin, zoals elke wetenschapper dat toen deed. Hij gebruikte lokale apensoorten, zoals vrijwel elke wetenschapper dat deed. In Afrika stikte het toen nog van de apen, dus waarom Resusaapjes importeren als je voor een fractie van de prijs een Chimpansee hebt?

Nadeel was alleen, dat op deze manier hoogstwaarschijnlijk het SIV-virus, wat niet-dodelijk was bij Chimpansees, is geïmplanteerd bij duizenden en duizenden mensen. Mensen die werden gevaccineerd met het poliovaccien. Dit vaccin was ontsmet tot op bacteriën, maar de natuur van het vaccin maakte, dat het niet gefilterd kon worden op virussen. Het poliovaccin bevat namelijk het verzwakte apenpoliovirus. En daarin kwam het SIV mee. De eerste officiËle rapporten van AIDS, al heette het toen nog niet zo, kwamen al rond 1957 binnen.

Tegenwoordig heten de verschillende soorten HIV-1 en HIV-2. De minst schadelijke, HIV-2, is direct geliëerd aan SIV, wat weer komt van Chimpansees. Echt, ga de documentaire zien, of zoek het maar eens op: AIDS is een door de wetenschap geïnjecteerde ziekte.

//end of story.

Mijn eigen conclusies hieruit: Als AIDS inderdaad een "foutje" is van de wetenschap, verklaart het ook de snelle verspreiding ervan over Afrika. Want emotioneel kon ik er geen weg mee dat één mens was gebeten door een aap, wat vervolgens een kettingreaktie aan besmettingen veroorzaakte. Dat is teveel eer voor zo'n aap; die kán niet zo kwaadaardig zijn. De mens wel!

Let op: bovenstaand verhaal is een theorie. En dat zal het voorlopig ook wel blijven, o.a. vanwege de vernietiging van bewijs op de KU Leuven. Maar het is wèl een theorie die mij als zéér plausibel overkwam. Simpelweg omdat AIDS een veel grotere ramp is dan een apenbeet zou doen vermoeden.

SIV komt van Chimpansees, dat is bewezen. Waarom zou de mens dan nog nooit met AIDS geconfronteerd zijn, als apen dat SIV al zo lang met zich meedragen? Waarom zou AIDS pas nu uitbreken, en wel precies op die plaatsen waar Koprowski's polio-vaccinatiegraad het hoogst was? De antwoorden liggen besloten in het bijna-dode lichaam van Koprowski. Die man is op sterven na dood; ik verwacht dat de hel losbreekt na de dood van deze vooraanstaande! geleerde. Hij heeft veel goeds gedaan voor de wetenschap, al heeft hij PER ONGELUK ook al 20 miljoen doden op zijn geweten..

*oops, foutje*

Momenteel wordt er alles aan gedaan om bewijzen te verduisteren, vernietigen, you-name-it. *letterlijk* - ik heb hierover contact gehad met Edward en die zegt dat alle hulp welkom is. Dus, mocht er iemand van jullie toevallig op de KU Leuven werken én ooit gehoord hebben van bloedstalen uit Belgisch Congo: METEEN contact opnemen, dan. Want hier worden foute spelletjes gespeeld, vanwege vermeende betrokkenheid.

Ik verwacht dat ook het risico van een aanklacht (Koprowski werd gefinancierd door de private, pharmaceutische industrie) reden genoeg is om bewijzen te vernietigen. Hoe zwakker de verdediging staat, hoe glorieuzer de overwinning voor een mislukt wetenschappelijk experiment..

Mede daarom plaats ik het ook: dit alles speelde zich af tussen 1955 en 1960 in Belgisch Congo, in de nadagen van de kolonisatie. Iedereen die daar enige informatie over kan verstrekken, is welkom!
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:19   #2
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Niemand?
Nochthans ECHT relevant voor het Belgisch Congo gebeuren, vrij actueel dus!
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:27   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

In Afrika geloven ze dat Aids een ziekte is waarmee de blanken hen hebben geïnfecteerd om het vrij seksueel verkeer aan banden te leggen. Een mythe die Al Qaeda bijvoorbeeld gebruikt om enorme haat te zaaien onder zwarten tegenover Westerlingen. Een haat die we zelfs nog terugzien in Brussel met de talloze zwarte bendes die specifiek blanken eruit pikken om te besmetten met aids (via verkrachting & verplicht bloedcontact).
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:33   #4
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

De theorie van Edward Hooper wordt niet algemeen aanvaard.

In Nature van 22/4/2004 is een onderzoek gepubliceerd dat op basis van de vergelijking van de virussen bij mens en de chimpanzees in Congo de theorie tegenspreekt.

Een citaatje:
Citaat:
Despite strong evidence to the contrary, speculation continues that the AIDS virus, human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1), may have crossed into humans as a result of contamination of the oral polio vaccine (OPV)6–8. This ‘OPV/AIDS theory’ claims that chimpanzees from the vicinity of Stanleyville — now Kisangani in the Democratic Republic of Congo — were the source of a simian immunodeficiency virus (SIVcpz) that was transmitted to humans when chimpanzee tissues were allegedly used in the preparation of OPV6,7. Here we show that SIVcpz is indeed endemic in wild chimpanzees of this region but that the circulating virus is phylogenetically distinct from all strains of HIV-1, providing direct evidence that these chimpanzees were not the source of the human AIDS pandemic.
Ik geeft het gewoon als element van discussie, I am way out of my depth here!
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:45   #5
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
In Afrika geloven ze dat Aids een ziekte is waarmee de blanken hen hebben geïnfecteerd om het vrij seksueel verkeer aan banden te leggen. Een mythe die Al Qaeda bijvoorbeeld gebruikt om enorme haat te zaaien onder zwarten tegenover Westerlingen. Een haat die we zelfs nog terugzien in Brussel met de talloze zwarte bendes die specifiek blanken eruit pikken om te besmetten met aids (via verkrachting & verplicht bloedcontact).
Leuke theorie, maar die raakt kant noch wal. Of het moet zijn, dat ze de feiten gebruiken voor een lastercampagne. Als je mijn tekst goed leest, is dat juist niet wat ik wil.

Maar feiten zijn feiten.
En deze theorie klinkt mij het meest aannemelijk.

@Firestone:
Thanx. En dat zijn precies de wetenschappelijke hand-boven-het-hoofd houders, die hier aan het woord zijn. Ze zijn niet met echt bewijs gekomen, alleen met tegenwerpingen op de theorie van Hooper. Het is als wat ik zopas dacht over de stalkende ex van mijn vriendin: hij denkt niet na, hij werkt enkel tegen. Van dat nivo mag je het door jou aangehaalde citaat ook beschouwen, gok ik. Een tegenwerking, zonder echt afdoende bewijs. Let wel: ik heb die stukken ook gezien, gehoord, gelezen. En in context geplaatst, zijn het vaak niet meer dan uitspraken van achterbakse wetenschappers die weigeren te luisteren. Echt, ik heb serieus gekeken, goed opgelet en gekeken naar de alternatieven. Ik heb nog geen beter alternatief gevonden dan de theorie van Edward Hooper.

Trouwens, bewezen is dat HIV-2 vrijwel gelijk is aan SIV, niet HIV-1. En HIV-2 is veel meer verspreid dan HIV-1, dacht ik. HIV-1 is ook veel dodelijker.
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]

Laatst gewijzigd door Mephisto : 12 maart 2005 om 13:50.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:53   #6
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
In Afrika geloven ze dat Aids een ziekte is waarmee de blanken hen hebben geïnfecteerd om het vrij seksueel verkeer aan banden te leggen. Een mythe die Al Qaeda bijvoorbeeld gebruikt om enorme haat te zaaien onder zwarten tegenover Westerlingen. Een haat die we zelfs nog terugzien in Brussel met de talloze zwarte bendes die specifiek blanken eruit pikken om te besmetten met aids (via verkrachting & verplicht bloedcontact).
Let op: daarom is het ook belangrijk om de "wat-is-waar" kwis te spelen.
Bovenstaand, van Edward Hooper, is ERG geloofwaardig. De meeste feiten & bewijzen zijn ondertussen vernietigd door Koprowski & Co., maar toch. De plausibiliteit van de theorie werd er niet door aangetast.

In Afrika geloven ze dat het verspreid is "om de sexuele vrijheid aan banden te leggen", zeg je? Nou, dan vind ik dat ze de bovenstaande 'waarheid' (zeker is het niet) van mij mogen horen. Die is minder gevaarlijk; het is niet doelbewust gedaan. Het is gewoon een stomme blunder van een groepje wetenschappers in Centraal Afrika. Niks "om de sexuele vrijheid aan banden te leggen". Daarmee haal je toch ook de wind uit de zeilen van Al Queda, of niet soms?
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 17:10   #7
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Trouwens, bewezen is dat HIV-2 vrijwel gelijk is aan SIV, niet HIV-1. En HIV-2 is veel meer verspreid dan HIV-1, dacht ik. HIV-1 is ook veel dodelijker.
Ik neem het risico nogmaals te reageren over een onderwerp waar ik weinig van ken.

Ik heb een beetje gezocht naar de virus-varianten van AIDS.

Ik vind het volgende:
Citaat:
[size=2]What is the difference between HIV-1 and HIV-2?[/size]

There are two types of HIV: HIV-1 and HIV-2. Both types are transmitted by sexual contact, through blood, and from mother to child, and they appear to cause clinically indistinguishable AIDS. However, it seems that HIV-2 is less easily transmitted, and the period between initial infection and illness is longer in the case of HIV-2.

Worldwide, the predominant virus is HIV-1, and generally when people refer to HIV without specifying the type of virus they will be referring to HIV-1. The relatively uncommon HIV-2 type is concentrated in West Africa and is rarely found elsewhere.

Bron: http://www.avert.org/hivtypes.htm
Ik heb alvast weer iets bijgeleerd. (In elk geval dus een nuttige thread.)
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 09:50   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik begin ook te geloven dat de vogelgriep, en daaruitvolgend SARS en aanverwanten, er gekomen is omdat sommigen vogelden met kiekens.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 12:56   #9
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

http://www.amazon.com/exec/obidos/AS...694972-0640654
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 14:05   #10
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Firestone, thanx.
Draaide ik ze dus om. HIV-2 is bijgevolg (wellicht!) ontstaan door Koprowski's experimenten met het polio-vaccin in Centraal- en West Afrika. Dan is het nog maar een kleine stap om uit te vinden waar HIV-1 vandaan komt, dunkt me. Die moet er haast wel iets mee te maken hebben.
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 14:09   #11
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Horowitz gaat mijns inziens te ver; hij maakt er een "Conspiracy" van. Dom, want daarmee onttrek je de geloofwaardigheid aan de theorie zelf. Die kan namelijk wel grotendeels kloppen. Als echte detectives zich daarmee bezig gaan houden, betaald door overheden, dan komt dat boven water. Hebben we wel een crime-inspection nodig, geen amateuren die op zoek gaan..

En omdat de Universiteit van Leuven schijnbaar heeft meegewerkt aan het vernietigen van bewijsmateriaal, is het nog niet eens zo maf om te stellen dat de Belgische Justitie hierin een rol van betekenis kan gaan spelen.
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 19:45   #12
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Let op: daarom is het ook belangrijk om de "wat-is-waar" kwis te spelen.
Bovenstaand, van Edward Hooper, is ERG geloofwaardig. De meeste feiten & bewijzen zijn ondertussen vernietigd door Koprowski & Co., maar toch. De plausibiliteit van de theorie werd er niet door aangetast.

In Afrika geloven ze dat het verspreid is "om de sexuele vrijheid aan banden te leggen", zeg je? Nou, dan vind ik dat ze de bovenstaande 'waarheid' (zeker is het niet) van mij mogen horen. Die is minder gevaarlijk; het is niet doelbewust gedaan. Het is gewoon een stomme blunder van een groepje wetenschappers in Centraal Afrika. Niks "om de sexuele vrijheid aan banden te leggen". Daarmee haal je toch ook de wind uit de zeilen van Al Queda, of niet soms?
Uiteraard zal het zo wel niet zijn dat HIV opzettelijk naar de mens is overgebracht, maar de meeste mythes hebben vaak wel een beetje waarheid als oorsprong. De kern van die mythe is dus dat aids door de mannen van het westen is gebracht, wat zou stroken met jouw theorie. I.p.v iets wat mij aannemelijker zou lijken, dat ze in hun culturen aids zouden beschouwen als een straf van god.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 21:50   #13
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Uiteraard zal het zo wel niet zijn dat HIV opzettelijk naar de mens is overgebracht, maar de meeste mythes hebben vaak wel een beetje waarheid als oorsprong. De kern van die mythe is dus dat aids door de mannen van het westen is gebracht, wat zou stroken met jouw theorie. I.p.v iets wat mij aannemelijker zou lijken, dat ze in hun culturen aids zouden beschouwen als een straf van god.


Dank u wel; ik ben duidelijk zieltjes aan het winnen. En ik méén het ook; deze theorie 'steekt hout'. Thanx! En echt waar; alle feiten opgeteld is een gelijkaaridge conclusie de enige die echt rechtop blijft staan. Ik ben er zèlf van verschoten (en verschiet nog steeds, telkens wanneer ik het ongeloof van anderen lees).
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 00:17   #14
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik begin ook te geloven dat de vogelgriep, en daaruitvolgend SARS en aanverwanten, er gekomen is omdat sommigen vogelden met kiekens.
een referentie aub ?
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be