Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2003, 13:31   #1
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

De B.U.B. zamelt vandaag handtekeningen in in drie steden tegelijk. We gaan ervoor!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 14:24   #2
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Proficiat en wat wilt u met die handtekeningen bewijzen??

Wat heeft dit bericht trouwens met politieke discussies te maken? Het is gewoon reclame!!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 19:13   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Proficiat en wat wilt u met die handtekeningen bewijzen??

Wat heeft dit bericht trouwens met politieke discussies te maken? Het is gewoon reclame!!
Tja, een BUB'er hoeft nog maar de deur uit te gaan of er wordt een nieuw -nutteloos- forum opgericht...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 21:00   #4
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De B.U.B. zamelt vandaag handtekeningen in in drie steden tegelijk. We gaan ervoor!
Proficiat, en wat gaat ge morgen doen?? Een pakske 'belgische' friet eten?
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 21:41   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Geweldig!

Leve de BUB!!

We hebben wat tegengekomen vandaag

* Een vijftig jaar oude Vl-nat. Die ik hoogstpersoonlijk bekeerd heb. Hij is nu hevig Unitarist en BUB'er. Zijn enige struikelblok ivm België was in feite de Nederlands-onkunde van de Franstaligen. Ik heb hem dan uitgelegd wat individuele tweetaligheid betekende, en hij ging akkoord. Daarna zei hij zelf "Ja, we gaan naar een Verenigd Europa, dus een Verenigd België is eigenlijk ook wel beter. En dan liever één sterke regering, dan zes! Ik stem BUB!!"

* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

* Een Australiër "Belgium is a great country! I love it!" "Flanders, what is Flanders?!"

* Twee Vlaams Blokkers "Mijn grootouders streden aan het Oostfront! Voor hun Vaderland, Vlaanderen! En ja, ik keur de collaboratie goed! Het was voor Vlaanderen, en dan mag alles! Vlaanderen, Vlaanderen boven alles!"

* Een dame die de discussie met de VBers gevolgd had en kwaad wegstormde. Toen ik haar later aansprak bleek dat ze al jaren wachtte op een BELGISCHE partij, dus geen Vlaamse of Waalse. Ze is nu lid.

* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."

* Enzovoort
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 21:56   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."
Da's toevallig, ik had deze week een discussie met een Zuid-Limburger die ook zei dat Maastrichtenaren erg aansluiten bij België. Volgens hem zijn mensen uit Maastricht net zo arrogant als Amsterdammers: ze denken dat hun stad het centrum van de wereld is. "Als ik in Maastricht naar een winkel ga en ik spreek Nederlands, krijg ik antwoord in het Maastrichts dialect. Ze gaan er gewoon vanuit dat iedereen zich aanpast aan hun stad en hun taal verstaat." Klinkt een beetje als de Franstaligen in Brussel...
Hij zei mij dat in Limburg dus uit verschillende delen bestaat. Maastricht (en omgeving?) is gericht op België, Kerkrade ("daar spreken ze bijna Duits") op Duitsland, maar het grootste deel van Limburg toch vooral op Nederland, maar dan wel met een sterke eigen identiteit.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 22:17   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Geweldig!

Leve de BUB!!

We hebben wat tegengekomen vandaag

* Een vijftig jaar oude Vl-nat. Die ik hoogstpersoonlijk bekeerd heb. Hij is nu hevig Unitarist en BUB'er. Zijn enige struikelblok ivm België was in feite de Nederlands-onkunde van de Franstaligen. Ik heb hem dan uitgelegd wat individuele tweetaligheid betekende, en hij ging akkoord. Daarna zei hij zelf "Ja, we gaan naar een Verenigd Europa, dus een Verenigd België is eigenlijk ook wel beter. En dan liever één sterke regering, dan zes! Ik stem BUB!!"

* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

* Een Australiër "Belgium is a great country! I love it!" "Flanders, what is Flanders?!"

* Twee Vlaams Blokkers "Mijn grootouders streden aan het Oostfront! Voor hun Vaderland, Vlaanderen! En ja, ik keur de collaboratie goed! Het was voor Vlaanderen, en dan mag alles! Vlaanderen, Vlaanderen boven alles!"

* Een dame die de discussie met de VBers gevolgd had en kwaad wegstormde. Toen ik haar later aansprak bleek dat ze al jaren wachtte op een BELGISCHE partij, dus geen Vlaamse of Waalse. Ze is nu lid.

* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."

* Enzovoort
En jij verwacht dat wij dat allemaal geloven???
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 22:21   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."
Schijnheiligaards, belgicisme is NATIONALISME van het zuiverste soort!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 11:42   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Waar zaaien wij haat en tweedracht tussen bevolkingsgroepen?

Wij verenigen
Jullie verdelen
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 11:49   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Waar zaaien wij haat en tweedracht tussen bevolkingsgroepen?
Hier misschien:
Citaat:
Wij verenigen
Jullie verdelen
De Belgischgezinden benadrukken net zo goed de tegenstelling België - Vlaanderen als de Vlaamsgezinden, alleen dan vanuit de Belgische kant. De BUB is immers ook voor verdeling, nl. de verdeling van Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 12:06   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

DE verdeling van Vlaanderen, hoezo?!

In een Verenigd België, is Vlaanderen uiteraard ook Verenigd.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 12:07   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Trouwens, waar zijn wij tegen Vlaanderen?
Wij zijn tegen een onafhankelijk Vlaanderen, uiteraard!

Maar wij zijn vóór de Vlaamse Gemeenschap binnen België!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 12:43   #13
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
DE verdeling van Vlaanderen, hoezo?!

In een Verenigd België, is Vlaanderen uiteraard ook Verenigd.
De BUB is toch voor afschaffing van de gewesten en autonomie op basis van de provincies? Dan verdeel je Vlaanderen toch in 5 (nou ja, 4,5 met de hereniging van Brabant) stukken of niet?
Van Vlaanderen blijft dan niks over, of het moeten Oost- en West-Vlaanderen zijn...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 13:10   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Wij verenigen
Jullie verdelen
Natuurlijk, jullie trachten water en vuur te verenigen. Dat geeft onvermijdelijk spanning...

Wij scheiden water en vuur: dat is de verstandigste weg. Laat ieder zijn eigen weg gaan, in wederzijds respect, en iedereen zal gelukkig zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 13:13   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maar wij zijn vóór de Vlaamse Gemeenschap binnen België!
Hoe ga je trouwens een Vlaamse gemeenschap definiëren binnen een unitair België? Als immers een volledige tweetaligheid over heel België wordt nagestreefd (Duits telt voor de BUB'ers blijkbaar nog altijd niet mee... het verwondert me in dat verband ook niet dat ze nog geen acties hebben gevoerd onder de Belgische Duitsers), wat is dan nog het belang van zo'n "Vlaamse Gemeenschap"?

En op welke terreinen zal die Vlaamse Gemeenschap dan nog werkzaam zijn? En in welke vorm? D.m.v. verkozenen? Of ambtenaren? Hoe?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 15:56   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Individuele tweetaligheid, Jan.
De territoriale tweetaligheid blijft bestaan, maar wij moedigen de individuele tweetaligheid (dmv tweetalig onderwijs) aan voor elke Belg.

Wij maken van taal géén struikelblok!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 15:58   #17
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
en iedereen zal gelukkig zijn.
De Belgen zijn dus ongelukkig?

Citaat:
De BUB is toch voor afschaffing van de gewesten en autonomie op basis van de provincies? Dan verdeel je Vlaanderen toch in 5 (nou ja, 4,5 met de hereniging van Brabant) stukken of niet?
Van Vlaanderen blijft dan niks over, of het moeten Oost- en West-Vlaanderen zijn...
Nee, Dimitri, ik denk dat U ons een beetje verkeerd begrijpt.
Wij zijn Unitaristen, geen provinciaal-federalisten.
Wij willen dat elke beslissing op Unitair (of gemeentelijk ) niveau genomen wordt, en uitgevoerd op Nationaal, provinciaal of gemeentelijk niveau.
Vlaanderen blijft bestaan in de Taalgemeenschappen die bevoegd blijven voor taal, cultuur, onderwijs en media.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 16:05   #18
Nello
Staatssecretaris
 
Nello's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 2.736
Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Geweldig!

Leve de BUB!!

We hebben wat tegengekomen vandaag

* Een vijftig jaar oude Vl-nat. Die ik hoogstpersoonlijk bekeerd heb. Hij is nu hevig Unitarist en BUB'er. Zijn enige struikelblok ivm België was in feite de Nederlands-onkunde van de Franstaligen. Ik heb hem dan uitgelegd wat individuele tweetaligheid betekende, en hij ging akkoord. Daarna zei hij zelf "Ja, we gaan naar een Verenigd Europa, dus een Verenigd België is eigenlijk ook wel beter. En dan liever één sterke regering, dan zes! Ik stem BUB!!"

* Een "Nederlander" uit Maastricht. "Ik voel me eigenlijk geen Nederlander. Meer Bourgondiër. Belg eigenlijk. Ik zou willen dat Nl-Limburg weer Belgisch werd. Ik ken vele mensen die zich zo voelen. Wij zijn eigenlijk geen Nederlanders. Net als jullie, Bourgondiërs. En we voelen ons Belg."

* Een Australiër "Belgium is a great country! I love it!" "Flanders, what is Flanders?!"

* Twee Vlaams Blokkers "Mijn grootouders streden aan het Oostfront! Voor hun Vaderland, Vlaanderen! En ja, ik keur de collaboratie goed! Het was voor Vlaanderen, en dan mag alles! Vlaanderen, Vlaanderen boven alles!"

* Een dame die de discussie met de VBers gevolgd had en kwaad wegstormde. Toen ik haar later aansprak bleek dat ze al jaren wachtte op een BELGISCHE partij, dus geen Vlaamse of Waalse. Ze is nu lid.

* Diverse progressieve jongeren "die een afkeer hadden van het mensonterende nationalisme dat niets anders doet dan tweedracht en haat zaaien."

* Enzovoort
En jij verwacht dat wij dat allemaal geloven???
Geloof het maar, Nello was erbij, net als een 50 tal mensen op aan "'t putteke van quinten metsijs" die de discutie tussen ons en de twee nazaten van de oostfronters die voor het VlaemSSche vaderland streden
__________________
En toch blijft separatisme crimineel en des duivels!
Nello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 16:35   #19
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

@Nello

U ontwijkt mijn berichten duidelijk systematisch omdat de inhoud u niet aanstaat, maar ik heb u er toch al eens op gewezen dat het discuSSie is!! Ik weet dat jij maar al te graag zou willen dat het Nederlands meer op het Frans zou lijken maar dat is het niet, het heeft in de verste verte niets met het Nederlands te maken!! Juist zoals Vlaanderen eigenlijk niets met Wallonie te maken heeft, maar ja...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 17:17   #20
Nello
Staatssecretaris
 
Nello's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 2.736
Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
@Nello

U ontwijkt mijn berichten duidelijk systematisch omdat de inhoud u niet aanstaat, maar ik heb u er toch al eens op gewezen dat het discuSSie is!! Ik weet dat jij maar al te graag zou willen dat het Nederlands meer op het Frans zou lijken maar dat is het niet, het heeft in de verste verte niets met het Nederlands te maken!! Juist zoals Vlaanderen eigenlijk niets met Wallonie te maken heeft, maar ja...
Kijk Alpina, ik chat enorm veel, waardoor ik zoveel mogelijk woorden inkort, zodat ze toch dezelfde klank bewaren, maar sneller getypt zijn. Hier zit echt geen sluipende invasie van de Franstaligheid in verwerkt, maar als ik u er een plezier mee kan doen zal ik vanaf heden geen enkel woord meer trachten in te korten.
__________________
En toch blijft separatisme crimineel en des duivels!
Nello is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be