Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2018, 10:28   #40921
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Oké, maar uw 'niet-held' was niettemin een vervalser.
Ik ben alleen voor een onderzoek, meer niet. Willem I heeft dit niet zomaar gedaan, lijkt mij ? Ik vraag mij ook af waarom destijds, met deze beslissing van Willem I niet bepaalde juridische regels zijn overtreden. Waarom is er nooit een proces hiertegen gevoerd? Waarom niet ? Vragen, vragen en nog eens vragen....

Verder, is er ook geen stemming geweest in België over de kandidaat koning Willem I ? Is hij in het zuiden dan wel of niet erkend als koning. Zijn voorstel voor hereniging kwam toch pas later?

Verder later dan, met de stemming rond de nieuwe discutabele grondwet. In hoeverre heeft de stemming rechtskracht? In hoeverre was de oude wetgeving van de Fransen nog rechtsgeldig? Ik weet het niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 10:45.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 10:34   #40922
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat historisch is. Dat u dit niet graag hoort, is begrijpelijk.
Neen, jij schrijft alleen maar jouw persoonlijke, subjectieve en vooringenomen mening. Dat poog je dan wat op te poetsen door jezelf voor te stellen als "historicus"...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 10:47   #40923
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, jij schrijft alleen maar jouw persoonlijke, subjectieve en vooringenomen mening. Dat poog je dan wat op te poetsen door jezelf voor te stellen als "historicus"...
Helemaal niet. Indien u nu denkt dat iedereen in het Zuiden indertijd achter Willem van Oranje stond dan bent u goed abuis. Heel veel steden moesten niet veel van Willem hebben en bleven Spanje trouw. En de gewone bevolking had vaak een weinig hoge pet op van Willem de Zwijger. Begrijpelijk, hij bracht oorlog, grote verwoestingen, moord en doodslag over het Zuiderse land. En wij hier in Limburg kunnen het weten.

Zelfs Nederlanders beamen dit:

"Oranje werd en wordt in Brabant en Limburg niet als de Vader des Vaderlands gezien.Deze gebieden werden door vader Willem gestraft en onderdrukt omdat zij hadden gekozen voor de Spanjaarden. De inwoners van deze gebieden zijn vermoord, geplunderd en verkracht. Alleen al hierom zou men kunnen stellen dat het onmogelijk was dat Willem van Oranje van alle Vaderlanders de Vader des Vaderlands was. De prins was namelijk verre van een vader voor deze gewesten."





De auteurs zijn historici... Een beetje bijscholen, Monsieur Quercus, kan zeker geen kwaad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 11:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 10:59   #40924
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Indien u nu denkt dat iedereen in het Zuiden indertijd achter Willem van Oranje stond dan bent u goed abuis. Heel veel steden moesten niet veel van Willem hebben en bleven Spanje trouw. En de gewone bevolking had vaak een weinig hoge pet op van Willem de Zwijger. Begrijpelijk, hij bracht, oorlog, grote verwoestingen, moord en doodslag over het Zuiderse land. En wij hier in Limburg kunnen het weten.

Zelfs Nederlanders beamen dit:

"Oranje werd en wordt in Brabant en Limburg niet als de Vader des Vaderlands gezien.Deze gebieden werden door vader Willem gestraft en onderdrukt omdat zij hadden gekozen voor de Spanjaarden. De inwoners van deze gebieden zijn vermoord, geplunderd en verkracht. Alleen al hierom zou men kunnen stellen dat het onmogelijk was dat Willem van Oranje van alle Vaderlanders de Vader des Vaderlands was. De prins was namelijk verre van een vader voor deze gewesten."
Dit is in de serie over de tachtigjarige oorlog ook terug te zien. Duidelijk en helder. De tirannie van de Orthodox Protestanten richting Katholieken ( de meerderheid! ) is nu teruggedrongen tot in de bible belt. Het processieverbod voor met name katholieken in de grondwet is in 1988 opgeheven. Gelukkig maar.

Maar ik weet zeker dat het plunderen gewoonterecht was. Tenslotte moesten de soldaten en uw rovers eten en drinken. Dit gold ook voor de Spanjaarden.

Net als België gaan wij nu een totaal andere richting op. Wij hebben ons nu bevrijd van de tirannie van het Orthodox Protestantisme en de Belgen van het Katholicisme. Vreemd genoeg zie je nu in Nederland monsterverbonden ontstaan tussen Orthodox Katholieken en Protestanten..

Voor mij blijft: de taal is gans het volk. Dus hereniging van Vlaanderen en Nederland is logisch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 11:16.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:30   #40925
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben alleen voor een onderzoek, meer niet. Willem I heeft dit niet zomaar gedaan, lijkt mij ? Ik vraag mij ook af waarom destijds, met deze beslissing van Willem I niet bepaalde juridische regels zijn overtreden. Waarom is er nooit een proces hiertegen gevoerd? Waarom niet ? Vragen, vragen en nog eens vragen....

Verder, is er ook geen stemming geweest in België over de kandidaat koning Willem I ? Is hij in het zuiden dan wel of niet erkend als koning. Zijn voorstel voor hereniging kwam toch pas later?

Verder later dan, met de stemming rond de nieuwe discutabele grondwet. In hoeverre heeft de stemming rechtskracht? In hoeverre was de oude wetgeving van de Fransen nog rechtsgeldig? Ik weet het niet.
Willem I was gebiologeerd door de Verenigde Nederlanden van toen en door Willem de Zwijger. Hij had ook altijd een borstbeeld van Willem de Zwijger in zijn werkkamer staan (of ergens in zijn omgeving). Hij wilde per se een nieuw Verenigde Nederlanden. Dat was zijn ultieme droom. En daarom vervalste hij het referendum. Een referendum dat mislukt was en dat zijn opperste droom aan diggelen dreigde te slaan. Zo zit het in mekaar en niet anders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 11:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:39   #40926
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dit is in de serie over de tachtigjarige oorlog ook terug te zien. Duidelijk en helder. De tirannie van de Orthodox Protestanten richting Katholieken ( de meerderheid! ) is nu teruggedrongen tot in de bible belt. Het processieverbod voor met name katholieken in de grondwet is in 1988 opgeheven. Gelukkig maar.

Maar ik weet zeker dat het plunderen gewoonterecht was. Tenslotte moesten de soldaten en uw rovers eten en drinken. Dit gold ook voor de Spanjaarden.

Net als België gaan wij nu een totaal andere richting op. Wij hebben ons nu bevrijd van de tirannie van het Orthodox Protestantisme en de Belgen van het Katholicisme. Vreemd genoeg zie je nu in Nederland monsterverbonden ontstaan tussen Orthodox Katholieken en Protestanten..

Voor mij blijft: de taal is gans het volk. Dus hereniging van Vlaanderen en Nederland is logisch.
De taal is NIET gans het volk. Over de hele wereld vindt ge volkeren of landen die dezelfde of een heel sterk verwante taal spreken maar die toch politiek gescheiden zijn.
Ik denk dat gij gewoon een dromer zijt die de alledaagse werkelijkheid niet wil of kan zien.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:40   #40927
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De taal is NIET gans het volk. Over de hele wereld vindt ge volkeren of landen die dezelfde of een heel sterk verwante taal spreken maar die toch politiek gescheiden zijn.
Ik denk dat gij gewoon een dromer zijt die de alledaagse werkelijkheid niet wil of kan zien.

Norbert
Gelukkig zijn alle Belgen één volk...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:44   #40928
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De taal is NIET gans het volk. Over de hele wereld vindt ge volkeren of landen die dezelfde of een heel sterk verwante taal spreken maar die toch politiek gescheiden zijn.
Ik denk dat gij gewoon een dromer zijt die de alledaagse werkelijkheid niet wil of kan zien.

Norbert
Bovendien kan een een land verschillende talen hebben en zich toch één volk voelen: bijvoorbeeld Zwitserland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 11:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:49   #40929
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bovendien kan een een land verschillende talen hebben en zich toch één volk voelen: bijvoorbeeld Zwitserland.
In Nederland worden ook meerdere talen gesproken. Die respecteren we ook.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 11:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:51   #40930
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De taal is NIET gans het volk. Over de hele wereld vindt ge volkeren of landen die dezelfde of een heel sterk verwante taal spreken maar die toch politiek gescheiden zijn.
Ik denk dat gij gewoon een dromer zijt die de alledaagse werkelijkheid niet wil of kan zien.

Norbert
De werkelijkheid zie ik, maar niemand neemt mij mijn dromen af. Soms worden dromen werkelijkheid.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:55   #40931
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Willem I was gebiologeerd door de Verenigde Nederlanden van toen en door Willem de Zwijger. Hij had ook altijd een borstbeeld van Willem de Zwijger in zijn werkkamer staan (of ergens in zijn omgeving). Hij wilde per se een nieuw Verenigde Nederlanden. Dat was zijn ultieme droom. En daarom vervalste hij het referendum. Een referendum dat mislukt was en dat zijn opperste droom aan diggelen dreigde te slaan. Zo zit het in mekaar en niet anders.
Zelfs wanneer het referendum positief had uitgevallen, het was en bleef discutabel. Doet mij een beetje denken aan de Brexit.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 11:59   #40932
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Gelukkig zijn alle Belgen één volk...
Nederlanders zijn historisch bezien ook "Belgen" .
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 12:22   #40933
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dit is in de serie over de tachtigjarige oorlog ook terug te zien. Duidelijk en helder. De tirannie van de Orthodox Protestanten richting Katholieken ( de meerderheid! ) is nu teruggedrongen tot in de bible belt. Het processieverbod voor met name katholieken in de grondwet is in 1988 opgeheven. Gelukkig maar.

Maar ik weet zeker dat het plunderen gewoonterecht was. Tenslotte moesten de soldaten en uw rovers eten en drinken. Dit gold ook voor de Spanjaarden.

Net als België gaan wij nu een totaal andere richting op. Wij hebben ons nu bevrijd van de tirannie van het Orthodox Protestantisme en de Belgen van het Katholicisme. Vreemd genoeg zie je nu in Nederland monsterverbonden ontstaan tussen Orthodox Katholieken en Protestanten..

Voor mij blijft: de taal is gans het volk. Dus hereniging van Vlaanderen en Nederland is logisch.
Nog een open vraag: welk land of natie is ooit ontstaan zonder geweld? De overwinnaar heeft het voordeel van de propaganda.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 12:27   #40934
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Gelukkig zijn alle Belgen één volk...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 12:43   #40935
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik voel me toch Belg.En heel veel mensen met mij.Het valt me telkens weer op in het buitenland hoe fijn mensen het vinden toevallig andere Belgen tegen te komen. Ik voel me ook Vlaming maar zeker ook Limburger. Zo simpel is het allemaal.

Vlaams-nationalistische keffertjes horen dit niet zo graag, maar ja, dat is dan hun probleem.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 12:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 12:52   #40936
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Nederland worden ook meerdere talen gesproken. Die respecteren we ook.
Jaja, maar nog niet zo lang... Cfr. 'Kneppelfreed'. Dat moet u er dan ook bij vertellen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kneppelfreed

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 12:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 12:56   #40937
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jaja, maar nog niet zo lang... Cfr. 'Kneppelfreed'. Dat moet u er dan ook bij vertellen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kneppelfreed
Fries is erkend en daarmee is de kous af Verder, een klein beetje strijd kan geen kwaad en er zijn geen doden gevallen. Limburgs is bij u zelfs niet erkend als streektaal.

Verder leren wij meerdere talen op school. In Wallonië weigert menigeen Nederlands te spreken. Bij ons helpen we mensen zoveel mogelijk in hun eigen taal. Wanneer het gaat om talen zijn wij toleranter dan onze zuiderburen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 13:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:07   #40938
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Fries is erkend en daarmee is de kous af. Limburgs is bij u zelfs niet erkend als streektaal. Verder, een klein beetje strijd kan geen kwaad en er zijn geen doden gevallen.
Maar dan toch niet altijd... Bovendien is het Fries een Rijkstaal en het Limburgs een regiotaal. Wat dit laatste ook mogen betekenen.

En met het Fries als rijkstaal zit het ook nog niet echt snor bij u.

De ophef en commotie die ontstond omtrent Jacobi’s Friese eed is tekenend voor de ambigue rol die het Fries in Nederland is toebedeeld. Enerzijds is het een officiële rijkstaal die in Friesland op gelijke voet met het Nederlands staat. Anderzijds wordt de taal klaarblijkelijk nog steeds niet als volwaardig genoeg beschouwd om bijvoorbeeld een eed van trouw aan de koning af te kunnen leggen.


Tjonge tsjonge wat een soep bij u daar in Nederland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 13:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:08   #40939
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar dan toch niet altijd... Bovendien is het Fries een Rijkstaal en het Limburg een regiotaal. Wat dit laatste ook mogen betekenen.

En met het Fries als rijkstaal zit het ook nog niet echt snor.

De ophef en commotie die ontstond omtrent Jacobi’s Friese eed is tekenend voor de ambigue rol die het Fries in Nederland is toebedeeld. Enerzijds is het een officiële rijkstaal die in Friesland op gelijke voet met het Nederlands staat. Anderzijds wordt de taal klaarblijkelijk nog steeds niet als volwaardig genoeg beschouwd om bijvoorbeeld een eed van trouw aan de koning af te kunnen leggen


Tjonge tsjonge wat een soep bij u daar in Nederland.
Hoe zit het met Limburgs bij u?
Denk dat iedereen bij ons nu wel gewend is aan het Fries in de politiek.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 13:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:09   #40940
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hoe zit het met Limburgs bij u?
Het dialect houdt stand maar gaat toch heel stilletjes achteruit. Behalve aan de Maaskant heb ik zo de indruk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be