Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2019, 17:09   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kweet niet Ik lees toch al eens van dagen rijden aan een stuk. Ik veronderstel dat dat wil zeggen dat je dan heel veel kilometers hebt gereden of wat denk je ?
Als u op een dag slechts vijf kilometer door en vijf kilometer terug rijdt, kan men dat moeilijk vergelijken met iemand die dagelijks vijftig kilometer met een elektrische fiets overbrugt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 17:19   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets wijst erop dat de elektrische fiets "een stille dood zal sterven", wel integendeel. De verkoop van fietsen met ondersteuning stijgt jaar na jaar. In vergelijking met de vroegere snorfiets zijn de voordelen dan ook heel duidelijk: grotere actieradius, minder onderhoudsgevoelig, stiller, properder, lichter...
Er zijn anders wel aanwijzingen dat de verkoop binnen afzienbare tijd gaat stagneren.
Men begint er immers over te vallen dat sommige modellen tot 45km/u halen.
In sommige gevallen word er binnen judidische betwisting de term 2wieler met hulpmotor gebruikt, wat de E-bike binnen de juridische termen ook is.
En door deze stelling moeten die voertuigen aan dezelfde voorwaarden voldoen als een snorfiets.
Dit wil dus zeggen een eigen verzekering hebben.
Een nummerplaat voeren en de gebruiker moet een helm dragen.
De tweewieler met hulpmotor moet begrenst zijn tot maximum 25km/u.
Of de tweewieler met hulpmotor moet begrenst zijn tot 45km/u, maar dan moet de bestuurder ook nog een een rijbewijs A1 hebben als die na 1961 geboren is.

Citaat:
Als de solex zoveel voordelen heeft in vergelijking met de elektrische fiets, dan zal zich dat wel vertalen in verkoopcijfers. Welnu, de solex moet het daarbij in grote mate afleggen. Een tiental jaar geleden heeft men geprobeerd om mee te drijven op het succes van de elektrische fiets door een e-solex op de markt te brengen. Het werd geen succes.
Dat Solex nooit een groot succes is geweest, komt door het feit dat je de motor moest aanzetten tijdens het rijden en je daarvoor over het stuur moet hangen.
Veel bestuurders zijn daardoor naast de rijweg terecht gekomen, in plaats van op hun bestemming.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 17:45   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u op een dag slechts vijf kilometer door en vijf kilometer terug rijdt, kan men dat moeilijk vergelijken met iemand die dagelijks vijftig kilometer met een elektrische fiets overbrugt.
Is vijf kilometer per dag rijden voor U hetzelfde als dagen aan een stuk rijden ? Ik zal U iets leren....weet U van wie wordt gezegd dat ze dagen een een stuk rijden ? Van truckers.....en die rijden meestal meer dan 5 kilometer per dag.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 17:50   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht


Dat Solex nooit een groot succes is geweest, komt door het feit dat je de motor moest aanzetten tijdens het rijden en je daarvoor over het stuur moet hangen.
Veel bestuurders zijn daardoor naast de rijweg terecht gekomen, in plaats van op hun bestemming.
Dat had in andere gevallen ook geen succes gebleven. Er is een moment geweest dat alle nonkels hun fiets vespa of solex inruilden voor een VW kever een Renault Dauphine of een Citroën ami 8.

Nu is aan de andere kant van de wereld precies hetzelfde aan de gang. Alle Chinezen en alle ZO Aziaten gooien hun fietsen en scooters op de schroothoop en kopen zich een dikke pick-up.
Daar zijn de golden sixties pas begonnen.

De EV is nog verre toekomst hoor behalve dan bij de Europeanen die er weer hun broek gaan aan scheuren. De beste willen zijn maar altijd de slechtste punten krijgen

https://www.wheels24.co.za/NewModels...kkies-20190729

PS En van vallen over dat stuur had meestal te maken met zattigheid dan met wat anders...het waren nu éénmaal andere tijden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2019 om 17:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 17:53   #25
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u op een dag slechts vijf kilometer door en vijf kilometer terug rijdt, kan men dat moeilijk vergelijken met iemand die dagelijks vijftig kilometer met een elektrische fiets overbrugt.
Is vijf kilometer per dag rijden voor U hetzelfde als dagen aan een stuk rijden ? Ik zal U iets leren....weet U van wie wordt gezegd dat ze dagen een een stuk rijden ? Van truckers.....en die rijden meestal meer dan 5 kilometer per dag.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 20:21   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mengen doe je toch zelf.....wat is daar nu moeilijk aan. Klein Busje olie mee.1 liter olie voor 30 liter benzine. Goedkoopste benzine volstaat.
Tankje omzeggens vol en 0.03 ltr olie bij.
Ik rijd 7 dagen aan een stuk met mijn solex .....en gij met uw moderne speedelec ?
Ik heb een stopcontact thuis, hier in de Limburg is dat standaard.

Ik rij 100 km met mijn ST3. 60 km als ik "47 km/h stoemp met wind tegen". Wat ik niet zo graag doe.

Tuf jij maar wat rond met je solexje of wat het ook moge zijn. Een slap verbrandingsmotorke is niks voor mij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 21:56   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn anders wel aanwijzingen dat de verkoop binnen afzienbare tijd gaat stagneren.
Daar moet u dringend eens iets over vertellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 21:57   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men begint er immers over te vallen dat sommige modellen tot 45km/u halen.
In sommige gevallen word er binnen judidische betwisting de term 2wieler met hulpmotor gebruikt, wat de E-bike binnen de juridische termen ook is.
En door deze stelling moeten die voertuigen aan dezelfde voorwaarden voldoen als een snorfiets.
Dit wil dus zeggen een eigen verzekering hebben.
Een nummerplaat voeren en de gebruiker moet een helm dragen.
De tweewieler met hulpmotor moet begrenst zijn tot maximum 25km/u.
Of de tweewieler met hulpmotor moet begrenst zijn tot 45km/u, maar dan moet de bestuurder ook nog een een rijbewijs A1 hebben als die na 1961 geboren is.
Ondertussen is er een duidelijke wetgeving voor zowel de elektrische fiets tot 25 km/u als de speedelec tot 45 km/u.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 22:11   #29
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Inderdaad, en wat jij zegt staat ook duidelijk in de context, de sterkste groeier is de fiets.
(...)
Als het aandeel van de auto gelijk blijft of zelfs wat toeneemt en als de fiets de sterkste groeier is dan is het duidelijk ten koste van wie dat gaat: het openbaar vervoer.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 22:30   #30
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
(...)
Naast dat zijn er ook wel mensen die overdrijven, zo schreef ik al wel eens dat er hier in de buurt een dame woont die voor geen 50 meter verder te gaan haar wagen neemt om er mee tot aan de bakker te rijden.
Zij rijdt 50m naar de bakker en terug. 100m.
Laten we aannemen dat ze dat elke dag doet dan rijdt ze 36,5km per jaar naar de bakker heen en terug.
Wat is het probleem? Waarom zou ze dat niet mogen doen?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 22:35   #31
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zie wat ik zie. Steeds meer auto's steeds langere files. Waar ik tien jaar geleden nog alleen reed sta ik nu in de file.
(...)
Tien jaar geleden reed je nergens alleen.
Ik rij nu 40 jaar met de auto en ik heb altijd files gekend.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 23:05   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Tien jaar geleden reed je nergens alleen.
Ik rij nu 40 jaar met de auto en ik heb altijd files gekend.
Ik ook.
Alleen hebben ze nu alle zijstraten geblokkeerd en in iedere ophoping nog een flessenhals en een paar rode lichten extra gezet.

Kwestie van te kunnen zeggen ..." zie je wel allemaal file nu".

Charlatans.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 23:08   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Zij rijdt 50m naar de bakker en terug. 100m.
Laten we aannemen dat ze dat elke dag doet dan rijdt ze 36,5km per jaar naar de bakker heen en terug.
Wat is het probleem? Waarom zou ze dat niet mogen doen?
Niemand houdt die dame tegen om dit te doen. Of het evenwel verstandig is, is een vraag van een heel andere orde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 23:27   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als het aandeel van de auto gelijk blijft of zelfs wat toeneemt en als de fiets de sterkste groeier is dan is het duidelijk ten koste van wie dat gaat: het openbaar vervoer.
Het aandeel van de auto daalde licht in het meer betrouwbare onderzoek.

Je kunt dat toch lezen:
Citaat:
In grote lijnen blijft de auto het belangrijkste vervoermiddel (65 %).

Tussen 2005 en 2017 daalde het (uitsluitend) gebruik van de auto met 2,7 % in België. Het gebruik van de auto evolueert in de verschillende gewesten aan een ander tempo: de sterkste daling zien we in Brussel, wat bevestigt dat de auto steeds minder wordt gebruikt in stedelijke gebieden. Dat is het gevolg van een aantal gunstige factoren (bv.: uitgebreid openbaarvervoeraanbod, minder parkeermogelijkheden).

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2019 om 23:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:58   #35
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Zij rijdt 50m naar de bakker en terug. 100m.
Laten we aannemen dat ze dat elke dag doet dan rijdt ze 36,5km per jaar naar de bakker heen en terug.
Wat is het probleem? Waarom zou ze dat niet mogen doen?
Probleem is dat je met koude motor ontzettend veel vervuilt. Op zo'n korte afstanden krijg je dus buitensporig veel vervuiling en als meer mensen redeneren als deze mevrouw ( Vlaanderen telt nogal veel van dergelijke wereldvreemde figuren die hardnekkig geplaagd worden door tunnelvisie ), dan krijg je dus wel een probleem, niet in het minst in stedelijke omgeving.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 oktober 2019 om 20:58.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 21:01   #36
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik nodig dan iedereen eens uit om met zijn fiets hier 3 kilometer verderop naar het nabijgelegen dorp te rijden. Vooral in het dorp zelf waar vrachtwagens je gewoon van de fietssuggestiestrook rijden. Ik ken hier genoeg mensen die tussen de 2 en 10 km naar het werk moeten. Maar niemand durft gewoon de fiets te nemen omdat je dan grote kans hebt binnen de maand omver gereden te worden. Aan de dorpsschool staat 30 km/uur. Maar nog nooit heeft er politie gestaan. Het verkeer vlamt er gewoon langs. De gemeentepolitiekers zijn dan ook niets meer dan stropoppen van de grote transportbedrijven in de regio. Wagens controleren ze maar vrachtwagens mogen zelfs met totaal versleten banden rond rijden. LEVENSGZVAARLIJKE TOESTANDEN! Maar het grote geld primeert. Ik rij veel met de fiets maar altijd op wegen waar weinig wagens rijden, vrachtwagens zelfs niet deftig door kunnen en bepaalde stukken zelfs verbonden voor verkeer zijn.
Klopt ook wel en dan heb je ook nog het feit dat verkeersborden die straten voorbehouden voor trage weggebruikers of enkel voor plaatselijk verkeer straal genegeerd worden door automobilisten. Dit is in toenemende mate een probleem aan het worden en er worden nauwelijks controles op gedaan.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 23:39   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Probleem is dat je met koude motor ontzettend veel vervuilt. Op zo'n korte afstanden krijg je dus buitensporig veel vervuiling en als meer mensen redeneren als deze mevrouw ( Vlaanderen telt nogal veel van dergelijke wereldvreemde figuren die hardnekkig geplaagd worden door tunnelvisie ), dan krijg je dus wel een probleem, niet in het minst in stedelijke omgeving.
Mij blijft het verbazen in welke grote mate de doorsnee bewoner in dit land de auto van stal haalt om bijzonder kleine afstanden af te leggen. Enige tijd geleden was ik voor een viering in de basiliek van Hulst in Zeeuws-Vlaanderen. Voor de kerk stond een zee van fietsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2019, 00:25   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Veel mensen hebben een probleem met afstand te lopen.
Een fysiek probleem.
Ziekte of ouderdom.

Men houd hier geen rekening meer mee.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2019, 00:43   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Veel mensen hebben een probleem met afstand te lopen.
Een fysiek probleem.
Ziekte of ouderdom.

Men houd hier geen rekening meer mee.
Nog veel meer mensen zijn gezond en kunnen gerust enkele kilometers fietsen. Alleen ontbreekt bij velen de wil. In vergelijking met Nederland leven we hoe dan ook nog in een autoland, waar we voor een prul de wagen van stal halen. In Nederland neemt men dan de fiets.

En mocht u het ontgaan zijn: er bestaan tegenwoordig ook elektrische fietsen. Heel handig voor mensen die het fysiek wat minder doen of bij wie de ouderdom parten speelt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2019, 09:26   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nog veel meer mensen zijn gezond en kunnen gerust enkele kilometers fietsen. Alleen ontbreekt bij velen de wil. In vergelijking met Nederland leven we hoe dan ook nog in een autoland, waar we voor een prul de wagen van stal halen. In Nederland neemt men dan de fiets.

En mocht u het ontgaan zijn: er bestaan tegenwoordig ook elektrische fietsen. Heel handig voor mensen die het fysiek wat minder doen of bij wie de ouderdom parten speelt.
Veel mensen die wat zorgen hebben zullen ook niet goed kunnen fietsen.
Of geen electrische kunnen betalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be